Vi Bilägares forum

Taklucka

Taklucka

Förut fanns ett trevligt och inte alls ovanligt tillval för bilen, nämligen taklucka.
Numera ser man inga bilar med sådan. Vad hände, någon som vet?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Har naturligtvis funderat i de banor ... men skulle det vara enda anledningen?

Jag hade en gång en MB -81 eller -82a med både taklucka och AC.

Uppdaterat: 2010-03-22 21:51

Cab med plåttak kanske har tagit över ?

Uppdaterat: 2010-03-22 21:52

Till väldigt många märken finns taklucka som tillbehör, men det är ju väldigt ovanligt att någon bilköpare är villig att betala extra för den "finessen" eftersom taklucka oftast inte är så lyckad ur ventilatonssynpunkt och oftast sänks ju den invändiga takhöjden..
Personligen har jag en kluven inställning till takluckan.
Jag minns en väldigt solig och varm sommardag för några år sedan då jag åkte många mil i en Audi, som ju hade en smart konstruktion där inte det vanliga draget var så störande.
Men det var solen!
På kvällen var flinten obehagligt röd.

I dag när de flesta nyare bilar är försedda med fungerande klimatanläggningar är ju behovet av taklucka väldigt litet.
Dessutom verkar det som om alltfler biltillverkare ersätter takplåten med glas.

Uppdaterat: 2010-03-23 09:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, takluckan kunde förstås ge lite solsting om man inte passade sej.
Jag minns den dock som en trevlig möjlighet att släppa in väderleken när så önskades.

Min fundering gäller närmast hur den rent faktiskt har försvunnit ... Visst finns cabriolet;ar och bilar med glastak men jag ser inga nyare bilar med konventionell taklucka. Skulle AC verkligen vara enda anledningen? Inte krocksäkerheten?
De som köper nya bilar väljer ofta all möjlig utrustning som nästan dubblar priset från grundversionen .. men ingen taklucka .. det som var så vanligt förr.
Jag kan exempelvis inte finna på Volvos hemsida att jag kan beställa en bil med taklucka. Är det tillverkarna eller konsumenterna som skapat "antigen eller" ... täckt eller öppen .. ??

Uppdaterat: 2010-03-23 19:49

Förutom en del mekaniska problem, så blev det rosthärdar. Strålkastartorkare var utmärkta så länge de fungerade.

Uppdaterat: 2010-03-23 21:14

Jag använder takluckan flitigt på min storbil, rost är inget problem då den är i tonat glas, och ger ljus i kupen uten störning av solen, att öppna den i bakant ger bättre genomventilation, öppna den halvt eller helt är trevligt på våren för att känna dofterna, eller en ljumen sommarnatt.
Givetvis fungerar den felfritt per el o automatik efter 16 år, bilen är ju japansk.
(har AC oxå)

Uppdaterat: 2010-03-24 01:50

Ja, då får man verkligen gratulera, en sexton år gammal japanbil som inte är upplöst, då måste den ha fått en kärleksfull omvårdnad.

Jo det finns flera bilmodeller där det går att få fabriksmonterad taklucka, men antalet har minskat och det är ju naturligt eftersom allt färre frågar efter det just p.g.a. ACC.

Man kan ju jämföra med Cabrioletmodeller, vilka är det som köper en sådan?
Knappast den som vill ha ett praktiskt bruksfordon, de stunder det går att åka nercabbat är ju lätt räknade.

Jag kollade i Spanien t.ex. där det fanns många cabbar i miljonklassen+, men vilka använde dem?
Inte de bofasta, inte ens de som var försedda med fet plånbok, nej det var enbart det fina folket och några yngre killar med kritstreckrandiga kostymer.
De enklare cabbarna hyrdes av turister.
Där vore det ju annars perfekt med cab, mycket av vackert väder och många krokiga långsamma vägar, men icke.

Uppdaterat: 2010-03-24 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nåja, min sons Mitsubishi Galant -92 är alltså 18 år gammal och, i princip rostfri. Utrustad med allvärldens lull-lull, men ingen lucka.
Skulle tro att det var där omkring 1990 takluckan blev ovanlig.

Sökte på blocket från årsmodell -00, diesel och pris 100 pistoler .. fick 33 träffar ... så de finns trots allt, sökte alla, 3300 träffar alltså 1% med taklucka.

Uppdaterat: 2010-03-24 11:33

Somliga takluckor har gett rostproblem. Även de som varit av glas. Det är skarven mellan lucka och tak som varit de värsta rosthärdarna.

Uppdaterat: 2010-03-24 19:40

Teknikens Värld har gjort en liten undersökning om förekomsten av sollucka.

76% har ingen
9% har men använder den sällan eller aldrig.
15% använder den

Kan man gissa att 85% av de tillfrågade har fungerande AC?

Uppdaterat: 2010-05-09 11:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förmodligen och det förstår jag. Finns ingen mening i att använda takluckan om man har fungerande AC.

Uppdaterat: 2010-05-09 22:33