Vi Bilägares forum

BMW 523

BMW 523

Hej!

När min Bmw 523 är kall och jag ska svänga höger så låter det konstigt om höger fram + att det låter som att nåt tar emot, känns även i ratten. Men när man svänger vänster så är det helt normalt. Det konstiga är att när motorn har blivit varm så är det som vanligt, vet inte om motorn har nåt med det att göra men. Vad tror ni det är för fel?

MVH Roger

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Låter konstigt att det försvinner när motorn blivit varm men det absolut enklaste att kolla och det man ska göra först är att kolla så hjulen sitter som de ska. De kan behöva efterdras, speciellt om du nyss satt på vinterdäck på aluminium-fälg.

Uppdaterat: 2007-11-12 15:06

Har kollat däcken och dom sitter som dom ska, inga vibrationer eller nåt, konsigt fel jag har fått.

Uppdaterat: 2007-11-12 17:45

Hur långt har bilen gått? Står den ute året om? Uppstår detta fenomen bara när det är kallt ute? Det kanske är kondens i oljan? Oljans kvalité? Ljusbrun eller "väldigt" brun.
Det kanske är så att servopumpen sjunger på sinsta versen? Lite kostiga frågor men hoppas att det löser sig.

[Edited on 2007-11-20]

Uppdaterat: 2007-11-20 22:51

18.000 mil har den gått, står ute året om, ljusbrun olja.

Hur vet man att det är servopumpen, och varför bara när jag svänger höger, och ej vänster

Uppdaterat: 2007-11-21 09:21

Om servopumen är kass så skriker den och "tuggar" när man svänger och då gör den det lite hela tiden så det felet kan det knappas vara.
Det kanske är en dålig packning i styrcylindern och packningen ihop med taskig kvalité (kondens) på servooljan gör kanske att när oljan är kall så kryper den bakvägen dvs att packningen läcker igenom den kalla oljan och gör så att det "tuggar" i ratten när du svänger.

Lustigt formulerat men hoppas att du förstår.

Uppdaterat: 2007-11-21 22:41

Jättebra svar Henke!

Får nog kolla upp detta som du berättar

Uppdaterat: 2007-11-22 09:23