Då väntar 3 år i en Ford.

57 inlägg 0 nya
Då väntar 3 år i en Ford.

Tömde Renaulten på ca 700 kg verktyg o reservdelar och åkte mot Göteborg i morse, E4/Rv40, exakt 50 mil för mig. Trots viktminskningen och konstant laglig fart enlig GPS (+6 km på mätaren) visade förbrukningsmätaren 0,83 mot normala 0,84. Det har inte haft nån betydelse om jag åkt på långresa eller köat en hel tank i Stockholm, så har den visat 0,84, och det har även stämt väldigt bra vid tankningarna.
Efter några timmar i Göteborg klev jag in i en ny Ford Transit Custom långa skåpet med 130 hk diesel och 6 växlad automat.
Vad det är för typ av automat vet jag inte, men båda MB Vito jag haft -01 och -09 hade smidigare lådor. Det var lite köande vid ett vägarbete i Norrköping, och det rycker lite när man åker i låg fart.
Väl hemma i samma tempo som ditvägen visade färddatorn 0,75, hur vida den stämmer får vi se, farthållaren fick jag ha på 118 för att hålla 110.
Vid en bensträckare gick jag några varv runt bilen, och blev stående vid strålkastaren med ett frågetecken över huvudet. Längst ut sitter en H4 lampa, sen en lins, sen en mindre lampa H1 el H7. När jag först såg bilen trodde jag det var xeneonljus och en extra reflektor för helljus. Men H4an är hel och halv i en fånigt liten reflektor, linsen är extra helljus med halogen, och den sista lampan är ett kurvljus, förutom det finns dimmljus. ViBs ljustest skulle troligtvis ge betyget 1 för halvljuset, och 4 för helljuset, med anmärkning att det lyser långt o bra rakt fram, men dålig bredd.

Stolen var överraskande skön, jag sitter riktigt bra, nackstödet är ett skönt stöd för huvudet, inte som på Renaulten där man nästan bröt nacken om man försökte nå stödet med huvudet.
Renaulten är en av marknadens tystaste skåpbilar, den här var förvånande nog ett snäpp bättre.

Bilen funktioner vet jag inte så mycket om, nån bok fanns inte i bilen, får kolla om den kanske finns på nätet. En konstighet jag noterat är värmaren, det finns en fjärrkontroll med på/av knapp, nått annat har jag inte hittat ??

Farthållaren fungerade bra, av/res knappen i form av en paddel bakom ratten nere till vänster var en riktigt bra placering, det är där jag håller handen när jag kör.

Renaultens instrumentbräda med sina böljande former, typ hela havet stormar, var ganska värdelös förvaringsmässigt, Fordens panel liknar en trafikolycka och är sämst, det finns massor med fack både här o där, alla är grunda eller saknar kant helt, tex facket i taket, lägger man telefonen där och gasar på får man den i huvudet.
Ovanpå instrumentet finns ett fack med lock och ladduttag, locket håller sig inte uppe, facket rymmer inte ens minsta iPaden, så vad man ska ha det till vet jag inte.

Moderniteter som adaptiv farthållare, autobroms, filvarning, antisladd mm som är standard på vilken personbil som helst idag, är inget man får på en budget skåpbil, som yrkestrafikant får man hålla reda på sånt själv.

Hej, antisladd är standard.
Adaptiv farthållare är tillval.

Ingen här verkar åka skåpbil, så intresset är väl svalt, men jag skriver lite ändå.
Bilen har som påpekats anti slir o sladd, men det finns ingen knapp för det.
Den har faktiskt mycket utrustning, tex regnsensor som inte behöver startas om efter varje start, dessutom kan man justera känsligheten.
Radion, mediaenheten eller vad man vill kalla den funkar mycket bra, lätt att förstå på ren svenska, röststyrning finns oxå, ljudet är bra med många inställningar, tex lyssnarposition.
Av fjädring och väghållning finns mycket att önska, tror inte jag haft nån firmabil med lika dålig fjädring, inte ens min gamla Hi Ace kändes lika stuttsig, bakaxeln hänger i bladfjädrar.Annars är bilen trevlig att åka i, lådan växlar nu silkeslent, motorn är tyst.

0,84 säger färddatorn efter snart 400 mil, 0,89 säger det när jag tankat, men då felvisningen på hastighetsmätaren är ganska stor, även vägmätaren, så är verkliga förbrukningen 0,92.

937 mil, och det tändes en lampa om att det är dax att fylla på AdBlue.
Hur mycket det går i, och vad det kostar har jag inte forskat i.
Vad händer om man inte fyller på ??

Fyll på 10 liter, kostar inte så många spänn på t.ex. Swedol (dyrare på macken). Du kan nog köra i runda svängar 200 mil utan att fylla på. Därefter kommer du till en punkt där bilen inte går att starta.

Biltema, nästan gratis.

ca 7 spänn litern på lastbilsmacken. Billigare än 33 cl vatten.

En riktig karl doftar diesel.

Kör absolut inte tomt på AdBlue
Blir saltkristaller som täpper till systemet med dyra reparationer som följd om det blir tomt. Som tidigare nämnts ca 7kr/l på swedol, Biltema, lastbilstapp eller vart som helst utom på märkesverkstad. hade en BMW tidigare där dom fyllde på 10l på service till det facila priset av 700kr, självklart fick dom inte betalt för det då jag varken bett om det eller var beredd att betala 10 gånger mer. Samma ocker som för nån liter spolarvätskan.

Jo, jag ska fylla på, bara undrade.
Har konto på Svedol, så det blir en dunk där.

Nädå. Det händer inte mycket utan ad-blue. Absolut inga kristaller eller förbannelser men möjligen att systemet gör bilen väldigt slö :-)

En riktig karl doftar diesel.

Återigen, kör du tomt på Adblue går bilen inte att starta. Det är inbyggt i systemet eftersom tillgång till adblue är en viktig del av avgasreningen. Möjligen kan man lura systemet genom att fylla på vanligt vatten, men vad det gör med partikelfiltret har jag ingen aning om.....

Granngården har också rimligt prissatt.

4,7 liter AdBlue räckte 300 mil.
Nu står jag i Nordmaling utan kylarvätska, fick hälla i 2 liter spolarvätska för att ta mig till verkstad.
Spännande bil.

Hur långt har bilen gått totalt nu? Har du sett var kylarvätskan tagit vägen eller struntat i det?

1300 mil. Alla 4 bilar har läckt vatten vid den eftermonterade skåpsvärmaren, men jag har inte noterat nått lekage sen jag kröp under och drog åt alla slangklämmor.
Bilen saknar varning för låg nivå.

Rikard wrote:
1300 mil. Alla 4 bilar har läckt vatten vid den eftermonterade skåpsvärmaren, men jag har inte noterat nått lekage sen jag kröp under och drog åt alla slangklämmor.
Bilen saknar varning för låg nivå.

Saknar varning. Det kan inte vara möjligt .
Låg larm på kylarvätska fanns på mina bilar på 90talet

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Har du fått ordning på bilen.
Så här står tempen hela vintern utan extra värmare.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Där kan man säga att snålheten bedragit visheten...

Menar forden förstås...

Carlstens bil i Umeå gav förstklassig service, hoppade över lunchen och tog in bilen direkt, tömde systemet, provtryckte och fyllde.

Rikard wrote:
Carlstens bil i Umeå gav förstklassig service, hoppade över lunchen och tog in bilen direkt, tömde systemet, provtryckte och fyllde.

Har du fått till värmaren?

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Nä, den ska in på verkstad nästa vecka för den. Verkstaden i Umeå höll på med en värmare på samma bil som du har.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.