2+1 med VAJER RÄCKEN. Hur kör ni egentligen. 85 där det är enfiligt och 100 där det är tvåfiligt

71 inlägg 0 nya
2+1 med VAJER RÄCKEN. Hur kör ni egentligen. 85 där det är enfiligt och 100 där det är tvåfiligt

Sticker ut hakan men jag är så less på alla som kör 80-85 där det är enfiligt på 2+1 och ökar till 100 där det blir dubbel fil. Jag kör Norrland Stockholm i 140 mil var annan månad minst och blir vansinnig på detta fenomen. Sedan är det alltid tre,fyra bilar efter som då på två km skall upp i 160 km/h för att komma om så många som möjligt.. Det logiska här vore om alla kanske höll 95-100 på mätaren där det är enkel fil och inte taggade upp där det är dubbelfiligt..Hoppas att denna tråd kanske är en tankeställare för en del och tänk om alla hade adaptiv farthållare vilket flyt vi då skulle få i trafiken. Som sagt hakan sticker ut men det måste vara fler än jag som har problem med detta och fenomenet i sig och det gör att min Stockholms resa tar en timme längre tid totalt enkel väg.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Fenomenet finns, men jag vill påstå att fenomenet inte beror på "harens" skiftande tempo utan du upplever detta beroende på att 2+1-vägen skapar en ryckighet!
Du kommer ikapp en grupp bilar som kör 85 på 1-delen, det blir tvåfil, alla stämplar pelle i botten och skall förbi haren, men du kommer inte förbi för den där jäkla haren ökade farten och när du väl inser detta så har fansk... haren sänkt till 85 igen... Fast haren har kört 85 hela tiden.
2+1 fungerar dåligt när det är mycket trafik, det är inte för att jävlas som trafikverket stänger av 2-fältet mellan Gävle och Tönnebro vid storhelger utan det är för att det fungerar bättre och att det blir färre olyckor, alla kör 85 istället.
Sedan finns det faktiskt de som pendlar ganska rejält i fart, men jag vill påstå att dessa är få, i alla fall utifrån min synvinkel, jag kör E4 norrut från Stockholm väldigt ofta också.

*Robban

Varför saktar man in till ~85km/h där det blir enfiligt? Har man inte koll på hur bred sin bil är, så man är rädd att sidorna skall ta i räckena?

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, jag tror fortfarande att många av dessa 85-åkare kör konsekvent 85-90 oavsett 1- eller 2-fil

*Robban

Nja - nog finns det en hel del som saktar när när det blir 1-filigt. Om flera skulle använda farthållaren som finns på nästan alla moderna bilar så skulle nog fenomenet minska kraftigt. Sen håller jag med Robban om den temporära "påskfixen" norr om Gävle. Det flyter mycket bättre vid stora trafikflöden om alla blir inmotade i en fil för annars blir det ständiga inbromsningar i högerfilen för alla omkörare som efter 1 km skall in i där igen.

Kan bara hålla med om att det är allt för många som håller olika hastighet beroende på om det är en eller två - filigt.

Hacken: Har hört ett antal ggr om att man inte gillar att köra på 2+1 på grund av att man upplever den enfiliga delen som smal. Så där ligger nog en hel del av problematiken.

Fast tycker man den enfiliga delen är smal vete tusan om man inte skall ta bussen...
Och den blir ju inte bredare vid 85 än 100 så...

*Robban

Nej, vägen blir inte bredare vid 85, men känner man sig osäker så blir den naturliga reaktionen att man sänker hastigheten.

mso 1000 wrote:
Sticker ut hakan men jag är så less på alla som kör 80-85 där det är enfiligt på 2+1 och ökar till 100 där det blir dubbel fil. Jag kör Norrland Stockholm i 140 mil var annan månad minst och blir vansinnig på detta fenomen. Sedan är det alltid tre,fyra bilar efter som då på två km skall upp i 160 km/h för att komma om så många som möjligt.. Det logiska här vore om alla kanske höll 95-100 på mätaren där det är enkel fil och inte taggade upp där det är dubbelfiligt..Hoppas att denna tråd kanske är en tankeställare för en del och tänk om alla hade adaptiv farthållare vilket flyt vi då skulle få i trafiken. Som sagt hakan sticker ut men det måste vara fler än jag som har problem med detta och fenomenet i sig och det gör att min Stockholms resa tar en timme längre tid totalt enkel väg.

Håller helt med. Ett vanligt fenomen att farten sjunker vid enfiligt. Lite som dom som sänker farten på vanlig landsväg, 80 km/t, så fort det blir lite kurvigt. Helt plötsligt så är farten 65-70 km/t och som grädde på moset så bromsar man före kurvan, precis som en modern bil inte skulle klara av en vanlig kurva i 65 km/t. Så har vi ett annat fenomen och det är dom som bromsar i varje kurva trots att dom håller farten skapligt. Får för mig att det är sådana som kör automat med höger fot på gasen och vänster fot på bromsen.

Det är diesel som får världen att snurra!

Jag hoppas verkligen dom slutar upp med dessa vajerräcken och 1+2 väg och bygger riktiga vägar med räcken.
Vi blir fler och fler MC åkare och där är vajerräcken = döden.

I've got a fever, and the only prescription is more cowbell!

Jag klipper utan prut de bilar som ökar från 85 till vad-som-helst när den tvåfiliga delen uppenbarar sig. Men då krävs det att jag inte får en ny snigel framför i vänsterfilen. Det händer ju tyvärr lite då och då. Bara att acceptera.

Potus, a few fries short of a Happy Meal.

Dom som tycker enkelfilen är smal dom behöver träning i Norge där filerna är 2,50 och man har 1dm asfalt utanför sidolinjen dom kan gärna haka på en 2,50 husvagn det är spännade att möta långtradare där i norra delen av Norge, ibland är det någon bonde som driver får över vägen.

hans.antnas

Jag kom ifatt en hoper militära fordon norr om Gävle idag. De höll 80 och ändå var det svårt att passera mer än ett per 2-sträcka eftersom inte alla i kön ökade farten tillräckligt raskt.

Jag försöker oftast hålla exakt den tillåtna farten,men kommer man ikapp någon sänker bilen så att avståndet är lagom.

Över 4m, hur kan det upplevas smalt?
Men så är det nog, för jag har upplevt fenomenet ofta, även när det är lågtrafikerat.

Jag håller med mso 1000, jobbigt att folk inte kan hålla samma hastighet oavsett en eller två-filig väg. Förutom rädslan(?) över att köra på en väg med vajer mellan körfälten så undrar jag då varför inte människor är mer rädda för vägar med mötande trafik? Där om något borde folk sänka hastigheterna om man är rädd.

Det känns dessutom som att folk inte tittar på hastighetsmätaren utan kör på "känn", de tror det går snabbare än vad det egentligen gör. När man sedan kommer till två-filigt så tittar man ner på mätaren och ser att det bara är och gasa upp till 1XX...

Observera att här pratar jag om bilar utan farthållare, eller förare som väljer att inte använda sådan teknik.

Om man känner sig säkrare med lite lägre hastighet så är det väl bra att man sänker farten en stund? Skyltarna anger maximalt tillåten hastighet och inte ett krav för hur man ska köra.
Ett tips från en medelålders man är att slappna av bakom ratten. Planera resorna med lite luft mellan anhalterna så behöver ni inte stressa.

ThunderBear wrote:
Jag håller med mso 1000, jobbigt att folk inte kan hålla samma hastighet oavsett en eller två-filig väg. Förutom rädslan(?) över att köra på en väg med vajer mellan körfälten så undrar jag då varför inte människor är mer rädda för vägar med mötande trafik? Där om något borde folk sänka hastigheterna om man är rädd.
Det känns dessutom som att folk inte tittar på hastighetsmätaren utan kör på "känn", de tror det går snabbare än vad det egentligen gör. När man sedan kommer till två-filigt så tittar man ner på mätaren och ser att det bara är och gasa upp till 1XX...
Observera att här pratar jag om bilar utan farthållare, eller förare som väljer att inte använda sådan teknik.

Exakt. Jag tror folk kör på känn utan att ha koll på mätaren och pillar lite navel ludd och så. Nu sista åren har jag kunnat tagga ner med adaptiva farthållarens hjälp men trots allt skall man 70 mil på en dag är det fruktansvärt irriterande.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

På 1+2-vägar är det ofta skyltat 100 km/h och jag försöker hålla denna fart där om det är möjligt, och det gör att jag inte kommer ikapp så många fordon. Däremot är det många som hamnar bakom mig och dessa håller ofta väldigt hög hastighet både innan och efter att de kört om mig. Man kan tro att det råder fri fart.

Sedan finns det fall (på 2+1-vägar) där det t ex ligger två lastbilar och två personbilar tätt efter varandra och där en till tre av de sista sänker farten strax innan det blir tvåfiligt, vilket gör att fordonet längst fram kan hamna på ett så stort avstånd från de andra att man får gasa ordentligt för att komma förbi alla fyra.

Finns ju de som har dålig koll på sin bils yttermått och då kan kanske den enfiliga delen upplevas som smal men där är ju faktiskt gott om plats egentligen om man låter bli att rattsurfa just där.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag måste, tyvärr, säga att min erfarenhet är densamma som trådstartaren. Många förare saktar ner när 2 körfält blir 1, oavsett trafiksituationen. Möjligen är det, som någon spekulerade i, brist på självförtroende över den egna körförmågan. Allra sorgligast är väl att de inte kommer läsa trådar på forum som detta och sannolikt aldrig kommer till att ändra beteende, hur mycket vi än beklagar oss. - Så vi andra får anpassa oss och inte göra en farlig trafiksituation ännu farligare genom att ilskna till och göra farliga omkörningar i alltför höga hastigheter. 2 fel gör inte 1 rätt. Och de kilometer som vi blir tvungna att köra långsammare än vi tänkt ger sannolikt inte många minuters tillägg till vår sammanlagda körtid.

Kanske VI BILÄGARE gör en liten notis eller mini reportage om fenomenet och några som läser tidningen kanske får en tankeställare i alla fall. I semester trafiken är detta fenomen en allvarlig anledning till många vansinnes omkörningarna på den tvåfiliga delen där vissa bilar kör om tätt i led om fem bilar med tre meter imellan i 170 km/h. Helt jävla sjukt men det kommer ju att fortsätta ändå men kanske mindre. Och snart kommer det säkert en seriekrock med bilar som snurrar i 160 km/h och utgången vill man inte ens tänka på. Jag vet inte men jag ser detta vansinne varje gång jag kör Stockholm Norrland

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Lägg till ny kommentar