Broavgifter

44 inlägg 0 nya
Broavgifter

Idag åkte jag över öresundsbron, för andra gången i år.
Förra gången jag åkte över visste jag att jag skulle åka minst en gång till i år, men kanske nån gång till, så jag köpte en bro-bizz, med den börjar man spara pengar redan efter andra överfarten.

Förra gången var det för att köpa alkohol i Tyskland som är svensk , men ändå 3 ggr billigare än i Sverige.

Den här gången var det i tjänsten.

Måste i alla fall säga att dom har fantastiska vägar i Danmark.

4-5 filiga vägar efter bron, men även när man börjar komma längre inåt landet så är det åtminstone dubbelfiligt, inga fjantiga 2-1 vägar som i Sverige. Det är underbart att köra runt i Danmark just för att det är så bra vägar.

Nu körde jag visserligen till en halvstor ort, Odense, men ändå.
Dessutom funkade brobizzen även på Storabältsbron. Smidigt!

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Idag åkte jag över öresundsbron, för andra gången i år.
Förra gången jag åkte över visste jag att jag skulle åka minst en gång till i år, men kanske nån gång till, så jag köpte en bro-bizz, med den börjar man spara pengar redan efter andra överfarten.
Förra gången var det för att köpa alkohol i Tyskland som är svensk , men ändå 3 ggr billigare än i Sverige.
Den här gången var det i tjänsten.
Måste i alla fall säga att dom har fantastiska vägar i Danmark.
4-5 filiga vägar efter bron, men även när man börjar komma längre inåt landet så är det åtminstone dubbelfiligt, inga fjantiga 2-1 vägar som i Sverige. Det är underbart att köra runt i Danmark just för att det är så bra vägar.
Nu körde jag visserligen till en halvstor ort, Odense, men ändå.
Dessutom funkade brobizzen även på Storabältsbron. Smidigt!

Lyckades inte editera inlägget, men min poäng som jag ville komma till var att det är svindyrt att åka över dessa broar.
Öresundsbron byggdes för snart 20 år sedan, ändå ska vi betala en väldigt hög avgift för att köra över. Med tanke på hur många fordon som passerar varje dag så borde avgiften vara betald kan jag tycka. Även om den inte är det så borde den avskrivas efter 20 år.

Sjukt att vi än idag ska betala så väldigt höga avgifter för att köra över denna bro och många andra broar.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag har inget emot att några gånger per år betala för något som gör så stor nytta och är så vackert som öresundsförbindelsen

Vad kostar det idag ?? Jag åkte över samma dag som bron öppnade, men mins inte vad det kostade.

Bron över Sundsvallsbukten kostar 9:-.
Om man är sundsvallsbo och bor på södra sidan och jobbar norr om stan blir det en del pengar per år men man slipper ju stan och trafikljusen.
Oas så kostar det ju för stockholmaren också i trängselavgift. :)

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

bejje wrote:

Måste i alla fall säga att dom har fantastiska vägar i Danmark.
4-5 filiga vägar efter bron, men även när man börjar komma längre inåt landet så är det åtminstone dubbelfiligt, inga fjantiga 2-1 vägar som i Sverige. Det är underbart att köra runt i Danmark just för att det är så bra vägar.
Nu körde jag visserligen till en halvstor ort, Odense, men ändå.
Dessutom funkade brobizzen även på Storabältsbron. Smidigt!

Kan bara instämma, dessutom kör de bättre, det rullar på bra i Danmark. Strax utanför Köpenhamn har de extra tyst asfalt på en sträcka, den är underbar att köra på!
Har f.ö. bekanta som bor strax söder om Odense. :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det lär underlätta avsevärt för danskarna att underhålla sitt relativt lilla vägnät - jämfört med Sverige och vårt avlånga och ytmässigt avsevärt mycket större land.

Pi wrote:
Det lär underlätta avsevärt för danskarna att underhålla sitt relativt lilla vägnät - jämfört med Sverige och vårt avlånga och ytmässigt avsevärt mycket större land.

Sen så har dom inga problem med den störst boven, tjäle. Heller inga trafikanter som slamrar runt på dubbdäck och sliter ut beläggningen helt i onödan.

Bästa asfaltsbeläggningen i Sverige finns på en 3 km lång sträcka vid Huskvarna. :-)

Power to the people

Grosser wrote:
Bästa asfaltsbeläggningen i Sverige finns på en 3 km lång sträcka vid Huskvarna. :-)

Absolut!

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Rikard wrote:
Vad kostar det idag ?? Jag åkte över samma dag som bron öppnade, men mins inte vad det kostade.

Om du betalar väl framme vid bron kostar det 620 kr per enkelresa, så 1240 kr för tur och retur.
Har du släp är det dubbla avgiften.

Har man däremot brobizz så blir det mycket billigare, 229 kr per enkelresa eller dubbla med släp.

Sen om man ska vidare till Odense är det något liknande för Storabältsbron dessutom, så det blir en dyr resa.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Rikard wrote:Vad kostar det idag ?? Jag åkte över samma dag som bron öppnade, men mins inte vad det kostade.
Om du betalar väl framme vid bron kostar det 620 kr per enkelresa, så 1240 kr för tur och retur.
Har du släp är det dubbla avgiften.
Har man däremot brobizz så blir det mycket billigare, 229 kr per enkelresa eller dubbla med släp.
Sen om man ska vidare till Odense är det något liknande för Storabältsbron dessutom, så det blir en dyr resa.

På vilket sätt är det dyrt? Vad hade det kostat dig ta färja istället och ev. extra bränslekostnad? För att konstatera om något är dyrt eller billigt måste du ju sätta det i proportion mot vad samma utförande hade kostat dig med alternativ lösning, eller hur? Iaf när jag senast kollade upp det så gick de ungefär på jämt ut att köra båda broarna ner till Tyskland istället för färjorna inkl. räknad bränslekostnad. Fördel dock att med broarna behöver du inte passa tider och ev. stå och vänta i färjekö.

Henrik - för dig kanske det inte är dyrt men för andra kan det anses vara väldigt dyrt så man får nog vara lite försiktig med sådana bedömningar. Länge sen jag åkte över men då låg kostnaden för färjan via Helsingör/Helsingborg på samma kostnad som broavgiften men nog kan man tycka att det borde vara lite billigare att ta bron trots allt. Med "Brobizz" så kostar det ju väsentligt mindre så den reella kostnaden kan ju trots allt inte vara så hög. Att en resa t o r över dagen blir så mycket dyrare utan Brobizz så att man lätt räknar hem detta på 2 turer över bron säger väl nästan allt...
Om man t ex skulle relatera kostnaden till brolängderna och jämför med Sundsvallsbron så borde kostnaden vara runt 35 kr...

Pi: Nu har du ju helt missat innehållet i mitt inlägg.....
Självklart kan man anse att det kostar mer pengar än det borde! MEN, att använda ordet dyrt respektive billigt måste man ha ett jämföresleobjekt mot vad samma mål med annan service hade kostat. Annars kan du aldrig referera till något som billigt eller dyrt. Och i detta fallet är alternativet båt, och beroende på vilket håll man kommer från kan det innebära mer längre eller kortare resväg med som måste vägas in. Och sålänge det blir lägre kostnad att ta bron än färja och ev. omväg är det inte dyrt att använda bron.....

Numera tror jag att många använder den egna plånboken som referens för prisjämförelser. Om något kostar mycket pengar i förhållande till den tillgång man har så tycker man att det är dyrt. Detta oavsett vilka jämförbara alternativ som finns.

Världen har just passerat ”peak fossilbil”.

Pinjong: Visst är det så att många använder det felaktigt så. Men i detta fallet har vi ju i TS tidigare inlägg förstått han gärna kör till Tyskland för att handla sprit och öl i större mängd vilket ju är en produkt ingen behöver, så har man plånboken att unna sig det tycker jag det blir väldigt löjligt att skriva att bron dit är dyr.....

Eftersom bron är helt finansierad baserad på bompeng så blir det såklart en betydligt högre kostnad än bron i Sundsvall som Trafikverket ändå har byggt, likaså i Motala.
När det handlar om enkelbiljett eller Brobizz så är ju den administrativa kostnaden en stor skillnad att hantera för den som säljer tjänsten, att sälja en multipassagebiljett kostar dem lika i administration som att sälja en enkel.
Om bron är för dyr, åk inte på den.
Det handlar sällan om att man inte har råd utan att man inte vill betala vad det kostar, på samma sätt som TS ifrågasatte att det borde vara slut på betalningar nu efter 20 år, men det är typ 30 år kvar att betala av broskrället. Det är inte gratis med infrastruktur, tänk på det när ni gnäller att skatterna är så höga.

*Robban

Skönt att se att någon mer än jag tar striden för värderingsdelen i orden "dyr" och "billig". Under alla år inom försäljning har jag haft kollegor som påstår att saker är dyra bara för att de har ett högt pris. Om man själv inte har råd är irrelevant för huruvida det är dyrt eller inte.

Det sämsta med bron är att den slutar i Danmark så man måste köra genom det landet också för att komma till Tyskland.

L. Mäkinen wrote:

Det sämsta med bron är att den slutar i Danmark så man måste köra genom det landet också för att komma till Tyskland.

Det kommer en tunnel (ingen bro som först föreslaget) mellan Danmark och Tyskland också, och den lär också kosta att passera. Däremot lär det bli svårt att undvika att köra genom Danmark...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Brobizz kostar 229 per överfart.
Kunde låna av en kompis förra helgen då vi körde till Köpenhamn. Men min 3 årigeson ville hellre åka båt. Men skönt med bensträckare. Då betalade jag 650 för weekendbiljett torsdag-söndag ToR. 192 kr dyrare. Men kanske sparade någon mil. Och en mil kostar väl 30-40 kr...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.