Vi Bilägares forum

Tyst bil i golfklassen

Tyst bil i golfklassen

Vilken bil anses vara tystast i golfklassen?

Det känns som golfklassens priser passar bäst (även om det finns undantag).

Jag har inte själv så bra koll på detta mer än att Focus/Astra ansågs storbilslik, Har det med ljudet att göra tro? Eller chassiet.

Eller kanske det finns några kandidater till titeln.

Uppdaterat: 2011-11-14 17:51

Kommentarer

Nya Peugeot 308 är väldigt tyst tycker jag och även mkt bil för pengarna... Många anser att nya e- HDI motorn även är en av dom bästa på marknaden just nu.

Uppdaterat: 2011-11-14 18:18
Pär

En kollega till mig köpte nyligen en Peugot 308 med just den motorn och han är helnöjd. Jag får fråga honom i morgon om han tycker den är tyst.

Uppdaterat: 2011-11-14 19:47

Megane phas ll ( 04-09 ) är överlägset tystast utav alla bilar i "Golfklassen",..är dessutom även tystare än de flesta bilar i klasserna över.
Megane lll är inte lika tyst och jag vet inte hur den står sig mot alla andra.

Uppdaterat: 2011-11-14 22:19

Intressant med Megane! kommer ihåg det testet där Megane gjorde bra i från sig. Finns det alltså fortfarande ingen som når upp/ned till den tystheten? Någon som har erfarenhet utav 308 och gamla Megane phas ll.

Uppdaterat: 2011-11-15 17:01

Har haft min Megane sedan ny -0801 och alltså snart 4 år om det kan vara till någons hjälp,..vad vill du veta "trampebil"?

Uppdaterat: 2011-11-15 18:43

Hej Mistro

Har du kört någon bil i storleksklassen som du upplever är tystare eller lika tyst som din Megane?

Uppdaterat: 2011-11-15 19:51

Det roliga är att jag inte visste om detta med ljudnivån innan,liksom en massa annat med bilen trots att jag trodde att jag hade koll på läget innan köp.
Har inte kört någon bil i klassen eller större bil som är tystare vilket förståss är konstigt då detta aldrig nämns i några test som något plus.
Blev därför något irriterad då Megane lll inte var lika tyst.... den borde ju vara bättre på allt!
Det är den första bilen någonsin som jag både har retat mig på för högt varvtal ( 1.6 E85 ) samtidigt som jag stuntals glömmer att växla upp.
Tittar man inte på varvräknaren märker man i 70 km/t inte om man kör i trean t.e.x
Bilen är på så vis väldigt märkligt växlad....höga varv men tyst och snål ändå,...lite effekt men du kan ta en kurva i 15km/t på fyran utan att bilen ens hackar det minsta....( vem behöver då en automat? ;-) )
Skämt och sido så finns det mycket att säga om denna bilen som tyvärr inte har uppmärksammats utav motorpressen...Bilen är ju Fransk och det brukar tyvärr räcka för ett gäng minus i protokollet.

Uppdaterat: 2011-11-15 22:22

Här är en lista om de tystaste bilarna Vibilägare mätt upp som kanske kan vara till någon hjälp: http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900

Uppdaterat: 2011-11-15 23:49

Tackar för svar Mistro. Tack även för listan Hanzzon, det var det testet som visade hur bra dåvarande Megane var. Men, allvarligt har ingen bil kommit ikapp Megane. Är det sänkningen av bränsle som gör att det sparas på olika ljudisoleringsmöjlighter, och i konstruktion?

Uppdaterat: 2011-11-16 05:11