Vi Bilägares forum

Skillnad på personbilsdiesel kontra lasbilsdiesel

Skillnad på personbilsdiesel kontra lasbilsdiesel

Har just köpt en dieselbil för första gången
vad händer om jag tankar lasbilsdiesel iav misstag på macken?
Vad är det för skillnad på kvalité?
Ngn som vet??

Uppdaterat: 2011-08-10 13:18

Kommentarer

Händer inget... din bil går bara bättre på lastbilsdiesel för den innehåller mera energi och så är den blå färgad tror jag... i Finland så är den röd och kallas "Polto" och kan säga att det är bränsle man vill ha i sin bil :)

Uppdaterat: 2011-08-10 15:31
Pär

Tack

Uppdaterat: 2011-08-11 10:09

Är det knappen på bensinpumpen du tänker på dvs bil el lastbil, den reglerar endast pumphastigheten för att det ska gå fortare att fylla tanken på lastbilar. Den rekommenderas inte till personbilar då överfyllnadsskyddet kommer att slå till hela tiden med följd att det tar ännu längre tid att tanka.

Uppdaterat: 2011-08-11 12:53

I tex Finland så är det bättre energi i lastbils bränslet... Men om det är dieseln som du tankar på tex på en vanlig mack så är det samma diesel som du tankar i bilen, är bara en knapp du trycker på så det sprutar ut snabbare ur slangen. Men det finns väl speciellla ställen att tanka lastbilar och då innehåller den väl bättre energi för lastbilar tankar även Adblue så det blir mindre föroreningar i avgaserna, även bussar tankar med Adblue.

Uppdaterat: 2011-08-11 13:15
Pär

Det finns väl inte så mycket olika diesel att välja på, 100% RME, MK1, ACP samt inblandning av tallojla istället för rme vad den nu kallas? det är väl allt som finns här i Sverige eller har jag missat någon?

Uppdaterat: 2011-08-11 16:28