Vi Bilägares forum

Bästa Begagnade Bilen för 25-30,000kr

Bästa Begagnade Bilen för 25-30,000kr

Hej,

Jag ska flytta till Sverige i 18 månader p.g.a mina studier och har bestämmt mig att jag vill köpa en bil. Men jag har ingen anning om hur bil köp fungerar i Sverige eller vad man ska se ut efter och undradre om någon skulle kunna ge mig lite råd?

Nu bor jag i Australien och kör en Ford Fiesta och när jag flyttar till Sverige vill jag köpa en kombi för unigfär 25-30,000kr. Jag vill ha så ny bil som möjligt (abolsut inget innan 2000), så bensin snål som möjligt men endå så ha lite go power, billig att reparera och försäkra, bra säkerhet, farthållare och en AUX ingång eller kunna installera en.

Jag har tittat lite på Blocket och har sett att det finns hur många olika bilar som helst. Bilar jag har tittat på inkluderar,
2001/2/3 Volvo V70 med 25-30,000mil
2005/6 Peugoet 407 eller 307 Kombi 15,000mil
2003/4 Mazda 6 17,000
2004 Volvo V40 20,000mil
2006 Renault Megane 16,000mil
2003 VW Passat med 20,000mil
2005/6 Ford Focus Kombi med 20,000mil
2003/4 Ford Mondeo med 20,000mil
2002/3 Audi A4
2002 BMW 3-Serie

Som ni kan nog se har jag tittat på det mesta. Jag förstår så klart att vad jag än köper kommer det finnas problem med, men jag vill försöka göra det minst sämsta köpet. 

Tack för hjälpen i förskott :)

Uppdaterat: 2014-06-28 14:11

Kommentarer

I den prisklassen betyder skicket allt, bilmärket är av mindre betydelse

Uppdaterat: 2014-06-28 18:29
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

V70 med 170hk undvik 140hk den är så svag att den blir törstig, Mazda 6 varför inte. V40 skall du glömma,Passat,A4 o BMW är ok bilar.
BMW har mest körglädje av ovanstående eller varför inte en prova en Alfa o bli frälst

Uppdaterat: 2014-06-28 19:33

Det finns bara en bil som skulle funka här, Volvo 940!

Billig i inköp, tillförlitlig och även om den är lite törstig är den billig att reparera och har låga försäkringskostnader.

Och den är rymlig!

Uppdaterat: 2014-06-28 19:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är väl så enkelt som att det inte alls är säkert att man får mera bil och mera tillförlitlig bil för 25--30.000 kr än för halva summan. Det är väl bekymret i den prisklass vi talar om i denna tråd. Det gäller att precis som Leifer säger välja en modell med sannolikt få problem snarare än nån men mycket "orr" och många mil under hjulen.
Personligen skulle jag strunta i "ballhets-faktorn" och istället försöka hitta nån modell med bra "track record" hos Bilprovningen och med så få mil som möjligt - och med få ägare och där servicen skötts.

Uppdaterat: 2014-06-28 20:16

Japp, och det var därför jag föreslog 940, ett enkelt järnspett utan fördyrande elektroniska bekvämlighetsanordningar och den finns med farthållare och, om man har tur, med fungerande AC.

Uppdaterat: 2014-06-28 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse du har helt rätt!

Uppdaterat: 2014-06-28 20:36

Som leifer och hacken ganska klokt skrev kan vilken som helst av uppräknade bilar funka, med lite tur.
Varför glömma v40, en väldigt trevlig bil efter 2001, då rostskyddet blev bättre, dessutom rimligt snål och säkrast i klassen då. 1,8gdi ska man undvika dock.
Mondeo är en bra bil, väldigt underskattad vilket ger bra priser, billig att äga och som de flesta fordar, bränslesnål för storleken.
Megane är trevlig, men som att köpa lott, man ska ha tur, fransmännen har minst tre måndagar i veckan!
940, ja en riktig slitvarg, billig att äga men dyr att köra, kör man lite är den en sparbössa, men trevlig bil var den inte ens ny.

Uppdaterat: 2014-06-28 21:05

Tack för råden, cykel är på inköps listan men den ersätter inte en bil, inte ens 'kombi' cykeln.

Som Leifer sa vill jag i princip ha inga rep eller store problem under mina 18 månader. Tanken bakom bilarna jag har nämnt är att jag vill resa när jag är i Sverige och vill ha möjligheten att ta med kompisar och packning. Jag har valt den här pris klassen eftersom jag inte ville investera för mycket pengar i bilen. Är 40,000kr. en bättre pris klass att ligga i?

Bilarna jag är mest inne på är nog, V40, Megane och Focus. En Golfklass kombi

Vad jag kan dra i slutsats är att det är bäst att leta efter en bil med så få mil som möjligt, helst en ägare, full servicebok, lite tråkig och inte i premium klassen.

Uppdaterat: 2014-06-29 02:21

Tror inte 40000 är bättre, du har bara nyare årsmodeller av samma bilar!
Oavsett prisklass, så pass gamla bilar bör inte tappa sitt värde på 18 månader, utan du får tillbaka det mesta!
Antingen köper man bil för under 40, eller en nästan ny, då står priset still ett tag.
Focus är nog det mest ekonomiska, fordar brukar vara billiga att äga och driftssäkra.
Lycka till!

Uppdaterat: 2014-06-29 09:21

Går man upp till typ 60-70.000 kr och väljer en småbil så kan man ju få en nästan ny men annars är det nog närapå lika osäkert att välja en 40.000 kr bil som en för 15.000 kr. Det finns ingen som kan garantera problemfrihet under 1,5 år - inte ens på en ny bil men givetvis är sannolikheten mindre att få kostsamma bekymmer på en nästan ny bil kontra en 15 år gammal med kanske 25.000 mil under hjulen...
Som alltid när det gäller gammalt så är det det enskilda exemplarets skick som är det avgörande - och att välja en modell med rimligt bra chanser att fungera OK.

Uppdaterat: 2014-06-29 12:31

307 kombin är en trevlig bil, rymlig och körglad, och brukar ha vettig utrustning.
Särskilt SW-versionen.
Vi hade en 307 tidigare och gillade den verkligen!
Och inte krånglade heller även om belackarna (som förmodligen aldrig själva ägt en) påstår motsatsen.

940 är en robust bil, föga kul och det märks att den har rötterna i tidigt 80-tal. Och som sagt: törstig...

Uppdaterat: 2014-06-29 12:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nackdelen med 940 är att det är en gammal, törstig bil, den har inte särskilt många säkerhetshöjande finesser, här är en 850 , V70 eller en gammal Saab 9000 överlägsen.
Men den är billig och robust, den är lätt att reparera och kan repareras med slägga och spett t.o.m. av en mycket mediokert utbildad kirurg.
Det finns dessutom obegränsad mängd begagnade delar till den, den kan helt enkelt hållas i liv åtskilliga år till en oslagbart låg kostnad.
Det kan mycket väl uppväga bensinförbrukningen och veteranbilskänslan då man kör den.
Sammantaget är den oslagbar, rent ekonomiskt - i Sverige!

Uppdaterat: 2014-06-29 21:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag föreslår Opel - ett underskattat märke. Förslagsvis en Astra (modell G). Liksom Saab var ofta nya modeller behäftade med en del små barnsjukdomar, men de brukade rättas till snabbt. Andrahandsvärdet är oförskämt dåligt så man får mycket för pengarna. De modeller som kom efter sekelskiftet har ett mycket bra rostskydd.
Bra rostskydd gäller för övrigt även Renault, men gå igenom bilen ordentligt. Elektroniken kan spöka.
Givetvis är Volvo och VW bra köp men oförskämt dyra. Bättre då att välja en Saab som är betydligt roligare än en gammal Volvo - och nu billigare.
Körglada bilar kan man lugnt räkna med är ganska slutkörda - om de inte råkar vara renoverade på alla väsentliga punkter, men det klan vi nog utesluta.
Fordar kan vara ena riktiga rostburkar om man inte väljer någon av de senaste, och det är ju inte aktuellt. Roliga att köra men bullriga.
Japaner är överlag pålitliga men har dåligt rostskydd. De två mest pålitliga, Honda och Toyota, är i dyraste laget.
Kan du hitta en Fiat i bra skick - gå igenom den noggrant - så lär du få den billigt.

Men som skrivits tidigare så måste bilen gås igenom ordentligt. Skicket är mer avgörande än något annat, Jag hoppas du kan alla knepen för hur man testar handbroms, koppling, hjullager, synkringar med mera.

Uppdaterat: 2014-07-06 19:08
Roy J

Jag föreslår Saab 9-5 2,0t.

Ofta många mil, men ju längre dom gått ju bättre verkar motorn må.
2,0 är väldigt snål även om man bortser från storeken, och bilarna är väldigt pålitliga.
Även mycket lättskruvat och begagnade delar är lätt att få tag i, eller köp en hel reservdelsbil för kaffepengar om du har plats att ha den stå. Väldigt mycket "osynligt" passar mellan 1998 och 2010, och det finns mycket kunskap bland allbilverkstäderna runt om i Sverige, för att inte tala om alla trimmare, som kan varje skruv.
Även en väldigt säker bil som är riktigt skön att köra, och går bekvämt, tyst och snålt. Är rätt så pigg om man håller varvet uppe också, faktiskt.

Vanliga fel om den inte startar eller går som den ska: Tändkassett, bränslepump, vevaxelgivare och spjällhus. Detta VET jag då det är frekvent efterfrågade artiklar på skroten där jag jobbar.

Se upp för: Rasslande motor, blårök (Inte så vanligt i 2,0 dock tack vare att den inte är så stressad).
Handbromsen är helt oduglig. Wierar är billigt, busenkelt att byta och justera, bromsbackarna är billiga.

Långmilare: Slitna bussnigar i bakvagnen, billigt men skittråkiga att byta. Går att köra med men sliter däck. Stötdämpare är ofta slut, dessa två hänger många gånger ihop. Stötdämpare finns på Biltema, och få bilar är så lätta att få bort fjäderbenen bak på som en 9-5.

Kosmetiska standardfel: Trasiga pixlar i färddatorn, trasiga mikrobrytare i låskistan till bakluckan på kombibilar (Lampan tänds inte när man öppnar).
Rostar gör dom i golv fram (om dom gått väldigt långt och aldrig är tvättade) och i hundbenen bak.

Var inte rädd för långmilare. Motorerna hade problem med vevhusventilationen och lågmilare har oftare dålig motor. Dock, byta motor tar max en dag och dom börjar bli billiga nu begagnade... Tillgång & efterfrågan liksom.

Det är också trevligt att de brukar ha en hyfsat hög lägstanvå på utrustning, farthållare, klima och elhissar runt om verkar vara lägstanivån, sen går det uppåt...

Automatlådorna är skittråkiga och korkade, satsa på manuell, som däremot håller bra och sällan verkar ställa till bekymmer.
Funkar inte AC beror det oftast på en trasig kondensor (Stenskott). Mycket skruvande för att byta den men finns (till skillnad från tyska/franska/japanska bilar) bara en enda modell vilket gör att det finns gott om begagnade. Detsamma gäller startmotor, generator (Inte samma, men passar), torkarmotor med mekanism och tändkassett, allt är samma i samtliga 98-10 (undantaget Diesel och V6, men de är ovanliga). Finns olika styrkor på generatorn. Kylare finns två - manuell och automat. Thats it. Även 2,3 har samma prylar.

Jag anser att hela bilen har oförtjänt dåligt rykte. Jag är inte fan av dom måste jag erkänna, men har blivit överbevisad flera gånger och får erkänna att dom är nästan oslagbara i sin prisklass.
För 40.000 får man en rätt så ny också.

En släkting har en 98 @ 40.000 mil. Köptes för 1500 kr i en hast p.g.a bilbrist och skulle rulla en vinter. Bytte två bromsrör. Två blanka besiktningar senare rullar den ännu. Rekordet är 110 mil på en tank 95. Rasslar och lever lite kall, men tystnar varm. Har bl.a transporterat mig till High Chaparall och Jönköping.

Om du inte redan handlat så uteslut inte dom!

Uppdaterat: 2014-07-17 12:29
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Jag kan hålla med dig i det mesta du skriver, men jag tycker faktiskt om den datorstyrda Aisin-automaten. Sedan är det ju helt riktigt att det var vanligt med trassel på tändkassett och färddatordisplay fram till 2003 då man bytte leverantör.
När det gäller displayen finns en utmärkt reparationsvägledning här http://www.saabturboclub.com

Uppdaterat: 2014-07-17 20:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, en Passat i det här prisläget behöver ingen bildoktor den behöver oftast en veterinär.

Jag skulle aldrig köpa en så gammal Passat som det blir, jag tror att man måste upp till 60-70000:- för att få en fräsch!

Uppdaterat: 2014-07-18 09:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Äldre Passater med körsträcka 20.000 mil och mer har stor risk att råka ut för krånglande ABS enhet och det är dyrt att laga. Finns massor om detta att läsa om på nätet, Jag råkade själv ut för det och bytte bil istället.

Uppdaterat: 2014-07-18 10:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

För en helt ny enhet kostar själva enheten 25.000:- och montering hos VW ca 4000:-
Man kan få en begagnad men fungerande enhet monterad i bilen för ca 12.000:- med det blir inga garantier på den så har man otur börjar den krångla efter ett tag också och då får man byta igen.

Uppdaterat: 2014-07-18 11:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag har samma erfarenhet av en gammal Passat, men jag har råkat ut för krånglande ABS på en Saab också. Den blev dock hyfsat billig att reparera, en ny enhet ca 6000:- +montering 1500:-.

Uppdaterat: 2014-07-18 11:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ford focus 99-01, uppför sig som en betydligt nyare bil o jag har hittills mkt goda erfarenheter av sådana. För bara 15000kr bör man få en kring 18000 mil, med bytt kamrem o gott skick; alltså ingen rost vid dörr kanterna, fungerande ac, inga elfel.
Värt att kolla: ofta krånglande baklucka, kolla även att ljus-elen är ok, på min gick skyltbelysningen på samma säkring som framlysena, o drämde man igen luckan för hårt gick säkringen. Är nycklarna i gott skick? O tändningslåset?
Ytterligare en fördel med focus mk1 är att den har samma fälg storlek som de äldre escorterna o kan alltså hittas till bättre pris, jag hittade vinterdäck på fälg i nyskick på blocket för 1000:-

Uppdaterat: 2014-07-18 13:31

I den prisklassen och om bilen ska vara hyfsat stor så skulle jag nog försöka få tag på en Toyota Avensis, typ denna: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Avensis_1_8_Kombi_Ny_servad_S_sald_54961905.htm?ca=10&w=3

Ingen raket direkt, men en oerhört okomplicerad bil som lär vara billig att äga.

Uppdaterat: 2014-07-19 20:59

Generellt, när det gäller riktigt billiga bilar, skulle även jag kolla på nåt japanskt a'la Toyota eller Mazda. I de prisklasserna är den mekaniska och "elektroniska" kvaliteten avgörande och jag skulle nog ta lite mindre hänsyn till lite smårost (typiskt för i alla fall Mazda) för den kan man leva med nåt år medan mekaniska/elektriska problem snabbt kan bli dyrbara. Så jag kan absolut hålla med i det exempel som Swemba gav i förra inlägget. Man får se det hela sannolikhetsmässigt för allt går sönder till slut men sannolikheten för hyfsad problemfrihet skiljer nog en hel del mellan olika märken som sagt... Kan man sen få tag i en sån bil med få ägare och som servats regelbundet och helst med relativt få mil så kan det nog vara "rätt"bil...

Uppdaterat: 2014-07-20 10:30
leifer skrev:

Pi, måste nypa mig i armen, tror jag drömmer. Trodde ni skulle rekommendera VW.

+1

Uppdaterat: 2014-07-20 10:55

Leifer - nu kanske du äntligen förstått att jag faktiskt inte är nån märkesfantast utan väljer bil efter det som passar när det är dags att byta. Sen tycker jag att VAG har många bilar som är trevliga att köpa som nya idag men jag gillar t ex inte att dom bara lämnar 2 års garanti. Men när det gäller gamla, billiga bilar så får man nog välja nåt med god sannolikhet för mekanisk och elektrisk problemfrihet så Toyota och Mazda är väl ett par grundtips även om det finns flera - kanske t ex en Golf 4:a som dessutom har bättre rostskydd än japanerna. Nu fick du väl äntligen det svar du så gärna ville ha ifrån mig antar jag...:) Men tyvärr är ofta dessa Golfar betydligt dyrare än t ex motsvarande årgångar av Mazda så jag tycker nog att Mazdan ändå kan vara det bättre valet (trots rostbenägenhet) om man har en "liten" plånbok och vill minimera risken för dyrbara problem. Många Toyota-modeller lider ju tyvärr av samma problem som Golf nämligen lite för högt pris för gamla bilar men man kan ju ha tur och hitta nåt intressant.

Uppdaterat: 2014-07-20 11:07

När det gäller japaner är väl Nissan eller Mitshubishi mer prisvärda än Toyota i den här klassen?
http://www.blocket.se/orebro/Nissan_Primera_05_54328775.htm?ca=8&w=1&last=1
http://www.blocket.se/vastmanland/Nissan_Primera_2_0_Kombi__140hk__Lagmil_55021258.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2014-07-20 11:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@saabnisse: Nissan och Mitsubishi är betydligt billigare att köpa än motsvarande Toyota, men om de är mer prisvärda är en annan sak t.ex. Almera rostar betydligt mer än motsvarande Corolla. De Primera du länkar till förknippas inte med hög kvalitet, utan snarare med Renaults övertagande av Nissan.
Mitsubishi i de lägre prisklasserna har ofta GDI-motorn och den är inte känd för problemfrihet.

@leifer: Instämmer, de första årgångarna av VVTi-motorerna kan inte rekommenderas. Ska man köpa en billig Avensis av första generationen (t.ex. som länkades tidigare i tråden) är det bättre att hitta en före motorgenerations-skiftet skedde, i Avensis fall har årsmodell 1998-2000 den gamla motorgenerationen, de motorerna brukar anses skottsäkra.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:01

En svåger har en Avensis 1,8 - typ 2003 - som plötsligt började dra olja men lika plötsligt avtog det. Lite småskumt men nu kollar dom oljan väldigt regelbundet och inget anmärkningsvärt har hänt efter detta oljebekymmer förra sommaren. Skulle det t ex kunna vara nån oljeskrapring som kärvade och plötsligt släppte ?

Uppdaterat: 2014-07-20 13:40

Du har säkert rätt Tobo, personligen hade jag givetvis valt en Saab, dels för att det finns väldigt många att välja bland, dels för att jag känner till fel och förtjänster och dels för att det är en sak som tusen verkstäder också gör.
Dessutom finns det väldigt mycket delar , både nya och begagnade, att lätt få tag på vid behov.
Att det sedan är en trevlig och säker bil gör det inte sämre.

Uppdaterat: 2014-07-20 18:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har nog rätt där leifer, på mina Saabar har jag under alla år slarvat med att kolla oljenivån, det har skett kanske en gång om halvåret, kanske.
Men fylla på mellan oljebyten har jag aldrig gjort.

Uppdaterat: 2014-07-20 19:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja en Avensis runt 2000-2003 skulle jag också passa mig för (såg att någon rekommenderade en sådan).
Dom har väldigt dåliga motorer och växellådor dom åren tyvärr.

Mazda verkar aldrig komma tillrätta med rostproblemen, annars har jag böra hört gott om de som begagnade. Mazda 6 runt -05-08 har visst motorproblem dom också...

Uppdaterat: 2014-07-21 02:42
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?