Vi Bilägares forum

SAABS motorplacering

SAABS motorplacering

Någon som vet, varför SAAB skiftade motorplacering, från längden till tvären?

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

En nackdel med en längsgående motor, är, att bilen niger i samma riktning (stötdämparna slits mer på ena sidan) som svänghjulet roterar. Men jag tror inte det förutnämnda, var anledningen till SAABS beslut, att skifta motorplacering.

Uppdaterat: 2010-01-13 17:11

Fenomenet har drabbat de flesta, om inte alla, fabrikat och modeller .. som tidigare hade längsmonterad motor. Men det är väl bara SAAB som gjort en helomvändning :=D ... (jag vill minnas att 99 ans motor satt bak o fram)

Uppdaterat: 2010-01-13 17:59

[b]SAAB 99[/b]:ans motorlutning på 45 grader, resulterar sannolikt i mindre svänghjulrotationsövervikt åt ena sidan, än om motorn hade varit upprätt placerad. Eftersom svänghjulet roterar åt ett håll, och motorn lutar åt motsvarande sida, balanseras troligtvis en del utav gyroeffekterna.

Ovannämnda ger säkert upphov till bättre köregenskaper.

Sammanfattningsvis; genom ovanstående åtgärder, blev [b]SAAB 99[/b]:an en välbalanserad framhjulsdriven bil med längsgående motor.

Jag minns särskilt Stig Blomqvist och Per Eklunds många rallytriumfer med [b]SAAB 99[/b]:an.

[Edited on 2010-02-06]

Uppdaterat: 2010-01-14 16:28

Nja, motorns lutning ... Hur ska det kunna påverka vridningen ??
Även Volvos motor lutade .. vill jag minnas .. B21an .. Int hade den någon vidare körupplevelse .. inte som någon sportig känsla i varje fall :=D.
Varför dessa maskiner lutade .. har jag ingen teori om .. men har svårt att förstå om, och hur det skulle kunna motverka centrifugalkraften ..

Å andra sidan fick jag en 2:a i fysik :=D

Uppdaterat: 2010-01-14 19:50

Att motorn lutade på 99an berodde ju på konstruktionen med växellådan under motorn.
Hade inte motorn lutats skulle drivpaketet blivit alltför högt.

Att man gick över till tvärställd motor berodde på samarbetet med Fiat, Lancia och senare Alfa-Romeo vid utvecklingen av 9000.
Det är ju också en modernare och mer praktisk konstruktion, man slipper ju en vinkelväxel, som ju alltid har lägre verkningsgrad och blir dyrare än en rak växel
Glöm inte att Saab började med tvärställd motor redan 1950.

De allra flesta framhjulsdrivna bilar som tillverkas idag har ju tvärställd motor och är gjorda enligt Sir Alec Issigonis recept.

Uppdaterat: 2010-01-15 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo att motorn låg ovanpå lådan, det minns jag .. och att hela rasket låg bak o fram minns jag också :=) ... Att det måste luta för att få plats .. är en förklaring som, även jag kan förstå ..
Men Volvo's B21;a lutade också .. Var det trångt där också ... frågar jag de som minns?

Uppdaterat: 2010-01-15 19:05

Det är säkert korrekt, att lutningen av 99:ans motor var med hänsyn tagen till, att både växellådan skulle få plats och att hela drivpaketet inte skulle bli för högt. Det är bara en teori jag har om, att eftersom vevstakarna- och kolvarnas framåtgående rörelser är snett uppåt i ena riktningen, och svänghjulets rotationsövervikt är snett neråt åt andra hållet, skulle detta händelseförlopp kanske reducera en del utav gyroeffekterna. Men det är som sagt bara en antydan. En annan intressant bil med liknande motorkonfiguration och samma längsgående motorplacering som SAAB 99:ans, var Triumph 1300 (1,3 liter, fyrväxlad) från 60-talet. Triumph 1300:an var i det närmaste neutralstyrd, med andra ord, balanserad väghållnig.

På 80-talet ägde jag en SAAB 99 EMS (2,0 liter, insprutning, 118hk), vilken hade bra köregenskaper i vått som torrt vägunderlag. Men på grusvägar och vintern om man gasade för mycket i kurvorna, gick det som med alla andra framhjulsdrivna bilar utan antisladdsysstem, raka spåret ut i terrängen. Jag vet varför Stig Blomqvist och Per Eklund med SAAB 99:an (även med 96:an), kunde köra mycket fort i böjarna, utan att det bar rätt ut i periferin, nämligen, samtidigt som de hade full gas, infann sig ett lätt tryck på bromspedalen, vilket rätade upp ekipaget. Genom denna fotbromsteknik, kunde Blomqvist och Eklund med sin framhjulsdrivna rallysaabar, ta kurvorna snabbare än sina rivaler som körde bakhjulsdrivna rallybilar, vilka har en tendens att bryta ut med bakvagnen.

Uppdaterat: 2010-01-18 19:50

Med gyroeffekt förstår jag att du menar motorns vilja att vrida sig i rotationsriktning ....
Jag kan dock inte förstå, oavsett kolvrörelser osv, hur denna kraft ska kunna motverkas genom att luta motorn ... Utom att tvärställa den, fast då gör den det förstås fortfarande .. men det påvekar därmed inte bilen i sidled.
Jag menar, ett svänghjul är runt ... oavsett hur du lutar motorn ...

Eller hur tänker jag ??

Uppdaterat: 2010-01-22 20:00

Jes, det var bara en ide jag fick. Med närmare eftertanke, är det nog Du som har rätt.

Uppdaterat: 2010-01-23 12:20

Inte nödvändigtvis, det finns oändliga många fenomen jag inte förstår :oD

Men att motorn lutar i en del bilmodeller, skulle jag nog ändå mest tro på att, det helt enkelt är av utrymmesskäl och kanske konstruktions-förenklingar. Ser att, ibland lutar även tvärställda motorer.

Uppdaterat: 2010-01-24 11:21

Javisst, det är ju faktiskt sällsynt att inte tvärställda motorer lutar och visst är det av utrymmesskäl.
De som inte lutar skulle väl vara V6 eller boxer då :-)

Uppdaterat: 2010-01-24 11:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som bekant använder både Porsche och Subaru boxermotorer. Men jag tycker det skulle bli en vaggande känsla i en bil med nämnda motorkonfiguration, med tanke på vevstakarnas och kolvarnas sidledsrörelser. Hur har de löst detta?

Uppdaterat: 2010-01-25 13:01

Jes, angående bilar med tvärställda lutade motorer, hade Peugeot en modell som hette 104, vilken var utrustad med en [b]72-graders bakåtlutad[/b] motor.

[Edited on 2010-02-03]

Uppdaterat: 2010-01-28 16:43
Citat:

[b]av:[/b] metallkeramik

Som bekant använder både Porsche och Subaru boxermotorer. Men jag tycker det skulle bli en vaggande känsla i en bil med nämnda motorkonfiguration, med tanke på vevstakarnas och kolvarnas sidledsrörelser. Hur har de löst detta?

En boxer ska ... normalt inte ge någon vaggande känsla. Men visst, som gammal VW mekare kan jag mycket väl minnas hur man åkte som en ping-pong-boll med huvudet bak i motorrummet ... speciellt transportarna. Men det var nog bara då någon cylinder missade på något vis ... vilket i övrigt var mycket vanligt.

Porshe har byggt både V-motorer och radmotorer ... Boxern, och svansmotorkonceptet var egentligen utdömd, det var tydligen ett kundkrav att 911 överlevde. 924 var tilltänkt efterträdare. Kanske lite bra att det blev som det blev ... :o)

Uppdaterat: 2010-01-30 17:57

Som tidigare skrivis lutar man motorn för att minska höjden. Om man tittar under huven på en engelsk småbil från 40-50-talet så är motorn helt vertikal, men det finns nästan plats för en till motor ovanpå den första beroende på det rådande bilmodet med höga (och praktiska) karosser.

När det gäller boxermotorer tar kolvarna och stakarnas masskrafter ut varandra.

Uppdaterat: 2011-01-25 12:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre