Vi Bilägares forum

Alla bilar rostar

Alla bilar rostar

Det är inte bara Passater som möter sin skapare tidigare är vad man räknat med. Denna Lexus IS200 från 2002 har gått 21.000 mil och bägge trösklarna är totalt genomrostade, så även diverse hål i bakluckan och även rosthål där A-stolparna möter taket. Skrot.

Nu kommer tråden att översvämmas av bilder på rostiga VW - sannolikt mycket välförtjänt. Men att en Lexus (eller för all del en Toyota) skulle vara immuna mot rost (den där hemliga plåten vi hört om) är ju inte alltid sant.

Uppdaterat: 2019-05-20 18:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Så små bromsar bak, varför ens sätta dit dem ha ha

Uppdaterat: 2019-05-20 19:04

Kan säga såhär alla bilar rostar dock på olika sätt. Den där hemliga plåten är endast ett marknadsföringstrick
I Vibilägares rosttest av Lexus LS500H så har motorvaggan redan börjat rosta och att bränsletanken är gjord av plåt bådar inte gott men alla bilar har sina brister.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h

Bild på motorvaggan från vibilägares rosttest

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-20 19:38
Diesel skrev:

Kan säga såhär alla bilar rostar dock på olika sätt. Den där hemliga plåten är endast ett marknadsföringstrick
I Vibilägares rosttest av Lexus LS500H så har motorvaggan redan börjat rosta och att bränsletanken är gjord av plåt bådar inte gott men alla bilar har sina brister.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-lexus-ls-500h
Bild på motorvaggan från vibilägares rosttest

Petitesser.

Uppdaterat: 2019-05-20 19:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

ytrost på motorvaggan är inget farligt, om man ska dra en allvarligare rosthistoria så fick en gammal arbetskollega skrota sin Mazda 6 från 2004 som hade gått drygt 21000 mil då balkarna var som kex och bilprovningen underkände bilen med körförbud. Stora delar av avgassystemet var som kex, det räckte med att trycka med fingret så lossnade det delar. När besiktningsmannen hissade bilen och såg underredet så sa han "Holy cow". Bilen gick raka vägen till skroten efter besiktningen.

Uppdaterat: 2019-05-20 21:21

Det är bara för att ni hatar Toyota som ni håller på med att de rostar. De har ju en specialplåt som omöjliggör rost. Toyota är evighetsmaskiner. De har inga fel men ändå tar de ansvar för de fel som de inte har;-), de leder utvecklingen inom alla områden, de bidrar till världsfreden och de arbetar helt ideellt samtidigt som de gör mångmiljardvinster.

Kort och gott: Toyota är guds skapelse.

Amen!

MVH AL

Uppdaterat: 2019-05-20 21:43
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nä, IS gen 1 var ingen hitt när det gäller rost, den tål inte svenskt klimat, likt samtida Toyotor konstruerade i början på 90 talet.
Det var modeller konstruerade i början på 2000 talet som blev bättre.
Passat har vad jag vet inget dåligt rostkydd, men från 05- värdelös lack, tidigare modell var riktigt bra på den punkten. Golf har oxå bra rostskydd, men 5 o 6an har en felkonstruerad sparklåda som vatten blir stående i, och då hjälper inget rostskydd.

Uppdaterat: 2019-05-20 23:42
Rikard skrev:

Passat har vad jag vet inget dåligt rostkydd, men från 05- värdelös lack, tidigare modell var riktigt bra på den punkten. Golf har oxå bra rostskydd, men 5 o 6an har en felkonstruerad sparklåda som vatten blir stående i, och då hjälper inget rostskydd.

Tar man en titt på närmaste parkering (viss överdrift) så kan man ju lätt tro annat när man ser bilar som rostar överallt.

Uppdaterat: 2019-05-22 20:25

Var är ni någonstans.
Det år sällan jag ser rostiga bilar överhuvudtaget faktiskt.

Uppdaterat: 2019-05-22 21:07

Jag såg en extremt rostig Octavia RS idag. Gissningsvis 8-10 år gammal. Dörrarna var helt slut.

Uppdaterat: 2019-05-22 21:54
L. Mäkinen skrev:

Jag såg en extremt rostig Octavia RS idag. Gissningsvis 8-10 år gammal. Dörrarna var helt slut.

Ja vag och passat i synnerhet hade lack problem i typ 4 år kring 08-12 och en del ser verkligen för jäklig ut med fläcktyfus.
Dock är dom ju inte helt ensamma om detta fenomen då man kan misstänka att någon färgleverantör experimenterade med något miljövänligt hos vissa fabrikat.

Uppdaterat: 2019-05-22 22:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Förvånande nog såg jag häromdagen en nyare Passat med rejält med rost på bakluckan. Är osäker på när den denna nya generationen kom, var det 2013?
De som gjorde fram till dess är ofta bra rostiga, men detta var första gången jag såg rost på den nyare.
Audi runt 2005 ser ofta för jäkliga ut, men jag har inte sett nån rost på de nyare (än).

Uppdaterat: 2019-05-23 12:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med junkers, det är sällan man ser rostiga bilar idag.

Uppdaterat: 2019-05-23 14:54

En bil är ett ganska klent statistiskt underlag, N-iklas. Det är inte helt ovanligt att bilar råkar ut för olika skador genom milen de rullar och i det läget är frågan vem som sköter dem, om de får skador fixade och hur de skadorna blir åtgärdade. Tittar man på de tyska bilarna i början av århundradet är det väl ganska få som har kvar fabriksmonterade dörrar och luckor. Hur de nya var iordningställda kunde nog variera en del även om de var bättre än det som byttes ut.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:05

I något sällsynt fall kan någon ny bil rosta men att sägA att en bil som är 4-5 år gammal har fint rostskydd för att den inte rostat på den tiden... det händer inte, inte ens gamla Kadett från 1988 rostade på den tiden, det slog till först efter 6 år.

Jag har bilder på en Audi A6 troligen tillverkad juli eller augusti 2007 som är rostig på 7 olika ställen, tyder på allmänt dåligt rostskydd även om den gått över 27 000 mil vid tidpunkten, men Opel Vectra med körsträcka på 35-40 000 mil från samma år eller äldre, rostar inte.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:05

N-iklas: nja, Mercedes klantade ju till det rejält i slutet av 90-talet, redan efter 3 år hittade jag rost på kompisens bil. Och det var inte bara en fläck, det var alla fyra dörrar, bakluckan, framskärmarna och skärmkanterna bak. Något år senare byttes hela golvet i skuffen.
Men det var då det, de nyare har jag inte sett några fläckar på. Kostsamt äventyr där för MB....

Nu kom jag inte åt att ta bild på den nyare Passaten, men denna syn är ju inte ovanlig:

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är ett rätt omöjligt resonemang att kräva statistiskt säkerställda resultat, då är vi inne på tämligen löjliga nivåer med flera tusen exemplar och sedan ska man känna till vare enskild bils hela liv förr att ingen ska kunna ifrågasätta resultatet, det där är bara att glömma sådana önskemål eftersom det är omöjligt.

Man får nog vackert tro sina ögon och acceptera det man ser utan att försöka finna kreativa vis att ogiltigförklara det man ser.

För att en bil ska rosta på båda sidorna karossen, dörrar, trösklar och skärmar och bakluckan till följd av dåligt reparerade skador, så måste den ha varit utsatt för en våldsam händelse som mest troligt skulle ha gjort den till skrot, så det låter rätt osannolikt.

Om det är EN enda punkt, DÅ kan man fundera på om det hänt något, men 7!... NEJ...

Uppdaterat: 2019-05-23 15:18

Jag berättade om denna tråd för min gamla arbetskollega och han tyckte att denna tråd var lite rolig. Han lyckades hitta en bild på sin gamla Mazda 6. Här pratar vi inte om ytrost utan genomrostning. Bilen hade gått 21000 mil innan den skrotades pga av genomrostning i balkar. Mazda 6 gen 1 var ökänd för genomrostning.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:26

Visst finns det krockskador som ställer till det, men då är det oftast bara ett ställe. Jag har faktiskt sånt ställe på min C5 (vid ena hjulhuset, som har varit intryckt) , som annars aldrig har rostproblem, förutom just vid handtaget på bakluckan.
Men, när det är överallt på en bil, då är det grundarbetet som är fusk.
Passaten på bilden ovan var även rostig i alla hjulhus och minst 3 av dörrarna, trots bara gått 22.000 mil.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Diesel: det står ibland en Focus utanför på gatan, som har en framskärm som har stora hål igenom. Nog för att Focus brukar "rosta bra", men det fattas stora bitar likt Mazdan ovan. Kanske är skärmen bytt och därmed extra risig.
Mazda 3 är ett annat exempel som brukar se för bedrövliga ut, särskilt i bakdelen.

Uppdaterat: 2019-05-23 15:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Opel och rost är väl synonymt. Gevaliaburk, nyrostat:)
Men dom kanske är bättre idag? Men nu ska dom väl få fransk teknik? Nä jag avstår nog bägge sorter:)

Uppdaterat: 2019-05-23 17:59

Opel efter sekelskiftet (ungefär) är nog minst lika bra rostskyddade som andra, väl rostskyddade märken. Så rost är numera inget jag förknippar med Opel.

Uppdaterat: 2019-05-23 18:22
Pi skrev:

Opel efter sekelskiftet (ungefär) är nog minst lika bra rostskyddade som andra, väl rostskyddade märken. Så rost är numera inget jag förknippar med Opel.

Men det tar låååång tid innan alla förstår att Opel de sista 20 åren inte är sämre än något annat märke, snarare bättre än medel. Men lever man med fördomar så.....

Uppdaterat: 2019-05-23 19:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Mina bilar brukar hålla sig väldigt bra...men lämnar in dom för rostskyddsbehandling och lackbehandling innan rosten hinner komma...

Uppdaterat: 2019-05-23 20:10

Många här tror jag underskattar åldern på de rostiga bilar de ser. Tror de är 7-9 år när de i själva verket är äldre än 15 år.
Jag har sett exempel på det flera gånger här under åren.

Uppdaterat: 2019-05-23 20:29

Franska bilar är det många som har åsikter om. Jag är inget stort fan heller även om jag inte direkt avskyr en bil bara för att den är fransk. Jag har fått för mig att de flesta som äger franska mellanklass- och budgetklassbilar är ganska ointresserade av bilar i allmänhet och att de därför inte sköter sina bilar särskilt bra. Ändå tycker jag att många franska bilar är förvånansvärt rostfria jämfört med många mer erkända bilmärken när de börjar bli gamla. Jag hade ärende till en bilskrot nyligen och slogs av att det fanns många, till synes, fräscha fransoser på skroten. Så vad jag kan förstå finns det allvarliga fel på franska bilar som skickar dem till skroten men rosten klarar de ofta galant. Någon annan som gjort samma observation eller har jag sett fel?

Uppdaterat: 2019-05-23 22:02

Hultarn skärmarna är bytta en gång på rostskyddsgarantin enligt min kollega så vem vet Mazda verkstaden kanske gjorde ett slarvigt arbete. Nu var det inte bara skärmarna som var det största problemet balkarna, avgassystemet, motorvaggan, underramen etc var som kex vilket gjorde att bilen fick körförbud och sedemera skrotades. Mazda 6 gen 2 har betydligt bättre rostskydd.

Uppdaterat: 2019-05-24 00:10

När jag besiktigade min Megane, sa mannen spontant: det är aldrig nån rost på de här. Samma med C5 och Xsara. De som rostar är de minsta och billigaste, där kan man se rost. Det har väl inte lagts lika mycket pengar på att grundbehandla.
Vectra och Astra brukar inte heller vara rostiga, även om jag sett enstaka Astra från runt 2005, men det kan ju vara en gammal krockskada.
Så, rost, Opel och fransmän hänger inte ihop numera. Då är VAG bra mycket sämre.

Uppdaterat: 2019-05-24 08:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Visst rostar alla bilar men vissa mer än andra. Det finns väl en anledning till att man ser betydligt fler gamla Volvo 740 än Saab 9000 på vägarna idag?

VW hade en tydlig dålig period och jag har tidigare lagt ut exempelbilder och då blivit anklagad för att ha manipulerat dom osv. Det här är ett annat exempel, bilden tagen i slutet av augusti 2018

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-24 12:33

Astra 2004-05 kan ha en, oftast, mindre mängd rost i en yttre skarv som syns mellan framskärm och tröskel på modeller som haft ett "tuffare liv" med mindre bra skötsel, det tycks dock rosta långsamt där då jag vet bilar som sett likadana ut i flera år utan att det tycks "accelerera", det är den enda rost som kan förekomma på den modellen och den enda som man vanligtvis ser på någon Opel överhuvudtaget efter 2002-2004.

Uppdaterat: 2019-05-24 12:44

Sammen,
Det där är en 12 år gammal bil som gått närmre (?) 40000 mil.

Uppdaterat: 2019-05-24 13:29
Sammen skrev:

Visst rostar alla bilar men vissa mer än andra. Det finns väl en anledning till att man ser betydligt fler gamla Volvo 740 än Saab 9000 på vägarna idag?
VW hade en tydlig dålig period och jag har tidigare lagt ut exempelbilder och då blivit anklagad för att ha manipulerat dom osv. Det här är ett annat exempel, bilden tagen i slutet av augusti 2018

Ja, den var rostig. Å andra sidan är den 12 år gammal och har gått 40.000 mil.....

Uppdaterat: 2019-05-24 13:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L. Mäkinen skrev:

Sammen,
Det där är en 12 år gammal bil som gått närmre (?) 40000 mil.

Japp, jämför då med Passaten i inlägg #18, den har bara gått hälften och är på god väg att bli likadan (syns sämre under smutsen). Inget ovanligt på den generationen Passat.

Uppdaterat: 2019-05-24 13:37
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
L. Mäkinen skrev:

Sammen,
Det där är en 12 år gammal bil som gått närmre (?) 40000 mil.

Ja jag vet att den gått långt men menar du att det är normalt för en bil med liknande ålder och miltal att se ut så?

Jag kan säkert leta reda på bilderna som jag la upp som enligt experterna här var manipulerade.

Uppdaterat: 2019-05-24 16:16

Jag menar att på 40000 mil hinner en bil utsättas för mycket. Om den då ägs av någon som inte sköter bilen och fyller i stenskott så kan det bli hur illa som helst.

Uppdaterat: 2019-05-24 16:29

Kollade lite extra idag till o från jobbet, och lyckades bara se en rostig bil, en C200 av okänd årsmodell.
Notetade även motsatsen på en illa åtgången KIA Carnival, bilen såg ut som fan själv, men det fanns ingen synlig rost.

Uppdaterat: 2019-05-24 17:08
L. Mäkinen skrev:

Jag menar att på 40000 mil hinner en bil utsättas för mycket. Om den då ägs av någon som inte sköter bilen och fyller i stenskott så kan det bli hur illa som helst.

Jo visst är det så, även om stenskott på bakluckan är relativt ovanliga. Eller är det så att VW-ägare av de drabbade åsmodellerna är extra slarviga med sina bilar? Det jag menar är att man i princip aldrig ser sådär rostiga bilar som ändå är så pass nya. Merca hade några sorgeår kring millenieskiftet och de kan också se riktigt riktigt risiga ut nu men har du t.ex. någonsin sett en Volvo V70N som sett ut sådär illa? Eller någon av de "ökända rostburkarna" från Frankrike eller Japan?

Uppdaterat: 2019-05-24 17:43

Jag brukar sällan reagera på rostiga bilar, men om det beror på att jag inte tänker på det eller att de inte finns vet jag inte.
När det gäller V70 av olika varianter vet jag inte vilka årgångar som har olika utseende. Det är bilar som jag aldrig har funderat på att äga. Det gäller förstås Passat också.

Uppdaterat: 2019-05-24 19:09
L. Mäkinen skrev:

Jag menar att på 40000 mil hinner en bil utsättas för mycket. Om den då ägs av någon som inte sköter bilen och fyller i stenskott så kan det bli hur illa som helst.

Blir massor med stenskott på bakluckan...

Uppdaterat: 2019-05-24 19:57

Passat B6 som Sammen har bild på har inget vidare rostskydd, om jag inte minns fel så sänkte vibilägare betyget på Passat B6 rostskydd.

Lite mer Mazda 6 rost på underramen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-24 21:46

Grannen Golf -07 är ganska rostig, men den är vit, så det bruna i alla hörn o kanter syns tydligt.

Uppdaterat: 2019-05-24 22:04
Guran skrev:

Blir massor med stenskott på bakluckan...

Tyvärr blir det ofta det.

Uppdaterat: 2019-05-24 22:59

Ja självklart anledningen till att bilen på bilden samt alla andra Passater som också ser ut så är alltså massor av stenskott på backluckan.

Uppdaterat: 2019-05-25 11:01

Sammen,
Än så länge har vi fått se ett exemplar på bild. Av det kan man inte säga någonting.

Uppdaterat: 2019-05-25 14:03

Så för att summera, alla bilar rostar.

Med undantag för favoritmärket förstås... :-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Tittade på "Wheeler Dealers" häromkvällen, där man renoverade en gammal Alfa Romeo och kommentaren var; Är det bara tillräckligt tyst så kan man höra dem rosta.

// Krister

Uppdaterat: 2019-05-25 19:44
Lite krokigt är också rakt
L. Mäkinen skrev:

Sammen,
Än så länge har vi fått se ett exemplar på bild. Av det kan man inte säga någonting.

Jag la ju också in en bild, om än inte lika illa, och till viss del dolt av smuts. Men, det är inget ovanligt fenomen på Passat fram till 2013 (?).

Uppdaterat: 2019-05-25 20:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
L. Mäkinen skrev:

Sammen,
Än så länge har vi fått se ett exemplar på bild. Av det kan man inte säga någonting.

Då rekommenderar jag att du börjar titta dig omkring på bilar som är i trafik.

Här kommer ett till exempel

Bild 1 är tagen sommaren 2016 Passaten i fråga är från 2008, den var alltså 8 år gammal då och hade gått drygt 25.000 mil. Den hade kraftiga rostangrepp på alla paneler.
Bild 2 Är på backluckan är samma bil och bilden är tagen sommaren 2017. Om du tittar kan du se hur man försökt rostlaga den. Konstigt nog verkar den ha fått stenskott på nästan exakt samma ställen på bakluckan som första exemplet. Är det inte ett otroligt sammanträffande???

Bilen är numer skrotad efter en dikeskörning hösten 2018. För ägaren var det tur i oturen då bilen var osäljbar. Jag har redigerat bort regnummer eftersom jag är ytligt bekant med ägaren men jag kan skicka det på pm om du tvivlar på mig.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2019-05-26 02:25

Är det nån som ogillar VW Passat i denna tråd eller? :)
Alla biltillverkare har väl genom åren drabbats av detta elände. MB’s period har redan nämnts, dom införde ju tom. en 30-årig rostskyddsgaranti efter detta för att genom pressen försöka återskapa sitt rykte innan märket skulle få opelstämpel på sig.
BMW hade ju sin period på 80-talet, jag har nog aldrig haft en bil som rostat så mycket som min E30. Min Mazda 323 från 98 var lika hopplös på rosten den. Min mor har en Golf 98 som är helt rostfri, bara som parantes mot Mazdan.
Min Toyota från 2001, lossnade stora sjok av lacken när jag fick stenskott, då var bilen 2 år gammal.
Dom senaste bilarna har varit helt befriade från rost i karossen, men lite lustigt på framför allt dom japanska bilarna är att man kan öppna motorhuven och allt ser jättefint ut. Men så sitter det några detaljer som ser ut som dom legat på botten i kattegatt i 10 år. Det kan vara några bultar, nån detalj över grenröret eller liknande. Och man funderar hur f-n tänkte dom här.

Uppdaterat: 2019-05-26 09:16
FXX skrev:

Dom senaste bilarna har varit helt befriade från rost i karossen, men lite lustigt på framför allt dom japanska bilarna är att man kan öppna motorhuven och allt ser jättefint ut. Men så sitter det några detaljer som ser ut som dom legat på botten i kattegatt i 10 år. Det kan vara några bultar, nån detalj över grenröret eller liknande. Och man funderar hur f-n tänkte dom här.

Det där är annars typiskt för USA-bilar. Ser ut som vissa skruvar och fästen inte ens fått någon ytbehandling alls.
Men, ovanpå är det blankt och snyggt.

Uppdaterat: 2019-05-26 09:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Om du syftar på mig så varken gillar eller ogillar jag Passat mer än någon annan bil. Jag började med att säga att alla bilar rostar men vissa mer än andra och gav exemplet då man fortf. ser många Volvo 740 på vägarna medans jag knappt kan komma ihåg när jag såg en Saab 9000 senast.

Sen la jag upp en bild på Passaten för att visa på är att de haft problem med rost på vissa årsmodeller. Om man då möts av argument som att det beror på stenskott på bakluckan och att de inte rostar mer än någon annan bil så känns det lite som att försöka krama vatten ur en sten. Men det är kanske inte så konstigt att personer med användarnamn med anknytning till ett märke eller kanske tom märkesloggan som avatar har svårt att erkänna det.

Uppdaterat: 2019-05-26 09:36