Vi Bilägares forum

Varning för Hedbergs Bil AB i Malmö/Lund

Varning för Hedbergs Bil AB i Malmö/Lund

Har köpt en begagnad bil privat, när bilen köptes medföljde det kvitto från Hedbergs Bil AB i Lund, som visade att de har bytt kamremm och tillhörande detaljer ca 8 månader före vårt köp. Det visar sig nu att kamremsdrivningen havererat på grund av en "avbruten" bult till spännaren, detta har inträffat efter en körsträcka som understiger 1000 mil. Hedbergs anser sig inte ha något ansvar eftersom bilen har bytt ägare.

Köp alltså ingen bil som servats av Hedbergs Bil AB i Lund, får ni ett fel struntar de i er om bilen bytt ägare sedan reparationen gjordes.
Detta är också innebörden i bilbranschens "MRF-Garanti", dvs. det lågvattenmärke som bilbranschen införde för många år sedan för att bättra på sitt dåliga ryckte, men som inte skulle behöva tillämpas av de seriösa handlarna. Så lät det då, nu ser vi hur en märkeshandlare för Mazda och Ford tillämpar det hela.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Redaktionen! Med tanke på hur många bilhandlare agerar så finns det uppenbarligen ett behov av en "svart lista" eller åtminstone en "grå lista". En lista som är indelad i Sveriges regioner eller landskap, där man sedan kan fylla i handlare, problem, samt eget namn och telefonnummer. Sen kan alla här se det. Fast klart - man skulle vara tvungen att säkra en sådan lista mot missbruk också...

/Erik

Uppdaterat: 2008-03-06 21:18

Tidningen Råd och Rön [url=http://www.radron.se]www.radron.se[/url] har en lista över svartlistade bilhandlare. ( [url=http://www.radron.se/templates/Artikel.aspx?id=41]http://www.radron.se/templates/Artikel.aspx?id=41[/url] ) [Edited on 2008-03-07]

[Edited on 2008-03-07]

Uppdaterat: 2008-03-07 10:18

VARNING FÖR HEDBERGS BIL AB HORNYXEGATAN I MALMÖ
I slutet av december 2015 bestämde jag mig att leasa en ny Ford Transit Custom ECOnetic skåpbil från Hedbergs Bil AB i Malmö. Betalade första leasingavgiften på ca 49000 kr och skrev under köpeavtalet. Leveranstid i mitten av mars 2016.
I februari 2016, ringer försäljaren och berättar att de fått problem med beställningen och därför vill träffas. Vid mötet visar han ett mail han fått från fabriken, där står att ECOnetic motorn tillverkas inte längre och därför kan de inte leverera bilen.
Jag ville häva köpet, men försäljningschefen kommer in med ett lockande förslag. Han avslöjar att Ford snart lanserar en ny motor på 2 liter (den gamla var 2,2 liter) med bättre bränsleekonomi och lägre utsläpp av koldioxid och 5 extra hästkrafter på köpet. Han sa att den nya motor är 12000 kr dyrare men du får den på samma pris som den gamla.
Han sa också ”Du hade tur som beställde en ECOnetic motor. Hade du beställd en vanlig motor, hade du redan fått den och missat den nya.”
Blev 100% övertygad och bestämde mig att häva inte köpet. Bad de att ändra kontraktet, och notera den nya motorn i det, men säljaren sa att de har ännu inte fått tillräcklig med information om den nya motorn och därför kan inte ändra kontraktet nu.
Fredag 20 maj var det äntligen dags att hämta bilen. Medan säljaren visar mig nya bilen, frågar jag om nya motorn och säger mycket kortfattad att ”Förresten du har fått den gamla motorn.”.
Jag sa att detta accepterar inte jag. Han sa att jag får prata med hans chef.
Försäljningschefen, samma person som övertygade mig att inte häva köpet och få den nya motorn säger nu bestämd att du får bilen som du beställde. Han visar mig avtalet med min underskrift och säger att den är samma bil som jag beställde i december 2015.
Jag känner mig lurad av både säljaren och försäljningschefen.

Uppdaterat: 2016-05-25 12:33

Man ska ALDRIG lita på en försäljare utan att få det på pränt, det muntliga avtalet är dött sedan länge.

I detta fall har säljaren rätt och du fel, utan hänsyn till ära och redbarhet i övrigt...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag har alltid krävt att eventuella "löften" som bilfirman pratar om skall skrivas in i köpekontraktet innan jag accepterar affär. När jag sedan kommer för att hämta bilen kollar jag igenom det som sagts på bilen och genomför affären endast om jag är nöjd.

Vid ett tillfälle satt det en bra cd/radio i bilen jag provkörde och tänkte köpa men när jag skulle hämta bilen var cd/radion borttagen, detta sa de inget om förrän jag frågade var Cd/radion var. Jag sade då att om jag skall genomföra köpet så skall jag ha ett skrivet papper på att de skall sätta i en motsvarade cd/radion senast inom 2 veckor. De sa något om att troligen en tjuv varit inne i bilhallen och monterat bort radion. (javisst.....)
Men efter en vecka fick jag komma till verkstaden och de monterade in en helt ny Cd/Radio till mig. Detta var en bra lösning men man måste stå på sig.

Uppdaterat: 2016-05-25 14:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Bengt_H skrev:

Har köpt en begagnad bil privat, när bilen köptes medföljde det kvitto från Hedbergs Bil AB i Lund, som visade att de har bytt kamremm och tillhörande detaljer ca 8 månader före vårt köp. Det visar sig nu att kamremsdrivningen havererat på grund av en "avbruten" bult till spännaren, detta har inträffat efter en körsträcka som understiger 1000 mil. Hedbergs anser sig inte ha något ansvar eftersom bilen har bytt ägare.
Köp alltså ingen bil som servats av Hedbergs Bil AB i Lund, får ni ett fel struntar de i er om bilen bytt ägare sedan reparationen gjordes.
Detta är också innebörden i bilbranschens "MRF-Garanti", dvs. det lågvattenmärke som bilbranschen införde för många år sedan för att bättra på sitt dåliga ryckte, men som inte skulle behöva tillämpas av de seriösa handlarna. Så lät det då, nu ser vi hur en märkeshandlare för Mazda och Ford tillämpar det hela.

Men hedbergs gör helt rätt!
Varför skulle du få garanti , du har ju inte reparerat hos dom.
Den garantin ska säljaren av bilen stå för, att det är en privatperson gör ingen skillnad!
Hade du köpt den av en bilhandlare så hade du kunnat kräva garanti där, inte hos hedbergs.

Uppdaterat: 2016-05-26 14:38

Att säga att dom gör helt rätt tycker jag är att ta i - däremot kanske dom möjligen inte gör fel rent juridiskt.Men dom har trots allt gjort en tämligen dyrbar reparation 8 månader före haveriet som uppenbarligen inte är fackmannamässigt utförd så nog tycker jag personligen att dom kunde vara lite mera tillmötesgående med nån form av goodwill.

Uppdaterat: 2016-05-26 16:52

Men juridiskt rätt är rätt.
Hedbergs har ju inte något moraliskt ansvar gentemot nån som aldrig varit deras kund.
Vågar påstå att de flesta företag nog gjort likadant....

Uppdaterat: 2016-05-26 23:36

ducce - men om du själv var den drabbade så hade du nog knappast sagt att dom gjort "helt rätt". Och trots allt så är det en reparation dom gjort som inte är fackmannamässigt utförd så nog tycker jag att man i alla fall borde tagit en del av ansvaret. Oavsett det strikt juridiska ansvaret. Det finns ju ett liv även bortom detta fordon och med deras hantering av detta fall lär Bengt_H knappast nyttja deras tjänster vid nästa bilbyte. Och kanske inte heller andra i hans bekantskapskrets.

Uppdaterat: 2016-05-27 07:34

Spelar väl ingen roll om man är drabbad eller inte, det är det juridiska som gäller. De har gjort rätt juridiskt, det är det ingen tvekan om men visst hade man blivit glad för lite goodwill men det är inget man kan kräva.
Man kan förstås tycka vad man vill om garantier och dylikt men dessa går oftast ut på att det skall finnas kryphål så att säljarna/bilfirman skall gå så skadeslös som möjligt. det enda som möjligtvis kan hjälpa är att man hänger ut de som missköter sig på nätet, det kan få en bra effekt men man skall vara klädd på fötterna för detta.
Olegitimerat förtal kan få tråkiga konsekvenser.
Jag klagade på en bilfirma en gång som inte gjort de åtagande de hade lovat, jag skrev om detta på internet. Jag fixade själv de saker som bilfirman egentligen skulle ha fixat. Efter ett tag ringde bilfirman upp och frågade om jag kunde ta bort mina klagomål om de ersatte mig för det jag själv hade gjort. Penningsumman vi kom överens om sattes in på mitt konto omgående och jag raderade mina klagomål.
Men det är synd att det måste gå så långt att man måste hänga ut bilfirmorna.

Uppdaterat: 2016-05-27 08:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Pi, jag tror inte ens jag hade frågat dom.
Eller, jo det kanske jag hade gjort, men jag hade accepterat deras svar.
Jag hade gått till säljaren/förre ägaren, då ansvaret var hans.....
Han hade troligen kunnat utverka garantin som betalare för jobbet, oavsett vem som äger bilen.
Om han inte ville hjälpa till med att försöka, får man ju förmå honom till det.....
Dessutom vet vi ju inte hur länge sen varken reparationen eller ägarbytet gjordes, den kanske har mellanlandat hos en svartkrämare, bara att bilen gått 1000 mil sen bytet, och är privatköpt.....

Uppdaterat: 2016-05-27 09:43