Vi Bilägares forum

Är elbilar ett alternativ idag?

Är elbilar ett alternativ idag?

Hej!

Jag håller på med ett examensarbete där jag undersöker hur elbilar står sig på marknaden idag, och vad som behöver förändras för att elbilar ska bli ett alternativ för alla. Vissa punkter är självklara, som utbredda laddplatser och billigare bilar. Jag har en kort enkät om körsträcka till jobb/skola, om man har möjlighet att ladda hemma,ladda på jobbet hur ofta man kör längre sträckor än 30 mil och någon till. Jag ska i ett senare skede göra längre intervjuer för att få in djupare information än dessa som enkäten tar upp.

Har ni förslag, tips eller åsikter om frågorna så tar jag gärna emot de så jag kan göra kvalitativa intervjuer.

För er som vill svara på enkäten finns den här. Det tar max 5 minuter att svara.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfowXIQvzQSP3_aA62qcpLesr-DMpy6xz9onjfwsvPHEe1VIA/viewform?usp=sf_link

Uppdaterat: 2019-09-23 17:49

Kommentarer

Om din utgångspunkt är att elbilar skall kunna vara ett alternativ "för alla" så har du nog tyvärr fel utgångspunkt för ditt arbete. Det finns nog inget "fordonsbränsle" som är lösningen för alla transportbehov, tyvärr. Däremot kommer säkert elbilar att vara ett alternativ för betydligt flera än idag inom några år.

Uppdaterat: 2019-02-19 11:50

Klart. Lycka till!

Uppdaterat: 2019-02-19 14:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Svarat. Borde det inte vara en fråga om vad man kör på för drivmedel idag?

Uppdaterat: 2019-02-19 15:08
Power to the people
Pi skrev:

Om din utgångspunkt är att elbilar skall kunna vara ett alternativ "för alla" så har du nog tyvärr fel utgångspunkt för ditt arbete. Det finns nog inget "fordonsbränsle" som är lösningen för alla transportbehov, tyvärr. Däremot kommer säkert elbilar att vara ett alternativ för betydligt flera än idag inom några år.

Nej uttryckte mig lite fel. Jag tror inte att elbilar kommer fungera för alla. Menade den genomsnittlige bilanvändaren. Jag tror starkt på vätgas för tyngre transporter, tex lastbil, om vi får något stort genombrott inom ny batteriteknik. Eller något biodiesel som inte behöver stora odlingsytor eftersom man då inte behöver ställa om dieselmotorer.

Uppdaterat: 2019-02-19 15:16

Svarat! Lycka till, hoppas du redovisar en sammanfattning av enkäten här sen, vore intressant att läsa.

Uppdaterat: 2019-02-19 15:16
Grosser skrev:

Svarat. Borde det inte vara en fråga om vad man kör på för drivmedel idag?

Tanken med enkäten är att se vad för körmönster personer har och om de kan ladda bilen hemma/jobbet. Där är inte drivmedlet intressant. Men i de intervjuer jag kommer göra kommer jag ha med vad för typ av bil och drivmedel.

Uppdaterat: 2019-02-19 15:23

Svarat, kört mer än 14000 mil med Renault Zoe nu :)

Uppdaterat: 2019-02-23 12:59

Inte efter att ha sett detta :-)
https://www.youtube.com/watch?v=iEjTwsfqHOY

// Krister

Uppdaterat: 2019-02-25 14:18
Lite krokigt är också rakt

Krister_L, ha, ha, den var skitbra! :D

Uppdaterat: 2019-02-25 15:48

Ja den var bra och det tyckte även Mercedes.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-02-25 15:59
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Haha, lysande :D

Uppdaterat: 2019-02-25 19:03
- Peugeot e-208 GT 2022

Nu är Peugeot e208 på gång senare i år. Ser lovande ut. 208 är ju en liten bil, men de lyckas trycka in ett 50 kWh batteri som ska ge 34 mil enligt WLTP. Vet inte vad det hade blivit i den mer generösa mätningen, nån som vet ca?

https://www.youtube.com/watch?v=7FpiRGhq4NA

När de gör en 308 SW med 100% eldrift så blir det nog en sån, men det lär nog ta några år.

https://m3.idg.se/2.1022/1.715254/peugeot-e-208

Uppdaterat: 2019-02-26 19:58
- Peugeot e-208 GT 2022

@bejje. Läs mer i forumtråden om e-208.

Uppdaterat: 2019-02-26 20:08
Power to the people
Grosser skrev:

@bejje. Läs mer i forumtråden om e-208.

Vilken forumtråd är det? Ser ingen länk.

Uppdaterat: 2019-02-26 20:39
- Peugeot e-208 GT 2022

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/peugeot-e208#new

Uppdaterat: 2019-02-26 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, denna tråd handlade ju trots allt om ett examensarbete och frågeformuläret runt detta.

Uppdaterat: 2019-02-26 21:32

Efter en veckas sjukdom är jag tillbaka.
Jag har inget emot att det diskuteras lite om elbilar här eftersom det är givande för min studie också. Tex vanliga funderingar eller oro om batteri eller om en elbil överhuvudtaget är en miljövinst eller inte. Jag har inte alla svar, men några iaf.

Jag kommer givetvis lägga upp resultatet på enkäten här sen när jag fått tillräckligt många svar. Just nu har tyvärr bara 17 st svarat så det ger inte så mycket.

Uppdaterat: 2019-02-27 15:39
Examensarbete skrev:

Just nu har tyvärr bara 17 st svarat så det ger inte så mycket.

Du måste nog använda sig av en större socmed typ Twitter och tagga din tweet på bästa möjliga sätt för att nå den målgrupp du söker. Fråga dock inte mig vilka taggar som gäller för detta. ;-)

Uppdaterat: 2019-02-27 16:25
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Examensarbete wrote:Just nu har tyvärr bara 17 st svarat så det ger inte så mycket.
Du måste nog använda sig av en större socmed typ Twitter och tagga din tweet på bästa möjliga sätt för att nå den målgrupp du söker. Fråga dock inte mig vilka taggar som gäller för detta. ;-)

Jag har lagt ut enkäten på en facebookgruppen "utdelningsaktier". Tänkte att där finns det många användare och alla dessa är ganska olika i boende, intresse osv. där har jag fått lite mer än 300 svar nu. Enkäten här (exakt samma frågor) är upplagd separat eftersom detta är ett bilforum. Så användarna här är förmodligen mer likasinnade och det kan förvränga svaren i enkäten.

Uppdaterat: 2019-02-27 19:49

"Elbil Sverige Forum" och "Hybrid- och El-bilar i Sverige" kan vara två lämpliga grupper på Facebook att fråga i med.

Uppdaterat: 2019-02-27 19:55
Power to the people

Funderade på att lägga ut i elbils forum, men det blir svårt att inte få en massa elbilentusiaster som svarar då. Inget fel med det egentligen, men jag vill se vad genomsnittssvensson har för körbeteende. Ska dock se om någon elbilsägare vill vara med på en längre intervju så jag får inblick i hur det är att äga elbil och allt som har med det att göra.

Uppdaterat: 2019-02-28 10:09

Detta forum har väl inte mer än ett 20-tal egensinniga skribenter så 17 svar är nog helt ok. Men pröva att lägga ut på märkesforum, t.ex Autopower (BMW) Jagrullar (Volvo) mfl.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Funderar på om nästa (förmodligen sista...) bil ska bli en eldriven. Om ett par år blir det aktuellt, och då lär det finnas många att välja på. Statens elbilspremie lär väl försvinna, men priserna konkurrensutsätts.
Bilbranschen lever numera på service och reparationer, men var ska de få sina intäkter med elbilar? Vad ska servas på en elbil? Det enda som slits lär väl vara däck och lampor o. dyl. Batteriet har förstås en livslängd, men Toyotas hybridbatterier verkar man inte kunna se slutdatum på.

Uppdaterat: 2019-03-01 18:28
40-talisten skrev:

Funderar på om nästa (förmodligen sista...) bil ska bli en eldriven. Om ett par år blir det aktuellt, och då lär det finnas många att välja på. Statens elbilspremie lär väl försvinna, men priserna konkurrensutsätts.
Bilbranschen lever numera på service och reparationer, men var ska de få sina intäkter med elbilar? Vad ska servas på en elbil? Det enda som slits lär väl vara däck och lampor o. dyl. Batteriet har förstås en livslängd, men Toyotas hybridbatterier verkar man inte kunna se slutdatum på.

Vet inte hur mycket lampor slits. Allt är väl LED-lampor nu för tiden och dom håller väl nästan för alltid?

Uppdaterat: 2019-03-02 07:59
- Peugeot e-208 GT 2022

Elbilar kanske kräver mindre oljebyten men de går ju också sönder.

Men man kanske måste skilja på biltillverkare och återförsäljare/verkstäder här för de är ju oftast separata företag. Reservdelar lär ju fortfarande behövas så biltillverkarna har nog inte så mycket att oroa sig för på den fronten. Men verkstadsbranschen kommer sannolikt inte vara densamma om några decennier. Det är iaf vad jag tror.

Uppdaterat: 2019-03-02 08:04
bejje skrev:

Vet inte hur mycket lampor slits. Allt är väl LED-lampor nu för tiden och dom håller väl nästan för alltid?

Om du menar LED-lampor för hushållsbruk så håller dom helt klar längre än konventionella lampor men nog har jag ändå bytt åtskilliga LED-lampor under de år jag haft sådana i hushållet. Men förhoppningsvis är sådana lampor i bilar av högre kvalitet.

Uppdaterat: 2019-03-02 10:52

Hur länge en LED håller beror på vilken kylning den har och på hur dyra komponenter som valts i elektroniken.

Kinalampor har ofta kondingarbsom inte tål temperaturen länge vilket gör att de ofta dör redan efter 500h.
Med rätt komponenter så är 15000h inga problem.

Uppdaterat: 2019-03-02 12:32
40-talisten skrev:

Funderar på om nästa (förmodligen sista...) bil ska bli en eldriven. Om ett par år blir det aktuellt, och då lär det finnas många att välja på. Statens elbilspremie lär väl försvinna, men priserna konkurrensutsätts.

Som det ser ut med dagens batteriteknik så kan du använda din batteribil i ca 8 år med normalt laddningsmönster. Därefter behöver batteripaketet bytas vilket blir en avsevärd kostnad beroende på vilken kapacitet paketet har. Kostnaden kan möjligen sjunka i framtiden men med dagens teknik så kommer batterier att vara dyra beroende på en stigande efterfrågan bl a.

Uppdaterat: 2019-03-02 12:33
Mycket vatten har runnit under hjulen...

De Taxibilar som är Tesla har rullat betydligt längre utan batteribyte.

Uppdaterat: 2019-03-02 12:38

Siffror från Teslaägare.
Att garantin är 8 år har ju inget med verklig livslängd att göra.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-03-02 12:44

Junkers, man kan säkert fortsätta köra efter 8 år men med sämre prestanda och kanske en ökad risk för haveri? Gissar lite här.

Uppdaterat: 2019-03-02 12:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Henrik, vi läste ju nyss om detta: https://teknikensvarld.se/tesla-model-s-rackvidd-kraftigt-forsamrad-efter-batteribyte/

Just i detta fallet havererade tydligen originalbatteriet, gissar jag.

Uppdaterat: 2019-03-02 15:22
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Och det har hänt att nån motor från en stor tillverkare havererat på en halvgammal bil, men inte skriker man högt för det att alla bilar från det märket kommer bli kassa och svindyra att laga bara för nå´t enstaka exemplar :)
Jättebra att folk är balanserade i sina åsikter, men trist när en hel del folk verkligen gör allt för att finna det negativa.....och de flesta som pratar negativt har aldrig ens provat en Tesla.....
Bara åka och provköra, inte svårare än så :) Tror många faktiskt hade fått en lite aha-upplevelse.

Uppdaterat: 2019-03-02 15:39
Henrik M skrev:

Det är ju just det Pi, gissningar......kollar man de tidigaste Teslorna och hur mycket kapacitetet har minskat i de batterierna så tror jag inte man behöver vara speciellt orolig för 8-årsdagen på sitt batteri :)

??? Syftar du på pinjong måhända ?

Uppdaterat: 2019-03-02 16:35
Pi skrev:

Henrik M wrote:Det är ju just det Pi, gissningar......kollar man de tidigaste Teslorna och hur mycket kapacitetet har minskat i de batterierna så tror jag inte man behöver vara speciellt orolig för 8-årsdagen på sitt batteri :)
??? Syftar du på pinjong måhända ?

Det gjorde jag, gick lite för fort på knapparna där ;) Ursäkta...

Uppdaterat: 2019-03-02 17:17

Det är ju just det, gissningar......kollar man de tidigaste Teslorna och hur mycket kapacitetet har minskat i de batterierna så tror jag inte man behöver vara speciellt orolig för 8-årsdagen på sitt batteri :)

Uppdaterat: 2019-03-02 17:18
Henrik M skrev:

Och det har hänt att nån motor från en stor tillverkare havererat på en halvgammal bil, men inte skriker man högt för det att alla bilar från det märket kommer bli kassa och svindyra att laga bara för nå´t enstaka exemplar :)
Jättebra att folk är balanserade i sina åsikter, men trist när en hel del folk verkligen gör allt för att finna det negativa.....och de flesta som pratar negativt har aldrig ens provat en Tesla.....
Bara åka och provköra, inte svårare än så :) Tror många faktiskt hade fått en lite aha-upplevelse.

Jag har ingen särskild åsikt utan gissar (!) bara att batterier "slits" genom upprepade i- och urladdningar så som batterier brukar göra. Att ett haveri bevisligen har inträffat betyder väl bara att det kan hända igen men säger inget om hur frekvent det inträffar. Så om man tänker köpa sin sista bil så tänker jag att det ändå är rimligt att bedöma hur felfri just den bilen kan tänkas bli. Den sista bilen vill man förmodligen ska bli en pärla och inte en besvikelse.

Uppdaterat: 2019-03-02 17:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Du behöver ju inte gissa, kolla grafen jag skickade som är rapporter från ägarna.
Apple anser att ett batteri är kass när det når 80% och det ska ske allt från 500-1000 cykler.
Ta nu en bil som rullar 45 mil på en laddning så ör det 22500-45000 mil.
MEN det är alltså 80% dvs batteriet har 80% av ursprunglig kapacitet kvar!

Sedan så är det mer skonsamt att aldrig klra slut och aldrig ladda fullt samt ladda långsamt så då kanske det funkar 2000-3000 cykler och då är det nog dags att skrota bilen.

Laddhybrider är nog egentligen känsligare eftersom man kanske laddar till och med två gånger per dag, dvs över 700 cykler per år plus att batteriet används i hybridläge dessutom.

Elbilar känns som att det inte är ngt problem med så länge de går långt på en laddning dvs över 40 mil medan som sagt laddhybrider kan vara slut på 5 år (i värsta fall 3500 laddcykler).

Uppdaterat: 2019-03-02 17:52

Ja jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din graf junkers. Några har sämre range redan från början medan andra kan köra nästan utan försämring upp till 36.000 mil. Då är det ju just 36.000-milsbilen man vill ha. ;-)

Uppdaterat: 2019-03-02 18:51
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Väldigt lätt att läsa...
Om du äger en Tesla och bilen efter full laddning visar 93% kapacitet och du har kört 10000 mil så rapporterar man det och det blir en plupp.

Och ja det varierar, det finns taxibilar som rullat över 30000 mil med mer än 85% kapacitet kvar.

Det man kan se av kurvan är att den indikerar att man har mer än 80% under en herrans massa mil

Ju större batterikapacitet en bil har från början desto färre laddningar blir det och batteriet håller då också betydligt fler mil.

Jag gissar att det är low-range Tesla som rapporterar lägst kapacitet alltså, men det är en gissning även om det är fullt logiskt.

En bil med 100kWh behöver laddas hälften så många gånger för att nå 10000 mil än en bil med 50kWh och det betyder också att batteriet kommer ha högre kapacitet av ursprunglig i %.

Uppdaterat: 2019-03-02 19:39

Fast det är ju även åldern och antalet laddcykler som spelar in och inte bara antalet mil. För privatköpare kommer säkert dessa parametrar att betyda mera än antalet mil.

Uppdaterat: 2019-03-02 19:48

Det är ju laddcykler jag pratat om hela tiden i senaste posterna...

Uppdaterat: 2019-03-02 19:51

Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Uppdaterat: 2019-03-02 20:41
Pi skrev:

Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Varför har åldern på batteriet betydelse? Det får du förklara.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Det är kul att dom kör på elbil och fortsätta 5 år till hur resultet om kvalitet är god efter elstolpar från nyheter i Stocholmare räcker inte belastning är för fullt pga massor byggande hus måste stoppa. Hörde från nyheter Rapport.

Uppdaterat: 2019-03-02 20:52
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Pi skrev:

Jo, men jag misstänker att i alla fall antalet laddningar blir rätt många för privatbilister som säkert många gånger laddar för säkerhets skull - och kanske till närapå 100 %. Ingen av oss vet hur batterierna kommer att må efter 12 år och kanske 20.000 mil. Åldern i sig har som sagt också en klar betydelse.

Inte åker du till macken och tankar full tank på Golfen varje dag på vägen hem för ”säkerhets skull”? Varför skulle man sätta en elbil på laddning varje kväll?

Uppdaterat: 2019-03-02 22:43

Intressant sammanställning av servicekostnader för olika elbilar, https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-mycket-kostar-elbilen-att-serva/ . Servicen på en elbil är i princip samma kontroller som bilbesiktningen gör. Men när det då kostar ca 400 kr för denna kontroll, så kostar det sju gånger mer att låta märkesverkstan göra motsvarande service på en Nissan Leaf!

Uppdaterat: 2019-03-03 07:02

Nu är det ett par år sen jag sålde min e-up, men kostnaden som anges i den artikeln är närapå dubbla det jag betalade för att serva min. Jag servade dock i Uppsala.

Uppdaterat: 2019-03-03 09:08

FXX - det brukar ibland kallas räckvidds- eller laddningsångest.
En fossilbränsledriven bil ansluter du också ofta till eluttagen när du har en eldriven motor- och kupé-värmare och av samma orsaker så lär de flesta ansluta sin elbil till elnätet - alltså för att dels ha bilen varm morgonen därpå (komfort samt att det sparar energi i batteriet) och dessutom ha batteriet full-laddat. Och alla batterityper påbörjar en successiv degenerering i o m att du börjar använda dom så att tiden är en av faktorerna som påverkar funktionen är nog svårt att bortse ifrån. Hur länge håller t ex era mobiltelefon-batterier ? Även dessa är ofta av samma typ som batterierna i dagens elbilar även om elbilens batteri antagligen är bättre dimensionerat för sitt bruk. Men ingen biltillverkare lovar längre garantitid än 8 år (inkl att det då tillåts nå bara t ex 70 % av nominell kapacitet) såvitt jag sett och det är nog ingen tillfällighet.

Uppdaterat: 2019-03-03 09:33

Att toppa upp batteriet en smula varje dag är inte jämförbart med att ladda ur det helt innan man laddar. Det blir inte en hel laddcykel och undviker man att fylla till max sparar man också livslängd. Det är även en anledning till att man inte behöver ett lokalt kärnkraftverk för att man skaffar elbil. Man är oftast hemma flera timmar i sträck.

Uppdaterat: 2019-03-03 11:42