Bilprovning 2a= ombesiktning

42 inlägg 0 nya
Bilprovning 2a= ombesiktning

Besiktning av bil och fick 2a på bromsar.
Färdbroms höger bak utslitna, färdbroms vänster bak slitna vilket ger ombesiktning.
Det som gör mig lite frågande är att bromsvärden var Axel 1: vänster 2,0, höger 2,1, axel 2: vänster 1,8, höger 1,9
Som jag fattar det hela var mina bromsvärden helt OK men ändå bedömde besiktningsmannen att bromsarna (beläggen) var slut och bilen fick en 2a.
Argumenterar inte alls mot att beläggen var dåliga men undrar mera i så fall var gränsen går om nu bromsvärden är OK?, 1mm kvar eller 0,1mm kvar eller vad är det som styr?

Vad är det för bil? Brukar finnas sensorer i bromsbeläggen som varnar vid vissa mm. Fast besiktningen kanske tyckte bromsskivor var rostiga och då brukar det leda till ombesiktning.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Är det inte bättre att bara byta skiten om de var slut och var glad att det inte blev större kostnader som det kan bli om de tar helt slut.
Det är knappast bilprivningens fel att bromsbeläggen är utslitna.

Ja de bedömer ju säkerhet, så om beläggen är 1mm och eller spruckna, eller om skivorna är alldeles för slitna och eller spruckna, så kan du givetvis få tvåa på de.

Vad sa de då? Du frågade inte om orsaken?

SAIK FOR LIFE!

Bromsvärden säger inget om hur mycket beläggmaterial det finns kvar. Det brukar gå att se tjockleken på beläggen genom fälgarna.
Det är inte bara en risk att man förstör skivorna om man kör för länge. Blir beläggen tunna blir de sämre på att hantera värme och man kan råka glasera ytan så man tappar all bromsverkan.

Ingen som vet svaret på frågan? Jag är också nyfiken.

En stor del av besiktningen är ju subjektiva bedömningar. Eftersom det ändå är människor som gör dessa så kommer det ju att bli fel ibland.

Men angående trådens ämne, så är det väl så att även om bromsvärden är ok, så ska besiktningsmannen titta på bromsarna. Ser han då att de är nära slutet på sin livslängd så blir det underkänt. Det är nog en rätt subjektiv bedömning, men något slags riktmärke är väl att de bör hålla iaf ett år till med normal användning innan det uppstår skador pga slitage.

Men om bromsvärdena var OK så kan ju besiktningsmannen lika gärna göra en notering om beläggen och ev. bromskivorna i protokollet och muntligt säga åt bilägaren att åtgärda detta snarast för sin egens säkerhets skull. Så jobbar proffsen där jag besiktar i alla fall.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Men om bromsvärdena var OK så kan ju besiktningsmannen lika gärna göra en notering om beläggen och ev. bromskivorna i protokollet och muntligt säga åt bilägaren att åtgärda detta snarast för sin egens säkerhets skull. Så jobbar proffsen där jag besiktar i alla fall.

Christer så är jag också van att det var sist jag besiktigade en bil kring 2011 tror jag, nu är man lycklig lurad nybils ägare. Hehe.

Min känsla är att många skiter i en ”bra att veta” anmärkning men som du och jag som resonerade sunt med besiktningsmannen och snarare vill veta om det är det nåt mer jag bör fixa då kan det bli en bra att veta anmärkning och vi fixar det direkt.
Besiktningen ser ju föregående protokoll och får väl en känsla att du hållit efter bilen.
Många skiter i allt tills det är stopp eller järn mot järn eller spindellederna hoppar lös bara dom slipper kostnaden.
Det är vad jag tror och min erfarenhet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag tror att gränsen för ojämn bromsverkan är 30%, på trådskaparens bil var bromsvärdena helt OK, men.. med slitna belägg så dröjer det inte länge förrän bromsvärdena blir farligt dåliga.

Det är förstås en uppskattning av respektive besiktningsman/kvinna om beläggen kommer att hålla 14 månader till.

Varning för slitna belägg förekommer väl mest fram?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
Jag tror att gränsen för ojämn bromsverkan är 30%, på trådskaparens bil var bromsvärdena helt OK, men.. med slitna belägg så dröjer det inte länge förrän bromsvärdena blir farligt dåliga.
Det är förstås en uppskattning av respektive besiktningsman/kvinna om beläggen kommer att hålla 14 månader till.
Varning för slitna belägg förekommer väl mest fram?

Nja ofta på ett fram och ett bak.
Ett kärvande ok på fel ställe då blir det missvisande.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Skriv till besiktningsstationen och begär en utförlig skriftlig motivering till underkännandet.

Styrman_jansson wrote:
Eller så inser man att bromsar är ganska viktigt att ha på en bil och att det inte är fel på något sätt att man har ordning på dem. Kostnaden kommer förr eller senare ändå.

EXAKT, gilla läget då det är för din och medtrafikanternas säkerhet.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jag fick 4 st bra att veta muntligen när jag besiktade nyligen. Slitna klossar borde ge bra att veta enligt mig, eller en så kallad 1a.

Slitna klossar som riskerar att bli så dåliga att de påverkar bromsverkan innan nästa besiktning borde absolut ge underkänt med ombesiktning. Det låter ju nästan som det mest självklara i hela bilprovningens uppdrag?

Bra att veta bör vara sådant som inte påverkar trafiksäkerheten, men som de ser är på väg att ta slut ändå.

K_Klabbe wrote:
Slitna klossar som riskerar att bli så dåliga att de påverkar bromsverkan innan nästa besiktning borde absolut ge underkänt med ombesiktning. Det låter ju nästan som det mest självklara i hela bilprovningens uppdrag?
Bra att veta bör vara sådant som inte påverkar trafiksäkerheten, men som de ser är på väg att ta slut ändå.

Men ändå : "Det som gör mig lite frågande är att bromsvärden var Axel 1: vänster 2,0, höger 2,1, axel 2: vänster 1,8, höger 1,9
Som jag fattar det hela var mina bromsvärden helt OK men ändå bedömde besiktningsmannen att bromsarna (beläggen) var slut och bilen fick en 2a."
Bromsvärdena var ju godkända, alltså en erinran och en notering: Bra att veta !

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja precis, är bromsvärdena dåliga är det ju redan för sent. Man vill ju upptäcka slitage som påverkar säkerheten innan det leder till problem.

Återigen en tråd, utan att trådis har något intresse av att bemöta och förklara vidare. Varför startar man en tråd, om man inte tänker skriva mer i den?

Bra värden och slitna klossar visar på bromsar som fungerar.
Dåliga värden betyder inte slitna bromsar, utan bromsar som inte fungerar, kärvat fast är vanligaste problemet.

Antagligen för att man inte fick de svar man önskade alternativt är det en känd som brukar starta sånt här.

Kanske för att trådskaparen inte fått något entydigt svar på sin fråga?
En enkel fråga och massor av andra kommentarer och pekpinnar, men fortfarande inget tydligt vad som avgör om det blir nedslag eller ej.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.