Vi Bilägares forum

Byt till den optimala tändstiftsgnistan!

Byt till den optimala tändstiftsgnistan!

Om någon vill beskåda, och kanske själv erhålla (tyvärr fortfarande, bara om man har en motor (undantaget [b]Hondas K20[/b]) försedd med en tändspole och separata tändkablar), den [b]kraftigaste[/b]- och mest explosivaste tändstiftsgnistan någonsin, gå i sådana fall in på följande internetadress; [url=http://www.nology.com]www.nology.com[/url]

Klicka först på [[u][b]Products[/b][/u]], sen på[b] tändkabelsbilden[/b] längst upp till vänster, och till sist på [u][b]Click here to see HotWires at work[/b][/u]

Vid beställning; [url=http://www.tpis.se]www.tpis.se[/url] Titta i högerspalten, under rubriken [b]Support[/b], och klicka där på [b]Kontakta oss[/b]

[Edited on 2010-02-26]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

[URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/51120101024370fdf.jpg[/IMG][/URL]

Uppdaterat: 2010-06-12 00:21

Givetvis kör man med Spock-Sparks och Beam-Stream mittelektråd!

Uppdaterat: 2010-06-13 19:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha såklart gör dom det ;)

Uppdaterat: 2010-06-15 14:44

Volvo RWD

Vad har denna bild, med tändstift och tändkablar att göra?

Uppdaterat: 2010-06-15 15:53

Hmm...This is my carebox --> [_] Oh look! It's empty.

Uppdaterat: 2010-06-15 17:35

Öhh plusminus.

Jag tror bilden mera är ett uttryck för teorierna du presenterar.

Uppdaterat: 2010-06-15 20:10

leifer

Eftersom jag är medlem i en UFO-förening, kan jag intyga dig om, att utomjordingarnas farkoster, definitivt inte drivs av någon förbränningsmotor med tändstift.

Uppdaterat: 2010-06-16 18:30

Jes och RWD

Precisera, vad i teorierna, som inte är korrekt.

Uppdaterat: 2010-06-16 18:44

AHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
[Edited on 2010-06-16]

Uppdaterat: 2010-06-16 18:47

*Hrm*

Ja Leifer bara så du vet så drivs inte utomjordingarnas farkoster av en förbränningsmotor med tändstift, det vet plusminus för han verkar ha beskådat motorerna och diskuterat om hurvida man kanske kunde installera dom revolutionerande Silverstone-stiften men kommit fram till att det inte går för eftersom det sitter ett Spock-Sparks och Beam-Stream-megaljushastighet-tändsystem.

[Edited on 2010-06-16]

Uppdaterat: 2010-06-16 19:28

Tex Saabnisse har gett dig bra svar på vad som gäller och varför, något som du tycks ha ignorerat och därefter så blir det ju så att dumma frågor får dumma svar, vad förväntade du dig egentligen?
[Edited on 2010-06-16]

Uppdaterat: 2010-06-16 19:33

Volvo RWD

Eftersom saabnisse verkar vara en mycket kompetent person, inom fysik- och teknikområdet, har han säkert rätt, angående resonemanget om, att silvertändstiften och hotwiretändkablarna förorsakar transienter och radiostörningar. Med all respekt, för förutnämnda argument, särskilt om man tillhör kategorin "elöverkänsliga".

Men, i alla fall jag, som inte är elöverkänslig, har med min erfarenhet av dessa tändstift och tändkablar, inte haft några som helst elektronik- eller motorproblem.

Uppdaterat: 2010-06-22 17:29

Det resonemanget har jag nog missat. Det var inte det jag syftade på utan det jag syftade på var att det inte fanns någon praktisk mening med att betala mer för dom här kablarna och tändstiften, det har du fått förklarat för dig många gånger.

Uppdaterat: 2010-06-22 18:04

Volvo RWD

Jag minns, att Volvo RWD tyckte att priset för silvertändstiften, vilket är på strax över hundralappen per styck, och vilka varar femtusen mil, inte motiverade till ett inköp av dessa.

En kollega till mig, som kör en "tung" Honda-motorcykel, berättade, att ett tändstift till Hondan, kostade över tusen kronor.

Dessutom finns det dyrare biltändstift än silvertändstiften

Jag menar, det är väl hur mycket pengar man har, och vill spendera.

Uppdaterat: 2010-06-22 18:48

Det handlar om att inte bli lurad dvs inte om hur mycket pengar man har lust att spendera.

Jag citerar:

"Ända sedan man började med tändstift för ca hundratjugo år sedan har
man i reklam och i praktiken framfört nya revolutionerande material och
teknik för att marknadsföra dem på så lönsamt sätt som möjligt.

Naturligtvis har tändstiften blivit avsevärt bättre med åren.

För
hundra år sedan var det inte ovanligt med tändstiftbyte efter 100 mil,
för sjuttio år sedan efter 1000 mil, medan de idag håller 3000-6000 mil.

Men detta beror inte enbart på bättre tändstift utan mest på bättre tändsystem, bättre motorkonstruktioner och bättre oljor.

Det
säger sig självt att även om det säljs enorma mängder bilar varje år
jämfört med för sjuttio år sedan så har ju marknaden för tändstift inte
ökat i samma grad och då måste man hitta sätt att marknadsföra sina
produkter för att öka lönsamheten även om inte produkten i sig är
särskilt revolutionerande.

Det här är ett sådant exempel där det
krävs opartisk bedömning i en omfattande test för att kunna utvärdera
om det är lönsamt med dessa tändstift."

Uppdaterat: 2010-06-22 18:54

På nologys hemsida, fann jag intressant information, om deras Silverstone-tändstift och Hotwire-tändkablar.

Silverstone Tändstift

För ökad effekt och renare förbränning, använd Silverstone, det bästa tändstiftet i världen. Silverstone-tändstift är speciellt utvecklade för de ökade krav från dagens moderna högprestanda-motorer. Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller, och därför det bästa materialet att använda till elektroder i tändstift. Den stora diametern på elektroden i Silverstone-tändstift, ökar gnistans effekt med upp till 137%.

Material

Termisk konduktivitet

W/(m*K)

Elektrisk konduktivitet

MS/m

Silver

407

66

Koppar

384

57

Guld

310

45

Iridium

147

18

Platina

70

10

Nickel

59

10

Silver är extremt motståndskraftigt mot erosion, vilket garanterar i stort sett oförändrat elektrodavstånd för hela tändstiftets livslängd. Detta förlänger naturligtvis intervallen mellan byten. Silver har den bästa termiska ledningsförmågan, vilket ger Silverstone-tändstiftet ett bredare värmetal. För att förhindra nedsmutsning, når Silvertone-tändstiftet optimal temperatur strax efter start, trots att under full gas, när saker verkligen blir varma, avges värmen snabbt. Silverstone är det rätta tändstiftet för alla applikationer.

Silverstone-tändstift, tillverkade utan resistor, är första valet för dig som sätter prestanda först. Om det är ett racing-tändstift som du är ute efter, eller ett pålitligt och effektivt tändstift för dagligt bruk, så är Silverstone-tändstiftet det rätta valet för dig.

Silverstone-tändstift konkurrerar ut samtliga andra tändstift, och ger den mest kraftfulla gnistan. Sluta att hålla på med tändstift, vilka har fina trådar som elektroder, delade, runda och flera, tillverkade av koppar, guld, iridium, platina och nickel, och gör det seriöst och riktigt med elektrod i silver! Silver är den bästa elektriska och termiska ledaren av alla metaller. Detta gör då Silverstone till det bästa tändstiftet i världen. Punkt!

Hot Wires Tändkablar

HotWires är utvecklade med en speciell inbyggd kondensator, exklusivt i HotWires. Denna revolutionerande design tillåter gnistenergin att ackumuleras i kondensatorn till dess volttalet når ioniseringspunkten. Vid det tillfället, skickas hela den ackumulerade gnistan iväg. Detta resulterar i en gnista som är 300 gånger så kraftig. Förbränningen sker snabbare och blir mer komplett, resulterande i ökad effekt och en renare förbränning. Utbyte av konventionella tändkablar till HotWires är det enklaste sättet att öka effekten på alla motorer. HotWires skapar en enormt kraftig plasmaurladdning som tänder varje bränsleblandning, rik som mager, betydligt bättre än en konventionell gnista. Förbränningen är mer komplett, resulterande i ökad effekt och lägre avgasutsläpp. Med HotWires installerar du hästkrafter. HotWires ger bättre startförmåga, bättre acceleration, ökad effekt (2 - 7%), ökat vridmoment, renare förbränning - mindre utsläpp, bättre verkningsgrad, högre varvtalsgräns och längre livslängd på dina tändstift. Omfattande forskning och utveckling på bromsbänk och bana, har lett till framtagandet av HotWires. Prestandadata för HotWires är verkligen imponerande. Temperatur på gnista, ström till gnista och kraft i gnista är mycket högre, även gnistans duration (tidslängd) på endast 4 nanosekunder (fyra miljarddelssekunder) är kortare än hos konventionella system. Tillverkare av konventionella tändsystem, vill gärna göra gällande, att det är möjligt att öka kraften på ett tändsystem genom att öka tidslängden på gnistan. Detta är inte sant! Att förlänga tidslängden på gnistan, ger faktiskt motsatt effekt (P = W/t). HotWires tar gnista med högt volttal och reducerar kraftigt dess urladdningstid. Gnistan som avges blir extremt kraftfull. Om man kunde reducera tiden i ett HotWires-system, för att se gnistan i en sekund, skulle i jämförelse gnistan i ett konventionellt tändsystem ta dagar. Ju snabbare processen är att antända bränslet, desto snabbare flamutveckling. Ju kraftigare tändgnista, desto mer komplett förbränning. Varför är då tidsmässigt en kortare gnista kraftfullare? En hyfsad liknelse är, att om man tar 1000 liter bensin och bränner upp det under en lång period (flera dagar), eller antänder allt på en enda gång i en jättelik explosion som endast tar en sekund (P = W/t), så är det samma mängd energi som lösgörs, men den sistnämnda är betydligt kraftfullare. Eller i bilsammanhang, vid 5000 varv kommer ett konventionellt tändsystem med 3 millisekunders (tre tusendelssekunders) gnista behöva 95 grader av vevaxelrotation. Inte direkt speciellt exakt tändning, och ett slöseri med energi! HotWires behöver endast 1 grad av vevaxelrotation. Med en tidslängd på gnistan så kort, blir tändningen mycket mer exakt och effekten ökas betydligt (P = W/t). Flamutvecklingen är betydligt snabbare och förbränningen mer komplett, resulterande i ökad effekt och renare förbränning.

[Edited on 2010-06-28]

Uppdaterat: 2010-11-24 11:18