Alla dessa kombibilar

137 inlägg 0 nya
Alla dessa kombibilar

Pågår en intensiv debatt på detta forum om suv och 4wd. Många hävdar att detta är fullkomligt onödvändigt och att man minsann har kalasar sig i 40 år med en och tvåhjulsdrift. Visst kan så vara, vill tro att dessa oxå fortfarande har kvar sin tjock-tv med samma motivering.
Men appropå denna kombihysteri i Sverige, en bil som väger onödigt mycket och har dålig aerodynamik. Dvs sörplar i sig ofantliga mängder mer soppa än en sedankaross eller kombikupe. Varför detta enorma behov av gigantiskt bagage kan man fråga sig? Har hört förklaringar att det kan vara bra om man skall åka å hämta ett nytt kylskåp.
Är egentligen behovet av en kombi i paritet med behovet av fyrhjulsdrift eller suv?
Dom gånger man nu behöver lasta så mycket kan man väl hyra en skåpbil eller sätta på en takbox. Varav denna hysteri av påhittade behov, är det att med sin gigantiska V90, eller långa Octavia nån form av statusmätning ifråga om lastvolym? För merparten av alla stora laståsnor brukar framföras av en person och kanske en passagerare. Eller fullastad på den årliga fjällturen.

Jag har en liten kombi med liten motor. Jag skulle inte vilja trycka ner en hund i bagageutrymmet på en sedan. En cykel är bara att kasta in, jag behöver inte montera takräcke och/eller cykelhållare.
Att åka till tippen blir en vända istället för fyra, bra för att spara bränsle. Förbrukningen är dessutom specad lika för min bil i sedanutförande.
Men jag gissar att inlägget inte är helt seriöst.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Frågan är väl var man drar gränsen för en "onödig" kombi?
Är det vikten eller längden som spelar mest roll?

Är det t.ex. vettigare att köpa en "vanlig" sedan Octavia med tjänstevikt på 1275KG mot en kombi som väger in på 1307KG om man nu vet om att man kommer behöva lasta ofta?
Och även om man nu känner att "Jo men de 5 gånger jag ska använda utrymmet så hyr jag bil" och köper en VW Polo, så väger den in på 1145KG.
Visst är 150KG skilnad, men frågan är ju mer vad behovet är?

Jag förstår helt varför folk köper den 150KG tyngre bilen, bättre komfort överlag, får dra tyngre last och rymmer mer passagerare eller bagage är något många uppskattar.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag har en rent estetisk syn på kombibilar, de är fruktansvärt fula! Lastbil i mina ögon, suvar är traktorer med kaross, det finns inget vackert i designen. Nä, sedaner eller ännu hellre coupéer ska det vara. Det finns en anledning varför det inte tillverkas kombi i lyxklassen. Men jag och övriga europa är väl väldigt konservativa, Sverige ligger som vanligt i "framkant" när det gäller synen på tingens ordning.

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Tror snarare att svenskar som är uppfostrade med IKEA och Volvo har den synen för att det är det vi sett mest av. Sen verkar vi ha lite praktiskt DNA som gärna tar över, då får design stå åt sidan ibland.
Att Richard Rydell körde BTCC i en skokartong hjälper nog till, praktisk och snabb...
Känns som man stått inför det dilemmat många gånger.
Ska jag köpa 3 dörrars varianten i en galen kul färg eller låta mitt praktiska DNA ta över och köpa en grå 5 dörrars..."jo jag slår till på antracit-steel-stone-metallic i 5 dörrar, skiten syns mindre och den blir lättare att sälja" ;-)

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

JohanE wrote:
Jag har en liten kombi med liten motor. Jag skulle inte vilja trycka ner en hund i bagageutrymmet på en sedan. En cykel är bara att kasta in, jag behöver inte montera takräcke och/eller cykelhållare.
Att åka till tippen blir en vända istället för fyra, bra för att spara bränsle. Förbrukningen är dessutom specad lika för min bil i sedanutförande.
Men jag gissar att inlägget inte är helt seriöst.

Seriöst? Är väl lika seriöst som alla andra inlägg om diverse bilars för och nackdelar och motiv till valet av detta fortskaffningsmedel. Kunde vara kul med en diskussion om detta då fokus annars ligger på just det jag skriver om, naturligtvis lite tillspetsat. Hundar kunde fint åka i bilar långt innan kombibilens stora popularitet.

För vår del är det behov som styr kombi. Men då har vi också barn med som har bakåtvänd bilbarnstol samt barnvagn.

Reverend Benny wrote:
Frågan är väl var man drar gränsen för en "onödig" kombi?
Är det vikten eller längden som spelar mest roll?
Är det t.ex. vettigare att köpa en "vanlig" sedan Octavia med tjänstevikt på 1275KG mot en kombi som väger in på 1307KG om man nu vet om att man kommer behöva lasta ofta?
Och även om man nu känner att "Jo men de 5 gånger jag ska använda utrymmet så hyr jag bil" och köper en VW Polo, så väger den in på 1145KG.
Visst är 150KG skilnad, men frågan är ju mer vad behovet är?
Jag förstår helt varför folk köper den 150KG tyngre bilen, bättre komfort överlag, får dra tyngre last och rymmer mer passagerare eller bagage är något många uppskattar.

Är ju exakt samma motiv som för att man ibland kan tänkas behöva 4wd eller en bil med hög markfrigång. Men debatten är lite väl vinklad. En Octavia kombikupe är väl egentligen en väldigt bra kombination. Men är väl ingen som köper den i kombins förlovade land.

SUV = Tjock TV... vanlig personbil = LED. DU vände på det...annars var det rätt :-)

Men Guran, du nämner ju just Octavia kombi som exempel för en bil som är onödigt tung. Är det då vettigare att t.ex. köpa en S60 som är sedan och börjar väga in på 1475KG? För att sedan de gånger man behöver ha en bil med lastutrymme hyra en Octavia Kombi som väger mindre?
Och när det gäller att sörpla soppa så verkar det även som att en S60 faktiskt sörplar i sig mer.

Då kan jag mer köpa Axel61's argument att han personligen har svårt för designen och att han prioriterar det framför som praktiska aspekterna.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag ser det som så att man ofta kan gå ner en bilstorlek med en kombi - t ex att en kombi i Golfklassen ofta fungerar lika bra för en barnfamilj som en sedan i klassen ovanför. Och då faller Gurans påstående direkt.
Sen kan jag absolut hålla med om att just en Octavia kombikupé borde fungera för väldigt många men den är lite undantaget som bekräftar regeln p g a sitt nästan gigantiska bagageutrymme med stor lucka - jämför t ex med en Volvo S60. Och att den inte säljs så mycket beror nog snarare på att Skoda satsar mycket mera på kombimodellen när det gäller erbjudanden och lagerbilar.

Guran, på bilden verkar du vara i Sälen eller möjligen Åre...när du åker dit, behöver du inte lasta saker? Sist åkte jag till Kläppen i en V60, det var trångt kan jag säga även om detta var en kombi. Takboxen var också full. Tanken att nu byta en V60 mot en högre tex CX-5 med takbox hade nog inte blivit bättre?. Stoppa in saker i en takbox som sitter 10 cm högre upp, redan på en V60 är det inte lätt att få upp sakerna i boxen. Men du ser lång ut, kanske du fixar det på en CX-5 utan stege? Åker man 5 personer i en bil, vill man ha utrymme speciellt när man åker långt. Den CX-5 jag lånade var otroligt trång i baksätet, tanken på att 3 st personer av normallängd skall sitta där i 60-70 mil får mig redan att bli lite vit i ansiktet. En kombi är inte heller perfekt, skall man på skidsemester är nog en MPV det ultimata. Jag säger inte att en SUV kan göra jobbet lika bra som kombi, men då måste vi nog tyvärr upp i Q7 size, för att få tillräckligt med bagage och bra baksäte. Nackdelen är då att vi pratar om en bil som väger 2200+ kg mot en kombi som väger runt 1600 kg. (Q7 = ultimata tjock TV'n?).

Jag har inte sett någon SUV som är "slimmad" och effektiv, de är mest tunga, trånga och stora utvändigt vilket adderar en massa vikt. Bilen är högre, vilket också drar upp luftmotstånd och förbrukningen. Men detta borde inte vara något konstigt för någon tycker jag. Sedan kan man ta frågan, vad är fördelarna med en SUV? Varför dra på sig massor med nackdelar för att sitta högre, för det är väl mest det handlar om eller? Vad är vitsen med att släpa runt på 200-600 kg extra på en bil utan att det ger mig som kund någon direkt fördel, förutom då att vi blir "säkrare" när vi krockar. Om alla adderar vikt på bilarna blir vi nog inte "säkrare"... för köper du SUV, så gör också grannen det.

Reverend Benny wrote:
Men Guran, du nämner ju just Octavia kombi som exempel för en bil som är onödigt tung. Är det då vettigare att t.ex. köpa en S60 som är sedan och börjar väga in på 1475KG? För att sedan de gånger man behöver ha en bil med lastutrymme hyra en Octavia Kombi som väger mindre?
Och när det gäller att sörpla soppa så verkar det även som att en S60 faktiskt sörplar i sig mer.
Då kan jag mer köpa Axel61's argument att han personligen har svårt för designen och att han prioriterar det framför som praktiska aspekterna.

Skriver inget om att den är onödigt tung, bara onödigt stor lastvolym och högre luftmotstånd. Skall du jämföra vikt skall du väl jämföra samma modell i olika utförande. T.ex S90-V90, S60-V60. En kombiversion väger mer och har högre luftmotstånd än sedan versionen och i verklig förbrukning tar kombibilen mer soppa.

Fast Styggavargen, DU tycker inte att det ger dig någon fördel men det finns ju andra som upplever att körställning, stabilitet, drivning och kanske även det estetiska spelar roll.
Samma gäller ju med någon som köper en liten sportbil, den kanske inte är praktiskt men fyller de behov den personen har.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Guran wrote:
Reverend Benny wrote:
Skriver inget om att den är onödigt tung, bara onödigt stor lastvolym och högre luftmotstånd. Skall du jämföra vikt skall du väl jämföra samma modell i olika utförande. T.ex S90-V90, S60-V60. En kombiversion väger mer och har högre luftmotstånd än sedan versionen och i verklig förbrukning tar kombibilen mer soppa.

Fast du tog själv upp Skoda som ett dåligt exempel och dom har ingen renodlad sedanbil.
Frågan är om 30KG mellan "sedan" Octavian och kombin är värt att avstå för att sen behöva hyra bil ett par ggr om året?
När det gäller luftmotstånd så bör det väl inte vara så stor skillnad då det är mest framtill det spelar roll, eller tänker du att turbulensen baktill även påverkar förbrukning stort?

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Styggavargen wrote:
Guran, på bilden verkar du vara i Sälen eller möjligen Åre...när du åker dit, behöver du inte lasta saker? Sist åkte jag till Kläppen i en V60, det var trångt kan jag säga även om detta var en kombi. Takboxen var också full. Tanken att nu byta en V60 mot en högre tex CX-5 med takbox hade nog inte blivit bättre?. Stoppa in saker i en takbox som sitter 10 cm högre upp, redan på en V60 är det inte lätt att få upp sakerna i boxen. Men du ser lång ut, kanske du fixar det på en CX-5 utan stege? Åker man 5 personer i en bil, vill man ha utrymme speciellt när man åker långt. Den CX-5 jag lånade var otroligt trång i baksätet, tanken på att 3 st personer av normallängd skall sitta där i 60-70 mil får mig redan att bli lite vit i ansiktet. En kombi är inte heller perfekt, skall man på skidsemester är nog en MPV det ultimata. Jag säger inte att en SUV kan göra jobbet lika bra som kombi, men då måste vi nog tyvärr upp i Q7 size, för att få tillräckligt med bagage och bra baksäte. Nackdelen är då att vi pratar om en bil som väger 2200+ kg mot en kombi som väger runt 1600 kg. (Q7 = ultimata tjock TV'n?).

Fel gissat Vargen, åker helst inte till Sälen eller Åre, fullständigt överexploaterade, det är uppe i Branäs och vi åker dit varje helg och campar. Når fint upp i takboxen utan stege. Åker oftast två personer och bagaget lastar bredare än på BMW 5-touringen jag hade tidigare. Frugan hävdar att CX-5 är den bästa bil jag haft, hon sitter bra och tycker komforten är toppen. Bmw n var hon inte speciellt förtjust i, jäkla padda till bil, stor och åbäkig :)

Reverend Benny wrote:
Guran wrote:Reverend Benny wrote:
Skriver inget om att den är onödigt tung, bara onödigt stor lastvolym och högre luftmotstånd. Skall du jämföra vikt skall du väl jämföra samma modell i olika utförande. T.ex S90-V90, S60-V60. En kombiversion väger mer och har högre luftmotstånd än sedan versionen och i verklig förbrukning tar kombibilen mer soppa.
Fast du tog själv upp Skoda som ett dåligt exempel och dom har ingen renodlad sedanbil.
Frågan är om 30KG mellan "sedan" Octavian och kombin är värt att avstå för att sen behöva hyra bil ett par ggr om året?
När det gäller luftmotstånd så bör det väl inte vara så stor skillnad då det är mest framtill det spelar roll, eller tänker du att turbulensen baktill även påverkar förbrukning stort?

Skulle tro att man inte ens behöver hyra nån bil med en sedan Octavia, och så är det väldigt kul att just diskutera lite om Octavia då det är guds gåva till bilägarna, behövde aldrig hyra nån bil med Saab 9000cs.
Men onekligen är det skillnad i luftmotstånd på kombi/sedan, speciellt när man får upp farten lite.
Märkte stor skillnad på bmw F10/11 betydligt mer än bara den ökning xDrive förorsakar

Så här är det...

99 procent av alla som skriver på detta forum utgår från sitt eget bilval som det optimala för sig själv, och därmed också för alla andra av någon outgrundlig anledning...

De flesta här besitter också en djup konservativ syn på bilar, det som var modernt när man tog körkort för +trettio år sedan är fortfarande måttstocken, allt annat är bara onödigt och trender.

Kombin faller under denna kategori, onödigt stor och bränsleslukande, om den inte jämförs med en SUV förstås då är den plötsligt optimal, såvida den inte är fyrhjulsdriven vilket är djävulens påfund.

Oliktänkande skola med alla medel omvändas, reflektion och eftertanke är två bannlysta ord i debatten, monolog istället för dialog.

Har faktiskt aldrig sett ett specialforum som detta, en unik plats för bilhatande bilälskare... :-)

Men du skriver ju även initialt att man ska välja kombikupe eller sedan, varför skulle en kombikupe såsom en Golf halvkombi vara bättre ur ett aerodynamiskt perspektiv jämfört med en Octavia Kombi?
Är ingen expert på luftmotstånd men tänker att det är två saker som påverkar
1. Design framtill, höjd, kilform etc
2. Turbulens som skapas baktill.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Prestigelös wrote:
Så här är det...
99 procent av alla som skriver på detta forum utgår från sitt eget bilval som det optimala för sig själv, och därmed också för alla andra av någon outgrundlig anledning...
Oliktänkande skola med alla medel omvändas, reflektion och eftertanke är två bannlysta ord i debatten, monolog istället för dialog.
Har faktiskt aldrig sett ett specialforum som detta, en unik plats för bilhatande bilälskare... :-)

Det intressanta är att under en livstid och som många kommer att göra och har gjort här inne på detta forum så byter man modell/biltyp för att kraven/livssituationen förändras.
En sak jag lärt mig i livet...och som jag fått äta upp i omgångar är att aldrig säga aldrig.
För något år sedan så fick jag äta upp det jag sa för 15 år sedan "Jag kommer iallfall aldrig ha någon j-vla svennebanankombi"

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.