Vi Bilägares forum

Volvo V70 ny bil många mil eller äldre med få mil

Volvo V70 ny bil många mil eller äldre med få mil

Hej,
Är på jakt efter en V70 2,4d.
Har just nu två jag kikar på:
1. 2010, momentum, automat, 17300mil. 175hk, en ägare, servicebok ifylld. fullservard fd förmånsbil från företag. 149000kr.
2. 2009, kinetic, manuell, 9400mil, 163hk, 2 ägare, nuvarande ägaren köpte bilen från atlas copco där han tidigare arbetat. utmärkt skick. Det enda som var slitet då han köpte bilen var klädseln i förarsätet men det fick han på garantin så det är nu ny klädsel där. 160000kr (men där får jag pruta, kanske kan få den för 150).

Frågan är nu om man törs köpa den nyare bilen med så många mil på vägarna eller om man skall välja den äldre bilen med färre mil. Skatten lika. Förbrukningen lika trots att nr1 är automat.

Någon sa till mig att en diesel inte slits lika hårt som en bensinare.

Idag är jag ägare av en corolla som gåt 15000mil men är från 2005.

Uppdaterat: 2012-09-20 10:45

Kommentarer

Jag skulle definitivt satsa på färre mil.

Uppdaterat: 2012-09-20 11:45

17300 mil på två år är ju 40 mil per arbetsdag, väldigt många mil, men man hinner inte 40 mil i stan på en dag om man inte kör taxi,

Om det är 17300 landsvägsmil så är det väl ingen större fara, men båda har ju gått väldigt långt för sin ålder och efter 10.000 mil gäller inga maskinskadeförsäkringar längre, kan bli dyrt.

Uppdaterat: 2012-09-20 11:48

Eller så har du is i magen och kollar runt lite mera, finns ju en uppsjö av V70 i detta land så nog kommer du hitta en bättre bil än dom du nämner här. Annars så skulle jag TOK pruta på priset.

Uppdaterat: 2012-09-20 13:02
Pär

Ta automaten.

En bil med automatlåda slits mindre än en bil med manuell låda, lite beroende på vem som kör den manuella naturligtvis.
Men jag hör till kategorin som aldrig skulle drömma om att köpa en manuellt växlad bruksbil.

Jag åker i just en sån här V70 med den motorn och automat och jag skulle aldrig köpa en.
Det är absolut inget fel på den mer än att den är lite trång att ta sig in i och lite trist i övrigt.
Väl på plats är den komfortabel och som de flesta Volvo har den mycket bekväma stolar, den har dessutom Webastovärmare med tids/tempstyrning som är perfekt på vintern.
Den har ett bra vrid, den går relativt tyst, utom på tomgång då traktorljudet hörs väl som på de flesta dieslar.
Det har varit lite krämpor i framvagnen, men i övrigt har det inte varit något över normala servicekostnader och den har gått ca 13000 mil.

Men jag tycker att det finns bättre och framför allt roligare alternativ för de pengarna.

Uppdaterat: 2012-09-20 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ta automaten.En bil med automatlåda slits mindre än en bil med manuell låda, lite beroende på vem som kör den manuella naturligtvis.
Men jag hör till kategorin som aldrig skulle drömma om att köpa en manuellt växlad bruksbil.Jag åker i just en sån här V70 med den motorn och automat och jag skulle aldrig köpa en.
Det är absolut inget fel på den mer än att den är lite trång att ta sig in i och lite trist i övrigt.
Den har ett bra vrid, den går relativt tyst, utom på tomgång då traktorljudet hörs väl som på de flesta dieslar.
Det har varit lite krämpor i framvagnen, men i övrigt har det inte varit något över normala servicekostnader och den har gått ca 13000 mil.Jag tycker att det finns bättre och roligare alternativ för de pengarna.

Bättre och roligare alternativ, jag är lyhörd!

Uppdaterat: 2012-09-20 13:26
Mr.Wheeler skrev:

Jag skulle definitivt satsa på färre mil.

Ok, kanske skall fokusera på bilar med få bil itsället och inte årmodell.

Uppdaterat: 2012-09-20 13:29

Priset på bilarna är likvärdigt. Det skiljer bara 1 år men hela 8000 mil. Det motsvarar 2-3 års normal körning.

Av de 2 bilarna ovan skulle jag definitivt välja den med minst mil.

Uppdaterat: 2012-09-20 21:58

rikardjan, leifer har väldigt rätt i det han skriver.
Men du frågade efter roligare alternativ.
Ok, jag kan enbart ge dig de som jag har erfarenhet av och i ett par fall ganska begränsad.
1. Den jag kör mest, Saab 9-5, den är avsevärt roligare att köra och köper du en sådan motsvarande den V70 du tittat på får du en nyare med mindre mil på mätaren.
Den är minst lika bekväm, lika bra stolar och ett bättre insteg.
Det är en gammal bil, men kontinuerligt uppgraderad och barnsjukdomarna har åtgärdats på de modeller det gäller.
Den har en bättre framvagn än V70, men en något sämre bakvagn även om den från -06 blivit bättre.
Handbromsen är fortfarande dålig.
Värdeminskningen är ganska kraftig, dock inte lika kraftig som man tror efter konkursen.
Service och delar är inga problem.
2. Avensis, (här tror nog en del att jag blivit knäpp) men det är en bil som många anser är en av de bästa som tillverkats, men det är en bil som man trivs med eller verkligen tycker illa om.
Jag hör till de sistnämnda, men det beror enbart på att jag inte sitter bra i den.
Annars är det säkert ett bra köp.
3. Insignia, en suverän bil som du kan få för de här pengarna om du har tur, fast de kostar nog egentligen lite mer, men den är mycket trevlig att köra och den är bekväm om du bara kan vänja dig vid den instängda grottkänslan.
4. Passat, en utmärkt bil som ju hotar V70 på toppen bland de mest sålda, men man måste gilla träbänkarna.
5. C5, min favorit, bekvämare finns inte för de här pengarna.

Det finns ju många fler, säkert många som anses bättre, men det här är de som jag, tillsammans med V70 har erfarenhet av och det var ju det du frågade efter.
Men det är ju du som ska ha bilen och jag vill bara att du provar några fler än V70.
Kanske är det den bilen som passar dig bäst, men det vet du ju inte förrän du provat några andra, men det kanske du redan har gjort.

Uppdaterat: 2012-09-20 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

rikardjan, leifer har väldigt rätt i det han skriver.
Men du frågade efter roligare alternativ.
Ok, jag kan enbart ge dig de som jag har erfarenhet av och i ett par fall ganska begränsad.
1. Den jag kör mest, Saab 9-5, den är avsevärt roligare att köra och köper du en sådan motsvarande den V70 du tittat på får du en nyare med mindre mil på mätaren.
Den är minst lika bekväm, lika bra stolar och ett bättre insteg.
Det är en gammal bil, men kontinuerligt uppgraderad och barnsjukdomarna har åtgärdats på de modeller det gäller.
Den har en bättre framvagn än V70, men en något sämre bakvagn även om den från -06 blivit bättre.
Handbromsen är fortfarande dålig.
Värdeminskningen är ganska kraftig, dock inte lika kraftig som man tror efter konkursen.
Service och delar är inga problem.
2. Avensis, (här tror nog en del att jag blivit knäpp) men det är en bil som många anser är en av de bästa som tillverkats, men det är en bil som man trivs med eller verkligen tycker illa om.
Jag hör till de sistnämnda, men det beror enbart på att jag inte sitter bra i den.
Annars är det säkert ett bra köp.
3. Insignia, en suverän bil som du kan få för de här pengarna om du har tur, fast de kostar nog egentligen lite mer, men den är mycket trevlig att köra och den är bekväm om du bara kan vänja dig vid den instängda grottkänslan.
4. Passat, en utmärkt bil som ju hotar V70 på toppen bland de mest sålda, men man måste gilla träbänkarna.
5. C5, min favorit, bekvämare finns inte för de här pengarna.Det finns ju många fler, säkert många som anses bättre, men det här är de som jag, tillsammans med V70 har erfarenhet av och det var ju det du frågade efter.
Men det är ju du som ska ha bilen och jag vill bara att du provar några fler än V70.
Kanske är det den bilen som passar dig bäst, men det vet du ju inte förrän du provat några andra, men det kanske du redan har gjort.

Bra svar här, tack! I somras hade jag en v70d3 som jag hyrde i 2 veckor. Den kändes bra! Jag har kikat och provkört audi a6 likaså. Den gick fint men åkte bara i 15min men känslan var ändå att volvon var bättre av dessa två. Avencis säten gillar jag inte. Saab "känns" inte bra att köpa men så skall man ju inte tänka. Vet inte om jag är helt fel med alla franska bilar går bort för mig (utan att veta varför). Likaså ford mondeo känns sådär. Mercedes för fet och lyxig. Passat sätena gillade jag när jag provsatt på bilmetro, fast jag tycker inte dom är fina egentligen. Då är insigna finare utseendemässigt. Funderat lite på Skoda Octavia men inte provåkt. Åter till volvo, orsaken till att jag vill ha 2010 är att bränsleförbrukningen (0,6 blandad) och skatten (ca 3kkr) är lägre på den än tidigare modeller.

Uppdaterat: 2012-09-20 22:33

Vic Marks Former England spinner & TMS summariser "The tournament is going OK, but what we need is a really cracking game where no-one knows the result with four balls to go. Not many of the big teams have played each other yet. What may hearten England is not the 196 runs, but those two brilliant pieces of fielding by Buttler and Bairstow.
Coach Outlet Online

Those were the two pieces of cricket where you'd think 'not many other teams could have done that'"
Coach Factory Online

The duo added 69 for the second wicket before Hales was run out backing up when bowler
Coach Outlet Online

Karim Sadiq diverted Wright's drive onto the non-striker's stumps. Morgan kept up the momentum with
Coach Factory Online

a breezy 27 and Buttler bashed 15 off seven balls before he was trapped lbw by Izatullah Dawlatzai.
Coach Outlet Store

Bairstow bludgeoned his first ball into the stands and Wright smashed poor Izatullah for three sixes in a row to
Gucci Belts

surge into the nineties. Bairstow was out for 12 in the last over,
Louis Vuitton Belts

leaving Wright to face the last ball on 97. A low full toss was heaved away to leg but when the wide long-on fielder
Coach Factory Outlet

did his job Wright had to settle for two, and 99 not out. Afghanistan showed tremendous spirit inbut they never came
Coach Factory Outlet Online

close to troubling a ruthless England side. Their run chase got off to a woeful start when big-hitting opener Mohammad Shahzad
Coach Bags Outlet

skied the last ball of the first over to mid-off and was swiftly followed back to the pavilion by Shafiqullah,
Coach Factory Outlet Online

who perished playing a similarly reckless shot. Superb fielding accounted
Coach Outlet Store

for the next three wickets as Broad held on to a sharp caught-and-bowled chance to remove captain Nawroz Mangal,
Louis Vuitton Bags

Buttler ran out Karim Sadiq and Asghar Stanikzai was brilliantly caught by Bairstow running in from long leg. Spinners Patel and Swann rattled through the next three batsmen to leave Afghanistan in a hopeless predicament on 26-8,
Coach Outlet

only for an entertaining 44 by Gulbodin Naib to spare them the ignominy of
Coach Outlet Online

the lowest Twenty20 international total - the 67 scored by Kenya against Ireland in 2008.

Uppdaterat: 2012-09-22 11:54

rikardjan,

Även om du fastnat för V70 tycker jag att du kan bortse från dina franska fördomar en stund och prova en C5, det är den värd.
De har haft en del elektroniktrassel och fel på mjukvaran i automatlådan, men det är bättre nu.
De har väl skärpt till sig.

Jag har haft flera franska bilar under många år och många gånger kom det fram förståsigpåare som visserligen aldrig haft någon fransk bil, men ändå visste att det bara var skräp fulla av fel!

Uppdaterat: 2012-09-23 10:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre