Bästa bilen

980 inlägg 0 nya
Bästa bilen

Ja, inte beskriver Autoindex den bästa bilen, det är nog de flesta överens om. Men nu har Dekra i Tyskland testat enligt följande: "For their Used Car Report, the DEKRA experts once again evaluated the faults found in roughly 15 million main inspections within a period of two years. Only faults that are relevant for evaluating vehicle models are included in the statistics. Faults for which the owner is typically responsible are irrelevant."

Länk här: http://www.used-car-report.com/fileadmin/user_upload/Downloads/GW_Report_en.pdf

Döm själva.

Och innan A.L ifrågasätter felindex: "As before, the vehicles analyzed in the tenth edition of the DEKRA Used Car Report are evaluated according to their mileage, not their age. “From our point of view, the mileage is a more decisive variable with regard to a vehicle’s susceptibility to faults than the year of construction,” says Guido Kutschera. The nine vehicle classes are each differentiated into three mileage categories (0 to 50,000 km, 50,001 to 100,000 km and 100,001 to 150,000 km).

Hmmm, jag som fått mig itutat att jag valt något dåligt...

*Robban

Dekra all ära men att: DEKRA AG är ett tyskt företag som utför tjänsteuppdrag inom teknisk kontroll för fordonsbranschen och industrin. Företaget är en större aktör inom periodisk kontrollbesiktning av fordon i flera länder. Wikipedia

Tjänsteuppdrag betalas av någon..och att då är man tillbaka på ruta ett och bör ta med en nypa salt.

Men är inte detta lite motsvarigheten till bilprovningen? I så fall är det ju Günter Banana som betalar vid sin återkommande och lagstadgade besiktning, väl? Eller har jag missuppfattat detta?

*Robban

Det gäller väl alla undersökningar att någon har beställt dem?
Vilket resultat man får beror på hur man lägger upp undersökningen. Rätt val av parametrar kan styra resultatet dit man önskar.

Bra initiativ Audi...

Men tyvärr dödfött om du vill ha en seriös diskussion utan förutfattade meningar om olika märkens tillförlitlighet hos olika läger.

För precis som med Autoindex så letar man svar där man finner dem, så även om tanken är god så lär det inte förändra nåt angående VW vs Toyota.

Men intressanta, och förhoppningsvis lärorika diskussioner lär dock följa...

Ja ett stort tack för denna tråd. Här kan vi nu börja utreda vad de olika mätningarna verkligen visar och huruvida vi skall sätta någon tilltro till dem ö.h.t.

Till och börja med har vi det berömda Autoindex. Här väntar jag fortfarande på ett förtydligande från Shogun. Vilka är det som svarar? Och hur skiljer sig dessa åt gentemot de som inte svarar.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Prestigelös wrote:
Bra initiativ Audi...
Men tyvärr dödfött om du vill ha en seriös diskussion utan förutfattade meningar om olika märkens tillförlitlighet hos olika läger.
För precis som med Autoindex så letar man svar där man finner dem, så även om tanken är god så lär det inte förändra nåt angående VW vs Toyota.
Men intressanta, och förhoppningsvis lärorika diskussioner lär dock följa...

Ett bra sätt att hålla debatten fri från märkeshat och tillika märkesfanatism är att vi utgår från den statistiska teoribildningen.

Hur man genomför en mätning och tolkar resultatet kan man lära sig lite om hos SCB, på länken:

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Statistikskolan-Mer-bortfall-i-statistiken/

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Ja självklart är Audi bästa bilen och borde vinna alla tester mot Bmw, Mercedes, Volvo och Lexus.
Audi saknar helt enkelt svagheter, den kompletta bilen.
Bra att ni är så tydliga i Er VAG-fanatism!

(och då tycker jag ändå Audi gör mycket bra bilar, men det gör f-n mig konkurrenterna också)

Nu kommer 10000-kronorsfrågan... Är ni redo?
Vad är en bra bil?
Klurigt va?
Ni har en minuts betänketid, börjarrrrr NU!

*Robban

Jag tar alla fakta och slår ihop men personligen så tar jag Dekra med en extra nypa salt just på grund av privat tjänsteföretag som på senare tid har råkat i blåsväder. Det fanns tidigare något debakel om traverser som Dekra besiktat och godkänt men att de fick backning.. det var den som ringde en klocka men att den historien hittar jag ej nu men så har vi denna ur Danmark http://finans.dk/live/erhverv/ECE7600247/Fusk-Tjente-14-mio.-kr.-p%C3%A5-at-k%C3%B8re-kursister-i-bus/?ctxref=ext

Ett stor företag som bara växer sig större och in i nya branscher och områden så det ligger lite i sakens natur att dem kan vattnas ur och börjar göra det lätt för sig och sådan är tiden att snart alla söker den lättaste vägen till pengarna.

Vidstige - "bra" bilar är inte liktydigt med bilar som svenska bilköpare uppskattar. Det finns nog väldigt många "bra" bilar men det innebär inte att alla dessa har egenskaper som man själv som bilköpare efterfrågar. Den som t ex köper en BMW eller Audi gör det kanske inte för att det är en "bra" bil utan för vissa speciella egenskaper som de efterfrågar. Är övertygad om att t o m en Dacia Sandero kan karaktäriseras som en "bra" bil men skulle du ändå köpa en ?
Och har du tänkt på Vidstige att om man byter ut ordet "tester" till "ägarundersökningar" och "Audi" och "VAG" till "Toyota" så får man en annan mening som kanske inte är så kul att läsa som Toyota-ägare...

Robban. Den bil i min ägo som jag uppskattar.

Pi, gäller ju att hålla isär några saker. Helt klart lättare att trivas i ett dyrare premiummärke än ett billigare icke premiummärke.
Så då blir ju pris en faktor, och det i princip omöjligt att snacka om detta utan att ta hänsyn till pris.
Sen har vi andra faktorer som t.ex. låg bränsleförbrukning, nåt som större lyxbilar brukar ha stora problem med.
Du gillar inte att erkänna saker men jämför du Audi mot konkurrenter som Bmw, Mercedes, Volvo och Lexus så blir det omöjligt att hävda att Audi ens skulle vinna hälften av testerna. Om man nu vill vara seriös. Så den stora frågan är ju varför det blir som det blir när vi rör oss under premiumklassen och att vissa här försvarar det så hårt.

EnannanRobban wrote:
Nu kommer 10000-kronorsfrågan... Är ni redo?
Vad är en bra bil?
Klurigt va?
Ni har en minuts betänketid, börjarrrrr NU!

En bil där man inte medvetet fuskat med avgasemissioner från tillverkarens sida är en bra början. Det är en bra bil/koncern......välj själv vilken som går bort. ;o)

Dieseln är snart död, gött.....för allas framtida hälsa, speciellt i storstäder

Jag tyckte det är konstigt, alla undersökningar som görs är fel förutom då svenksbilprovnings statistik
Autoindex är inte rätt, dekra är ett tyskt besiktningsorgan har helt fel för de mäter fel men vilken tur att vi Sverige har SCB för deras undersökningar är ju inte köpta av företag.
All statistik går att få så den passar den som vill ha den.

Men Vidde, är dyrare premiumbilar automatiskt bra bilar?
Håller nog med att Tvärnitens svar är väldigt tydligt beskriver vad en bra bil är.

*Robban

Vidstige wrote:
Ja självklart är Audi bästa bilen och borde vinna alla tester mot Bmw, Mercedes, Volvo och Lexus.
Audi saknar helt enkelt svagheter, den kompletta bilen.
Bra att ni är så tydliga i Er VAG-fanatism!
(och då tycker jag ändå Audi gör mycket bra bilar, men det gör f-n mig konkurrenterna också)

Säger ju det, skillnaderna mellan nya bilar är liten.
Det är detaljerna och priset som avgör vilket märke man väljer.

F.ö. så gillar jag inte Audi, BMW eller MB, säkert jättefina bilar men mig tilltalar de inte.

Hellre en Volvo, Jaguar eller hör och häpna, en Lexus...

Men jag äger ju gudbevars en VW så då får man väl finna sig i att bli stämplad som fanatiker, speciellt om man som jag råkar gilla bilen i fråga...

Men det säger väl kanske mest om trångsynheten hos de som inte förstår att man faktiskt kan gilla både en VW och asiatiska märken samtidigt.

Problemet är dock att jag bara kan uttala mig om i detalj om de bilar jag de facto äger, andra märken bara i generella omsvep.

Och om då mina åsikter råkar vara positiva och jag därmed stämplas som fanatiker av de med avvikande åsikt så må det väl så vara, jag vet ju bättre än så...

Varför skulle jag påstå att Audi skulle vinna hälften av testerna mellan dessa märken ? Har aldrig varit ens i närheten av ett sånt påstående. Och när det gäller att inte vilja "erkänna" saker så är jag nog inte bland de värre syndarna - helt nyligen "erkände" jag i dessa spalter att jag tydligen inte hade full koll på släpvagnsreglerna. När gjorde du själv ett "erkännande" här senast ?
Givetvis är priset en mycket central faktor men talar vi om bilar i ungefär samma prisklass så är det bilarnas övriga egenskaper som skiljer dessa åt och avgör bilköpet - men olika egenskaper viktas olika av olika bilköpare. Om man nu vill föra en seriös diskussion så får man acceptera detta. S k premium-märken har jag aldrig ägt och kommer antagligen heller aldrig att äga - det behovet av specifika "premium-egenskaper" och därtill hörande status har jag inte.

Shogun har i tråden "http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/webbplatsen-vibilagarese/diskutera-senaste-numret?page=18#comment-345571 Diskutera senaste numret" skrivit följande om mätningar. Jag väljer nu att flytta den diskussionen hit istället.

Shogun skrev:

"Det vet nog VWs generalagent att resultaten är tillförlitliga i Autoindex annars skulle man inte vara intresserad och ta del av resultaten. Och det gäller alla märken. Begriper inte AL en sådan enkel sak. Likadant är ju resultatet i Carmd som AL gärna hänvisar till, asiatiska bilar i topp där också. Och VW vet vi ju vilken plats de har. Säg, vad beror det på. ;o)"

Definiera gärna tillförlitlig i sammanhanget. Hur kan detta fastställas? Vilka mått är det specifikt som du tänker på?

Carmd är sedan fortfarande en helt annan frågeställning än Autoindex. De mäter olika saker (där Carmd faktiskt mäter felfrekvensen en på ett vettigt sätt). Men Carmd är en egen diskussion som vi kan behandla separat om Shogun önskar. Det är inte mig emot alls.

Grundfrågorna kvarstår: Vet Shogun att det är Volkswagens ägare som har svarat i Autoindex och hur ser gruppen ut som INTE svarat? Två simpla frågor men Shogun svarar inte. Varför?

Studera f.ö länken till SCB ovan som tar upp bortfall och begrunda.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Lägg till ny kommentar