Bilmärken, bilmodeller och drivlinor som håller extra länge

45 inlägg 0 nya
Bilmärken, bilmodeller och drivlinor som håller extra länge

Efter en längre diskussion till en artikel om Vi bilägares långtestbil V70 tänkte jag vi kunde fortsätta här.

Dvs
http://www.vibilagare.se/test/langtest/langtest-historisk-langtestbil

Själv har jag alltid gillat överkvalitet, grejor som håller och som man kan lita på i alla lägen.

Men frågan är hur långt man ska gå med idag så komplicerade produkter som bilar.

Och hur kul kommer det vara att köra dagens bilar om 20 år dvs år 2035?

Kanske de som mekar bilar här har nåt att bidra med också.

Helt klart åldras bilar betydligt snabbare än för t.ex. tjugo år sedan.
Nu menar jag inte mekaniskt utan elektroniskt och med mer eller mindre oumbärlig utrustning.
Om man tittar på en femtio år gammal bil var den ofta, inte alltid, ganska enkelt konstruerad och det krävdes inte mycket kunskaper att hålla den vid liv, däremot en hel del kontinuerligt arbete.
Det som ofta knäckte bilarna var ju rosten som medförde att det var meningslöst att fortsätta med skruvandet.
Tack och lov fanns det ihärdiga bilskruvare som aldrig gav upp och därför finns fortfarande några gamla pärlor att beskåda.

Nu för tiden har vi elektroniken som största fiende. Att söka elektronikfel kan bli hur dyrt som helst och oftast går det inte att byta enbart en felaktig slavdator utan hela enheten som den styr måste bytas till stor kostnad.
Om man sedan tänker på hur snabbt utvecklingen går inom elektronik kan man ju också anta att en bil av idag blir värdelös om t.ex. tio år då man fått tre generationer nya datorkretsar och alla gamla kretsar börjar ta slut.
För femtio år sedan kunde man byta en skruv när gängan tagit slut och man kan det än idag. Det går fortfarande att byta en ventilfjäder till insuget, även om det är krångligare än för femtio år sedan, men hur sjutton byter man en datorkrets som inte längre tillverkas?

Det kommer att vara datorutrustningen i våra bilar som gör dem obrukbara!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, bra synpunkt om elektroniken. Tänker man sig en bil som om den vore en dator, hur intressant är en 20 år gammal dator idag (en intel 486 PC kanske med Windows 95)? I praktiken obrukbar. Och att hålla med reservdelar till en 20 år gammal dator, rätt hopplöst. Men reparera är en sak, men vem vill använda så gammal teknik idag?

På min egen bil finns det en CD-spelare och en 20G hårddisk (extrautrustning), man kan kopiera cd-skivor och spela in dom till hårddisken i realtid (obs bara i realtid, så det krävs en resa på typ 50 minuter för att spela in en enda CD). Detta var år 2010, så den är nu bara 5 år gammal. År 2011 kom den med USB-kontakt så att man (som jag förstått) kopiera musikfiler direkt ner i hårddisken. Så på sätt å vis är bilen redan föråldrad. Även GPS-kartorna är från 2010 och på den årgången svåra att uppgradera. Samtidigt tror jag själva bilens drivlina kommer hålla nästan hur länge som helst, extremt driftsäker och hållbar. En annan sak är LED-halvljuset, bra men kunde vara lite starkare som det verkar vara på dom bilar som tillverkas nu.

Blir bilar mer som Ipads och Iphones så håller dom väl ofta max 3 år sett till funktionen, sen är tekniken föråldrad och knappt användbar.

saabnisse wrote:

Det kommer att vara datorutrustningen i våra bilar som gör dem obrukbara!

Precis. Jag var på skroten hemmavid och pratade med ägaren om de fina bilarna han hade fått in, de flesta var faktiskt japanska. Bilarna var inte krockade, utan det var helt enkelt för dyrt att åtgärda el- och elektronikfel.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Javisst håller säkert mekaniken och den går ofta att reparera eller byta delar i, men om man tänker på att en bil redan för tio år sedan kan innehålla över femtio datorer och dessa ska lagerhållas kommer det att kräva oerhörda lagerutrymmen.
Naturligtvis går inte allt sönder, men det räcker att tänka sig att lagerhålla de mest frekventa delarna och att dessa moderniseras vart och vartannat år för att det ska bli orimligt dyrt.
Ett exempel är backspegeln till min 9-5 som kostar 3500:- som reservdel, den innehåller en liten dator som förmodligen kostar ett par kronor i tillverkningsledet och en reglermotor för kanske någon tia, Men spegeln måste hållas som reservdel och det är dyrt. Om man sedan tänker på att näste årsmodell, som kanske har utseendemässigt samma spegel, men en annan slavdator, så blir det ytterligare lagerhållning.

Jag kan ta ett annat exempel. Jag har en 18 år gammal värmepump, där styrdatorn har pajat. Det fanns reservdatorer kvar i lager tills för ca fem år sedan, men nu är de helt slut och det är ju klart på 18 år har det hänt en hel del inom datorutvecklingen.
Nu handlar det här ju om en enkel styrkrets och den bör kunna ersättas av ett enkelt datoriserat reläsystem, men detta är inget som finns som standard utan måste kluras ut för just den här enheten.
Det enda alternativet som installatören gett är en ny pump för ca 100000:-!

Samma sak kommer att inträffa med våra bilar, när vissa reservdatorer tagit slut blir bilen obrukbar och måste skrotas.
Nu är det nog också så att det även fortsättningsvis kommer att finnas hittepågubbar som kommer att klara även svåra problem.
Men det gäller att hitta dessa gubbar för de som vill hålla sin pärla igång, de flesta kommer nog att skrota bilen eller sälja den billigt.

T-Fordstiden är över sedan länge, det var ju riktiga skitbilar jämfört med vad som finns idag, men de gick och går fortfarande att reparera och modifiera och kan därför anses som outslitliga!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ärligt talat tror jag inte att datorerna är det största problemet utan nätverket mellan dem. Alla styrenheterna sitter ju ihop i ett stort nätverk med tunna trådar. Är dessa trådar dåligt isolerade så de går av eller blir fuktiga så kan hela bilen slås ut. Vissa tillverkar slarvar tyvärr här och tejpar ihop sladdarna med eltejp. Vissa har till och med exponerade kablar i motorrummet!

Bilbranschen kommer att gå samma väg som elektronikbranschen. Marknadens krav på nya modeller och ny teknik gör att den långsiktiga kvaliteten blir lidande. Mekanik omvandlas till skalbar elektronik, som är billig att producera med svår eller omöjlig att reparera.

I dag går det knappt att få tag på en tv/radio-reparatör. Det finns inget att "reparera" längre och det lönar sig inte heller.
Redan nu så handlar märkesverkstädernas arbete mer om att felsöka med hjälp av dator och sedan byta komponenter. Man reparerar inget.
Ska man få något lagat får man vända sig till en Bilmek av det gamla gardet ute på landet.

En problemkälla i elektroniken är elektrolytkondensatorer. De innehåller (som namnet säger) en elektrolyt i vätskeform och den dunstar över tid. Normalt sitter det förhållandevis tåliga elektrolyter i bilar, men det går aldrig att komma ifrån problemet helt.

Nu sitter det ju s k "bus-system" i de allra flesta nya bilar och det bör ju innebära behov av färre "tunna kablar". Men visst kan det bli problem med t ex lagerhållning av många reservdelar fortsättningsvis inte minst för att det dels finns så många olika modellvarianter och dels för att tillverkaren säkert även gör mindre årsmodell-ändringar - kanske bara ändrar ett artikelnummer men det är ju nog för att ställa till det. Men med lång garanti-tid - typ 7 år eller längre - så bör ju bilarna vara brukbara under den tiden i alla fall...:)

Vad gäller hållbar elektronik är väl ändå Prius en bra referens där modellerna verkar hålla normalt mycket länge utan några elektronikproblem trots tidigt mycket avancerad elektronik. Snarare så att modellerna blir omoderna och funktionen sämre än om man jämför med nya generationer, det som gör att man vill byta bil. Exempelvis vem vill idag köra Prius gen1 som fanns för ca 15 år sen? Driftsäkerheten på elektronik och mekanik verkar vara bland det bästa i branschen på Prius så det vore ju förvisso lite intressant särskilt hur man gjort elektroniken, för det verkar som man har varit extra noga.

En sak jag hört tidigare om Toyota och japanska märken är att man har kraftigare lödningar och bättre kablage jämfört med europeiska tillverkare. Men det kan ju ha ändrats. Oxidering pga vibrationer orsakar spänningsfall och kan till sist ge mycket märkliga och svårfunna elektronikfel.

En grej jag tänkte också på när det gäller nya bilar och senaste trenden med en stor "surfplatta" mitt på instrumentpanelen. Kommer den hålla hela bilens livslängd (om inte, vad kostar rep?) och hur kommer det kännas av använda en "surfplatta" när den är bortåt 10 år gammal? Verkar inte helt genomtänkt. På Prius verkar man ha tänkt till lite där då gen2 hade många funktioner som att styra fläkthastighet och luftflöde på den panelen vad jag förstår med min gen3 har istället vanliga knappar för det (gen4 ser likadan ut vad jag kan se på bilderna).

Inte bara "surfplatta" mitt på instrumentpanelen. Dessutom display på vilken hastighetsmätare och varvräknare, mm, projiceras digitalt. Hur länge kommer dessa att hålla, undrar även jag? Hemma håller väl en bildskärm ca4-5år... I en bil utsätts skärmarna för kyla, värme, damm, vibrationer... Vågar vi hoppas på 4år där? Och vad kostar dom att byta?

Det är rätt sjukt... med tanke på den energi som går åt för att göra en bil vore det ju intressantare att tillse att bilarna håller längre, än om de drar en eller två droppar mindre bensin. Något för "miljömupparna" (jag har själv läst Miljövård vid Uppsala Universitet så jag är väl en av dem) att ondgöra sig över, snarare än förbrukningen mätt i droppar, tycker jag.

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Dator i en backspegel?
Du menar väl inte kretskort, nisse...
Såna kan alltid repareras med lödkolv och komponenter, såklart kan sådana bli svåra att hitta, men inte omöjligt....
Har nyligen lött om dåliga lödningar på min "dator" till ecc'n, så nu slår reglermotorerna om värme/kyla som dom ska....
Inte fan behövde jag köpa nytt för 6500, eller på skroten för 2500....
Datorer är saker som gör beräkningar, för att kunna utföra komplicerade funktioner typ ecu, det andra är bara elektronik.....
Värre är ju när det är inbyggt i tex abs-enheter, men det finns ju firmor som specialiserar sig på att renovera såna prylar, då ett fåtal underleverantörer förser alla tillverkare med såna......
Ta det ökända instrumentkretskortet till s60, det skickar man till en elektronikfirma, som lagar det för 2000, istället för att köpa hos volvo för 5000.....
Tillverkare ska hålla lager i 15 år, sen lever ju bilen på övertid, men så har det väl alltid varit..?...
Förr rostade dom upp, numera kan en 15 åring se fräsch ut, men annat uppstår....

Tror det är annan kvalitet på displayer i bilar än på nåt som är gjort för att sitta på en vägg i ett uppvärmt hus.....

Min 50-tums plasma tv är f.ö 8 år, och håller än....

Nej ducce, det kallas faktiskt för dator i yttre backspeglarna, de innehåller minneskretsar som styr ställmotorerna till det läge de programmerats för i förhållande till stolsinställningen.
Och nyare bilar är nerlusade med dessa slavdatorer som kommunicerar med CPUn, de är avsevärt billigare att plocka in än att dra en massa styrkablar hit och dit och det bästa är ju att även om de kostar nopa vid tillverkning av bilen är de en ädelsten vid utbyte!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo 240! Eller Volvo valp.

HT19 wrote:
Volvo 240! Eller Volvo valp.

Varför inte en Niva?
Det är ungefär detsamma, men liiite nyare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En Duster går ju att få ganska avskalad också... jag tror Renault/Nissan sitter på en riktig vinnare där. Till slut kommer folk att protestera mot det elektroniska bling-blinget och kräva en bil de kan ta sig från A till B med, och inte så mycket annat.

.

Att tänka är stort: Att våga tänka annorlunda är ännu större.

Antifeministen wrote:
En Duster går ju att få ganska avskalad också... jag tror Renault/Nissan sitter på en riktig vinnare där. Till slut kommer folk att protestera mot det elektroniska bling-blinget och kräva en bil de kan ta sig från A till B med, och inte så mycket annat.
.

Tro inte att en enklare gammaldags lösning blir billigare i tillverkning, så behöver det inte vara. Biltillverkare väljer givetvis alltid det mest lönsamma alternativet och att ersätta hundratals meter med styrledningar med en CPU och slavar kan bli avsevärt billigare.
Kom ihåg att de kretsar som används ofta blir väldigt billiga i de serier som de förekommer.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Äldre stora Citroëner med diesel brukar gå långt, typ XM, C5 sköts de kan de gå minst 50000 mil innan de börjar krokna.

Denna tycker jag passade bra här, dock bara Honda och Toyota men jag tror inte amerikanska CR är mutade. 200,000 miles = 32,000 mil. Men man får man tänka på att vårt klimat med salt och sand på vägarna behöver bra rostskydd och där finns frågetecken kring Toyota och kanske ännu mer Honda när man vill köra bilarna riktigt långt och länge.

"Of the 1.1 million vehicles represented in our annual subscriber survey, these are the ten cars, SUVs, and minivans respondents most often reported as having more than 200,000 miles. As a bonus, all happen to be models that were Consumer Reports recommended when new. That means they’re not just reliable, but they scored well in our road tests."

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/03/ten-for-the-long-haul/index.htm

Såna bilar finns, men går inte att sälja i sverige.....
Dacia är väl första öststatsmärke som kommit in ordentligt.
Och dom står ju på en västeuropeisk grund.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.