Dagens trafikhändelse.

921 inlägg 0 nya
Dagens trafikhändelse.

En tråd vi kan släpa upp när det hänt nått i trafiken vi vill berätta, utan att öppna en ny tråd för just den händelsen.

Åkte på E4/E20 söder ut mellan Sth o Södertälje i morse, 3 filer och ganska tät trafik, men det rullade på i 100.
När man närmar sig Södertälje blir högerfilen avfart, en bil som ligger där kommer plötsligt på att den ska rakt fram, slår på blinkersen och svänger i samma rörelse, utan att notera att det ligger en bil bredvid. Den bilen väjer ut åt vänster, där kommer en bil i 150 som får tvärnita, bilen bakom i mittenfilen tvärnitar också, bilen som bytt fil väjer tillbaka, där har en taxi sett sin chans att komma förbi men får tvärnita när bilen väjer tillbaka, en lastbil bakom taxin får göra samma sak. Vet inte varför, men bilen som väjde ut till vänster ställer sig också på bromsen, så plötslig är det helt stopp på vägen, och jag hör hur det bromsas längre bak.
Men inget hände och sakta rullar det på igen, men det var milimetrar från en masskrock.
Huvudansvarig var givetvis bilen som bytte fil utan koll, men om övriga hade haft lämplig avstånd till farten, och en bil inte hållt 150 när övriga höll 100 i den täta trafiken, hade det inte behövt vara så nära en krock.

På hemvägen kom jag ikapp en bil med släp, en XC70 med en Renault Trafic på släpvagnen !!!!, Den låg i mittenfilen då släpet började svänga/vobbla, det var nerförsbacke, såg hur bromsljusen tändes, men den vobblade bara mera, bil och släp var över i båda höger och vänster, for fram o tillbaka som en handske, men slutade innan det gick helt över styr. Jag körde försiktigt om ekipaget, och till min förvåning såg jag att föraren satt och pratade i telefonen, inte mot örat, utan höll telefonen framför munnen och pratade väl troligtvis med högtalarfunktionen.

Vad säger man? Suck...typ...

Vi hade oflyt i går i bokstavlig bemärkelse.
Skulle till barnspecialisttandläkaren medan dottern. Bra att vara där i god tid då tandläkare är jobbigare än jobbigast.

Siktar på att åka 70 minuter innan. Resan borde, i avtagande morogonrusning, ta cirka 40, max 45. Parkera och går fem-tio minuter (då närmaste parkeringen brukar vara körd).
Navigeringen via the waze strulade så vi kom iväg fem minuter senare, men 65 minuter för 4 mil är ju helt okej.
Missar i en rondell att waze inte ville ha ut oss på motorvägen, så vi hamnade där. Kom igen, brukar tjockna först närmre stan.
Och där, tog det stopp.
Jaaaahapp....
Första avfarten är nära så går relativt snabbt dit i krypfart. Svänger av, leds in på små vägar, leds över åt helt fel håll geografiskt sätt mot en annan motorväg, däremot rullar det helt okej, leds tillbaka åt rätt håll och småvägar och hamnar utanför tandläkaren en minut innan avsatt tid (och så världens långsammaste hiss på 14 våningar på det...). Frugan och lillskruttan fick går ur och jag börjar det mödosamma arbetet att vända bilen bland fotgängare och bilister och...en plats blir ledig bakom mig! Fort som fanken på med blinkers och bilen bakom börjar också blinka, men inser då att jag var först och ger sig vidare.
På trafikradion hade de under färden berättat att det flöt bra på Alla infartsleder, utom där vi åkte. Tack för den.
Orsak: stillastående lastbil i tunnel samt bärgare som behövde...bärgas...
65 minuter tog denna resa och jag var helt slut redan 08:40 på morgonen.
Nåja, efter en timme hade hon gapat och låtit tandläkaren titta på tänderna, med min hjälp. Bättre än förra gången. Framsteg!

Dagen fortgår med snudd på minutplanerat schema och ännu mer färdig halv sex på kvällen då hemfärd var aktuellt så, på samma motorväg men i omvänd riktning...fastnar vi, IGEN! Denna gång en bil som skulle bärgas.

Ibland bara, är det för mycket....

...och det händer oftast när man har en tid att passa.

Eller hur! Det är som förgjort! Löjligt vad det ligger på gränsen. Ett körfält som stängs av och allt bara stannar.

När man läser sådant här så uppskattar man att man inte bor i Stockholmsområdet ...:)

Det finns en anledning till att vi håller oss borta från området så mycket det går, men ibland måste man ju tyvärr. :-(

Lugnt där jag åkte idag, hade väl tur då det var olyckor lite här o var enligt radion.
Noterade bara en BMW, en ohyggligt ful modell, tror det var en M6a, som vid Häggvik på E4an norr om Stockholm där det är ett vägbygge, man skulle kunna kalla det en chikan, men den är 4 filig.
BMWn körde som man skulle gjort på en racerbana, rätade ut chikanen, alltså gick in i höger, tangerade apex till vänster och gick ut till höger igen, mitt bland all trafik i minst dubbla farten.

Min väg till kontoret innehöll ett par onödiga spänningsmoment. Mellan Bro och Kungsängen på E18 gick hastigheten plötsligt ner så jag fick bromsa ganska hårt. MB:n bakom bromsade också hårt, men kom väldigt nära mig. Under en del av dess inbromsning blinkade varningsblinkersen och det gör det väl på en del bilar i såna lägen. När kön sen började rulla efter nån sekund svängde Mercan och bilen bakom den in mot vägkanten så jag antar att de hade stött ihop.

Väl framme i Lunda industriområde finns en korsning med 4-vägsstopp och när jag startade hann jag precis i tid uppfatta en bil från XLNT Allservice som fullständigt struntade i stopplikten och körde rakt genom korsningen i 50-60 km/h. Det var onödigtvis nära för min smak.

Det gamla vanliga då... Avstånd, avstånd, hastighet och vanligt trafikvett.
Avsaknad av detta alltså...

Detta med att räta ut normala kurvor är ju tyvärr också alldeles för vanligt i vanliga cirkulationsplatser - tydligen ser vissa förare dessa som en utmaning (racerbana) att klara i så hög fart som möjligt. Vilket inte uppskattas när man t ex står och väntar på att ta sig in i cirkulationsplatsen. Om alla höll en rimligt låg fart och avstånd genom cirkulationsplatsen så skulle det ofta vara betydligt enklare att snabbt ta sig in...

Marknadschefen på XLNT tyckte det var pinsamt och tackade för att jag påpekade att det hade hänt.

Man visade just en händelse på SVTs lokalnyheter Stockholm 18.30. En taxi som kommer i vänsterfilen på motorvägen åt fel håll och möter bilar, en av dom hade kamera.
Både bilen framför och den med kamera hade trafiknärvaro.

Sök o kolla.

Om han inte hållit ett vettigt avstånd så...adjöss...

Rikard wrote:
Man visade just en händelse på SVTs lokalnyheter Stockholm 18.30. En taxi som kommer i vänsterfilen på motorvägen åt fel håll och möter bilar, en av dom hade kamera.
Både bilen framför och den med kamera hade trafiknärvaro.
Sök o kolla.

Tur att han som mötte taxin bara körde i 115 km/ tim. Ofta kör folk på motorväg betydligt fortare än så.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fredrik-nara-att-krocka-med-motande-bil-pa-motorvagen

Ett par år sedan. Jag ligger i högerfilen på motorvägen. På påfarten kommer en plogbil som plogar med enbart frontplogen. Jag går ut i vänsterfilen för att underlätta för plogbilen att köra ut på motorvägen. Den kör i cirka 50 km/h, jag cirka 70 km/h, skyltad fart är 90 km/h. Jag börjar närma mig plogbilen för att köra förbi när den plötsligt fastnar med plogen i räcket på högersida var på att hela plogbilen kastar till och vrider ut sig med bakändan i mitt körfält precis framför mig. Jag han och bromsa, men vad som hänt om jag varit precis mitt för plogbilen törs jag inte tänka på. Något att reflektera över när man kör om plogbilar. Plogbilen var mest ute för att finskrapa vägen av mindre mängd snö, så det handlade inte om något snöfall eller en vänsterfil som var täkt med snö. Att köra om plogbilen var egentligen ingen märkvärdig omkörning i sig. Men så här kan det hända ändå.

Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Dagen bjöd på några mindre saker där en är lite ovanligare och det andra är tyvärr för vanligt:

Vid en påfart håller de på att förbereda för planteringar av något slag. Dessa rutor är täckta av stora schabrak av någon slag. I vinden har ett släppt och håller på att leta sig ut på påfarten. Ringer Trafikverket om detta då det kan bli riktigt illa om den tar sig ut på påfart och än värre på motorvägen.
Dryga halvannan timme senare är det prydligt bortplockad. En uppmaning: Ring Alltid och rapportera saker som kan innebära fara för trafiken.

Resten var i form av ligga jäkligt nära, bland annat på en 50-sträcka. Båda pratade med varandra, inbegripet titta på varandra, och ligger så bilen fyller min innerbackapegel. Om något hänt, så jag måst tvärnita, skulle de suttit som ett frimärke i Volvologgan bak. Och vi hade kanske ådragit oss skador i nacke, inklusive fyraåringen. Att sitta bakåtvänd och bli påkörd bakifrån är riktigt dåligt för ett barn.
Sedan lågs det självklart nära flera gånger på motorovärgen samt så blev jag omkörd av en som lätt låg i 150. Kanske mer. Behöver jag nämna Svart och BMW i samma mening.....
Och det sista exemplet var vid en påfart. 110 gäller och personen kör kanske 50-60. Påfarten var lång och mycket lämplig för att få upp lagom fart. Det är bra att köra försiktigt men ibland blir det trafikfarligt om hastigheten avviker markant. När det dessutom finns idioter som blåser på i 150 så är risken för olycka och död överhängande.

En lugn resa med andra ord. Även för att vara helg.

Dubbelpost.

Det där med plogbilen var läskigt.

Såg ett ekipage igår som fick mig att tappa hakan. En ställning hade byggts på en släpvagn, så den var högre än bilen, en Volvo S60, på den hade man lastat limmträbalkar som stack ut 2 meter bakom vagnen och framåt åvanför biltaket till mitten på motorhuven, det är väl 4-5 meter ditt.
Ekipaget framfördes i 20 med en gigantisk kö efter på lördagseftermiddagen.

Själva var samon o jag till stan med mopparna, åkte flera mil i och i utkanten av stan, vi fick bromsa kraftigt för en Q7a som körde om, svängde in till kanten och stannade på cykelbanan, hade god lust att släppa bromsen och köra in i dörren som kastades upp nån sekund efter bilen stannat.
Annars var det väldigt lugnt, såg inte en enda cykel som körde ovårdat.

Varje gång jag kör Stockholm - Norrland är minst ett vire räcke ner rivet och oftast med en bil på sidan med avrivet framhjul.

Undra om det är mobilknappning eller somnat.

Misstänker mobilknappning.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

mso 1000 - jag misstänker nog snarare sådana som konsekvent kör avsevärt för fort och absolut MÅSTE om den sista bilen innan det blir enfiligt....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.