Vi Bilägares forum

Standardutrustning, alkolås?

Standardutrustning, alkolås?

Med tanke på utvecklingen, både på bilar och rent allmänt ... så undra jag;

Hur kommer det sig att askkopp fortfarande är standard i nya bilar, men inte alkolås?
Personligen kan jag tycka att askkopp borde vara tillval och alkolås standard ...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag har skrivit det förr och gör det igen!
Alkolås är nog bland det dummaste som man kan ha i en bil.
De som är korkade nog att köra bil alkoholpåverkade lär sig snart smarta metoder att manipulera låset och då är det värdelöst.
Och de som är smarta och enbart kör nyktra behöver det inte och då är det också värdelöst.

Dessutom påverkas inte låset alls av den ökande andelen stollar som kör med narkotikadroger.

Så vad ska det göra för nytta?

Uppdaterat: 2010-02-06 10:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Liksom det går att kringgå bältesvarnare går det att manipulera alkolås. Emellertid kräver det betydligt mer kunskap för att, med alkohol i utandningsluften, starta en bil med alkolås, kunskap som näppeligen var människa besitter.Även om alkolås inte kan få bort alla påverkade i trafiken, kan det säkerligen hindra några.
Jag skulle gärna se alkolås i alla bilar, med årlig kontroll av utrustningen.

Uppdaterat: 2010-02-06 10:50

Jes: Har du alkolås i din bil? Ne de va de jag trodde ;).

Hehe, nemen allvarligt det är inte speciellt svårt att manipulera du trycker bara in en kod o så är det klart. Hur fungerar dom inuti föressten? Kan man inte bara blåsa lite med kompressorn i röret eller fattar den det? :P.

Uppdaterat: 2010-02-06 23:09

Jag har alkolås i lastbilen.
Nej, det funkar inte med tryckluft. Låset vill ha ca en liter utandningsluft, och man måste dessutom suga efter blåset. Naturligtvis kan jag koppla ur enheten, det är bara två ledningar som behöver kopplas, men det registreras ... alla försök till manipulation registreras och kan avläsas. Även start genom att rulla igång bilen utan startmotor, registreras. Och sk "rödblås" registreras också ... Det finns ingenstans någon möjlighet att trycka in en en kod eller på annat sätt kringgå låset på den varianten jag har.
Jag tror att alkolås som standard i alla bilar, skulle vara till mer nytta än exempelvis askoppar.

Uppdaterat: 2010-02-07 10:32

Jag anser fortfarande att alkolås är lika onödiga som askkoppar.

Det är hur enkelt som helst att fixa en liter "nykter" luft att blåsa i efter festen, hur vill jag inte tipsa om , men det är inte så svårt att räkna ut, och suget registrerar inte onykterhet.

Och hur hindrar man knarkoffren?

Det är bara nykterister och renlevnadsmänniskor som tror på alkolåsen.

Uppdaterat: 2010-02-07 10:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Citat:

[b]av:[/b] saabnisse
Jag anser fortfarande att alkolås är lika onödiga som askkoppar.

Det är bara nykterister och renlevnadsmänniskor som tror på alkolåsen.

Nja, jag är ingendera, både röker och dricker ... dock inte i bilen. Tror likväl på nyttan mer än skadan.

Tycker inte narkotika problematiken hör hemma i sammanhanget, det är trots allt tillåtet att dricka sej berusat bara man inte kör bil.
Det är fortfarande en väldigt stor andel av svåra trafikolyckor där alkohol förekommer ... statistiken har jag inte för handen men problemet med berusade bilförare är orimligt stort.

En hyfsat bra bil idag kostar omkring en kvarts miljon kronor, ett integrerat lås skulle i förlängningen addera ett par tusenlappar på prislappen. Därmed menar jag att det inte är en kostnadsfråga ....

Det finns en uppsjö av tips på hur man manipulerar alkolås .. men det är synnerligen svårt att undgå att det registrerar försöken. Alkolås fungerar naturligtvis bäst för de människor som inte vill köra bil när de inte bör eller får, jag antar att det är det stora flertalet som, i nyktert tillstånd tycker så.

Uppdaterat: 2010-02-07 11:36

"Alkolås fungerar naturligtvis bäst för de människor som inte vill köra bil när de inte bör eller får, jag antar att det är det stora flertalet som, i nyktert tillstånd tycker så."

Naturligtvis, vilka andra behöver alkolås?

En polis från trafikgruppen Västmanland som jag talade med för en tid sedan berättade att antalet olyckor med narkotikapåverkade förare, förare utan körkort och vanliga småtjuvar/smitare hade ökar markant senaste åren.
På dem hjälper inga alkolås.

Uppdaterat: 2010-02-23 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Likväl finner jag det otidsenligt att, sätta mej i en ny bil till fullo utrustad med allsköns härligheter, plyschklädsel, heltäckningsmattor, diverse mer eller mindre nyttiga detaljer, ratt i läder, massor av intryck som gör att jag tycks befinna mej i en lyxig och behaglig miljö. Och naturligtvis även utrustad med filter i friskluftsintaget ..... utan undantag finner man även askkopp och tändare som en uppmaning att röka i bilen och det går tydligen inte att välja bort. Utöver det olämpliga, sanitärt sett att röka i ett så litet utrymme så är det inte sällan också lite av en trafikfara när folk ska klydda med rökverket medan de kör bil.
Vilket fabrikat blir månne det första som säljs utan askkopp som standard? Nå't för SAAB kanske?

Uppdaterat: 2010-02-25 10:57

Saab har [i]aldrig[/i] haft askkopp eller tändare i 9-5 som standard
. Det finns inte heller med i utrustningslistan.
Däremot finns utrymme reserverat och tändaruttag med en plastplugg.

Uppdaterat: 2010-02-25 17:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det visste jag inte. Provade ändå en 9-5 a för ett par veckor sedan men tänkte inte på just askkopp .....

Uppdaterat: 2010-02-25 18:29