Corolla Supersport?

27 inlägg 0 nya
Corolla Supersport?

I senaste ViB testas testas tre asiatiska kombibilar, därav nya Toyota Corolla. Den utlånade testbilen är, som så många gånger förr, dyraste versionen med "extra allt." Bilen är skodd med 18-tumsfälgar och däck 225/40. Sådana hjul var tills nyligen bara förbehållna extrema sportbilar, men nu på en Corolla! Resultatet blir, vilket framhålls i testet, ett outhärdligt däcksbuller och dito stötighet. Vi Bilägare lägger stor vikt vid komfort och tystnad i testerna, hur tänkte generalagenten där? Toyota vill ju att deras nya modeller ska upplevas som "roligare" än tidigare. Är dessa medföljande sportbilshjul ett led i denna "rolighet?"
Men man kanske säljer fler bilar med dessa pajashjul, de ser fina ut på garageuppfarten, och ger ägaren status och känsla av "premium." Däcksbullret och stötigheten kanske inte märks vid provkörning, och som sedan ägare är det bara att gilla läget och tänka på ordspråket "vill man vara fin, så får man lida pin..."
Nya bilar säljs ofta med olika utrustningspaket, och vill man ha det bästa så medföljer ofelbart dessa pajashjul, vilket för min del medför en klar försämring av bilen.

Provkörde själv nya Corolla i samband med premiären (lilla hybridmotorn) och den hade mindre hjul men även jag reagerade på att den var relativt högljudd. Nästan så att äldre Corollor var tystare - upplever i alla fall kompisens gamla Corolla 1,4 -04 som hyfsat tystgående.

Jag vill inte låta dum men tänk målgrupp! Jag och alla mina kompisar hade bara fälgar och däck i huvudet fram tills man var 22-23 år. Ljudnivå? Vad var det? Två varv eltejp runt fälgen och man var kung på Avenyn! Jag var själv lite sugen på att byta till 19" på V40'in i våras istället för 16". Men sedan tänkte jag efter lite, ur vilket syfte ska jag byta? Jag åker aldrig bana, jag raggar inte på stan och det ser kanske lite dumt ut med en "gubbe" i en småbil med 19"..gubbsjuk kanske rent av. Nä så jag skippade det. Men samtidigt har jag full förståelse för att det erbjuds, för alla är inte gamla som oss:)

Jag hoppas att det inte är ungdomar som är primär kundgrupp på Corolla.

Mäkinen - kan ju faktiskt vara så att just ungdomar är de som Toyota vill nå med sin nya Corolla - men vad vet jag ? Alla vill ju av nån orsak nå ungdomnar även om det blir alltmera ovanligt att dessa har körkort.

Att en Corolla dånar och är stötig är snarare ett underbetyg till hjulupphängning och ljudisolering. Men är ju ganska vanligt bland alla asiater.
Tänk på att 225 45 17 är väl den mest vanliga dimensionen på en ”Golfklassen” bil i dag.
Åker runt med det på min gamla Astra J från 2010, den är varken stötig eller högljudd. Faktiskt en av dom tystare bilarna i klassen. På GLC:n har jag rejälare doningar 255 45 20, den bilen är ännu tystare och komfortablare, var framförallt det tyngsta argumentet till köpet.

Ännu har jag inte hittat någon vettig förklaring varför fälgarna ska vara stora, samt däcken breda och tunna. Kanske bra på bankörning, men för snäll vardagskörning på våra vägar? Betyder mode och utseende mer än komfort, ekonomi och praktikalitet?

Ja för kundgruppen!

Exakt FXX. Stora fälgar och tunna däck går att välja bort på de flesta bilar så jag fattar vad problemet är

Det är sjukt att vi är så dum och att generalagenterna är så dumma.

Bilen med 19-20” skall stå i skyltfönstret.

Demo och test bilar skall ha standard hjul.

Men icke.
Den bullrigaste demobil jag kört på grova asfalten var nya Insignian för nåt år sedan.
2,0 corollan var också med största fälgarna och bullrade riktigt friskt på grova asfalten.
Helt sjukt och hål k huvudet att ha sådana demobilar, men folk köper iofs ändå.

Nä det är som Guran säger att det är med stora fälgar man ser vilka bilfabrikat som lyckats med konstruktion och bullerdämpning.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

40-talisten wrote:
Ännu har jag inte hittat någon vettig förklaring varför fälgarna ska vara stora, samt däcken breda och tunna. Kanske bra på bankörning, men för snäll vardagskörning på våra vägar? Betyder mode och utseende mer än komfort, ekonomi och praktikalitet?

Det är modernt och snyggt
Är väl precis som klädmode, varierar över tid vad som anses vara snyggt.
Och ja, är nog en väldigt stor överrepresentation på detta forum av sådana sådana som sätter ekonomi, praktikalitet och komfort före allt annat vid ett bilköp.

Guran,
Är det verkligen en överrepresentation angående de punkterna? De flesta bilarna köps av folk som struntar fullständigt i vad de kör för något och när de får frågan vilken bil som är deras säger de "den röda" eller "den vita" och inte "QX5:an med 22" hjul".

Jag har helt nyligen "gått ner" från 225/45 17 till 205/50 17 på vår ena Octavia och upplever att ljudnivån blev en liten aning lägre. Det som märktes bättre var att bilen blev klart mindre stötig.

L West wrote:
Jag har helt nyligen "gått ner" från 225/45 17 till 205/50 17 på vår ena Octavia och upplever att ljudnivån blev en liten aning lägre. Det som märktes bättre var att bilen blev klart mindre stötig.

Stötigheten är ju enklare att bli av med via att gå ner i hastighetskod. Var säkert W på 225 däcken och nu kanske V eller till och med H.
Jag skulle vilja påstå att hastighetsklassningen har större påverkan än nån mm skillnad i höjd. Dom hårda högfartsdäcken är en god källa till buller och stötighet på bilar med dålig ljudisolering och billigare hjulupphängningar.

L West wrote:
Jag har helt nyligen "gått ner" från 225/45 17 till 205/50 17 på vår ena Octavia och upplever att ljudnivån blev en liten aning lägre. Det som märktes bättre var att bilen blev klart mindre stötig.

Du kanske inte har någon bra koll, vad vet jag men om isf upplever du någon skillnad på förbrukningen.

Jag inbillar mig att bredden är mer bov än innerdiametern (16-18) på däcket när man pratar ren förbrukning.
Bara min känsla liksom.

Intressant med hastighets index.
Skall det påverka förbrukningen?
Men klart det kan skapa buller.
Jag har inte reflekterat över det.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Har ännu kört för litet för att kunna uttala mig om förbrukningen. Men Guran har rätt, det var nog lägre hastighetsklass på dom nya, har inte reflekterat över detta förut.

Rent logiskt sett borde de hårdare däcken ha en lägre förbrukning då hårdheten skapar mindre friktion än det mjukare gummit......men vad vet jag, bara en killgissning....

Sen att som TS påstå att "tills nyligen" var 18 tum med 225 bara förbehållna extrema sportbilar, ja där är man ju rätt mycket ute och cyklar....eller har inte alls hängt med. Vart en hyfsad standardstorlek i många år på bilar från C-storlek och uppåt....

Henrik M wrote:
Rent logiskt sett borde de hårdare däcken ha en lägre förbrukning då hårdheten skapar mindre friktion än det mjukare gummit......men vad vet jag, bara en killgissning....
Sen att som TS påstå att "tills nyligen" var 18 tum med 225 bara förbehållna extrema sportbilar, ja där är man ju rätt mycket ute och cyklar....eller har inte alls hängt med. Vart en hyfsad standardstorlek i många år på bilar från C-storlek och uppåt....

Njae, standard vet jag inte. Där tog du nog i lite. Standard på min V40 är 16 tum, på Golf är det nog samma. Varken Kia, Mazda, Toyota osv. har knappast 18 tum som standard.

Håller med FXX - så sent som 2015 (i vart fall) var det 16" på både vår Golf och vår Mazda 3 som var standard-dimensionen.

Pi och FXX: Med standardstorlek menas inte bara att det sitter som standard redan från minsta snikversion med lilla motorn. Utan att det bland dessa bilar är en vanlig standardmonterad dimension på en hel del modeller.
Likställt med att man idag kan säga att 55-tums tv är en standardstorlek idag, men det finns ju även betydligt mindre fortfarande att köpa.....

Henrik M wrote:
Pi och FXX: Med standardstorlek menas inte bara att det sitter som standard redan från minsta snikversion med lilla motorn. Utan att det bland dessa bilar är en vanlig standardmonterad dimension på en hel del modeller.
Likställt med att man idag kan säga att 55-tums tv är en standardstorlek idag, men det finns ju även betydligt mindre fortfarande att köpa.....

Exakt.
Kalla det mest vanligt förekommande dimension i stället då. Är ju också en av dom billigaste storlekarna på hjul med ett enormt utbud.
Men är ju bättre att missförstå, annars blir det ju inga inlägg och diskussion :)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.