Vi Bilägares forum

150HK eller 105HK diesel Octavia

150HK eller 105HK diesel Octavia

Ska köpa bil snart och funderar på 105 eller 150 HK diesel. Vad tycker ni? 150HK ca 13'000kr dyrare och drar lite mer. 0,45 mot 0,40 blandat på pappret.

- Har en Passat -00 1.8T 150 HK, känns pigg
- Ska ha AUTOMAT
- Räknar med att ha bilen 10år
- Jag är inte så bilintresserad, vill ha en bra prisvärd bil
- Vill ev. kanske kunna dra husvagn
- Kör 1000-1500 mil per år.
- Bor i Borlänge/Dalarna, kör mycket smått o nån tur i veckan på 4-8 mil.
- Ska ha dieselvärmare

Va är klokast köpet?

Jag är inne på att köpa en ny. Då det är en större bil och bara ca 30' dyrare som jag räknar. Ca 300kr per månad mer.

Uppdaterat: 2014-07-20 11:02

Kommentarer

Just nu är 150HK 20'000 dyrare. Då driver edition ingår i 105HK. Jag ska blåtand. Farthållare och drag och även el motorvärmare förutom dieselvärmare.

Uppdaterat: 2014-07-20 11:05

Har offerter på 240' respektive 260'

Uppdaterat: 2014-07-20 11:06

Anser du att du har råd så välj den starkare speciellt om du också skall dra husvagn. Och skall du ha automat så får du väl den 6-växlade till den större motorn och den lådan anses ju problemfriare än den 7-växlade som brukar levereras tillsammans med den mindre motorn. Tror inte att den praktiska förbrukningen kommer att skilja nämnvärt. Jag har den lilla motorn i min Golf Variant -12 men körde en ny Golf med den större nyligen och det var rätt stor skillnad på temperamentet. Se till så att du får säkerhetspaketet med autobroms och även med adaptiv farthållare för den sistnämnda är guld värd. Kan du få back-kamera så ändå bättre - har det i Golfen och vill inte vara utan den.

Uppdaterat: 2014-07-20 11:20

Skulle lätt välja den större motorn, kör själv med 150hk dieseln och den går som en fröjd... Sen är det som andra skriver, ska du dra en vagn så är den större motorn ett bättre val, sen går även en större motor bättre och jämnare på motorvägen.
Sen när det gäller utrustning så tycker jag en "Drivers edition" är på tok för snål på utrustningen, lägg pengarna på en Elegance på en gång för den är absolut värd merkostnaden.

Uppdaterat: 2014-07-20 12:56
Pär

Sen om du ska ha bilen så pass länge som 10 år så ska du då absolut inte snåla på utrustningen...

Uppdaterat: 2014-07-20 12:58
Pär

Inga paket kommer jag att "få" i varje fall. Adaptiv blir det verkligen av att använda mycket? Kör ju typ inget i tjänsten.

När kommer de nya lådorna? Vad blir bättre?

Tack för svaren

Uppdaterat: 2014-07-20 13:08

Elegance. Då springer pengarna iväg och en begagnad blir mer försvarbar. Är det verkligen nåt i den jag måste ha?

Var även tveksam till bolero fast kommer och ta det. Är anti lull lull. Lägger heller 30' på en safari resa. Förstår dem som är bilintresserade.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:12

På en elegance så får du xenon, bolero stereon, värme i stolarna bak, 17" hjul och bättre tyg i stolarna sen är det säkert saker som jag glömt bort, men värt merkostnaden.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:18
Pär

Men är även som du säger, finns inte intresset för mera lull lull så är det ju så klart onödigt om man ändå inte kommer använda sakerna.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:21
Pär

Adaptiv farthållare har inget med tjänsteresor att göra utan gör det så mycket bekvämare i det vardagliga körandet eftersom den "följer" framförvarande bil - bromsar den så bromsar din bil och ökar den farten så ökar din bil farten till den inställda hastigheten. Suveränt på 1+2-vägar där vissa har fått för sig att köra långsammare där det är enfiligt och då slipper man koppla ur farthållaren - allt sköter sig själv. Måste vara ännu bättre med en automat än med de manuella jag kört men även med manuell låda fungerar det bra och om man t ex behöver växla ner så kopplar inte farthållaren ur som den gör med en konventionell farthållare. Det är bara när man bromsar som den kopplar ur själv.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:24

Du skriver om den adaptiva farthållaren, den kan jag verkligen säga att den är GULD värt och om du inte vill ha en Elegance så lägg pengarna på ACC istället för den kommer du älska att ha eller så tar du paketet där den finns för billiga 6900:-

Uppdaterat: 2014-07-20 13:24
Pär

Sen kanske det förtjänar att sägas att både autobroms och adaptiv farthållare är standard på alla Golfar (fr o m Masters men det paketet har nog alla - minst) så dessa grejor borde inte kosta så mycket till en Octavia. Och ACC står i detta fallet för adaptiv farthållare och inte för automatisk klimatanläggning - VAGs förkortning är lite förvirrande tycker jag faktiskt.
Och skulle du kunna tänka dig en Golf-kombi med bensinare på 140 hk så är ju denna relativt välutrustade bil hyfsat överkomlig i pris - http://www.blocket.se/angelholm/Volkswagen_Golf_Sportscombi_TSI_140_DSG_GT_53198766.htm?ca=9&w=3
...och den finns säkert till motsvarande pris hos andra VW-handlare.

Uppdaterat: 2014-07-20 13:32

Pär. 8900kr kostar det. Så lite stora pengar blir det.

Uppdaterat: 2014-07-20 14:04

Just det på Ambition så blir det ju 8900:- är 6900:- på Elegance utrustningen....
Det viktigaste är att du köper en bil och utrustning som du känner att DU vill ha, ta den utrustning som du behöver och gå inte i fällan och börja snåla, handlar bara om ören när du ska ha bilen så pass länge som du ska.

Uppdaterat: 2014-07-20 14:08
Pär

Avser man att ha en bil i 10 år så tenderar jag att hålla med Peugeot-Pär. Sen kanske jag skulle välja en bil med lite längre garantier än 2 år om jag nu skall behålla den länge.

Uppdaterat: 2014-07-20 14:51
Pi skrev:

Avser man att ha en bil i 10 år så tenderar jag att hålla med Peugeot-Pär. Sen kanske jag skulle välja en bil med lite längre garantier än 2 år om jag nu skall behålla den länge.

Pi. Vad tipsar du om? Vill ha en rejäl familje kombi

Uppdaterat: 2014-07-20 16:03

tomkal - jag tipsar inte om nån speciell bil utan höll bara med Peugeot-Pär rent allmänt att köper man en bil för att ha under 10 år så kan man nog satsa några kronor extra och få den så att man verkligen trivs. Talar vi om längre garanti-tider så är det ju främst Koreanerna och vissa japaner som har detta tillsammans med några få europeiska märken. Sen kan jag hålla med om att som nybil idag så är bl a Skoda och VW trevliga bilar, oftast trevligare än de med långa garantitider, men med långt planerat ägande så kanske man måste prioritera lite annorlunda. Sen kommer man väl aldrig ifrån att Toyota ofta anses ha en bra kvalitet och där har du ju Avensis kombi och Auris kombi att välja bland. "Bara" 3 års garanti dock men skall man tro alla ivriga Toyota-påhejare så torde det knappast spela nån roll i detta fallet...:) Men 10 år känns ganska långt med dagens teknikspäckade bilar så måhända måste man ändå fundera över om man skall välja nåt tekniskt avancerat (och trevligt) eller om man skall hålla tekniken på en lägre nivå och hoppas att det har igen sig i det långa loppet. Ja - som du ser är det svårt att ge råd för å ena sidan vill man gärna ha nåt som man gillar om man skall köra länge med en bil men å andra sidan vill man ju inte heller drabbas av strul... Apropå långa garantitider så måste man givetvis kolla omfattningen och hur många undantag som finns. I motsats till Jes så vill jag nog hävda att fel som kan klassificeras som garanti-fel absolut kan inträffa efter 2 år...

Uppdaterat: 2014-07-20 16:47

Från årsskiftet så har även Skoda 3 års nybilsgaranti.

Uppdaterat: 2014-07-20 17:35
Pär

Den s k kvalitetsgarantin kan inte gälla förrän Toyotas 3-åriga fabriksgaranti gått ut så för att få denna "garanti" måste man köpa en Toyota äldre än 3 år hos en auktoriserad Toyota-ÅF. Visserligen ett bra initiativ även om den inte täcker allt men en hel del dyrbarheter ingår trots allt. Sen är det ju lite märkligt att jag som nybilsköpare har 3 års garanti och sen är det roliga slut medan t ex den som köper min 3-åriga bil av en Toyota-ÅF får 8 år till - nåt som jag som nybilsköpare inte kan komma i åtnjutande av. Tror att Toyota borde kunna utöka sin fabriksgaranti några år om nu bilarna är så bra som påstås.

Uppdaterat: 2014-07-20 17:40
Peugeote-Pär skrev:

Från årsskiftet så har även Skoda 3 års nybilsgaranti.

Det är ju bättre än 2 år men varför inte matcha europeiska konkurrenter som Ford, Renault och Opel och slå till med 5 år på en gång... Ja -denna kritik gäller givetvis alla VAGs olika märken men övriga har väl dessutom bara 2 år som standard fortfarande.

Uppdaterat: 2014-07-20 17:46

Ja alla VAG bilar är sjukt snål med nybilsgarantin.

Uppdaterat: 2014-07-20 17:54
Pär
Jes_ skrev:

Läs det finstilta Pi ..

Då kan du ju tipsa om VAR jag skall läsa det finstilta....

Uppdaterat: 2014-07-20 19:09

Sammanfattar jag då. Samtliga i tråden tycker jag "spara" så jag har råd med 150hk. Ca 20' till.
Kostar lite mer försäkring och drar lite mer fast förmodligen marginellt.

Utrustning lite av en smaksak fast ett slag för ACC.

Finns asiatiska bilar av hög klass fast en diesel skoda torde vara ett tryggt köp.

Rätt uppfattat?

Uppdaterat: 2014-07-20 19:21

Att köpa en ny Skoda Octavia är en bra affär tycker jag, om du söker en asiat så skulle jag nog köpa en Kia Ceed som säljs till en bra peng...
leifter, motorerna som sitter i Octavian är ju nyutvecklade, 150 hk dieseln och TSI 140 är helt nya och 105hk TDI och 180TSI är förfinade på många punkter så om man ska vänta på nya motorer där så får du nog vänta flera år.

Uppdaterat: 2014-07-20 19:36
Pär

Leifer, när jag räknar och jämför att köpa en 3 år gammal och ha den i 7år kontra ny och ha den i 10 år så skiljer det kanske 25'000kr på 10år. Samt att jag får en ny modell som är 9cm längre och drar mindre. Jag är inte kär i ny bil fast för 250kr mer i månaden känns det värt med ny bil. Kan länka in mina kalkyler om nån är intresserad.

Kan nån motbevisa mig är jag tacksam.

Min känsla är att köpa ny Octavia är dyrt fast ute så dyrt som folk tror. Tror det slår mer på finmärken som Volvo och Audi etc. Rätt eller fel?

Uppdaterat: 2014-07-20 19:45

Nog kommer det ta x antal år dit eftersom dessa motorer är ju bara ca 1 år gamla... Ska man vänta på detta så får man alltid göra det.

Uppdaterat: 2014-07-20 19:45
Pär

[quote=tomkal]Leifer, när jag räknar och jämför att köpa en 3 år gammal och ha den i 7år kontra ny och ha den i 10 år så skiljer det kanske 25'000kr på 10år. Samt att jag får en ny modell som är 9cm längre och drar mindre. Jag är inte kär i ny bil fast för 250kr mer i månaden känns det värt med ny bil. Kan länka in mina kalkyler om nån är intresserad.

Kan nån motbevisa mig är jag tacksam.

Absolut värt att köpa en ny mot en beggad, sen är ju Octavia 3 mycket snyggare och bättre på alla sätt... Du ska inte lyssna på allt leifer skriver, han har mycket bra att säga men han trycker aldrig på att köpa en ny bil, den svenska avundsjukan eller något sådant, vem vet??

Uppdaterat: 2014-07-20 19:53
Pär

leifer:
Farsan nya VW Golf 1.2 TSI är Euro 6.

Tomkal:
Jag tycker att du ska välja motorn på 150 hk för att få den bättre automatlådan med våt lamell, den 7-växlade med torr lamell är inte bra om du ska dra släp. Det är också skönt att ha lite extra kraft i motorn vid omkörningar. Jag hade valt sportstolarna för 2400 kr för då får du bättre lårstöd och finare klädsel. Adaptiv farthållare är väldigt bekvämt fast om du inte kör mycket på motorväg eller sitter i köer kan du nog klara dig utan detta. Den fungerar nämligen som kö assistent också om du tar automatlådan så du slipper bromsa och gasa, bilen sköter sig själv. Fast det är du som väljer och ta det som känns rätt. Köpte ju min Audi ny 2004 och ångrar inget som jag tog extra nu 10 år senare.

Uppdaterat: 2014-07-20 19:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer. Har du räknat på ny kontra begagnad? Eller går du bara på känsla?

Min känsla var också först att ny är mycket dyrare.

Det många missar när de räknar är att en 2år beg att den håller statiskt 2 år mindre än en ny.

Säg att den nya jag köper kostar 250' med den utrustning jag vill ha och efter ca 7% rabatt. Dvs jag amorterar 25' per år. Om jag drar bort två år 250-25*2= 200' att köpa en 2 år beg för

Tex denna
http://m.blocket.se/ostergotland/Skoda_Octavia_Combi_Elegance_TDI_140_DSG_54619558.htm?ca=23&w=3

Kostar 164500kr. Saknar drag och motorvärmare. Säg ca 170' med det och prutat.
Dvs 30' billigare än den nya. 30' / 120 månader = 250kr i månaden.

Det blir ju totalt sett lite dyrare ränta med den nya. Billigare skatt med den nya och billigare service per år. Går ju sett vrida på siffrorna så klart fast det blir mellan 200~400kr per månad bara.

Intressant att höra om du räknat?

Uppdaterat: 2014-07-20 23:16

Jag tycker ju ändå garanti är rät så trevligt. Sånt som täcks av den är ju sånt som är dyrt, och när bilen är ny finns oftast varken alternativa nydelar eller begagnade delar att få tag i, och då är garantin bra.

Jag var och provkörde och skaffade en offert på en ny Dacia, där har man tre år, men kan för 9000 välja till 4 år till, 7 år totalt.
Har förstått att Renault har ett liknande system fast där man börjar på 5 år och kan välja till två till.

Uppdaterat: 2014-07-21 10:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Leifer, tror många lurar sig och säger att de betalar cash och har en billig bil. Fast lär ju jämföras med om du hade tex haft pengarna på en index fond och växt.

Så sättet att mest riktigt jämföra kostnaden är att räkna på att du lånar och amorterar hela summan. Sen om sedan stoppar in en del cash så är ju det okej fast ointressant om du ska jämföra kostnaden.

Jag kan låna på mitt hus och amortera på 10 år.

Så räknar du "riktigt" nån gång tror jag du kommer märka att det skiljer mindre än man tror på tex,Octavia. Ca 30'000kr billigare för ofta en sämre men likvärdig bil. Vilket ju oxo är pengar.

Sen om du har en bil 3år så slår det annorlunda som i testerna du menar. Men i mitt fall som räknar med att bilen håller i 10 år och 15000 mil skiljer det 250kr i månaden.

Tack för alla svar och dialog. Jag och andra lär oss massor.

Bil kostar ca 3000~6000kr i månaden för de flesta så viktigt beslut.

Uppdaterat: 2014-07-21 11:39

leifer varför trycka på så mycket att inte köpa en ny bil?, du är väldigt unik på den biten.
Handlar det om avundsjuka eftersom du "aldrig" skulle köpa nytt... ett råd lev lite och så märker du vilken härlig känsla det är med nya saker.

Uppdaterat: 2014-07-21 12:20
Pär

Leifer, jag har både banklån och pengar i fonder o sånt, sett över tiden nu, så har fonder gett mer än vad den låga räntan är, ca 2% nu om du förhandlar med banken. Säg att du kan få ut 4-10% på fonder. Då hade du tjänat mer på att haft pengarna i fonder och ha bilen helt på lån och amorterat på kanske 10 år. Sen kan ju så klart bankräntan stiga, men vill bara förstå att dina pengar kan nyttjas till annat än att bara cacha in i en bil.

Men för att jämföra en beg och ny måste du räkna på kostnaden på detta vis för att kunna jämföra, sen kommer jag oxo stoppa in hälften när jag köper för att det "känns bra". Men om du ska kunna jämföra rätt måste du jämföra så.

Om du ger mig vad din begagnade kostade och vad en ny motsvarande hade kostat (med 7% rabatt) så kan jag räkna på hur mycket dyrare det varit för dig att köpa en ny.

Jag är helt med med på att det är Leifers tankesätt som ofta råder hos "gemene man", även jag tänkte så tidigare.

Det är dyrt med ny bil fast inte så dyrt som många tror vill jag hävda, i varje fall i Skoda Octavia fallet.

Vore kul att räkna på ditt exempel.

Uppdaterat: 2014-07-21 15:25

Leifer, om jag räknar som jag gjort att en bil "håller" ca 15000 mil innan strul kan komma så blir det: 1000mil = 1 år
Nya 330 000/15år/12 mån = 1833 kr / månad
Beg 129 000/6 år/12 mån = 1792kr / månad Ca 42 kronor i skillnad.

Säg att du räknar med att den håller bra i 20'000 mil, = 20 år
Nya 330 000/20år/12 mån = 1375 kr/månad
Beg 129 000/11 år/12 mån = 977kr / månad Ca 398 kronor i skillnad.

Min kalkyl förutsätter att du kan låna på ditt boende, dvs bra ränta, inte "Bilhandlar ränta"
Det blir lite mer ränta på längre tid så klart, fast samtidigt så är det mindre service i början, mindre försäkring,
och nya däck och sånt på den nya vilket för den billigare.

/Tomas

Uppdaterat: 2014-07-21 18:22
leifer skrev:

tomkal, jag kan inte låna på mitt boende. Min kalkyl bygger på att jag köper en begagnad med extra hög kvalitet. Skoda Octavia räknar jag inte som extra hög kvalitet.

"Extra hög kvalitet" är nog bland det dummaste jag hört....

Uppdaterat: 2014-07-21 19:12
Pär

Nu är det nog rätt få nybilsköpare om räknar med att behålla bilen hela livslängden så kalkylen ovan känns inte speciellt relevant för att räkna faktiska kostnader. Sen finns det nåt som heter service och reparationer liksom försäkring och bilskatt (förutom drivmedelsförbrukning) som också bör finnas i kalkylen och som slår olika på en ny kontra en begagnad bil. Sen betyder detta inte att ett nybilsköp behöver bli sämre än ett begagnatköp utan det beror nog i hög utsträckning på aktuell bilmodell och vad man lyckas hitta begagnat. Att bilhandlare betalar dåligt vid inbyte efter t ex 3 år betyder dock inte att den begagnade bilen sen säljs till samma låga pris så många gånger skiljer det alldeles för lite mellan en något begagnad bil och motsvarande nya... Och "extra hög kvalitet" är nog ett lite märkligt begrepp och nämns nog bara av en som är rätt fast i sitt märke...

Uppdaterat: 2014-07-21 19:27

Jag är kanske lite unik som haft min Passat -00 i 12 år, så i mitt fall är kalkylen väldigt nära ny o beg

Uppdaterat: 2014-07-21 19:53

Men hur rolig är en Toyota Prius? skulle nog kunna jämföra den med ett glas vatten...

Uppdaterat: 2014-07-21 20:15
Pär

Leifer, det är ju precis det jag gör, jämför tex en octavia mot en 2 eller 3 år gammal, och då skiljer det bara 20-30', som också är pengar, fast
betalar jag bilen per månad så skiljer det bara ca 250kr. Det många missar är ju att jag statistiskt kan ha den i 2-3 år till.

Alltså en ny är dyrare, men inte så mycket som folk lurar sig att tro att det är.

Uppdaterat: 2014-07-21 21:13

Nu kanske inte detta tillhör det aktuella ämnet men min förra VW Lupo 1.4i - 03:a köpte jag begagnad 2006 för 66.000 kr, den hade då rullat 2500 mil. Körde den till 2011 och då stod den på 5700 mil & såldes för 36.000 kr, den gick mest korta sträckor. Jag var 3:e ägare på bilen och fann aldrig den där riktiga känslan i bilen som när man haft den från början ny, som fallet varit med min Audi. Jag tycker ändå att om man har råd så ska man köpa en ny bil, för då vet man vad den varit med. Sedan finns det ju skräck exemplar på dåligt andra hands värde, exempelvis säljes nästan nya BMW 328i för 260.000 kr har jag sett och de ligger med den aktuella utrustningen över 400.000 kr som nya, så på sådana bilar kan det finnas pengar att tjäna. De brukar inte ha rullat mer än 2000-3000 mil och ha lite garantier kvar.

Uppdaterat: 2014-07-21 22:55
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer, precis. min känsla är att begagnatmarknaden är övervärderad för att "svenssons" räknar fel, fast det är väl bara att tacka o ta emot den dag jag mot förmodan vill sälja. Tack för inspel och synpunkter, ska ut på lite semester nu, och då passa på och testa en 150HK, har bara testat 105HK som jag tyckte var helt ok också.

Uppdaterat: 2014-07-21 23:05

Titta inte på hästar. Det är vridet som gör en motor.

Uppdaterat: 2014-07-22 17:30

Jes:
VW Golf har sista ljuddämparen rostfritt fast jag tror inte att det gäller även den främre ljuddämparen. Kanske annorlunda på VW Passat? Vad tycker om den nya Passaten om man får undra? Lite för dyr enligt mig i övrigt ganska lyckad, men den ser mer ut som en facelift än en helt ny modell tycker jag.

Uppdaterat: 2014-07-22 19:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jes:
Den gamla körde de kampanjer på så den blev ganska prisvärd. Exempelvis såldes VW Passat Alltrack för 309.000 kr och då var den iprincip fullmatad, fast det riktiga priset låg på 356.000 kr om jag inte minns helt fel. 47.000 kr i rabatt är ganska mycket, som det var på VW Passat 2.0 TDI 177 hk Alltrack. Ska provköra nya VW Passat med 2.0 TSI motorn och 220 hk när den kommer & se om det kan vara något. Kommer för övrigt endast att säljas med DSG-lådan, just med denna motor.

Uppdaterat: 2014-07-22 20:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jes:
Förut så såldes ju Audi & VW i samma hall fast numera är dem helt separata, även verkstaden. Minns när jag var och kollade på Audi och sedan gick över till vart VW säljes så fick jag uppfattningen att de var ganska prisvärda i alla fall om man jämförde mot vad Audi kostade.

Uppdaterat: 2014-07-22 20:20
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jes, självklart luktar det Troll över denna brut33 så det bästa är väl bara att skita i vad han skriver....

Uppdaterat: 2014-07-22 21:21
Pär

Dumma Jes som hittat på dom där länkarna om Toyota och Lexus! Skäms! ;)

Uppdaterat: 2014-07-22 21:25

Har raderat några olämpliga kommentarer
Moderator Hackenbush

Uppdaterat: 2014-07-23 10:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Angående trådens ursprungliga fråga "150HK eller 105HK diesel Octavia" (om nu någon minns den) så är det en mycket märklig fråga.
Självklart är 150hk versionen ett bättre val på alla sätt och vis. Dess enda nackdel är ett högre pris. Om du är villig att betala det högre priset är det bara du själv som kan svara på.

Uppdaterat: 2014-07-24 10:11
Swemba skrev:

Angående trådens ursprungliga fråga "150HK eller 105HK diesel Octavia" (om nu någon minns den) så är det en mycket märklig fråga.
Självklart är 150hk versionen ett bättre val på alla sätt och vis. Dess enda nackdel är ett högre pris. Om du är villig att betala det högre priset är det bara du själv som kan svara på.

Nån har skrivit att en 150hk kan låta mer. Tror ni det? Ska testa

Uppdaterat: 2014-07-25 11:09