Vi Bilägares forum

S80

S80

HEJ !
jag behöver hjälp med vad som orsakar vibrationer i bakvagnen på min S80. Nyligen bytt och balanserad däcken bak men problemen kvarstår.
Problemen störst efter att bilen stått stilla några dagar och blir mindre efter man har kjört 10-15 minuter. Ibland också ett "ogg" jud som ökar med varvtalet på hjulen. Jag har inget glapp i bakhjulslagren vad jag kan notera.
vad beror vibrationerna i bakvagnen på ??

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

[b]har samma problem med min v70 tror det är däcken,har du rull riktning på däcken?[/b]

Uppdaterat: 2007-10-15 20:54

Ja, jag har rull riktning på däcken men de är korrekt monterade.
Jag har misstänkt bromsskivorna eller slitna hjul lager men dette verkar inte troligt då jag inte kan se eller hitta nägra fel på dessa.
Har du fortfarande liknande problem?
TM

Uppdaterat: 2007-10-18 01:04

ja har problemet kvar.såg att minna däck är tagiga kanske fel instälning på bakaxel

Uppdaterat: 2007-10-18 20:27

Hej igen !

Har nu bytt skivbromsar runt om då de var rostiga bak samt orskade rattfrossa fram. Problemen med vibrationer från bakvagnen är nu borta och biljudet i det närmaste borta. Vid monteringen av skivbromserna bak noterades att en av de gamla skivorna hade en utfräsning i ytterkant. Troligen hade det varit en oblans i bromsskivan når denna monterades, således en sekunda vara på en premium bil. Dåligt av Volvo. Ingen har hittat felet för än jag bytte till nya bromsskivor. Bilen går nu bra !
Det där med inställning av bakvagnen ställer jag mig undrande till. kan man justera något överhuvudtagit? eller är någon del nedsliten ?

Uppdaterat: 2007-10-30 01:49