Apropå olika biltyper, vad avgör ditt val.

27 inlägg 0 nya
Apropå olika biltyper, vad avgör ditt val.

Mycket diskussioner är det.
Kombi, sedan, kombicoupe, suv, 4wd, 2wd, bensin, el, diesel, pluttmotor, minst 3liter.
Vad vill du ha och varför och hur motiverar du just ditt val?
Kan man få en diskussion och motivationsbrist just ditt bilval utan pekpinnar baserat på sina egna övertygelser i kommmentarerna.

Kombi. Det är alldeles för ofta vi behöver platsen.
Diesel denna gång. Lägre förbrukning mot motsvarande bensin.
Lagom motorstyrka för att vara hyfsad även med släp.

Landade i vårat fall på V90 D4 AWD, 190 hk.

Mina önskemål är att sitta högt och bra, och en luftig interiör med goda utrymmen och en praktisk bakdel.
Jag motiverar detta med att det passar min kropp bäst, jag får ont i knäna i bilar där man sitter typ på golvet. Jag behöver rymlighet för jag bor på landsbygden och har hus, finns alltid något att frakta. Jag har även hund.

Framhjulsdrift för det ger bäst utrymmen genom att ingen transmissionstunnel behövs.
Diesel för det är snålast och jag kommer längst på varje tank plus jag uppskattar körkänslan.

Jag har inget intresse av en sportig bil, den ska vara bekväm att åka i med mer mjuk än hård fjädring och så ska den vara rolig att titta på både utanpå och inuti. Jag vill bli glad när jag ser den. Den ska ha en design med spännande, intressanta detaljer som ger glädje för ögat. Samtidigt som detta inte får gå ut över det praktiska. Funkis först!

Sen skulle jag tycka det vore bra med högre markfrigång än jag har idag på grund av vägsituationen där jag bor. På vårarna förekommer det avsnitt på grusvägarna som är mjuka när tjälen lossar och då blir spåriga och leriga när traktorer kört igenom, och det blir riktigt djupa spår... Sen är vägarna ofta oplogade på vintern. Med högre markfrigång skulle jag slippa ha bilen som en plog som tuggar sig igenom.

Men fyrhjulsdrift har jag inte känt behov av, jag anser att nackdelarna överväger eventuella fördelar.

För min del är det enkom ekonomin som gör att jag bara har råd med en simpel Toyota Avensis -16. Hade jag pengar skulle jag gärna köpa en rejälare / finare bil tex Audi, Volvo, BMW eller en VW Passat. Diesel ska det vara oavsett bilmärke och helst automat också och gärna awd drivning.

Toyotalover

Fick för ont i ryggen av BMWs standard stolar
Önskade en körglad bil med hög sittställning som passar min på längden fullvuna lekamen. Max 400kkr. Kör närmare 4000 mil så diesel är bra. Aktiva led lysen, bra ljudsystem, DAB. Automat.
Provkörde massor av bilar och ”trillade över” Mazdan, kontentan
En körglad oljebrännare med alla moderna säkerhetsattiraljer, bra Bose ljud och adaptiva led lysen. Kostade på bränslevärmare för 20 tusen då det inte fanns rattväme.
Men totalt sett en trevlig bil, inte premium men bra nära, och mycket billigare.

Kompromiss mellan Teknik, Funktion och Personlighet och Känsla.
Om man söker den bästa bilen spelar det ingen roll vad det är eller hur den ser ut så länge den är bäst.
Att den är bäst säger allt.

Om man istället söker specifika detaljer, egenskaper och specifik utrustning är det inte alls säkert att man hittar det i den bästa bilen utan valet kan då bli en som ingalunda är bäst men som råkar ha det man söker, då har man fel fokus och blir lurad.

Så är det, att alla tycker det är ett vansinnigt resonemang saknar betydelse.

Audi Ur quattro och BMW M3 E30 är mina ideal bilar. Tycker Coupè och sedan modeller är finare än KOMBI. Förstår dock att vissa måste välja KOMBI av praktiska skäl. Har aldrig ägt någon KOMBI och min son fyller 3.5 år snart och behöver ingen barnvagn längre fast det gick lika bra utan KOMBI. Tycker Audi A6 c7 sedan är ganska fin som jag äger. Visst hade det varit skönare med en 3.0 TFSI istället för 2.0 TFSI. Fast man kör ju det man har råd med.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Varför välja, jag har fyra.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Suv som familjekärra. Fantastiska utrymmen, trots smäckra yttermått. Hög sittposition som ger bekvämt in och ursteg utan att bli smutsig på byxorna. Bakdörrarna öppnar 90gr på våran, perfekt när barn ska in i barnstol. 4wd för säkerhet (i princip alltid ta sig fram) och när båt och släp ska köras.

Liten kombi som jag åker 99% ensam i. Kombi framför vanlig 5 dörrars då det inte skiljde nämnvärt i pris. Dom extra cm bak gör gott när man ska ha handla, åka till pappersåtervinningen eller om nån bestämmer sig att använda min bil som stoppkloss.

Just nu kör vi ganske litet (under 1000 mil/år), använder inte bilen för att komma till jobben, och de allra flesta körningar är högst 5 km. De flesta körningar slutar i parkering utanför en livsmedelsaffär, vid köpcentrum eller liknande. Tre av fyra i familjen är >= 185 cm långa. Baserat på detta har vi en Yeti, som är mycket smidig i stadstrafik (speciellt vid parkering), man har bra överblick från förarplatsen, har bra höjd invändigt, och är smidig att kliva in i och ut ur. Bensin, baserat på körmönstret. Nackdelen är att benutrymmet i baksätet kunde varit bättre; huvudutrymmet är utmärkt.

Vi har tidigare haft Volvo 740 sedan, V70 i två generationer (2004 och 2010, tyckte bättre om den äldre versionen). Dessutom en Passat 4motion diesel, som användes under en period då ett jobb låg långt bort. Efter jobbyte sålde vi den.

Är nog ganska spontan när det gäller bilköp, förra bilen var en Peugeot 508 SWGT, diesel-4:a på 2,2L. Underbar bil att köra och svalde en hel del i bagageutrymmet. Jag bor på i villa på landet 4 mil utanför stan och behöver stundtals rullstol, så en kombi är det som gäller. Nuvarande bil är en Mercedes CLA 220D Shooting brake, konstig kombi egentligen och svårlastad med den utformningen på bagageluckan. Men här var det designen som fällde avgörandet.Vi är bara två i familjen och båda tämligen kortväxta så lillmercan verkade passa bra.Har inte kört 300 mil ännu, men så här långt har jag inte hunnit ångrat mig.

Edit: Eftersom jag är amputerad på högerbenet så är dock automatlåda ett krav, är även inskrivet i körkortet, tillsammans med vänstergas.

Lite krokigt är också rakt

Shooying Brake tycker jag är riktigt snygg. Har testat flera med diesel och bensin till den häftiga AMG 43 versionen, satans vad den gick bra. Men jag är dessvärre lite för lång för att få en hyfsat bekväm sittpställning.

Har väl alltid prioriterat praktiskt emot roligt och där har väl alltid det praktiska vunnit. Startade med en Opel Rekord trots att jag vill ha en Volvo PV 61/62 med B18 motor. Men då sa min broder Volvofanatikern, varför en PV när du kan få en Opel Rekord-65 för samma pris . Sedan blev det en Rekord -67:a och sedan en Rekord 72:a . Dessa bilar funkade med barnvagn och barnstol, klippan,bakåtvänd montering, det modernaste och barnsäkraste som fanns då. Sedan blev det Opel Omega-88 Sedan. Sedan blev det en Opel Rekord 86:a som andra bil. Omegan byttes mot en Opel Astra -99:a och Opel Rekorden byttes emot en Opel Vectra 2004.
Astran byttes emot en Insignia 2009. Nu 2017 byttes Vectran emot en Volvo XC60 2017. Ja vad fan jag har 2 bilar som jag är väldigt nöjd med , än så länge.

Det är diesel som får världen att snurra!

Nästa gång jag byter min Octavia, blir det nog BMW X1 eller Mercedes eller Toyota/Lexus. Antagligen hybrid, annars bensin. X1:an fastnade jag lite för när jag provkörde, dock kommer jag inte ha fyrhjulsdrift om det finns utan. Bilen jag köper blir nog sedan eller hatchback.

Vargen. Till X1 kan jag annars rekommendera dieseln. Den går både snålt och starkt. Ja betydligt snålare än bensinarna.

Och det trodde jag var extra viktigt för dig.

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Den bil jag gillat mest av alla jag ägt (över 150 st) var en Toyota Celica GT4.
Så nått liknande i modern tappning skulle passa mig.
Ford Focus RS kanske, men jag har läst klagomål att man sitter högt i den, och det jag gillade med Celican var att man satt på golvet med benen rakt fram, inte som på en köksstol.

Shopping brake ser ut som en hund som bajsar. Nä, fy tusan.

Styggavargen wrote:
Nästa gång jag byter min Octavia, blir det nog BMW X1 eller Mercedes eller Toyota/Lexus. Antagligen hybrid, annars bensin. X1:an fastnade jag lite för när jag provkörde, dock kommer jag inte ha fyrhjulsdrift om det finns utan. Bilen jag köper blir nog sedan eller hatchback.

Så SUV-hataren ska ha en SUV?!

Utav någon outgrundlig anledning fastnar jag alltid för roliga bilar framför praktiska, jobbigt. Det har mer eller mindre alltid stått några extra bokstäver eller siffror på baken på bilarna. Lycklig är jag att var gift med en kvinna som också gillar extra bokstäver och siffror på bilarna. Men ibland blir bilarna för trånga eller för små, då har vi klivit upp till MPV och SUV klassen, i alla fall med en av bilarna i familjen. Nu har vi båda lugnat ned oss betänkligt, när barnen har blivit vuxna och flyttat hemifrån. Vi satsar numera mer på att ha en schysst båt framför bilar, så bilarna numera är mera "normala". Men några favoriter är Kuga Vignale, Golf V6 4x4 eller varför inte en Volvo S40 T4 när den var i ropet. Både Golfen och S40 var min frus bilar.

Har aldrig gillat varken hundbussar eller familjebussar, det närmsta jag kommit är SUV, köpte släp med kåpa så man slipper köra kombi, roligast har man i sportbilar men för vardagskörning är mina krav automat, bensin eller hybrid, lutar åt att det blir en C-HR nästa gång eftersom jag kommer sälja av husvagnen, mina bilar moddas nästan alltid, dels för att göra dom mer personliga och sen har jag lite krav på väghållning...

Prestandard är ganska ointressant i en bil efter att ha kört hoj halva livet, jag har några vänner som har bilar med motorcykelprestandard men de kostar en mindre förmögenhet och det har inte jag :)

Mina roligaste bilar, MR2, Carlos Sainz Celica, Corolla T-sport, Celica GT.n och framför allt Starlet Turbon :)

Simon. Ursäkta o.t men hur går det med långtidsprojektet?

MVH AL

Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.