Alla bilar rostar

119 inlägg 0 nya
Alla bilar rostar

Det är inte bara Passater som möter sin skapare tidigare är vad man räknat med. Denna Lexus IS200 från 2002 har gått 21.000 mil och bägge trösklarna är totalt genomrostade, så även diverse hål i bakluckan och även rosthål där A-stolparna möter taket. Skrot.

Nu kommer tråden att översvämmas av bilder på rostiga VW - sannolikt mycket välförtjänt. Men att en Lexus (eller för all del en Toyota) skulle vara immuna mot rost (den där hemliga plåten vi hört om) är ju inte alltid sant.

Så små bromsar bak, varför ens sätta dit dem ha ha

Kan säga såhär alla bilar rostar dock på olika sätt. Den där hemliga plåten är endast ett marknadsföringstrick
I Vibilägares rosttest av Lexus LS500H så har motorvaggan redan börjat rosta och att bränsletanken är gjord av plåt bådar inte gott men alla bilar har sina brister.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h

Bild på motorvaggan från vibilägares rosttest

Diesel wrote:
Kan säga såhär alla bilar rostar dock på olika sätt. Den där hemliga plåten är endast ett marknadsföringstrick
I Vibilägares rosttest av Lexus LS500H så har motorvaggan redan börjat rosta och att bränsletanken är gjord av plåt bådar inte gott men alla bilar har sina brister.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h
Bild på motorvaggan från vibilägares rosttest

Petitesser.

ytrost på motorvaggan är inget farligt, om man ska dra en allvarligare rosthistoria så fick en gammal arbetskollega skrota sin Mazda 6 från 2004 som hade gått drygt 21000 mil då balkarna var som kex och bilprovningen underkände bilen med körförbud. Stora delar av avgassystemet var som kex, det räckte med att trycka med fingret så lossnade det delar. När besiktningsmannen hissade bilen och såg underredet så sa han "Holy cow". Bilen gick raka vägen till skroten efter besiktningen.

Det är bara för att ni hatar Toyota som ni håller på med att de rostar. De har ju en specialplåt som omöjliggör rost. Toyota är evighetsmaskiner. De har inga fel men ändå tar de ansvar för de fel som de inte har;-), de leder utvecklingen inom alla områden, de bidrar till världsfreden och de arbetar helt ideellt samtidigt som de gör mångmiljardvinster.

Kort och gott: Toyota är guds skapelse.

Amen!

MVH AL

Nä, IS gen 1 var ingen hitt när det gäller rost, den tål inte svenskt klimat, likt samtida Toyotor konstruerade i början på 90 talet.
Det var modeller konstruerade i början på 2000 talet som blev bättre.
Passat har vad jag vet inget dåligt rostkydd, men från 05- värdelös lack, tidigare modell var riktigt bra på den punkten. Golf har oxå bra rostskydd, men 5 o 6an har en felkonstruerad sparklåda som vatten blir stående i, och då hjälper inget rostskydd.

Rikard wrote:

Passat har vad jag vet inget dåligt rostkydd, men från 05- värdelös lack, tidigare modell var riktigt bra på den punkten. Golf har oxå bra rostskydd, men 5 o 6an har en felkonstruerad sparklåda som vatten blir stående i, och då hjälper inget rostskydd.

Tar man en titt på närmaste parkering (viss överdrift) så kan man ju lätt tro annat när man ser bilar som rostar överallt.

Var är ni någonstans.
Det år sällan jag ser rostiga bilar överhuvudtaget faktiskt.

Mina Audibilar sköts normalt med tvätt 2 gånger per månad, sommar som vinter och inte en enda av dem har haft synlig rost efter 4-5 år och mellan 15 000 - 20 000 mil på mätaren. De som påstår att nyare Audi rostar fabulerar! Det är faktiskt dessutom väldigt sällan om ens någongång som jag sett rostiga Toyotabilar heller därför tror jag att Toyota / japaner har samma fina rostskydd som Audi har.

Jag såg en extremt rostig Octavia RS idag. Gissningsvis 8-10 år gammal. Dörrarna var helt slut.

L. Mäkinen wrote:
Jag såg en extremt rostig Octavia RS idag. Gissningsvis 8-10 år gammal. Dörrarna var helt slut.

Ja vag och passat i synnerhet hade lack problem i typ 4 år kring 08-12 och en del ser verkligen för jäklig ut med fläcktyfus.
Dock är dom ju inte helt ensamma om detta fenomen då man kan misstänka att någon färgleverantör experimenterade med något miljövänligt hos vissa fabrikat.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Förvånande nog såg jag häromdagen en nyare Passat med rejält med rost på bakluckan. Är osäker på när den denna nya generationen kom, var det 2013?
De som gjorde fram till dess är ofta bra rostiga, men detta var första gången jag såg rost på den nyare.
Audi runt 2005 ser ofta för jäkliga ut, men jag har inte sett nån rost på de nyare (än).

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med junkers, det är sällan man ser rostiga bilar idag.

I något sällsynt fall kan någon ny bil rosta men att sägA att en bil som är 4-5 år gammal har fint rostskydd för att den inte rostat på den tiden... det händer inte, inte ens gamla Kadett från 1988 rostade på den tiden, det slog till först efter 6 år.

Jag har bilder på en Audi A6 troligen tillverkad juli eller augusti 2007 som är rostig på 7 olika ställen, tyder på allmänt dåligt rostskydd även om den gått över 27 000 mil vid tidpunkten, men Opel Vectra med körsträcka på 35-40 000 mil från samma år eller äldre, rostar inte.

En bil är ett ganska klent statistiskt underlag, N-iklas. Det är inte helt ovanligt att bilar råkar ut för olika skador genom milen de rullar och i det läget är frågan vem som sköter dem, om de får skador fixade och hur de skadorna blir åtgärdade. Tittar man på de tyska bilarna i början av århundradet är det väl ganska få som har kvar fabriksmonterade dörrar och luckor. Hur de nya var iordningställda kunde nog variera en del även om de var bättre än det som byttes ut.

Det är ett rätt omöjligt resonemang att kräva statistiskt säkerställda resultat, då är vi inne på tämligen löjliga nivåer med flera tusen exemplar och sedan ska man känna till vare enskild bils hela liv förr att ingen ska kunna ifrågasätta resultatet, det där är bara att glömma sådana önskemål eftersom det är omöjligt.

Man får nog vackert tro sina ögon och acceptera det man ser utan att försöka finna kreativa vis att ogiltigförklara det man ser.

För att en bil ska rosta på båda sidorna karossen, dörrar, trösklar och skärmar och bakluckan till följd av dåligt reparerade skador, så måste den ha varit utsatt för en våldsam händelse som mest troligt skulle ha gjort den till skrot, så det låter rätt osannolikt.

Om det är EN enda punkt, DÅ kan man fundera på om det hänt något, men 7!... NEJ...

N-iklas: nja, Mercedes klantade ju till det rejält i slutet av 90-talet, redan efter 3 år hittade jag rost på kompisens bil. Och det var inte bara en fläck, det var alla fyra dörrar, bakluckan, framskärmarna och skärmkanterna bak. Något år senare byttes hela golvet i skuffen.
Men det var då det, de nyare har jag inte sett några fläckar på. Kostsamt äventyr där för MB....

Nu kom jag inte åt att ta bild på den nyare Passaten, men denna syn är ju inte ovanlig:

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag berättade om denna tråd för min gamla arbetskollega och han tyckte att denna tråd var lite rolig. Han lyckades hitta en bild på sin gamla Mazda 6. Här pratar vi inte om ytrost utan genomrostning. Bilen hade gått 21000 mil innan den skrotades pga av genomrostning i balkar. Mazda 6 gen 1 var ökänd för genomrostning.

Visst finns det krockskador som ställer till det, men då är det oftast bara ett ställe. Jag har faktiskt sånt ställe på min C5 (vid ena hjulhuset, som har varit intryckt) , som annars aldrig har rostproblem, förutom just vid handtaget på bakluckan.
Men, när det är överallt på en bil, då är det grundarbetet som är fusk.
Passaten på bilden ovan var även rostig i alla hjulhus och minst 3 av dörrarna, trots bara gått 22.000 mil.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Diesel: det står ibland en Focus utanför på gatan, som har en framskärm som har stora hål igenom. Nog för att Focus brukar "rosta bra", men det fattas stora bitar likt Mazdan ovan. Kanske är skärmen bytt och därmed extra risig.
Mazda 3 är ett annat exempel som brukar se för bedrövliga ut, särskilt i bakdelen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.