Uppmaning till 740 & 940 ägare

108 inlägg 0 nya
Uppmaning till 740 & 940 ägare

Jag skulle vilja uppmana all 940 & 740 ägare att byta upp sig till en krocksäker och miljövänlig bil. Förslagsvis en Renault Modus ;) Vilka miljövinster och vi har ju offentligt finansierad sjukvård som skulle tjäna stora pengar på det.

[url=http://www.youtube.com/results?search_query=modus+vs+940]http://www.yout...

Lysande test!

Med tanke på att både 740 och 940 har väldokumenterat goda säkerhetsegenskaper i jämförelse med jämnåriga (1984 till tidigt 1990-tal) så borde uppmaningen minst lika hög grad gälla de flesta ägare till bilar äldre än 15 år.

Nästan alla 940 har SIPS eftersom det kom på årsmodell-92.
Airbag på förarsidan blev standard på årsmodell-93
ABS blev standard på årsmodell-94
Hur kan du förklara leifer att Volvo 940 och även 740 får så bra placeringar även i vinterrallyn??
Nu tänker jag både på GrpH bilar med diffspärr men först o främst att så många VOC bilar utan diff
når bra totalplaceringar i vinterrallyn.

Alla äldre bilar borde beskattas hårt istället för att beskatta nya miljövänligare bilar.

Konstigt att Volvo insåg att diffbroms/diffspärr är viktigt redan då och så struntar man i det på bilarna med Haldex som verkligen skulle behöva diffbroms för att de skulle få kallas fyrhjulsdrivna.

leifer, Jag håller med dig. Diffbroms på den drivande axeln gör väldigt stor skillnad vid framkomlighet, tungt släp, prestandabilar etc. Det skulle nog finnas många scenario där en sådan bil skulle vara bättre än en dåligt fyrhjulsdriven bil ( tex Kia Sportage, Volvo XC90, Honda CR-V.. etc.)

Visst är rallybilar förstärkta mm ,men det är även alla FWD rallybilar som även vintertid blir ifrånåkta av RWD Volvor!
När det gäller bilar i klassen VOC så är det ganska nära orginal precis som namnet säger.
Det är ju inte bara Volvo 740/940 som är RWD eller hur? BMW o Mercedes håller ju kvar vid RWD.

Men som som sagt var, smaken är som baken dvs delad!!
Det är alltid kul att diskutera RWD vs FWD med glimten i ögat!
Har man körd RWD länge så behärskar man det likasom om man är uppfödd med FWD så föredrar man det eller hur?
Det finns tyvärr fler olämpliga förare än olämpliga bilar i trafiken så det skulle saneras även där!
Lite hårdare krav på körkortsutbildning och hårdare tag mot rattfyllerister o drogare tex!

740 sedan och 940 sedan är lätta i baken men kombisarna är helt ok. Betänk att de har mer plåt (och således vikt) över bakhjulen.

Om vi tänker oss andra bilar från den tidsepoken, är verkligen Volvo 740/940 så värdelösa? VW Golf II, Saab 900, Opel Kadett, Opel Omega, Ford Escort, Mazda 626, Volvo 440, Mistubishi Galant. Alla rätt vanliga och tänkbara som billiga bruksbilar. Jag hade nog föredragit 740/940 i dessa fall pga den relativa säkerheten kombinerat med driftsäkerhet och billiga delar.

Ja visst är 745/945 tyngre bak än 744/944!
Som Team Jeremia säger så jämför man bilar från samma tidsålder så tycker jag nog när det gäller att 740/940 är bland
det bättre valen!
Tex:
Ford Scorpio o Sierra ändä sämre i vinterväglag! rost o dåliga kammar (4-cyl) ej DOHC
Escort som Leifer prisade rost dåliga motorer o vlådor!
Volvo 440/460 rostbomb
Opel Omega A rostkänslig men ok väghållning
Camry,626,Accord rost rost
VW Golf II ok bil
Saab 9000 rost o dyra rep
MB 200/230E 124 bra alt

Jag har inte skrivit att man kör rally med kombin men faktum är att det finns ett par 945:or i rally i GrpE klassen, i VOC o GRP H
finns inga (ej homologiserade)
Har du glömt Rydells framfart i BTTC med 855:an?? (FWD men en vinnare med kombi)

Undrar lite leifer!
Hur många Volvo har du ägt?
Eftersom du tycks veta allt om dom!
Har du ägt många bilar??

Blackmore (ej verifierad)

Man kan ju trösta sig med att snart är alla dessa skitbilar från 80-talet borta, tack och lov. Fast visst skulle det vara bra om de försvann ännu fortare, inte minst ur miljösynpunkt.

lucas66 - jag gissar att leifer är lite bitter efter en utdragen diskussion om Volvo 740/940 som pågick bra länge på det förra vibilägare-forumet.

För övrigt tycker jag det finns två mycket viktiga och intressanta aspekter på top gears test: 1 - Man blir djupt imponerad av vilken säkerhetsnivå man lyckats uppnå på de relativt små bilar som lyckas få 5 stjärnor i NCAP. 2 - Av de bilar som tillverkades under 80-talet låg Volvo 740 i den absoluta toppen i säkerhet. Även under första hälften av 90-talet stod 940 ut som en av de säkrare bilarna på marknaden. Jämför man sedan med folksams statistik om vilka bilar som klarat sig bäst i olyckor inser man att det finns åtskilliga bilar där ute i vilka man inte ska ha några högre förhoppningar om att överleva en eventuell krock.

Hoppsan, hoppsan då. Fast jag förstår inte riktig mot vem du riktar all denna svada.

För övrigt undrar jag om du håller med om att uppmaningen i inledningen bör gälla samtliga bilar fram till början av 90-talet (utom möjligen vita Audi 100 ;-))?

Jodä leifer, jag orkar läsa vad du skriver. Du dissar systematiskt alla egenskaper hos bakhjulsdrivna Volvo du kan komma på, delvis med hjälp av långsökta konstruktioner och rent felaktiga tolkningar av fakta. Det senare gör att jag inte uppfattar dej särskilt seriös i denna diskussion.

Jag måste bara hålla med leifer. Alla gamla bilar borde straffskattas.
Jag kan inte förstå hur en osäker volvo 740 från 83 kan vara billigare i skatt än en modern säker och miljövänlig disel med partikelfilter.
Skall vi uppnå 0-visionen samt minska utsläppen måste dessa gamla bilar bort.
Jag antar att anledningen för att leifer riktat in sin kritik på just volvo 700/900 är att det är den vanligaste 80-talsbilen som snurrar på våra vägar, samt att folk tror att de är säkra.
Filmen var en krock mellan en modern SMÅ-bil och en gamal STOR bil, vad hade hänt om man krockat en 940 med en V70? Min gissning är att 940'n hade varit intryckt till baksätet.

Hade varit intressant och höra vad ViBilägare hade att säga om denna film.

Varför inte samma regler om koldioxidbeskattning på gamla bilar som nya? En skatt på 1000kr/årsmodel kanske, dvs 15år gamal bil = 15000kr skatt.

Filmen var som sagt mycket intressant. Man kan väl bara spekulera i hur en Saab 9000 hade klarat sig jämfört med Volvon, men jag är benägen att tro att även Saaben hade dragit det kortaste strået. Vad som är riktigt skrämmande är de nya bilarna från Kina som blir utsatta för samma krockvåld som i topgears krasch:[url=http://www.sportbilen.se/index.php?page=blandat.php?id=1242]

http://www.sportbilen.se/index.php?page=blandat.php?id=1242[/url]

Hua, skulle inte vilja sitta i en sådan.
Å andra sidan tror jag aldrig jag hört någon säga "Vi köper en kinesisk bil för de är ju så säkra".
Vi vet ju att det är billigt skräp, synd bara att skräpet får säljas.

Håller med ang. Saab 9000 eller Ford Scorpio eller Opel Omega från 80-90-talet. Jag tror inte de klarat sig bättre, men det är ju hela poängen som vi försöker få fram.
En modern småbil är säkrare än en gammal stor bil. Den lilla bilen släpper ut mindre avgaser. Så bort med de antika bilarna.

Vi har europas älsta bilpark, dags att göra något åt detta kanske.

"du har uppenbarligen valt sida i att försvara dessa gamla bilar"

...jaha där ser man, det var mer än jag själv visste....

För dej kanske det handlar om att välja sida - för och emot bakhjulsdrivna bilar, särskilt av äldre modell och ännu mer särskilt Volvo 740/940. Själv är jag mer intresserad av fakta och sanning. Vad jag får ut av filmen är att man med Modus lyckats fantastiskt bra med att bygga en bil som står emot stort krockvåld. Såvitt jag vet är den än så länge den enda småbil som fått maximala 5 stjärnor i NCAP. Filmen säger också en hel del om vad som hänt med nya bilars krocksäkerhet - en bil som år 1990 hörde till de säkraste ligger idag klart efter. Hur långt efter är dock svårare att avgöra bland annat eftersom 740/940 aldrig testades i NCAP och därför att Modus ändå måste betraktas som lite exeptionell. Vad skulle hända om man bytte Modusen mot VW Polo eller Opel Corsa?

En intressant sak som man dock inte ska dra för stora växlar på är att Modusen i filmen fick en viss deformation av kupén. I programmet säg att kupén klarade sig utan deformation i NCAP (samma hastighet som i topgear-filmen, men mot en fast barriär). Troligen en effekt av att Volvon är ca 300 kg tyngre.

För övrigt så håller jag med om att bilar bör fasas ut/stoppas av både säkerhets- miljöskäl. Dock bör sådan krav ställas oavsett bilarnas ålder.

OK leifer, låt oss skilja på passiv och aktiv säkerhet. För den passiva säkerheten har man metoder att göra hyfsat objektiva bedömningar av bilarna så att dessa kan jämföras med varandra. För aktiv säkerhet kan man värdera olika funktioner och egenskaper, men någon totalbedömning som gör det möjligt att jämföra bilmodeller med varandra känner jag inte till. Gör du?

Om vi ska föra in aktiv säkerhet i diskussionen så börjar vi lämna trådens rubrik och då anser jag att man bör ta sig an hela riskdiskussionen med allt vad det innebär med sannolikheter, konsekvenser, reboundeffekter mm..

Ang aktiva säkerheten!
ang koppling,vlåda o okänslig styrning: håller alls inte med dig ,särskilt efter att M90 lådan kom så är lådan mkt fin,koppling trög(abolut inte)
styrningen normal för bilens ålder(går inte att jämföra med en ny bil)

Vindkänslig=nej, högt luftmotstånd=ja

Obalanserat fordon=nej (alla fordon är obalanserade med en obalanserad förare)

Dåligt fäste i halka=ja det håller jag delvis med på

Vandrar i högre farter=håller absolut inte med

Segmotor=B230F 116hk är lite seg det tycker jag också, men B230FK(LTT) är en trevlig o lagom motor.

Tung o svår i halka!=Kan diskuteras,faktum är att dom flesta 940 har ABS

Stor o klumpig=En större bil behöver inte vara klumpig eller osmidig( Alfa Romeo 164 tex mkt smidig o Chev Caprice är stor o klumpig men ändå smidig att köra,om dämpare o fjädrar är ok)

Nu jämför jag med bilar från samma tidsepok!
Volvo 740 är för gammal som bruksbil idag och eftersom en vettig 940 går att få från ca 10000kr, så finns det ingen större anledning att köpa en 740 om man inte hittar en pärla till rätt pris!
Alla har inte råd att köpa ny bil tyvärr!!
Finns ju t.o.m en o annan 80-tals Audi på vägarna!!!! Vad gör vi med dom då???
PS: Det finns även en sådan i vår familjs bilinnehav!

Finns ett par Volvo i familjen V70,940LTT,240+Saab 900 o Audi 5-cyl!

Fördelen med Audi kontra 940 vintertid, så drar ju Audi mkt bättre i snö o halt väglag,
men den är framtung och understyr om man provocerar den lite!
Sämre värme och mkt degig i vlådan, styrningen är likvärdig med 940:n

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.