Vi Bilägares forum

Uppmaning till 740 & 940 ägare

Uppmaning till 740 & 940 ägare

Jag skulle vilja uppmana all 940 & 740 ägare att byta upp sig till en krocksäker och miljövänlig bil. Förslagsvis en Renault Modus ;) Vilka miljövinster och vi har ju offentligt finansierad sjukvård som skulle tjäna stora pengar på det.

[url=http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940]http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940[/url]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Föresten Shogun, du kör med exakt samma taktik som förut. Hur mycket man dissar nåt om Toyota så är det ingen sanning i det.
Du förnekade till och med att gamlingar var dom som köpte Toyota mest.
Det har ju till och med både skrivts om och talats om att Toyota ska bygga mer för ungdomar.
Förnekar du det är du ju bara patetisk.
Då visar det ju att du i så fall inte hänger med i bilsnacket.
Läs lite dagstidningar, biltidningar och håll öronen tvättade ska du upptäcka en annan värld utanför din.

Uppdaterat: 2008-01-06 19:13

Oj vad läskigt. Tänk vad det skulle gå att ta fram om ditt försäljarsnack. Du kanske till och med blir av med jobbet som Toyotalobbist.
Sen enträget som du alltid snackar om ett märke gör dig ju bara löjlig.
Sen ska vi ta fram massa självklara fakta som finns att söka bara genom att googla på nätet om din älskligsbilmärke.
Man skulle fylla ett helt badkar med artiklar som motsäger dina floskler om ditt enda bilmärke.
Finns folk som kräks åt ditt överdrivna påstående om Toyota.
Speciellt han som ville skicka sin Avensis ut över en bergskant eller spränga skiten i luften.
Hade jag kvar hans namn skulle han gärna vilja tala med dig om din favoritbil.
Så lägg ner Toyotasnacket och prata om några andra märken.
Blir som att en skiva hakar upp sig, Toyota, Toyota, Toyota Toyota.

Uppdaterat: 2008-01-06 19:44

Shogun eller Conny, vilket det nu är. Alldeles väldigt likt i sättet att skriva. Läste på Aftonbladets ekonomisida alldeles nyligen om Toyota Auris. Priset på nya Toyota Auris blir löjeväckande högt. Det tycker näringslivtestare. Bara att läsa, det är inte heller påhittat utan fakta.
Fast det får du väl till att bli nåt annat som vanligt. Leifer, har helt rätt. Dåligt vrid var ordet. En lite turbo hade gjort susen.
Det var ju ännu värre innan 16 ventilarna kom till.

Uppdaterat: 2008-01-06 20:23

Det här blir konstigare och konstigare.
Nu börjar man blanda in japanska båtmotorer också !
Vad har det med början av den här tråden att göra?
Det är tydligen mest en samling stollar som bladdrar här.
Jag avviker.
Tack för mig.

Uppdaterat: 2008-01-06 20:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saab-Nisse, vi vred bort det om den gamla, omoderna, och trafikfarliga Volvon. Och vred in på japanska framhjuldrivna bilar.
Beror kanske på att Volvoilskan huserar på Aftonbladet också. En liknande tråd finns redan där.
Där kan du spy galla över Volvo också.
Var tacksam att en sån bra bil byggt och att den håller många år än.
Jag betar på min 91 årsm,
Har många senare årsmodeller att beta av samma 940.
Kör just nu Ford på jobbet av allehanda modeller.
Finns ingen på jobbet som gillar Ford.
Alldeles för ojämn kvalite.
Bättre att ta upp en tråd om Ford. Fast då är väl dom flesta ense.
Eller finns det nån som står upp för Ford.
Konstigt att dom kan få så bra betyg i motortidningar.
Körde Focus på Essingeleden när den bara stannade.
Fattade ingenting vad i felet det kunde vara. Gick in och vred på nyckel, då gick den plötsligt i gång igen.
Är väl en del av Ford sjukan.

Uppdaterat: 2008-01-06 21:03

Du kopplade fel om vad jag skrev. Det om vridet gällde ju inte Aurisen. Utan vanliga Toyota med 16 ventil. Det var ju därför jag nämnde hur Toyotorna var innan 16 ventilarna kom. Så lugna ner dig. Trodde du fattade det.

Uppdaterat: 2008-01-07 15:21

elanen.
Jag hatar inte 740/940, jag tycker det är utmärkta bilar sommartid under bra vägförhållanden, men jag har aldrig kört sämre bilar vintertid.
Tro mig, jag har många års erfarenhet av VW typ1 och det var verkligen ingen höjdare när det gäller väghållning men man tog sig fram.
Jag har kört flera andra bakhjulsdrivna bilar, min Mercadiesel var betydligt trevligare än dessa Volvo, men även den var otäck i halka.
Jag föredrar
Tillverkas det några bakhjulsdrivna Volvo i dag?

Uppdaterat: 2008-01-10 00:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man ska nog också komma ihåg att amerikanarna oftast är stockkonservativa och sitter orubbligt fast i sina, oftast förlegade, uppfattningar.
Jag talade med en farbror på Fordmusee´t i Sacramento om detta, då jag kollade upp konstruktionen av en Tucker Torpedo.
Den bilen var nog bland det mest revolutionerande som gjorts i USA och mycket riktigt blev den baktalad och konkurrenterna gjorde allt för att få den stoppad.
Men den var ju bakhjulsdriven.

Uppdaterat: 2008-01-11 12:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom på att det ju fanns flera framhjulsdrivna bilar tillverkade i USA före WW2.
Den mest kända var förmodligen Cord. Den var ett tag ganska populär, men dyr, och den första modellen, L-29, ansågs p.g.a. framhjulsdriften omöjlig att forcera backar. Se där, redan då ett utslag av den enorma lobbyverksamhet som "de tre stora" ägnade sig åt. Och det gör de ju fortfarande!
På -70-talet kom ju GM med framhjulsdrift på Oldsmobile och Cadillac.

Kostnadsmässigt sett blir det inte billigare att tillverka framhjulsdrivna bilar än att tillverka enligt det gamla T-Fordskonceptet (som ju egentligen heter "Systeme Panhard") men ska man få lite bättre väghållning, t.ex. genom en flerlänkad bakaxel, blir det dyrare.

Uppdaterat: 2008-01-11 13:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oldsmobile Tornado var den första FWD-bilen i USA i produktion efter Cord(frånsett , Tornado kom 1965 och hade en V8 på 425ci,
den första framhjulsdrivna Cadillacen var Eldorado som kom 1967 med V8 på 429ci.

Uppdaterat: 2008-01-11 16:51

Jobbat som bilbärgare ett par är och hämtat ett stort antal krockade bilar , man får oftast reda på vad som hänt och vad som skett med personerna i fordonen , blod syns ju rätt tydligt det med...... plåt räddar liv så är det bara trots alla nya krockskydd , jag kör 940 privat och det tänker jag göra ett bra tag till sen blir det en v70 (som innehåller en hel del plåt den med) att huven motorn deformeras är bra tar ju kraften ur krocken , kuddar och diverser produkter gör sitt men stål är stål!! oftast går tom 740/850/940 dörrarna att öppna även efter ganska tunga krascher rullningar osv , det är dom ganska ensamma om på marknaden , allt nytt måste klippas. Klart har man en misskött gammal volvo så med sönderrostade balkar osv så fattar ju ju vem som helst att skyddet inte är det bästa men det är inte det diskussionen handlar om vad jag anser iaf , så nu har jag sagt mitt , ciao

Uppdaterat: 2008-10-22 03:46

Hur skoj är det att åka F(joll)WD!?!

[Edited on 2008-11-11]

Uppdaterat: 2008-11-10 23:10

Sedan denna tråd gick i dvala har Folksam tillsammans med DN genomfört ett test med en 2008 Toyota Yaris och en 1996 Volvo 945 ([url=http://folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest/krockfilmer]http://folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest/krockfilmer[/url]). I intervjun är Lasse Svärd ganska påstridig med att måla upp en jätteskillnad mellan hur man klarar sig i de båda bilarna medan Anders Kullgren är betydligt mer nyanserad. Intressant är också att läsa vad Volvos säkerhetschef skrev efter att man tagit del av mer detaljer från krocken:

" Efter att vi fått se delar av provdata kan vi konstatera att sanningen inte är svart eller vit. Det råder ingen tvekan om att vår 13 år gamla bil har en svaghet genom att ena framhjulet trängde in i utrymmet där föraren har sina ben. Men vi noterar också att åkande på alla de andra platserna i Volvon - inte minst i baksätet där en krockdocka motsvarande ett 10-årigt barn satt - hade klarat sig väsentligt bättre, med cirka 50 procent mindre krockvåld, än i den lilla bilen, säger Jan Ivarsson"

Uppdaterat: 2009-08-07 12:59
Citat:

[b]av:[/b] Kat
Jag skulle vilja uppmana all 940 & 740 ägare att byta upp sig till en krocksäker och miljövänlig bil. Förslagsvis en Renault Modus ;) Vilka miljövinster och vi har ju offentligt finansierad sjukvård som skulle tjäna stora pengar på det.

[url=http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940]http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940[/url]

Reklam ??
Alltså, den som ff har en Volvo 740 .. har den för att det är vad man klarar att lägga på bil. Alla har faktiskt inte råd att köpa nya bilar. Dessutom finns det en viss miljöaspekt i att inte köpa en nyproducerad bil ... produktion kostar också miljö.
Få bilar kan, med tidens mått räknat, mäta sej med krocksäkerheten i en 740 resp 940 ... dessa stridsvagnar stoppar inte för vilken Renault som helst .. ;)

Uppdaterat: 2009-08-15 17:11
Citat:

[b]av:[/b] Jes

[b]av:[/b] Kat
Jag skulle vilja uppmana all 940 & 740 ägare att byta upp sig till en krocksäker och miljövänlig bil. Förslagsvis en Renault Modus ;) Vilka miljövinster och vi har ju offentligt finansierad sjukvård som skulle tjäna stora pengar på det.

[url=http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940]http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940[/url]

Reklam ??
Alltså, den som ff har en Volvo 740 .. har den för att det är vad man klarar att lägga på bil. Alla har faktiskt inte råd att köpa nya bilar. Dessutom finns det en viss miljöaspekt i att inte köpa en nyproducerad bil ... produktion kostar också miljö.
Få bilar kan, med tidens mått räknat, mäta sej med krocksäkerheten i en 740 resp 940 ... dessa stridsvagnar stoppar inte för vilken Renault som helst .. ;)

Snälla, säg då inte att ni kör en 740/940 för att det är en säker bil. Säg i stället att ni inte har råd med en modern bil.
Tyvärr hör man ofta folk (mammor) som köpt en 940 kombi för att det är en säker bil, vilket det inte är.
Sluta försvara denna myt.
Det som vore intressant vore ett krocktest mellan en 940 och en ny V70, dvs samma storleksklass. Jag tror dock aldrig vi får se ett sådant test, det skulle bara visa hur extremt dålig säkerhet det är i gamla bilar.

Uppdaterat: 2009-08-17 13:27

Jag tycker inte det är försvarbart att uppmana de som kör en gammal Volvo till att köpa en Renault. Det finns jätte många aspekter i det. För det första är Renaultbilar inte världens säkraste bilar, tvärtom kan en Volvo 240/740/940 med lätthet mosa de flesta Renault-modeller som hittills tillverkats. Ska det kompromissas är Renault verkligen inte det självklara valet. Jag hävdar inte att 940 är en "säker" bil (för sådana finns inte) ... men utifrån en normalinkomsttagares aspekt ser jag hellre att min fru kör en 940 (med gott om plats för vad nu en fru behöver) än en ny kina-bil till lite mer peng, nåja eller en Renault i den prisklassen. Jag älskar faktiskt min fru och hade jag pengarna skulle hon haft en Hummer men vi delar på en begagnat Passat (me airbags å sånt) som vardagsbil ... så har vi ju pengar över te annat shit också.Det är ingen myt ... att stora bilar vinner i slagsmål mot små bilar .. Det är naturlag. Te vardags kör jag en 60-tonnare, så kom an bara .. med alla dina fancy säkerhetsdetaljer .. he he Klart att V70 är en säkrare bil än 940, behöver inte ens testas. Men har du bara råd att köpa en beg 940 men ändå köper en V70 och dör av svält ... då kan det väl va detsamma förutom ... om du håller dej till 940'an dör du bara om du har en jäkla otur.

Uppdaterat: 2009-08-19 02:37

Men snälla Jes, var har du varit de senaste 10åren?
Det är ju bevisat ett antal gånger att en modern 5-stjärnig småbil är säkrare än en 80-tals storbil.
Älskar du inte din fru mer är att du hellre skulle rekommendera henne en Volvo 940 än en modern Renault Clio så är det upp till dig.
Men fakta är det att vid en krock mellan en Volvo 940 och en Renault Clio så hade föraren av Volvon avlidit och föraren av Renaulten klivit ur bilen.
Visst, en frontalkollision med din 60-tonnare så har ingen någon chans, men mellan bilar är det inte bara massan som spelar roll, utan också hur bilen är uppbygd.
Man behöver inte köpa en V70, men en modern (2000+) bil. En beg Ford Focus kostar lika mycket som en Volvo 940.

Uppdaterat: 2009-08-19 10:31

Lite lustigt men av en händelse bläddrade jag i en gammal tidning, Vi bilägare nr 5 från 2003, alltså inte alls 10 år gammal. Där bedöms krocksäkerheten för 940:an som hög och Renault Clio som låg. Det gäller 1994 års modeller. Nu är vi nog ganska många som är hänvisade till begagnade bilar och måste uppväga tillförlitlighet, totalkostnad, utrymme osv mot säkerhet. Kan väl tillägga att jag aldrig ägt en Volvo 940 och troligen inte kommer att göra det heller.Tråden gick ut på en uppmaning till just dessa Volvoägare att byta till en ny Renanult. Skulle detta gälla säkerhet och miljö borde uppmaningen inte innefatta köpet av Renaulten ... utan enbart att skrota Volvon, eller ?

Uppdaterat: 2009-08-20 03:08

Gammal tråd, men jag blir så smått arg när jag läser alla direkta faktafel och påhitt här
VOLVO 940 ÄR 20-30 % SÄKRARE ÄN MEDELBILEN

Det finns betydligt fler osäkrare bilar än en Volvo 940, du belastar bilen för något den inte gjort sig förtjänt av

http://www.folksam.se/testergodarad/krockfilmer/krocktest/hurklaradesigforarna
Bättre skydd för bröst, sämre för ben, ojdå..

Renaulten verkar inte vara helt perfekt trots allt.
Snacket om vindkänslig, skojar du eller? haha det är ingen lastbil om du trodde de

RWD är en sak och Volvo 940 en annan, det är 2 helt seperata diskussioner då RWD är vanligt på många bilar och det är även en grej som många uppskattar.

Okänslig styrning, trög koppling, seg växellåda, vandra på vägen i över 140? You goto be kidding me. Körde inte du en Audi 100 ? haha

"- Bilen är tung och svår att få stopp på i halka, att många saknar ABS kan knappast kallas tryggt.
- Bilen är stor och klumpig, främjar inte heller smidighet på vägen."

Där enligt ditt argument beskrev du alla bilar som väger över 1450 kg...

[Edited on 2009-09-14]

Uppdaterat: 2009-09-15 00:49

Dom va roliga att se :)

Jag kör på Continental däck (dubb), ligger i topp på alla tester jag har tittat på :P

Det jag tänkte att hellre en Volvo 740 än en Renault 5 tex?

Uppdaterat: 2009-09-15 10:24

Som väl är så är både 700 och 900 serien på väg att skrotas ut.
De har ju en grundkonstruktion som kan härledas till 1930-talet med de miserabla vägegenskaper det medför.
De bilar som tillverkades tidigare var ju med deras låga effekter inte lika otäcka som just 700 och 900 där den sista med turbo var praktiskt taget omöjlig att ta sig fram med vintertid utan att först barlasta med 100kg sand!
Skräpbilar!

Tur att 850 kom, det var den första moderna Volvon.

Uppdaterat: 2009-09-15 10:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag skriver "Skräpbilar" menar jag vägegenskaper, i övrigt har bilarna tyvärr varit alldeles för bra!
Genom sin primitiva grundkonstruktion har de varit alldeles för enkla och billiga att reperera och hålla i drift.
Vi har haft ett antal 745 och 945 som fått gå som arbetsfordon och har gjort det åtskilliga mil, men de börjar ha gjort sitt snrt och skrotas snart.

Uppdaterat: 2009-09-15 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detsamma gäller bla Saab 900 och eller 9000?

Uppdaterat: 2009-09-15 18:13

960 e verkligen ingen bil att rekommendera de kan jag hålla med om. Foderna brukar ge sig osv..Inget kul alls. Men däremot ser dom ofta väldigt lyxiga ut, framförallt inuti ;)

16-ventilarna tåler inte heller ett kamremsbrott så det gäller att sköta det bytet (som du måste med vilken bil som helst egentligen)

[URL=http://forumbilder.se][IMG]http://forumbilder.se/images/f61200971537P5853.jpg[/IMG][/URL]

Nöjd med min änsålänge iaf

Uppdaterat: 2009-09-21 21:15

Absolut :). Det är en 88b och det sitter en B234F i den (16v alltså). Gäller att vara noga med kamremsbytena. Sitter en balansaxelrem också men när den ska bytas nästa gång i samband med kamremsbytet så blir det att kapa av den pga riskerna att ha den där.

Jepp jag har också läst sidorna du länkade.

Angående det med kamkedja så PRV sexan i 760 är ju ett samarbete mellan dom franska samt volvo. Och PRV sexan har kedjor dessutom.
Sen
har vi V8:an förvisso konstruerad av yamaha som sitter i xc90. Den är
det kedja i. Plus att det är kedjedrift mellan kamaxlarna på varje bank.

Föressten, vet du var man kan kolla upp hur många bilar det finns registrerade av en modell, om det nu går dvs. Tex "Opel Omega" ?

Uppdaterat: 2009-09-22 18:04

7500 mil eller 5 år är det som gäller på min har jag för mig. Där är ett klistermärke och där ser man när den är bytt och vid vilket miltal exakt, nu i detta fallet vet jag att det stämmer så det blir byte nästa år så håller jag mig med gott mått inom intervallet. Vet en verkstad jag litar på också, har bara gjort bra jobb för mig och jag känner dom rätt bra. Och ja det är mycket dyrt att göra ett byte 5000 kr kostar ungefär det med allt kanske 4500 kr med lite tur.

Näh Opeln va bara ett exempel, hade varit kul att veta om man kan kolla det någonstans om hur många registrerade bilar det finns av en speciell modell.

Jag tycker att den är lite piggare än vanliga 8-ventilaren på lägre varv men inte jättestor skillnad även om den är bra mycket starkare. Vid 3500-4000 rpm däremot så blir det en ganska rejäl kick och du känner verkligen att det inte är en B230F. Sen att ligga i 40-50 km/h på 5:an (overdrive) utan att tappa orken är inga problem heller.

Här är en film på en som pressar sin B234F rätt hårt

http://www.garaget.org/video/yp04helqp14m

31,5s + nåt tidstillägg för att hastighetsmätaren visar 3km/h för mycket.

Andra exempel från http://www.einszweidrei.de/:

Volvo 850 GLT - 1991 - 37,6s
BMW 320i E36 - 1992 - 40s
BMW 325i E36 - 1992 - 27,2s
BMW 318is E36 - 1994 - 43,0s
BMW 525i E34 - 1988 - 36,0s
BMW 325i E30 - 1988 - 31s
Audi 90 Quattro 20V - 1988 - 32,3s
Audi 200 Quattro - 1987 - 38,4s
Mitsubishi Sigma 3.0 V6 - 1991 - 29,4 s
Opel Calibra 16V - 1991 - 33,1 s
VW Golf II GTI 16 V - 1986 - 35s

Det går en hel del rykten om den här balansaxelremmen. Såsom att Volvo hade problem med motorn och dom satte då dit en balansaxel som skulle lösa detta, det visade sig dock att detta inte va problemet men dom behöll den där för säkerhetsskull i vilket fall. Om detta stämmer eller ej vet jag inte men från folk som har tagit bort remmen så märker dom i princip ingen skillnad alls.

Skillnaden ljudmässigt är att B234F tack vare balansaxelremmen har sitt karaktäristiska vinande ljud, lite svårt att förklara det. Jag tycker även att ljudet är mer dovt än i B230F. Och jag har ändå ett helt nytt orginal avgassystem på nu.

Tänkte på det själv när jag nämnde "vinande" ljud, jag har en M46 med overdrive, när jag har den i trean så viner den alltid jättemycket. Jag vet att det ska vara så fast hur kan det komma sig att det låter på det viset just i trean?

Uppdaterat: 2009-09-22 20:35

Gör gärna det! Hade varit kul att veta varför den låter så som inget annat =).

Finns riktigt fina exemplar bevisligen, känner en som har en 262a också..En lackerare faktiskt och han har haft den sen den va ny (30 år), hade lite rost men han gjorde en hellackering kan man säga så nu är den i nyskick igen. Hade varit kul att ha en 780, men tyvär är ju oftast alla dom här roliga modellerna oftast automat och där försvinner lite av grejen tycker jag.
Sen är motorerna inte mycket att hänga i granen heller tyvär =/. Volvo har inte lyckades inte göra några bra 6 cylindriga motorer hållbarhetsmässigt. Speciellt inte om man jämför med dom fyrcylindriga B230-motorerna som Volvo INTE utvecklade ihop med Renault osv.

Att det inte såldes fler 240-turbo efter det måste ha varit för att det inte fanns tillräckligt många köpare till dom. Svensson ville inte ha en turbo helt enkelt, enda förklaringen jag kan tänka mig som kan passa in.. Eller kanske för att man skulle köpa Volvo 740 med turbo istället?

B21 är det en 8v-topp på. Det är faktiskt bara 88- som "Volvo" började göra 16v-toppar ihop med bla Porsche.
[Edited on 2009-09-22]

Uppdaterat: 2009-09-23 01:26

Nepp, inga 16v-toppar före 1988 då 7-serien fick GLT 16v.

haha, ja det måste vara hemskt att köra en sån bil, 0-100 på 15-16 sek?

240 höll ju längre eller intresset för 240 höll i sig bra mkt längre än tex 740/940

Uppdaterat: 2009-09-23 10:23

Volvo 240 Turbo kom som 1981-�rs modell motor B21ET 155hk M46-l�da inredning
ribbad siverplysch 15" Lmf�lgar bla som standard. Fanns i f�rgerna svart,r�d,silvmet,r�dmet o svartmet. Som extrautr att best�lla fanns bla Ac,elhiss,elbackspeglar o sollucka.
Tyv�rr finns det mkt f� ex kvar idag som �r i bra orgskick!
En 81-82:a i bra orgskick betingar ett bra pris idag!

Uppdaterat: 2009-09-23 11:47

940s 1995-1998 va LTT (lättryckare alltså) med 136 hk. Det fanns att köpa från Volvo ett kit som gjorde att den blev en "normal" fulltryckare och då fick du runt 180 hk (kommer inte ihåg exakta siffran).

Intercooler som ger 30 extra hk? Det måste ha gjorts någon annan modifikation för att kunna ge så pass många fler hk..

Har en Mercedes C220 -94 som används som bruksbil för tillfället, nu till våren ska den säljas och en 940 med LTT planeras att inköpas, då från helt 97 eller 98. Dels för den höga driftsäkerheten och dels för att jag kan serva och underhålla den. Sen tåler den ju ett kamremsbrott också. Mercan är bakhjulsdriven så det lär inte bli så stor skillnad på den punkten och den är dessutom automat, ovanpå det sitter där även friktionsdäck på när det är vinter ^^. Vikten är även densamma, skiljer ett tiotals kilo på sin höjd.

Uppdaterat: 2009-09-23 17:11

Nja under slutet av tillverkningen fanns det endast två beteckningar, SE & Classic.

Åfan, fast jag vet ingen 740 där det inte har låtit så på treans växel. Får kanske köra eco-driving 2an till 4an så jag inte sliter på den växeln ;). Aja men jo jag tänkte byta oljan nu sen. Jag hade lite olja i servobehållaren (troligtvis förångat) de va väll en 4 månader sen nu o då köpte jag just Red Lines styrservovätska. Men Red Line har ingen olja som direkt ska användas till växellådan på mekonomen, kollade de nu.

Annars är det väll ATF-olja som gäller?

Uppdaterat: 2009-09-23 18:40

Det �r samma turbo p� FT/FT4 o FK utom p� dom f�rsta �rsmodellerna!
Ej 16v utan 8v! B230FK 135hk B230FT/FT4 165hk (93-98)
Diff ej standard utom p� n�gra �rsmodeller!
Satsa p� en -98:a fullturbo 165hk!

Uppdaterat: 2009-09-23 18:51

Det ska stämma det där med "fattigmansdiff" enligt en jag känner också som e lite av en veteran.

Troligen funkar det inte att använda Red-Line till M46 tack vare Overdriven. Där om jag förstår det rätt ska man använda "Race ATF" enligt Red-Line.

Uppdaterat: 2009-09-23 19:14

Ska inte satsa på en fullturbo då dom ofta inte är snällt körda.

Och ja som nämndes så sitter det en 8v-topp i dom motorversioner vi pratar om.

Ligger nog en del i det du säger med diffbroms, fast mycket beror på föraren samtidigt. Vissa bara gasar o gasar, somliga lär sig inte.

Uppdaterat: 2009-09-23 20:26

Jepp, billigt att byta kamrem, gör det själv också. Skulle kunna göra det själv också på min 16v det är nästan lättare har jag hört att få på remmen etc, det är bara det att jag inte vågar helt enkelt.

Sant, smakar det så kostar det, går en diff sönder så är det inte så kul kanske ; /.

Visst det går att trimma, men det är knappast något jag förespråkar. Sämre driftsäkerhet, högre bränsleförbrukning, dyrare bränsle och så kan det bli jobbigt på vintern. LTT har jag fått för mig jobbar rätt jämt faktiskt.

Uppdaterat: 2009-09-23 21:52

Nja jovisst men frågan är om den nedsatta bränsleförbrukningen (om det nu stämmer) finansierar installationen, materialkostnaden och det faktum att du måste tanka 98/99(V-power). 98 håller ju på att försvinna och snart kanske bara V-power återstår? Och shell är ju tyvär rättså dyra.

Uppdaterat: 2009-09-23 22:28

Skulle något sådant hända, att dom höjer bensinpriserna till en gräns där det inte går att handskas med så vet jag hur jag kommer att hantera det. I ett sådant fall kommer jag köpa en gammal Mercedes som går på diesel och tanka blandad Rapsolja. Först bara på sommaren men sen konvertera så att jag kan köra på vintern också med de.

Vad tror du literpriset är på rapsolja i industrin där jag har kontakter? :)

Visst det kommer jättesnåla bilar, men hur billiga är dom egentligen? Gäller ioförsig nya bilar överhuvudtaget.

Uppdaterat: 2009-09-23 23:12

25 kr litern, ja det är nog som du säger. Svenska folket skulle aldrig acceptera ett sånt högt pris. Kanske till och med skulle kunna skapa en svartmarknad för bensin/diesel?

Dock är väll Etanol knappast en ersättare av oljan? Med tanke på hur man utvinner de. Jag tror nog att el-driften kommer komma in mer och mer.

Tåg till exempel när det gäller el. Sverige vill investera 125 miljarder kr i att bygga spår och köpa in
nya snabbtåg som gör ca 300 km/h. Nu kommer jag ioförsig att snart arbeta inom flygindustrin (Flygtekniker) så jag är kanske lite partisk ^^

Ersättare: Flygplan Airbus A320
Pris: ca 550 miljoner kr / st
Hasighet: ca 800 km/h
Kapacitet: 185 passagerare
Vikt: 75 ton
Vikt / passagerare: 0,4 ton

För
125 miljarder kr skulle man få 227 st sådana flygplan, detta motsvarar
ca 50 flygplan mer än vad SAS har totalt idag. Dessa flygplan har även
en bränsle-ekonomi på ca 0,3 liter bränsle / mil och med en
verkningsgrad på ca 85-90% på motorerna.

Tåg: Franska TGV
Hastighet: 320 km/h
Kapacitet: 361 passagerare
Vikt: 415 ton
Vikt / passagerare: 1,15 ton

Nu
kan vem som helst som kan lite matte ganska snabbt förstå att vikt per
buren passagerare = energi-förbrukning per passagerare. Alltså måste
man sätta fart på 1,15 ton för varje passagerare man ska frakta. På
flygplanet i fråga är samma siffra 0,4 ton.

Restid mellan
Göteborg - Stockholm skulle bli ca 2,5 timmar med ett sånt här tåg. Med
flyg är det ca 45 min så flyget kan med andra ord åka tur o retur på
samma tid. Därför blir mängden passagerare som 1 flygplan kan bära
samma som för tåget om man räknar per 2 timmars period.

Ytterligare
en poäng: Miljö, för att bygga ett tåg som TGV som byggs i stål krävs
en enorm mängd energi för att smälta stålet och forma det, ett flygplan
byggs i kompositer och lätt-aluminium samt en liten del titan.
Tillverkningsprocessen är extremt mycket mer miljövänlig eftersom det
knappt krävs någon energi för att bygga planet jämfört med tåget.

Det skulle dessutom ta 3-5 år att bygga spåret och köpa in tågen. Flygplanen kan börja flyga inom några veckor.

Ytterligare
en poäng, om resandet skulle minska mellan stockholm-göteborg kan man
inte sätta in dessa tåg på någon annan linje eftersom det krävs en
special byggd räls för att dessa tåg ska kunna hålla så hög hastighet.
Flygplanen kan bokas om o flyga mer eller mindre överallt i Europa på
bara några timmars om-planering. Flexibilitet är otroligt viktigt i
dagens samhälle.

Hur är det då med arbetskraft? Man anställer
igenomsitt 65 personer för att driva ett flygplan, om man nu skulle
köpa in 227 st flygplan ger detta 14755 fler jobb, och då är inte
markpersonal inräknad.

Med ett tåg krävs ca 6 personer och med 5 sådana tåg skulle det alltså bli 30 personer som anställs.

Idag är en flygbiljett ca 15% billigare än en tågbiljett på samma sträcka STHLM-GBG (källa: sas, norwegian, skyways).

Jag vet inte vad ni tycker men rent ekonomiskt och miljö-mässigt tycker jag det är helt vansinnigt att köpa in dessa tåg...

Spåren är inte helt miljövänliga dom heller till dom här tågen, släpper ut en massa farliga partiklar och sen har vi såklart alla bilar & lastbilar som måste stå vid spåren på tomgång det ska vi inte räkna bort. Varför inte invänta utvecklingen av flygplan som kan gå på miljövänligare och kanske på billigare energikällor?

Uppdaterat: 2009-09-24 00:57

Saab har flygot med ett el-plan nu så det kommer väll el-plan sen också. Glöm inte bort att den här tåglinjen skulle ta många år att bygga och utvecklingen går framåt.

Idag kan du också checka in via andra sätt än just på flygplatsen. Resan till flygplatsen som till tågstationen kan bero helt på hur du bor. Däremot är där ju en liten väntan vid gaten som jag tror inte kommer upp till en tid på 1,15 h

Uppdaterat: 2009-09-24 10:25

Sci-fi näe men det är ju långt ifrån klart, det lär ju i vilket fall komma till ett stadie där man blir tvungen att ersätta dom fossila bränslena med något även inom flygindustrin och jag vet att det finns lösningar som väntar.

Japp transporter med tåg istället för lastbil låter som en intressant lösning, fast innan det är klart lär även lastbilarna vara mer miljövänliga, tex gå på antingen helt eller delvis El och/eller Etanol/Diesel/Rme. Sen har vi ju vätgas, fast där finns andra problem men lösningar finns bara man vill.

Det är ju inte så att tillverkare av flygplan/lastbilar osv kommer sitta där och se när allting går åt skogen. Kommer alltid se till att vara konkuranskraftiga

Uppdaterat: 2009-09-24 14:54

Jo dom försvårade det lite där på slutet på 940 tyvär. Fast vilket märke har gjort det lätt att kolla felkoder i dagsläget om man ser på nyare bilar än 2005 bara som ett exempel? Tyvär ingen jag känner till : /.

Detta är också en grej som är lite av det hela men när man proppar bilar fulla med datorer och elprylar, det är ju så sjuukt mkt saker som kan gå sönder, inte bara saker som Elhissar & kupefläkten utan saker som direkt äventyrar driftsäkerheten. Jag ser en massa kabelbrott framför mig som kan inträffa när bilen blir bara lite äldre och även en massa andra konstiga fel som kan uppkomma. Ännu ett problem med detta är att en felsökning kan bli extremt långvarig och komplicerad vilket det finns exempel på.

Såg på programmet plus igår tror jag och där va de en som hade lämnat in sin skåpbil för en felsökning, slutnotan landade på runt 10 000 kr, gissa vad felet va? En trasig säkring!

Nu är det ju inte så att en 740/940 inte också har en del el i sig men där har det mest med åldern kommit konstiga jordfel som är relativt ENKLA att åtgärda. Och när det gäller kabelbrott är det ganska ovanligt men när jag väll har hört om det så har det varit till någon utav bränslepumparna eller till startmotorn men detta är väldigt ovanligt.

Uppdaterat: 2009-09-25 22:18

Haha, 1 dator, mot dagens 50 eller? =D..Åldras snabbt tekniskt spelar
mindre roll i en bil kanske men just det med saltet är som vanligt
väldigt tråkigt. Jag hörde att man kan använda socker istället för
salt, varför används inte detta alltid?

[Edited on 2009-09-27]

Uppdaterat: 2009-09-27 21:10

.

[Edited on 2009-09-27]

Uppdaterat: 2009-09-27 21:11