Vi Bilägares forum

Då väntar 3 år i en Ford.

Då väntar 3 år i en Ford.

Tömde Renaulten på ca 700 kg verktyg o reservdelar och åkte mot Göteborg i morse, E4/Rv40, exakt 50 mil för mig. Trots viktminskningen och konstant laglig fart enlig GPS (+6 km på mätaren) visade förbrukningsmätaren 0,83 mot normala 0,84. Det har inte haft nån betydelse om jag åkt på långresa eller köat en hel tank i Stockholm, så har den visat 0,84, och det har även stämt väldigt bra vid tankningarna.
Efter några timmar i Göteborg klev jag in i en ny Ford Transit Custom långa skåpet med 130 hk diesel och 6 växlad automat.
Vad det är för typ av automat vet jag inte, men båda MB Vito jag haft -01 och -09 hade smidigare lådor. Det var lite köande vid ett vägarbete i Norrköping, och det rycker lite när man åker i låg fart.
Väl hemma i samma tempo som ditvägen visade färddatorn 0,75, hur vida den stämmer får vi se, farthållaren fick jag ha på 118 för att hålla 110.
Vid en bensträckare gick jag några varv runt bilen, och blev stående vid strålkastaren med ett frågetecken över huvudet. Längst ut sitter en H4 lampa, sen en lins, sen en mindre lampa H1 el H7. När jag först såg bilen trodde jag det var xeneonljus och en extra reflektor för helljus. Men H4an är hel och halv i en fånigt liten reflektor, linsen är extra helljus med halogen, och den sista lampan är ett kurvljus, förutom det finns dimmljus. ViBs ljustest skulle troligtvis ge betyget 1 för halvljuset, och 4 för helljuset, med anmärkning att det lyser långt o bra rakt fram, men dålig bredd.

Stolen var överraskande skön, jag sitter riktigt bra, nackstödet är ett skönt stöd för huvudet, inte som på Renaulten där man nästan bröt nacken om man försökte nå stödet med huvudet.
Renaulten är en av marknadens tystaste skåpbilar, den här var förvånande nog ett snäpp bättre.

Bilen funktioner vet jag inte så mycket om, nån bok fanns inte i bilen, får kolla om den kanske finns på nätet. En konstighet jag noterat är värmaren, det finns en fjärrkontroll med på/av knapp, nått annat har jag inte hittat ??

Farthållaren fungerade bra, av/res knappen i form av en paddel bakom ratten nere till vänster var en riktigt bra placering, det är där jag håller handen när jag kör.

Renaultens instrumentbräda med sina böljande former, typ hela havet stormar, var ganska värdelös förvaringsmässigt, Fordens panel liknar en trafikolycka och är sämst, det finns massor med fack både här o där, alla är grunda eller saknar kant helt, tex facket i taket, lägger man telefonen där och gasar på får man den i huvudet.
Ovanpå instrumentet finns ett fack med lock och ladduttag, locket håller sig inte uppe, facket rymmer inte ens minsta iPaden, så vad man ska ha det till vet jag inte.

Moderniteter som adaptiv farthållare, autobroms, filvarning, antisladd mm som är standard på vilken personbil som helst idag, är inget man får på en budget skåpbil, som yrkestrafikant får man hålla reda på sånt själv.

Uppdaterat: 2017-10-13 23:00

Kommentarer

Hej, antisladd är standard.
Adaptiv farthållare är tillval.

Uppdaterat: 2017-10-14 17:24

Ingen här verkar åka skåpbil, så intresset är väl svalt, men jag skriver lite ändå.
Bilen har som påpekats anti slir o sladd, men det finns ingen knapp för det.
Den har faktiskt mycket utrustning, tex regnsensor som inte behöver startas om efter varje start, dessutom kan man justera känsligheten.
Radion, mediaenheten eller vad man vill kalla den funkar mycket bra, lätt att förstå på ren svenska, röststyrning finns oxå, ljudet är bra med många inställningar, tex lyssnarposition.
Av fjädring och väghållning finns mycket att önska, tror inte jag haft nån firmabil med lika dålig fjädring, inte ens min gamla Hi Ace kändes lika stuttsig, bakaxeln hänger i bladfjädrar.Annars är bilen trevlig att åka i, lådan växlar nu silkeslent, motorn är tyst.

0,84 säger färddatorn efter snart 400 mil, 0,89 säger det när jag tankat, men då felvisningen på hastighetsmätaren är ganska stor, även vägmätaren, så är verkliga förbrukningen 0,92.

Uppdaterat: 2017-11-03 20:02

937 mil, och det tändes en lampa om att det är dax att fylla på AdBlue.
Hur mycket det går i, och vad det kostar har jag inte forskat i.
Vad händer om man inte fyller på ??

Uppdaterat: 2018-01-26 20:21

Fyll på 10 liter, kostar inte så många spänn på t.ex. Swedol (dyrare på macken). Du kan nog köra i runda svängar 200 mil utan att fylla på. Därefter kommer du till en punkt där bilen inte går att starta.

Uppdaterat: 2018-01-26 20:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Biltema, nästan gratis.

Uppdaterat: 2018-01-26 20:37

Kör absolut inte tomt på AdBlue
Blir saltkristaller som täpper till systemet med dyra reparationer som följd om det blir tomt. Som tidigare nämnts ca 7kr/l på swedol, Biltema, lastbilstapp eller vart som helst utom på märkesverkstad. hade en BMW tidigare där dom fyllde på 10l på service till det facila priset av 700kr, självklart fick dom inte betalt för det då jag varken bett om det eller var beredd att betala 10 gånger mer. Samma ocker som för nån liter spolarvätskan.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Jo, jag ska fylla på, bara undrade.
Har konto på Svedol, så det blir en dunk där.

Uppdaterat: 2018-01-26 22:31

Återigen, kör du tomt på Adblue går bilen inte att starta. Det är inbyggt i systemet eftersom tillgång till adblue är en viktig del av avgasreningen. Möjligen kan man lura systemet genom att fylla på vanligt vatten, men vad det gör med partikelfiltret har jag ingen aning om.....

Uppdaterat: 2018-01-27 10:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Granngården har också rimligt prissatt.

Uppdaterat: 2018-01-28 08:17

4,7 liter AdBlue räckte 300 mil.
Nu står jag i Nordmaling utan kylarvätska, fick hälla i 2 liter spolarvätska för att ta mig till verkstad.
Spännande bil.

Uppdaterat: 2018-02-19 11:26

Hur långt har bilen gått totalt nu? Har du sett var kylarvätskan tagit vägen eller struntat i det?

Uppdaterat: 2018-02-19 13:05

1300 mil. Alla 4 bilar har läckt vatten vid den eftermonterade skåpsvärmaren, men jag har inte noterat nått lekage sen jag kröp under och drog åt alla slangklämmor.
Bilen saknar varning för låg nivå.

Uppdaterat: 2018-02-19 14:25
Rikard skrev:

1300 mil. Alla 4 bilar har läckt vatten vid den eftermonterade skåpsvärmaren, men jag har inte noterat nått lekage sen jag kröp under och drog åt alla slangklämmor.
Bilen saknar varning för låg nivå.

Saknar varning. Det kan inte vara möjligt .
Låg larm på kylarvätska fanns på mina bilar på 90talet

Uppdaterat: 2018-02-19 17:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har du fått ordning på bilen.
Så här står tempen hela vintern utan extra värmare.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-19 19:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Där kan man säga att snålheten bedragit visheten...

Menar forden förstås...

Uppdaterat: 2018-02-19 19:16

Carlstens bil i Umeå gav förstklassig service, hoppade över lunchen och tog in bilen direkt, tömde systemet, provtryckte och fyllde.

Uppdaterat: 2018-02-19 21:36
Rikard skrev:

Carlstens bil i Umeå gav förstklassig service, hoppade över lunchen och tog in bilen direkt, tömde systemet, provtryckte och fyllde.

Har du fått till värmaren?

Uppdaterat: 2018-02-19 21:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nä, den ska in på verkstad nästa vecka för den. Verkstaden i Umeå höll på med en värmare på samma bil som du har.

Uppdaterat: 2018-02-19 21:50

Dom berättade om en lösning. Bilen har 2 batterier med skiljerelä som på en båt, ett mindre batteri är för saker som funkar när bilen är avstängd, tex värmaren, och problemet är ofta det batteriet.
Lösningen var en bygel mellan batterierna.

Uppdaterat: 2018-02-19 21:56

En snål diesels vinter vardag.
Det är nog många som tror att bilen även går billigt på vintern.
Undrar hur länge en kall bil håller.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-02-22 19:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Du varvar motorn på tok för lite, öka i hastighet och varvtal så ska du se att temperaturen stiger.

Uppdaterat: 2018-02-22 19:39

Varvtalet höjer inte värmen så påtagligt men däremot belastningen. Segdra och ha massa skrot i bilen, och gärna en motorsvag motor så den får jobba. Då stiger det =)

Uppdaterat: 2018-02-22 19:51
Xanthopteryx skrev:

Varvtalet höjer inte värmen så påtagligt men däremot belastningen. Segdra och ha massa skrot i bilen, och gärna en motorsvag motor så den får jobba. Då stiger det =)

Ja man måste upp i 70 för att få tempmätaren från botten .
95% kall på 68 mil

Uppdaterat: 2018-02-22 19:56
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Låter som forrrrden som jobbet hade förut. Hopplös vintertid... Välj mellan hyfsat varm motor eller någon form av värme inne i bilen.

Uppdaterat: 2018-02-22 19:56

Man bör inte vistas i lägre temperaturer än +24 grader.
Det är ytterst obehagligt!
Vid lämplig temperatur är det inga problem att hålla normal motorvärme.

Uppdaterat: 2018-02-22 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu var det ju bara -11 grader i morse, men min bil nådde full driftstemperatur efter 7 km och 6 minuter (jag kollade eftersom det var ganska kallt och jag tycker att bilen tar lite längre tid på sig att få upp motorvärmen efter service). Och min bil är väl ganska snål.... även om det finns snålare.

Uppdaterat: 2018-02-22 21:21
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

68mil och 95% kall!!! :-O Låter inte bra. :-(

Uppdaterat: 2018-02-22 22:43

Kul bil som sagt. Det var -32 i morse, värmaren gick givetvis inte, men motorn startade snällt ock växellådan drev/ växlade som det vore sommar. Jobbet flöt på bra trots att det aldrig blev varmare än -21 och kl 17 var jag klar "jag drar hem"
Tog geografiskt närmaste vägen, det vill säja rakt ut i obyggden, kom några mil så började det blinka o pipa.
"partikelfilter fullt, åtgärd=kör"
En stund senare"Adblue system ur funktion, service snarast" följt av " motorn startar inte om 750 km"
Förutom det börjar motorn gå dåligt, och jag är mitt ute i ingenstans med 15 mil till civilisationen. Men bilen har gått, om än med protest, och nerväxlingar ibland på raksträckor, typ 100.
Jag orkade i 42 mul och gav upp i Ö- vik där jag såg en Ford verkstad.
Fortsättning i morgon.
Godnatt.

Uppdaterat: 2018-02-22 23:30

Ford diesel låter "spännande"... Hmm, hur var det nu... Ford betyder: Fordrar Omfattande Reparationer Dagligen. Undrar hur den uppkom... ;-) Hoppas det löser sig för dig imorgon Rikard!

Uppdaterat: 2018-02-22 23:43
Rikard skrev:

Kul bil som sagt. Det var -32 i morse, värmaren gick givetvis inte, men motorn startade snällt ock växellådan drev/ växlade som det vore sommar. Jobbet flöt på bra trots att det aldrig blev varmare än -21 och kl 17 var jag klar "jag drar hem"
Tog geografiskt närmaste vägen, det vill säja rakt ut i obyggden, kom några mil så började det blinka o pipa.
"partikelfilter fullt, åtgärd=kör"
En stund senare"Adblue system ur funktion, service snarast" följt av " motorn startar inte om 750 km"
Förutom det börjar motorn gå dåligt, och jag är mitt ute i ingenstans med 15 mil till civilisationen. Men bilen har gått, om än med protest, och nerväxlingar ibland på raksträckor, typ 100.
Jag orkade i 42 mul och gav upp i Ö- vik där jag såg en Ford verkstad.
Fortsättning i morgon.
Godnatt.

Hur gammal sade du att den var? 19 år...?...

Uppdaterat: 2018-02-23 06:36

"Då väntar 3 år i Ford" låter lite som "Då väntar 3 år på Kumla"

Hoppas Carstedts får ordning på den. Pappskiva över kylaren kanske hjälper något.

Uppdaterat: 2018-02-23 06:52
Jarl Karlsson skrev:

"Då väntar 3 år i Ford" låter lite som "Då väntar 3 år på Kumla"
Hoppas Carstedts får ordning på den. Pappskiva över kylaren kanske hjälper något.

Något övertrött är jag men det är nog lika hysteriskt roligt även om jag varit pigg! :-D

Uppdaterat: 2018-02-23 07:23

Man får känslan av att "bilar på F" även fortsatt möts med viss ovilja av Rikard.

Uppdaterat: 2018-02-23 08:56

Tryckte igång värmaren när jag steg upp ur hotellsängen, väl ute vid bilen visade det sig att den funkade denna morgon. Startade och alla varningar kom upp igen. Åkte till Carstedts som inte har en susning om vad man kunde göra, och fått sitt första fall i ämnet i måndags. På telefon till min verkstad i Stockholm fick jag lite bättre svar, motorn kommer inte stanna om man kör över gränsen, men inte starta igen om man stängt av den.
Jag åker iväg och alla lampor o varningar utom motorlampan slocknar.
Blir uppringd av verkstan som forskat i ämnet, och troligtvis har Adblue frusit, men tinat nu när det bara är -12.
Så jag glider hemmåt, och får se om bilen startar igen på måndag.
Verkstadstid för värmare, avgasvsrning och vattenlekage är bokat till tisdag.

Uppdaterat: 2018-02-23 11:08

Har de glömt värmen till Adblue också?!

Uppdaterat: 2018-02-23 11:34

Då kan man verkligen fråga sig hur väl NOx-reningen fungerar under en Norrländsk vinter och med bilen parkerad utomhus under natten - och med de relativt korta körsträckor som de flesta bilägare trots allt kör dagligen ? Den har ju en fryspunkt på -11 grader men uppvärmning av frusen Adblue lär ju inte ske omedelbart efter bilstart trots allt...

Uppdaterat: 2018-02-23 11:42

Katalysatorn, vare sig den i bensinare eller adblue för dieseln, fungerar ändå inte i kylan. Så först när den är uppvärmd så triggas reningen av såväl bensinavgaser såväl som adblue, och då har adblue nog redan hunnit värmas upp.

Uppdaterat: 2018-02-23 11:48

Om reningen inte funkar i kyla är väl en sak, men om det även påverkar funktionen är det illa. En massa tända varningslampor, motor som går dåligt och kanske rent av inte startar är inget jag vill uppleva i sträng kyla. Nog tycker man utvecklingen borde gått så långt att man kan få en bil att fungera även i kyla 2018.

Uppdaterat: 2018-02-23 12:02

Utan att veta så känns det trots allt troligare att man kan få fart på den vanliga katalysatorn inom rimlig tid för de flestas körsträckor vid start i t ex -25 grader än att behållaren med Adblue dels skall hinna tina OCH dels att den katalysatorn också skall kicka igång...
Adblue är väl trots allt en nödåtgärd för att relativt enkelt komma tillrätta med NOx-utsläppen.

Uppdaterat: 2018-02-23 12:47

Har du bil med OBD-uttag och bilen skvallrar om katalysatorns temperatur så testa att mät. Det tar ett bra tag att komma upp i, vad är det, drygt 300 grader har jag för mgi för att reningen skall ha börjat komma igång hyfsat. Har för mig den är kring 90% rening uppåt 350-400 grader och sedan sakta stigande.
Det tar tid och tempen sjunker fort när man till exempelkökör. Därför har ju, var det Mercedes eller BMW? gjort någon ny motor där man placerat dessa närmre motorn.
Du kommer nog minst en halvmil innan det är fart i den även vid lite varmare temperatur än -25, och merparten av alla resor i sverige är under 5 km så.... Motorvärmare hjälper självklart mycket bra då, om det är en bra värmare!

Uppdaterat: 2018-02-23 13:02

Jo, men om det tar säg drygt 5 km för den vanliga katalysatorn att komma igång så lär det ju ta minst dubbla sträckan för en NOx-katalysator där Adblue är bottenfruset vid starten - gissar jag.... Det var den skillnaden jag talade om och att denna funktion knappast fungerar speciellt bra vintertid vid lite starkare kyla och med de körsträckor de flesta har.

Uppdaterat: 2018-02-23 13:14

Efter att ha tankat i Uppsala lyser ingen lampa och bilen går som vanligt, dock fick jag fylla på en liter kylarvätska.

Snart hemma och äventyret över för denna gång.

Uppdaterat: 2018-02-23 14:38

Spännande tjänstefordon må man säga...:)

Uppdaterat: 2018-02-23 15:02

Det är väl bara att konstatera att en dieselbil med en normal vinter som denna (var är växthuseffekten?) så är en fungerande bränsle värmare ett måste, både för föraren, bilen och miljön.

Uppdaterat: 2018-02-23 15:18
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Det är väl bara att konstatera att en dieselbil med en normal vinter som denna (var är växthuseffekten?) så är en fungerande bränsle värmare ett måste, både för föraren, bilen och miljön.

Christer.
Jag tror det gäller alla bränsle effektiva bilar numera att det är svårt med motor tempen.

Uppdaterat: 2018-02-23 21:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

christer_1 wrote:Det är väl bara att konstatera att en dieselbil med en normal vinter som denna (var är växthuseffekten?) så är en fungerande bränsle värmare ett måste, både för föraren, bilen och miljön.
Christer.
Jag tror det gäller alla bränsle effektiva bilar numera att det är svårt med motor tempen.

Håller med. Bränslevärmare borde vara standard i Sverige. För miljöns skull.

Uppdaterat: 2018-02-23 23:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Sitter och drar mig till minnes, första felen på mina firmabilar.
Toyota Hi Lux: Handbromsvajer av, runt 25" mil (och enda felet)
Peugeot Jumpy: Styrleder glapp, 1.500 mil.
MB Vito: Kontakter till strålkastare smält.
Peugeot Partner. Generator defekt före 2 år (garantitid)
Renault Trafic: AC kondensor trasig andra sommaren.

Uppdaterat: 2018-02-24 10:35

Ja, på min firma är det slut med Ford för gott. Kollegans S-Max har krånglat från dag ett. Han tycker att bilens funktioner är fantastiska - när de fungerar. Just nu kör han omkring i en citrongul Ecosport (lånebil). S-Maxen kallar han för "Spyflugan";-)

Värmaren har f.ö. aldrig fungerat (för låg batterispänning) - trots 5 mil till jobbet. Verkstaden säger att det är "normalt". Jag har 6 km till jobbet och min värmare har inga problem (trots ensamt batteri).

Uppdaterat: 2018-02-24 10:47
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Som tidigare sagt fick jag akut uppsöka verkstad i Umeå då kylarvätskan tagit slut, man satte systemet under tryck men hittade inget läckage. Igår hämtade jag bilen från verkstaden här, den hade stått under tryck i ett dygn, men man hittade inte minsta spår av läckage. Värmaren som inte funkat har lagat sig själv, även problemet med avgasreningen, det fanns en massa registrerade felkoder, men nu funkar allt som det ska. Åkte 15 mil idag, nivån i burken hade minskat med 2 cm, jag kollar in under bilen och det är en pöl med glykol i snön, det kommer i området runt värmaren.

Och apropå värmaren, så finns det en livsfarlig grej med den. Min infart lutar i sidled och jag ställer alltid bilen på samma ställe. Här om dagen halkade jag till när jag klev ur och knäckte till mitt titanförstärkta ben, men jag tänkte inte på varför. I kväll for benen iväg helt, och jag slog skallen i spaklådan så det svartnade för ögonen. Då började jag fundera på varför det är så satans halt just där, det var ju bara till synes snö på marken.
Kollar med min ficklampa, och ser varför, värmarens avgasrör smälter snön precis där man sätter foten när man kliver ur, och under dagen har det frusit till is igen och lagt sig lite pudersnö på.

Uppdaterat: 2018-03-01 19:02

Troligen kan det vara cirkulationspumpen till värmaren som läcker.
Hade det problemet på min nya eftermonterade Webasto-värmare, vattnet rann ur systemet.
Fick byta tre gånger innan problemet var löst. Fick ingen förklaring på vad som var felet med pumpen, men det är viktigt med vinken dom monteras i.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33