Vi Bilägares forum

Skruv genom plåt, rost?

Skruv genom plåt, rost?

Hej
Vet inte om det är rätt ställe att skriva om detta men då jag inte har någon annan stans att vända mig och detta har gäckat mig i flera dagar med oroliga nätter så måste jag få svar på tal.
Det är så att jag löste ut en sprillans ny Opel Corsa Ecoflex i julas som jag hade råd med efter mycket sparande. Jag är helt nöjd med bilen förutom ljudsystemet som så många andra bilar brukar vara långt ifrån välljudande, förutom på premiumbilarna. Jag är stereonörd och älskar musik och har erfarenhet av att uppgradera billjud men eftersom detta var en ny bil ville jag inte börja rota runt och riskera garrantier. Jag åker ganska långt på helgerna, runt 30 mil, och uppskattar trevlig musik med bra ljud (inget högt dunka dunka utan bas med hifi karaktär).
Jag anlitade BRL i örebro för installation då jag inte ville riskera garantierna genom att greja runt själv i bilen. Lämnade in den och fick inte vara med på installationen för då "täcker inte våran försäkring" var deras ursäkt. Lämnade lite motvilligt nyckeln till dom och hämtade bilen senare, gick igenom installationen och såg till min förskräckelse hur dom hade dragit en plåtskruv rakt igenom bagagerumsgolvet för att fästa jordkabeln till slutsteget. Antog att det var skyddat på undersidan av dom så jag betalade och åkte hemmåt.
Några veckor senare gav jag mig fanken på att undersöka saken själv då den där plåtskruven stört mig länge. Det är ju en helt ny bil och man vill ju inte att golvet ska börja rosta underifrån på grund av installationen. Åkte med bilen till Ok's gör-det-själv hall och hissade upp bilen. Vad som mötte mig var en helt naken plåtskruv som gått igenom golvet och gått precis bredvid en liten plåtbalk, och skavt upp den lite. Sprang in på macken och köpte en flaska universal underedesmassa och kletade på tre lager över skruven samt balken.
Min fråga är, har jag skyddat skruv och plåt mot framtida rost eller borde jag gjort på något annat sätt? Jag vet att många kommer idiotförklara mig som gjorde detta på en ny bil med garantier men jag antog att BRL skulle göra det tillräckligt proffsigt för att inte orsaka några problem. Borde jag inte ha lagt på underedesmassan utan åkt direkt till BRL och klagat direkt?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det är nog ingen större fara. Egentligen skulle du först sprayat på lite tunn rostskyddsolja och lagt på den tjocka efter några dagar.
Men det räcker nog så här ändå, men du kan ju ha lite koll på skruven och området runt så att inte geggan stelnar, spricker och ramlar bort.

Men det är klart att du borde åkt tillbaka och klagat, fast de hade nog inte brytt sig.
Rent generellt ska man försöka undvika chassijordningar, det är alltid bättre att jorda genom ledningar till en enda punkt för att förhindra krypströmmar, men det är ofta väldigt besvärligt.

Uppdaterat: 2009-09-20 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tackar ödmjukast för svar Saabnisse. Ska göra en liten koll innan jul för att se hur det sitter. Börjar de flagna så skrapar jag bort så mycket jag kan och lägger på rostskyddsolja först och sedan massa. Nej jag misstänker att hade jag åkt tillbaka hade de nog inte brytt sig. Skadan var ju redan skedd så var lika bra att göra det bästa av situationen. Det är förargligt att proffs inte kan göra proffsinstallationer.

Uppdaterat: 2009-09-21 18:39

Säkert som ett brev på posten kommer det att rosta. Förr eller senare.
Om du skulle klaga och åberopa rostskyddsgarantin hos din återförsäljare
så lovar jag att de slår ifrån sig med att det inte har med bilen att göra utan, montaget till slutsteget.
Att borra hål i en kaross är alltid sista lösningen när inga andra möjligheter finns.
Har svårt att se att det inte skulle kunnats gjorts på annat sätt, genom lite kreativitet.
Lathet och oproffesionellt då blir det plåtskruv.

Kort sagt din bil är sabbad och går aldrig att återställa så den blir lika bra som innan.
Svetsar man igen hålet får du aldrig samma bra lack /ytbehandling som från fabrik.
Och en svetsning i plåt medför alltid en "stressning" av plåten.

Att man sedan gett f*n i att lägga en minut på att rostskydda. Säger hur seriösa de är.
Upplys oss forumsläsare vilken BRL butik som gör så här så ingen annan
behöver dela din börda.

Alltid svårt att göra något, när du iall välmening rostskyddat själv.
Åtgärda aldrig ett fel själv under garanti/reklamationstiden.
Annars skulle jag gjort så här.
Åk till din återförsäljare och be om att få ett papper där det står att det inte är fackmannamässigt utfört. Leta upp den allra grinigaste verkmästaren eller säljaren om du är bundis med den.
Åk tillbaka och reklamera installationen.
Fråga hur det ska åtgärdas hävda att inte rostskyddsgarantin gäller på grund av BRL:s arbete.
Nöj dig inte med på smetad underredsmassa utan att man kan förvänta sig vid fackmannamässig installation att inte bilen är sämre vid uthämtandet än vid inlämnandet.
Skruvar de på sig går du vidare och undersöker möjlighet med Allmänna Reklamationnämden ARN.

Uppdaterat: 2012-05-05 14:34

Inte för att jag vill vara elak, men din Corsa kommer nog att börja rosta på minst tio andra ställen innan din skruv börjar bli ett problem!

Uppdaterat: 2012-05-08 20:39

Trasten har nog rätt, du kan koppla av, det här är en storm i ett vattenglas.
Kommer den här skruven att vara det värsta fel du får på den här bilen är du en lycklig man.

Uppdaterat: 2012-05-09 15:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre