Vi Bilägares forum

Vectra -96

Vectra -96

Min Vectra, 1,8 -96 har betett sig väldigt mysko den senaste tiden, dock bara ibland. När jag kör bilen så lägger den bara av ibland när jag trycker ner kopplingen. Släpper jag upp kopplingen så hoppar den igång igen direkt.

Nyligen så började den även krångla vid start. Jag vred på nyckeln och den gick igång (lät inget kostigt eller så) men sen la den bara av direkt igen. Spelade ingen roll att jag gav på lite gas eller så, den reagerade inte alls utan bara la av ändå. Efter flera försök där jag var snabb att ge på gas så gick den igång.

I går när jag var ute och åkte så la bilen bara av och motorlampan tändes. Stannade och vred av nyckeln och startade igen. Svårstartad, men gick iaf igån, motorlampan lyste fortfarande. Efter en halvtimme provade jag igen och fick igång den, motorlampan släckt. Hann köra hundra meter innan den la av igen, den här gången la den av trots att jag höll gas. När jag startade igen så lyste motorlampan igen Suck!

Körde ett par hundra meter till innan den la av igen. Då fick jag igång den först, men så fort jag släppte gasen så dog den. Och sen fick jag inte igång den alls.... Vad 17 kan det vara för fel??? Blir tokig!!

Har tidigare haft problem med egr-ventilen (kan det heta så?) som sotade igen och gjorde så att tomgången blev mycket ojämn och den la av med jämna mellanrum.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

När gjorde du service senast?
När bytte du tändstift och fördelarlock senast?
Vi får hoppas att det är något tändningsfel, det brukar vara billigare än bränslefel.
Egr-ventilen brukar sota igen, men det brukar inte resultera i de här problemen.

Uppdaterat: 2009-01-28 19:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Fördelarlocket har nog inte blivit bytt alls så länge jag har haft bilen iaf. Tändstiften var nog länge sen oxå....

Tack för de tipsen! :-)

Uppdaterat: 2009-01-28 19:45

Det här kan vara enkelt. Prova den billiga varianten först. Köp en flaska STP rengörningsvätska för bensinmotorer. detta smörjer munstyckena som är särskillt känsliga vid tomgång. Att motorlampan tänds kan bero på att motorns styrenhet får felsignaler skapade av just dessa motorstopp.
Du kan nollställa styrenheten genom att ta av pluskabeln från batteriet, låta bilen vara utan ström 3-5 min. När du lägger tillbaka pluspolen har felkoderna raderats. Datorn är dock inte "nollställd" efter denna manöver, men har du inte tidigare haft något fel, och bilen går bra efter det här, behöver du inte åka till verkstan för att nollställa. Observera att felkoderna nu har raderats, så prova med flaskan först, och om detta lyckas, kan du ta pluskabeln från batteriet.

Uppdaterat: 2009-01-29 16:10

Lyckades klura ut hur man får fram felkoderna utan att lämna bilen till verkstad :-)

Tydligen så är det vevaxelgivaren som det är fel på. En ny är beställd så jag hoppas att den fungerar sen! =)

Blev dock lite orolig eftersom jag även fick upp felkoden för nåt som hette Immobiliser control unit, har fått fram att det är nåt salgs stöldskydd som hindrar bilen att startas. Hoppas verkligen att det inte är nåt som gör saken änu värre. Håll tummarna! :-)

Uppdaterat: 2009-01-30 13:53

Det kan mycket väl vara vevaxelgivaren, den brukar ge konstiga fel.
Jag hade en Saab 9000 som hackade i tvära högerkurvor!
Efter en besvärlig felsökning, ca en vecka hos en Saabexpert, hittade han felet. just vevaxelgivaren!
Men även om det är den får du inte glömma att byta stift och doslock.
Och som Gunnar skriver, köp en flaska rengöringsolja till spridarna. Det finns flera sorter, vissa påstår att det går lika bra med några dl dieselolja men det vet jag inget om.

Uppdaterat: 2009-01-31 14:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vevaxelgivaren är bytt och bilen brummade igång så fint så! :-)

Uppdaterat: 2009-01-31 17:28

Bör jag byta doslock och stift även om de ser fina ut och bilen går bra??

Uppdaterat: 2009-01-31 17:50

Japp!
Det får man aldrig slarva med! Det är ju små kostnader totalt sett.

Uppdaterat: 2009-01-31 21:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok! =) D� �r det b�st jag g�r det, annars �ngrar jag mig senare ;-)

Uppdaterat: 2009-01-31 21:31

Oj vad konstigt det blev!

Skulle stå: Ok! =) Då är det bäst jag gör det, annars ångrar jag mig senare ;-)

Uppdaterat: 2009-01-31 21:32