Vi Bilägares forum

Allt fler rattfulla, men färre kontroller

Allt fler rattfulla, men färre kontroller

Jag läser idag:
"Polisen har mer än halverat sina trafiknykterhetskontroller. Under
2010 gjordes närmare 2,7 miljoner kontroller, medan motsvarande siffra
2016 var drygt en miljon kontroller. Det skriver tidningen Motor.

Under samma period minskade antalet polisanmälningar för rattfylleribrott
med 29,3 procent.

Samtidigt visar Trafikverkets djupstudier att av de personbilsförare som omkom i
vägtrafikolyckor var 24 procent alkoholpåverkade, jämfört med 14
procent 2010."

Detta är skrämmande siffror!
Dessutom borde myndigheterna inse att vägen mot säkrare trafik inte är fler kameror, utan fler levande poliser på vägarna.

När ska de vakna?

Uppdaterat: 2017-06-22 09:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Myndigheter/poliser är säkert medvetna om att kamerorna inte tar andra än de som kör för fort, jag menar att dummare än så kan de väl ändå inte vara?

Allt det andra som gör trafiken osäker har man inte resurser till varken i mantal eller pengar så det blir som det blir. De är säkert vakna och vet detta men det kostar för mycket för polisen.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Precis som du säger hacken, det handlar om resurser och pengar.
Vilka/vad finansierar polisen?

Sen handlar det lika mkt om att vi medborgare aktivt hjälps åt att stoppa ratt och drogfylla, polisen kan inte ensamt lösa alla problem, speciellt inte med de resurser dom har idag.
En del av lösningen är att kanske på längre sikt se till så att polisen faktiskt kan använda sina resurser bättre, kanske genom att satsa så att fler människor inte hamnar i trubbel med lagen.

Sen säger inte siffror hela sanningen, har en god vän som fick som ny polis den härliga uppgiften att "blåsa" så att siffrorna såg bra ut och att polisen uppfyllt sin kvot.
Dom satt i källaren på polishuset och förbättrade statistiken, iofs över 10 år sedan nu, men ändå.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Om bilister slutar varna andra bilister för poliskontroller så skulle man nog ta fler rattfulla/drogpåverkade förare i kanske stulna bilar. Tänk på att den du varnar för poliskontroll kanske inte har rent mjöl i påsen och då hjälper man en kriminell att undgå lagen.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:21
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sant, ofta vet man ju inte alltid vad själva poliskontrollen är till för, det kan ju vara fartkamera, nykterhetskontroll eller något annat.
Sen kanske man inte ska glömma vad som finansierar polisen, kanske gör att man tänker till en gång extra innan man gråter om att betala några kronor mer i skatt.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:25
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vi måste nog sluta att se polisen som lösningen på alla möjliga problem, inte minst i trafiken, och istället använda andra mer kostnadseffektiva resurser för fler semipolisiära uppgifter. När det gäller onykterhet så vore kanske det bästa om bilen helt enkelt inte startade med en onykter förare eller, så småningom, helt tar över körningen.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jo, men det är ju en fråga om prioritering. I första hand är det förstås våra politiker som styr över resurserna (finansieringen), det behövs mer poliser och en chef som förstår verkligheten.
Både när det gäller trafik och trygghet.

Uppdaterat: 2017-06-22 10:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har blåst 4 ggr på 57 år risken för fyllona att åka fast är inte så stor,alkolås är ju en lösning, men ännu värre är ju alla knarkare man numera möter på vägarna vad finns det för teknisk lösning på det.

Uppdaterat: 2017-06-22 12:02
hans.antnas

Ja vad finns det för tekniska lösningar för att hindra dom som kör med otillåtna främmande substanser i blodet? Svårt att säga. Många av dem liknar väl kroppsegna molekyler och kanske inte ens försämrar förarens förmåga. Har inte t ex piloter i krigstjänst använt amfetamin eller andra uppmärksamhetshöjande substanser för att skärpa vakenheten? Kanske man kunde använda en avläsning och analys av ögonreaktioner för att spåra läkemedels- och narkotikaanvändning? Att analysera blod i bilen skulle förmodligen vara lite jobbigare.

Uppdaterat: 2017-06-22 12:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Hackenbush skrev:

Myndigheter/poliser är säkert medvetna om att kamerorna inte tar andra än de som kör för fort, jag menar att dummare än så kan de väl ändå inte vara?
.

JO!

Uppdaterat: 2017-06-22 15:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man har i princip ersatt alla trafikkontroller med stationära fartkameror, vilket är fullkomligt idiotiskt, de minskar på inget sätt den anarki som nu råder på vägarna.
Notoriska fortkörare struntar fullständigt i kamerorna, de vet att risken för igenkänning är minimal och de enda som fastnar är de som vanligtvis råkar ha lite för hög fart vid passagen (min granne t.ex. som råkade få en bild tagen på sig när han passerade i 134 på en 80-väg, han cyklar nu!).
Ska man ha kameror med någon verkan ska de vara mobila. Sedan kan man ju diskutera om det är fartöverträdelser som är det allvarligaste.
Men faktum kvarstår, de endast ca 300 trafikpoliser som återstår har ju ingen möjlighet att övervaka alla överträdelser i trafiken, där jag anser att just drogmissbruk är det allvarligaste!
Och där hjälper varken stationära eller mobila kameror!

Uppdaterat: 2017-06-22 15:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På "den gamla goda tiden" fanns det till och med helikopter som övervakade trafiken, då fick man passa sig, man visste ju inte när och var den dök upp. De hade ju dessutom en överlägsen överblick, kunde se bus- och fortkörare.
Nu minns väl markeringarna längs vägkanten (500 meter plus ett par i "självrisk")..:?

Numera finns det visst 2 trafikpoliser i hela Kalmar län, som är cirka 20 mil långt, massor av utländska bilar och lastbilar som körs av trötta och onyktra förare, mycket festande sommartid, det finns att göra.
Men, det är i stort sett riskfritt nu. Bara att hålla ner farten vid kamerorna och sedan gasa som man vill.

Uppdaterat: 2017-06-22 17:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om det fortfarande finns 300 (!) trafikpoliser tycker jag att de snarast ska omplaceras till särskilt utsatta områden där egen lagstiftning numera råder och folk skjuts så ofta att det knappt blir rubriker längre.

Uppdaterat: 2017-06-22 18:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vad menar du pinjong? Det är ju på vägen där anarki råder som trafikpoliserna bör vara!
I områden där det skjuts är det andra poliser som ställer upp.

Uppdaterat: 2017-06-22 20:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den eventuella brottsligheten på vägarna väger lätt mot polisens beskrivning av laglösa områden runt om i landet. Då menar jag att trafikpoliser kan överföras till bättre användning eftersom de ändå är "riktig" polis. Vägarna får väl bevakas av trafikverket istället. De avgör ju om folk ska få körkort så de borde även kunna avgöra om körkort ska tas tillbaka eller ännu hellre - prickas. Kontroll av fordon borde de också klara.

Uppdaterat: 2017-06-22 20:42
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vi har tyvärr ett växande attitydproblem i Sverige, allt mer anarki och folk som skiter i allt vad regler heter, oavsett om det är i trafiken eller på andra platser. Alkohol är ett problem, men det som ökar lavinartat är droger, i princip alla fall där det blir smitning med efterföljande krasch med varierande utfall så är det droger inblandat. Detta sker dagligen i landet!
Nisse, att din granne nu cyklar är på gränsen till vad han borde få göra för jag gissar att inte heller du tycker att 54 för fort på 80-väg är OK? Ingen "råkar" köra 134 på 80-väg för att de hade otur, det är bara ett fullständigt nonchalant beteende!

Uppdaterat: 2017-06-22 20:53
*Robban

pinjong, trafikverket har ingen polisiär befogenhet att ta hand om lagöverträdare!
Det måste byggas upp nya trafikpolispatruller i klass med det som fanns för tjugo år sedan.
Att som man nu har gjort, ersätta så gott som alla vägpatruller med kameror, är ett monumentalt misstag som redan orsakat allt för många olyckor med tragisk utgång.
Blanda inte ihop ordningspolisen med trafikövervakningen, båda behövs, men inom sitt speciella verksamhetsområde.

Uppdaterat: 2017-06-22 23:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man kan se till att trafikverket får den befogenhet som krävs givetvis. Istället för böter kan de ta ut avgifter från dom som inte använder vägen som de ska. Jämför med att parkeringsvakter numera ser till att vi parkerar rätt istället för polisen. Bevakning av många platser sköts av väktare istället för patrullerande polis osv osv. Polisen är för dyr och måste användas när den behövs och där den behövs.

Uppdaterat: 2017-06-22 21:54
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Suck!
Du skulle behöva lära dig lite juridik, du låter som en politiker.

Uppdaterat: 2017-06-22 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad har juridik med detta att göra. Dan Eliasson har insett att polisen inte fungerar särskilt bra och försökt samla ihop resurserna i en ny organisation och ändå går det åt fel håll. Det går inte att enkelt expandera organisationen så därför funderar han nu på att utväxla personal med försvarsmakten. Do the reality check.

Uppdaterat: 2017-06-22 23:05
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En felparkering är inget brott vilket däremot t ex en fortkörning eller att inte stanna vid rödljus är. För det som inte är brott kan avgifter användas och utfärdas av andra än polismakten men så fungerar det inte när det gäller brott.

Uppdaterat: 2017-06-22 23:13

Lagarna är inte huggna i sten utan tillkomna med avsikt att åstadkomma ett visst beteende. Fungerar de inte eller om övervakningen brister så kan riksdagen besluta om förändringar. Det görs varje år. Min poäng var att mycket av de uppgifter som förr utfördes av polisen numera utförs av andra och att den utvecklingen förmodligen måste fortsätta av produktivitetsskäl.

Även om 10.000-tals nya trafikpoliser skickas ut på vägarna så kommer drog- och rattfylleri ändå att orsaka olyckor eftersom det ligger i sakens natur att en påverkad person ofta inte bryr sig. En teknisk lösning kan däremot lösa problemet helt och hållet.

Uppdaterat: 2017-06-22 23:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...
EnannanRobban skrev:

Vi har tyvärr ett växande attitydproblem i Sverige, allt mer anarki och folk som skiter i allt vad regler heter, oavsett om det är i trafiken eller på andra platser.

Ja, det har du fullkomligt rätt i. Man läser stort sett dagligen om stenkastning, bilbränder, upplopp, men.. ingen grips!
Det är likadant i trafiken, attityden har blivit allt farligare, "ur vägen, här ska jag fram".
Men, väldigt få grips och straffas för det.

Att påstå att låtsaspolisen Eliasson försöker förbättra låter som dagens skämt. Finns det någon mer än Ygerman som tycker Eliasson gör ett bra jobb? Jag skulle inte bli förvånad om Eliasson vill dela ut armband till förarna "Var snäll i trafiken"...

Uppdaterat: 2017-06-23 09:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kom att tänka på något jag hörde för länge sedan, kanske tjugo år sedan?
TSV hade faktiskt några trafikgrupper som slumpvis kollade fordon på rastplatser i landet. De undersökte främst registeruppgifter samt en snabb okulärbesiktning av fordonet. kanske lite noggrannare om det behövdes.
På en större rastplats efter E20 tittade man på en större "premiumbil" lite grundligare och i bagageurymmet fann de ett antal påsar med ett vitt pulver.
Den ena kontrollanten gick åt sidan och ringde den enda polisen i det närliggande samhället som höll på med ett invandrarärende och därför inte hade tid att komma förrän om femton-tjugo minuter, "Försök hålla honom kvar" blev rådet, men killen i bilen hade tröttnat på uppmärksamheten, "Nu har jag inte tid med er längre, hej då!". Man ringde polisen igen som dkulle ordna med någon poliskontroll längre fram, men man lyckades aldrig få tag på honom.
Och det är just vid sådana här tillfällen som polisen också ska närvara!

Uppdaterat: 2017-06-23 10:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Att Dan Eliasson verkligen försöker åstadkomma förändringar inom polisen är bara en observation som vem som helst kan göra. Om det sedan hade varit så enkelt som att bara byta ut honom för att få önskvärda effekter så hade det skett för länge sedan men både Ygeman och oppositionen inser förmodligen att problemen är strukturella och inte fixas genom ett enkelt byte av polischefen.

Uppdaterat: 2017-06-23 11:09
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag läste idag att Eliasson vill samarbeta med FM för att lösa polisbristen.
"Vi konkurrerar många gånger om samma personal" säger han.
Målet är att få 1500 nya poliser till 2020.

Uppdaterat: 2017-06-23 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi, man kan samla in lagöverträdelser på olika sätt och sedan exempelvis låta civilanställd personal utfärda böter. T.o.m. allmänheten kan filma brottsutövning som sedan en åklagare får ta ställning till. Polisen varken kan eller bör finnas i varje gatuhörn utan får just nu fokusera på t ex detta: http://www.expressen.se/gt/bilbrander-och-stenkastning-i-lansmansgarden/ och detta: https://www.sydsvenskan.se/2016-09-22/kontroller-ska-ge-fler-utvisningar eller detta: http://www.st.nu/vasternorrland/allt-fler-polisutredningar-laggs-pa-hog-i-vasternorrland-3-748-arenden-oredovisade

Uppdaterat: 2017-06-23 11:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

https://www.youtube.com/watch?v=DVuQaPpHXzU

Sällan man ser sådant här i Sverige. Dock borde vi även i Sverige använda dashcams och ge lämplig myndighet möjlighet att agera.

Uppdaterat: 2017-06-23 13:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Att Dan Eliasson verkligen försöker åstadkomma förändringar inom polisen är bara en observation som vem som helst kan göra.

Jag har då inte sett något som blivit bättre i hans ledning, däremot har ju kritiken (inte minst inom polisen) varit skarp, men det struntar Ygeman i...
Läs t.ex. detta:
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/uppsalapolisens-oppna-brev-till-rikspolischef-dan-eliasson-4514251.aspx

Uppdaterat: 2017-06-23 16:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jag har då inte sett något som blivit bättre i hans ledning, däremot har ju kritiken (inte minst inom polisen) varit skarp, men det struntar Ygeman i...
Läs t.ex. detta:
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/uppsalapolisens-oppna-brev-till-rikspolischef-dan-eliasson-4514251.aspx

Sverige har genomgått en kraftfull förändring när det gäller befolkningsstruktur och brottslighet de senaste 20-30 åren. Polisen och rättsväsendet möter helt andra krav idag och MÅSTE därmed förändras och utvecklas allt snabbare. Det har de inte gjort och därför har vi de problem som jag gav exempel på under länkarna ovan. Det riktigt allvarliga är att samhället tyvärr ser ut att bryta ihop på många platser i Sverige där det numera råder anarki. Så en poliskommissarie ska inte gnälla utan istället ställa upp med sin kompetens och medverka till att stärka polisen tycker jag. Att ständigt klaga och hota att säga upp sig är väl inget som gör saken bättre. Sedan kan Dan Eliasson vara fel man men polisen måste ändå förändras. Förstärkningar kan absolut behövas men jag tror att förändringsarbetet är viktigare på sikt.

Uppdaterat: 2017-06-23 17:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

hultarn wrote:Jag har då inte sett något som blivit bättre i hans ledning, däremot har ju kritiken (inte minst inom polisen) varit skarp, men det struntar Ygeman i...

Så en poliskommissarie ska inte gnälla utan istället ställa upp med sin kompetens och medverka till att stärka polisen tycker jag. Att ständigt klaga och hota att säga upp sig är väl inget som gör saken bättre.

Så du tycker att man inte ska reagera när man ser att något på arbetsplatsen är fel? Gör du likadant om din arbetsgivare försämrar din arbetssituation, stannar kvar trots att du inte kan göra ett bra jobb, trots att underbemanningen gör att du får slita övertid?
Skulle du acceptera att du tvingas flytta från orten pga att tjänsten på orten som du sökte till plötsligt istället blev en annan 30 mil hemifrån?

Läser förresten idag: "Många polisstationer håller stängt under semestern pga det ansträngda personalläget. 70 stationer stänger sina receptioner under vissa perioder."

Visst försöker Ygerman slå i oss lögner om allt fler poliser, men faktum är att de totalt sett blir färre. Det förvånar mig inte, dålig ledning, fel prioriteringar, taskig lön, bli utsatt för stenkastning medan man gör sitt jobb - nej tack.

Kasta ut låtsaspolisen Eliasson, ge polisernarättigheter och vettigt betalt, inför fler trafikpoliser, sluta slösa pengar på kameror!

Uppdaterat: 2017-06-25 09:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En av de tokiga åtgärderna som man vidtog redan på 1980-talet var ju att ta bort mer och mer av kontorspersonalen, poliserna skulle ju kunna skriva sina egna rapporter nu när de fått datorer.
Jo, morsning, vem skrev rapporterna tidigare då om det inte var poliserna?
Ok, det fanns de som talade in dem och fick dem utskrivna, men de flesta skrev ner dem med penna på papper och det gick ju avsevärt fortare än om de skulle använda skrivmaskin.
En maskinskrivande polis är f.ö. oftast en ganska lustig syn! Och det går inte så mycket fortare när samma polis har blivit med dator.
Nej, låt polisen göra det de är utbildade till och låt kontorspersonal ta hand om det administrativa.

Uppdaterat: 2017-06-25 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre