Bilbesiktning

25 inlägg 0 nya
Bilbesiktning

Var på besiktning idag med en MB 312D Sprinter, 1997. Där fanns en ung besiktningsman, en riktig petimeter. Nyutbildad?
Han började med vanliga bromsprov.

1 Handbroms hade ”för stor slaglängd”. Den funkar ju?
2 Bromsskiva bak vänster skadad. (Den är påverkad av rost. ”Måste bytas. Då måste båda sidor bytas”. Vad finns för kriterier för detta? Det är ingen formel 1 bil. Kan det vara nödvändigt?
3 Belysning. Höjdjustering hö+vä ur funktion. Aldrig använt denna. Köpte bilen 2010 och denna har aldrig fungerat och aldrig behövts. Men, är det krav på finltion?
4 Axlar, hjul, däck. Spindelled framvagn, undre höger+vänster glapp. (=skall bytas).
Bytte nedre spindelled samt nedre bärarmar h+v, krängn hämmare och buss ingar för 600 mil sedan. Är detta samma komponenter?
Dessutom gick han runt och knackade på karosserplåtarna nedtill (som är rostiga men inte har ngt med bärighet att göra).
Skall jag opponera mig? For därifrån sur och med krav på ombesiktning efter rep för några 1000- lappar.
FÖRSLAG?

JanneAMG

Ja det finns nog inget värre ställe än att bli kränkt på än hos Bilprovningen. Du får nog laga din bil, göra ett återbesök och få upprättelse.

Bilen är kanske för ny, men på tidigare modeller kan man smörja lederna i framvagnen, det görs lämpligtvis innan besiktning, och tar bort glapp.

Ny, från 1977?....

JanneAMG

Ja den är på tok för ny, det bör finnas smörjnipplar på lederna om fett ska lyckas ta bort glappet.
Du kan ju åtgärda det enklaste och åka till en annan besiktningsanläggning.
Handbromswiren kan du ju spänna och bromsskivan är ju enkel att fixa, lägg i en växel och låt skivan snurra samtidigt som du slipar bort rosten med en vinkelslip.
Det går bra på utsidan, det är värre på insidan där skölden sitter i vägen men ibland går det att ta bort skivan och vända den medan man slipar av den på samma sätt.
Om du bytt spindelleder är det knepigt om det är samma, får du nedslag även nästa gång får du be besiktningsmannen visa på vilka det gäller.
När det gäller höjdjustering av ljuset måste det gå att justera, men någon automatisk inställning finns inga krav på mer än på xenonljus och det har du knappast.
Lycka till.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.

Blir lite förvånad över det där med höjdjusteringen, har inget minne av att något kollat på den... eller så har jag bara inte lagt märke till det.
Tyvärr kan man råka ut för övernitiska (osäkra antagligen) bes-personer.

När jag testade skåpbilen förrförra gången, startade hon den, rusade några gånger och konstaterade: "den ryker ju inte alls" (vilket är sant, den ryker inte ens vid full belastning, till skillnad mot många andra dieselbilar)
Förra gången kopplades det på mätare, och den skulle bli varm, och det gasades helvilt - länge. Fast nån rök syntes inte till då heller. Han var nöjd.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kan man inte ljustera ljusbilden, så är det väl inte så konstigt att det blir underkänt.

VolvoXC90 wrote:
Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.

Det framgår inte hur bromsverkan var. Om en skiva är rostig kan den ändå ha tillräcklig verkan och då är rosten endast en kosmetisk anmärkning, men är skivan rostig brukar det bero på otillräcklig bromsverkan. Men skivan kan bli rostig av för försiktiga inbromsningar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VolvoXC90 wrote:
Kan man inte ljustera ljusbilden, så är det väl inte så konstigt att det blir underkänt.

Det är inte ljusbilden, det är manuella höjdinställningen vilken saknas på många bilar.

JanneAMG

Du menar att din manuella höjdinställning inne i bilen inte fungerar? Ja det behöver den ju inte göra.

Den tror jag inte att man kan ställa krav på.
Men jag vet att det finns bes.personal som påstår att "finns det, ska det fungera!", men jag undrar om det finns grund för det.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

VolvoXC90 wrote:
Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.

VolvoXC90 wrote:
Kan man inte ljustera ljusbilden, så är det väl inte så konstigt att det blir underkänt.

Ja, märkligt. Jag har besiktigat 7 ggr tidigare med samma och inte fått anmärkning. Ej kollsts heller. Ska jag anmälanbes-föreyaget för försimmelse?

JanneAMG

JanneAMG wrote:
VolvoXC90 wrote:Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.
VolvoXC90 wrote:Kan man inte ljustera ljusbilden, så är det väl inte så konstigt att det blir underkänt.
Ja, märkligt. Jag har besiktigat 7 ggr tidigare med samma och inte fått anmärkning. Ej kollsts heller. Ska jag anmälanbes-föreyaget för försimmelse?

JanneAMG

JanneAMG wrote:
VolvoXC90 wrote:Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.
VolvoXC90 wrote:Kan man inte ljustera ljusbilden, så är det väl inte så konstigt att det blir underkänt.
Ja, märkligt. Jag har besiktigat 7 ggr tidigare med samma och inte fått anmärkning. Ej kollsts heller. Ska jag anmälanbes-föreyaget för försimmelse?

Tycker definitivt att du skall a upp det med chefen. Kanske även begära ombesiktning av en erfaren person?

VolvoXC90 wrote:
Ja det är bra att du lagar din bil, så att vi övriga slipper ha dig ute på vägen, med din bil. Bara det faktum att du inte tycker att dina bromsar är nödvändigt, säger ju allt.

Jag har försökt kommentera i ett dyn snart men det är bara felmeddelanden på¨sidan.
VolvoXC90; Läs innan du kommer med dumma kommentarer. Jag har inte sagt man skall vara utan bromsar. Alla bromsvärlden inkl för handbromsen är godkända. Så du tycker jag gott kan betala 4-500 kr för att åtgärda kosmetiska synpunkter?

JanneAMG

Nu skrev du I ditt första inlägg att bromsskivan var trasig och ja... Det är ju omöjligt att få sladd om man har ojämn bromsverkan... Eller?

Fick nerslag på spindelleder på min Hi Lux vid första besiktningen. Vi fråga på verkstan sa man, smörj framvagnen, det finna inga nipplar, men pluggar där man kan skruva i nipplar. Jag gjorde det och smorde.
Bilen gick 9 år 27.000 mil utan byte av nån del i framvagnen, men smörjning inför varje besiktning.

VolvoXC90 wrote:
Nu skrev du I ditt första inlägg att bromsskivan var trasig och ja... Det är ju omöjligt att få sladd om man har ojämn bromsverkan... Eller?

Nej! BM ansåg att skivan vä bak var skadad. Dvs angripen lokalt av rost. Bromsprovet hade, om du läst min text ingen anmärkning,

JanneAMG

Svårt att säga något om bromsskivan utan att ha sett vad som menas. Det kan ju vara bara ytrost som försvinner vid en kraftig inbromsning. Eller så är det rost som går djupare, och på lite sikt kan innebära att stora delar av bromsytan bli skadad. Känns ofta som vibrationer i pedalen, men då det är bakbromsar måste man nog bromsa rätt hårt innan det känns. Bromsvärdena kan vara bra även om det finns kraftig rost på skivan, men livslängden är då så pass kort att byte nog är att rekommendera ändå.

Helt enkelt omöjligt att veta det, iom att du inte har skrivit något om det.

Vad är problemet då. Åk och besikta bilen igen då om den nu är så bra som du säger. Alternativt så har besiktningsmannen rätt i att din bil kräver service. Jag tror att han har mer rätt än dig.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.