Senaste aktivitet

"saabnisse" har svarat på foruminlägget "Toyota Mirai är framtid"

Skillnad på personbilsdiesel kontra lasbilsdiesel

Skillnad på personbilsdiesel kontra lasbilsdiesel

Har just köpt en dieselbil för första gången
vad händer om jag tankar lasbilsdiesel iav misstag på macken?
Vad är det för skillnad på kvalité?
Ngn som vet??

Händer inget... din bil går bara bättre på lastbilsdiesel för den innehåller mera energi och så är den blå färgad tror jag... i Finland så är den röd och kallas "Polto" och kan säga att det är bränsle man vill ha i sin bil :)

Pär

Tack

Mer energi i lastbilsdiesel? Låter osannolikt då ju MK1 togs fram särskilt med tanke på lastbilar och bussar.

Nu ska Jes snart prata om nazism och SD igen...

Är det knappen på bensinpumpen du tänker på dvs bil el lastbil, den reglerar endast pumphastigheten för att det ska gå fortare att fylla tanken på lastbilar. Den rekommenderas inte till personbilar då överfyllnadsskyddet kommer att slå till hela tiden med följd att det tar ännu längre tid att tanka.

zipfer, ja troligen en trick-fråga eftersom det ganska säkert är så att det är samma diesel.

Dock finns ju miljödiesel, som man kanske bör undvika i personbil.

F.ö. har Preem och numera Statoil extra tillsatser i sin diesel som håller rent i spridare etc, jag skulle rekommendera att man tankar där av den anledningen.

I tex Finland så är det bättre energi i lastbils bränslet... Men om det är dieseln som du tankar på tex på en vanlig mack så är det samma diesel som du tankar i bilen, är bara en knapp du trycker på så det sprutar ut snabbare ur slangen. Men det finns väl speciellla ställen att tanka lastbilar och då innehåller den väl bättre energi för lastbilar tankar även Adblue så det blir mindre föroreningar i avgaserna, även bussar tankar med Adblue.

Pär

Det finns väl inte så mycket olika diesel att välja på, 100% RME, MK1, ACP samt inblandning av tallojla istället för rme vad den nu kallas? det är väl allt som finns här i Sverige eller har jag missat någon?

zipfer

ACP är Preems MK1-diesel med extra tillsatser (s.k. additiv).
Liknande tillsatser har Statoil numera i sin diesel, dock kallas den inget extra.
Additiven är mycket små mängder i dieseln. Men det gör nog ganska säkert mycket nytta, särskilt som MK1-dieseln har sämre egenskaper än europadieseln.

Okay.
Diesel du tankar på macken är samma diesel som lastbilar tankar på macken. I regel innehåller den en inblandning av 5% vegetabilisk olja (vintertid minskar de flesta bolag inblandningen till 2%).
Många åkerier, lantbrukare och entreprenörer med egna tankar (som vi levererar till med tankbil) väljer diesel utan RME (eller motsv) .. Jag tror nu inte att den diesel ger mer effekt men den är inte, som RME'n benägen att få alger, svamp eller vad man nu kallar det kletet som kan bli. Det har dock numera blivit väldigt ovanligt med det problemet, jag antar att man förebygger det på depåerna. Fast envar som en gång drabbats fyller inte sin tank med grönsaker igen :o)
Den röda dieseln från Finland är samma diesel som den gröna i Sverige, nämligen eldningsolja!

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Lägg till ny kommentar

Logga in eller skaffa ett konto för att kommentera
Stäng Prenumerera på vårt nyhetsbrev: