Vi Bilägares forum

Provkörningar

Provkörningar

Ibland provkör jag nya bilar/modeller bara för att jag är intresserad. Det vore intressant att ta del av era (subjektiva) omdömen om de bilar ni har provkört. Kanske kan denna tråd leva ett tag?

I helgen provkörde jag nya Lexus GS450h, F Sport.

http://www.lexus.se/all-new-gs/index.aspx#/exterior/gsfsport

Färden tog ca dryga timmen och bestod av stadstrafik 1/3 och europaväg E4 2/3.

Positiva intryck: Välbyggd, tyst och mycket komfortabel. Stabil i hög fart, inte speciellt stötig i stadstrafik. Gott om kraft. Stämmer förbrukningen så är den dessutom riktigt snål.

Negativt: Dyr. Alltför dyr. Jag tyckte inte alls om den nya instrumenteringen som var svåröverskådlig. Styrningen av bildskärmen (gps m.m.) var minst sagt knepig och svårarbetad. Blinkersen med ett lätt tryck föra bara tre blink ställde till problem, man visste inte riktigt om det bara skulle komma tre blink eller mer - dvs läget mellan den "lätta" blinken och den "vanliga" var svårdefinierad. Förmodligen är detta precis som bildskärmsstyrningen något som man blir van med över tid, men ändå. Bilen var utrustad med "nighr-vision" - nu testade jag inte detta eftersom det var dag. Däremot projicerades hastighet i vindrutan tydligt och bra.

Köpläge? Prisvärd? Nej. Då rekommenderar jag isåfall "gamla" GS hybrid - man kan hitta en 06-08 för under halva priset av vad denna kostar.

Uppdaterat: 2012-06-11 09:31
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

junkers skrev:

Just Mazda CX5 brukar numera sättas först även i tyska tidningars tester men den är nog som du säger fjädrad för mer aktiv körning än de andra.

Jo, försäljaren påpekade att den vunnit många tester. Han tyckte också det var märkligt att jag ansåg att bilen var stötig eftersom många andra kunder visst tyckt den var bekväm. Men jämfört med en Skoda Superb kombi är den i alla fall stötig.

Uppdaterat: 2012-08-14 15:23

Har du provar en Outlander?
Kanske ett nummer större och en av de fulaste bilar jag vet, men det syns inte från förarplatsen.
Och med stora Peugeotdieseln och en perfekt automat är det en väldigt trevlig och rymlig bil med riklig standardutrustning.
Och den är komfortabel!
Visserligen har den inte Saabs komfort i stolarna, men vilken bil har det? ;-)

Uppdaterat: 2012-08-14 18:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

//skodaägare: Vad finns kvar att prova av små SUV´s? Honda CRV, Toyota RAV? Bägge är värda en provkörning.

Uppdaterat: 2012-08-15 10:33
Wer später bremst fährt länger schnell

Skoda Yeti måste väl ändå vara värd att titta närmare på?

Uppdaterat: 2012-08-15 12:26

Tänkte prova en Ford Kuga vid tillfälle. Kanske blir en sväng i en Skoda Yeti också. Honda CR-V har bara 5-växlad automat vilket känns lite gammaldags. Toyota Rav-4 kanske jag borde prova.

Uppdaterat: 2012-08-15 13:12

Antalet steg i en automatlåda har inget med gammaldags att göra.
Ju större användbart varvtalsområde med så flack momentkurva som möjligt, ju färre steg behöver lådan.
Jämför med en yankee från femtiotalet där det sällan var mer än två steg i lådan.
Det berodde inte på att de inte kunde bygga lådor med fler steg utan på att de stora relativt lågvarviga gjutjärnsspisarna hade ett stort vridmomentområde.
Det behövdes inte fler steg.
De manuella var ju treväxlade, ettan användes ju bara vid start och var osynkroniserad, tvåan och en hög trea var körväxlar.

Av någon anledning har journalister och reklamen fått det till att vara en fördel med så många växlar som möjligt och höjden av modernitet.
Det är det inte, det indikerar endast ett snävt momentområde och i det fallet är det bättre med en CVT-låda.
Men det är lite annorlunda när det gäller dubbelkopplingslådor.
När det inte finns någon momentomvandlare kan det kanske behövas fler steg beroende på motor.

Uppdaterat: 2012-08-15 13:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer, så enkelt är det inte.
Bränsleförbrukningen är inte enbart varvtalsberoende utan även belastningsberoende.

Uppdaterat: 2012-08-15 20:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Allt är ju kompromisser i det här läget.
Man kan nog helt klart räkna med mer krångel ju fler växellägen det blir, naturligtvis behöver det inte vara så, men kostnaderna ökar helt klart.

Och som jag skrev tidigare är det från det praktiskt användbara vridet som tillverkaren bestämmer antalet växellägen.
Till exempel skulle en motor med ett väldigt snävt vridmomentområde vara bäst med en CVT-låda.
Motsatsen är ju elmotorn med högt moment redan från start, eller den ång- eller tryckluftdrivna kolvmotorn som ju har konstant moment, som inte behöver någon växellåda.

Uppdaterat: 2012-08-16 07:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En fördel med fler växelsteg är ju att man kan ha lägre utväxling på de lägre växlarna för bättre acceleration, men samtidigt ha hög utväxling på de högre växlarna. Därför så kan även motorer med ganska blygsamt moment kännas kvicka med fler växelsteg. De här med att tillverkarna skulle anpassa växelstegen efter momentet i motorn stämmer nog inte riktigt. Mercedes började ju med sin 7-växlade automat på de stora motorerna medan de mindre fyrcylindriga som skulle behövt lådan fick dras med den gamla 5-växlade. Det var först 2011 som alla motoralternativ fick den 7-växlade automaten. Däremot har ju VW haft DSG-7 till de mindre motorerna och DSG-6 till de större.

Uppdaterat: 2012-08-16 08:10

Nu har jag även provat Ford Kuga och tror inte jag behöver leta vidare. Om det är något Ford kan så är det att göra bra chassin! Den som väljer en BMW X1 framför en Ford Kuga betalar bara en massa pengar för en produkt som inte är bättre. Visst Fords inredningsdesign är väl inte den roligaste, men materialkänslan är det inget fel på, även jämfört med BMW.
Chassit är en nästan perfekt blandning mellan sport och komfort. Framför allt returdämpningen imponerade. Inget eftergung över gupp, men samtidigt mycket mjukt.

Uppdaterat: 2012-08-16 11:32

Kuga är ju grymt snygg utvändigt dessutom!

Uppdaterat: 2012-08-16 17:02

Provade en Audi Q5 idag också för att se om den är värd prispåslaget gentemot en Ford Kuga. Men tyvärr inte. För stötig den med. För oss som undrar varför Audi/BMW m.fl. är så dyra så kan det ju vara intressant att läsa dessa artiklar. En Q5:a är ju i stort sett en höjd A4/A5 och en Kuga är en höjd Focus, så dessa artkilar är ju ganska intressanta:
http://blogs.insideline.com/straightline/2011/02/2012-ford-focus-titanium-suspension-walkaround.html

http://blogs.insideline.com/roadtests/2009/07/2009-audi-s5-suspension-walkaround.html

Tycker Audins fjädring verkar vara väldigt genomtänkt och delarna verkar inte triviala att tillverka. Så det finns ju en förklaring till prisskillnaden. Fordens "enklare" lösning funkar dock bättre i vardagslag. Kanske för att man satsat mer pengar på avstämning av fjädrar och dämpare.

Uppdaterat: 2012-08-20 13:39

Jag har varit och provat nya Peugeot 508 RXH Dieselhybrid, det var en väldigt trevlig bil att köra, den skulle jag vela ha, men det som är minus är att man bara får dra typ 1100 kg med bilen och att den kostar typ 400.000 och jag köper ju bil med egna pengar så lite dyr är den dock. Bättre att byta var 3:e år iställe och köpa en billigare diesel variant.
Men en mkt tyst och trevlig bil var det :)

Uppdaterat: 2012-08-20 15:52
Pär

Var bara tvungen att prova en Skoda Yeti också. En riktigt toppenbil! Nästan lika bra fjädring som Kugan och kanske till och med bättre på att hantera gropar och fördjupningar i vägen.
Skulle ha väldigt svårt att hosta upp de extra slantarna för en BMW X1 framför en Skoda Yeti.
Det spelar ju ingen roll att man har mer avancerade och dyra hjulupphängningar om de varken ger mer komfort eller bättre vägegenskaper.

Uppdaterat: 2012-08-23 15:39

Yeti är ju så grymt ful så den går ju bort direkt.

Uppdaterat: 2012-08-23 18:52

Autoexpress.co.uk tyckte inte om Yetis fjädringsegenskaper, Peugeot 508 däremot gillade dom.

Uppdaterat: 2012-08-23 21:29

Två provkörningar, bägge Lexus eftersom de hade en "hybrid-helg" på Toyota i närheten av där jag bor.

Testade nya RX 450h F-Sport. Det är väl den bilen som jag tänker byta till närmast. Jag kör sedan ca 3 år tillbaka en RX 400h. Skillnaden dem emellan? Inte så stor faktiskt - speciellt inte köregenskaperna. Den är dock ordentligt omgjord interiörmässigt (instrumenten). Jag har svårt för den nya "joysticken, eller musen" som styr det mesta (radio, tfn, gps, färddator etc), förmodligen blir man van. Preblemfri, tyst och komfortabel färd som väntat.

Mer spännande och faktiskt litet övereraskande var nästa test av nya "lilla" GS 250. Samma V6 som i IS 250. Bekvämare, rymligare än IS. Dock samma problem här med joysticken. Skulle mycket väl kunna tänka mig denna istället för en RX. Mer "körglad" bil. Drar dock mer bränsle (0.89 mot 0.60-någonting för RX). Kommer även den som hybrid nästa år men då byts nog den utmärkta v6an ut till en "fyra".

Kollade även in Prius ladd-hybrid. Gick dock inte att provköra denna gång.

Uppdaterat: 2012-09-03 09:36
Wer später bremst fährt länger schnell

Nya GS finns ju redan som hybrid i GS450H, den har jag provkört på semestern (en trevlig Lexusförsäljare i Karlstad insisterade på det), dock lite väl mycket pengar för min smak men i övrigt gav den rejäl mersmak och den har riktigt imponerande prestanda!
345hk och 0-100 på 5,9 sek kombinerat med 0,59L/milen och 137gram CO2 finns knappast någon konkurrent i storleksklassen som slår, knappt ens dieseldrivna sådana.

Prius-laddhybrid provkörde jag förra veckan och den känndes rätt lik min Prius 3 att köra förutom att det känns än mer framtid att köra så långa sträckor utan att bensinmotorn startar.

Har även provat bla Honda Civic Hybrid på jobbet (dock begagnad) samt på semestern kollat närmare på ett antal andra modeller som tex. Chevrolet Volt och Opel insigna samt Peugeot 508.

Nya Lexus IS lär bli intressant i Hybridversion som ska komma redan i vinter som jag förstod det, skulle vara kul att veta faktauppgifterna samt förbrukning/utsläpp på den.

Uppdaterat: 2012-09-04 20:56

Nu har jag varit ute och provkört igen. Vill testa Mercedes B-klass efter alla fina omdömen den fått. Har också läst Thommys recension av bilen under hans profil. Så förväntningarna var ganska höga. Men tyvärr så kan jag nog inte säga att jag är lika imponerad. Visserligen är B-klassen ganska hyfsat prissatt, men lägger man på lite utrustning så drar det ju snabbt iväg. Jag klämde och kände lite på inredningen, men blev inte så imponerad. Hela nederdelen av panelen (runt ljusomställaren och mittkonsolen) är ju i hårdplast. Inget mjukt material där inte. Känner man lite på plasten runt klimatanläggningen så knakar det till lite. Dörrsidorna är dock välgjorda och känns exklusivare än de i t.ex Skoda och Ford. Men ärligt talat, även om inredningen i t.ex Skoda Yeti ser lite tristare ut så känner jag ingen större skillnad i kvalité.
Ljudkomforten var väl ganska bra i lägre hastigheter, men på motorvägen så visslade och vindbrusade det ganska duktigt. Vidare så var jag inte så imponerad av kupeutrymmet. Kunde sitta bakom mig själv, men det kan jag i en Skoda Yeti också som har 1 decimeter kortare hjulbas. Fjädringskomforten var på det hela taget bra, men returdämpningen är lite för hård. Bilen rycker nästan till lite när man kör över ett större gupp eller efter att ha kommit ur en skarp kurva. Ford Kuga och Skoda Yeti är klart bättre. Designen på bilen är ju snygg men jag skulle helt klart välja en annan bil. För mig är inte B-klassen värd pengarna. För det höga priset tycker jag man kunde ha förväntat sig bättre avstämning av chassit och bättre materialval i inredningen.

Uppdaterat: 2012-09-07 13:26

Det kanske verkar förresten som jag är en hängiven Skoda-fanatiker som kommer köra märket för all framtid men så är det faktiskt inte. Har försökt lämna detta med märkesfanatism bakom mig. Var länge övertygad om att BMW var den enda bil man kunde köra. Lyckligtvis så kom jag över detta och började prova andra märken.
Den här gången blev den en Skoda för mig, men nästa gång blir det kanske en Ford, eller Citroen eller något annat märke. Det viktigaste för mig är vad man får för pengarna i fråga om byggkvalitet, fjädringskomfort, ljudnivå m.m. Det här med design är ärligt talat mindre viktigt för mig.

Uppdaterat: 2012-09-07 15:00

Det märks att det är tuffa tider i bilbranschen. Jag har haft min Volvo V50 i 1 år och har ett 3-årig personalbilsavtal. Nu blev jag kontaktad av försäljaren som erbjuder mig att kliva ur avtalet och teckna ett nytt i princip utan extra kostnad. Det jag får betala för är att jag jag har lite övermil och att avtalet är lite framtungt när det gäller värdeminskning. Så jag skulle få pröjsa 4500 netto för att "komma ur" avtalet i förtid.

Det som gör att jag trots allt funderar på erbjudandet är att samma firma säljer ut sina kvarvarande Ford Kuga inför lanseringen av nya modellen. Så en Kuga 4wd med diesel och automat, drag och titaniumpaketet som egentligen skulle kosta 348 000 får jag för 280 000.

Jag blev så sugen att jag idag åkte och provsatt bilen och blev mycket positivt överraskad. En mycket fin kvalitetskänsla på interiören, inget jag har upplevt i en Ford tidigare. Man satt mycket skönt i bilen och jag uppskattade den delbara bakluckan. Jag gillar bilklassen lill-suv väldigt mycket så det här blir en rejäl funderare. Ska få bilspecen och den exakta kalkylen i morgon hoppas jag.

Sedan väntar provkörning och då återkommer jag med en rapport.

Uppdaterat: 2013-02-04 19:09

Jag läste detta i något test. Chassit skulle vara kanonbra men ljudnivån lämnade övrigt att önska. Men dubbdäcken kanske överröstar detta ;)

Uppdaterat: 2013-02-04 20:13

Hur tror du att Kuga är i jämförelse med V50? På V50:n envisades dom med att inkludera sportchassi och 17" hjul, men jag tycker ändå att den är ganska okej när det gäller ljudnivån. Kugan delar ju många komponenter med V50.

Den jag har haft tidigare som varit värst var en Golf -08. En väldigt trevlig bil på många vis men jädrar vad den lät.

Uppdaterat: 2013-02-04 20:39

En av våra kunder som alltid köpte nya Volvo typ var fjärde år förr och hade en V70 sist köpte nu senast just en Ford Kuga då han tyckte Volvo-modellerna började bli så dyra, vi har bla. sålt nya vinterdäck+alufälgar till bilen (blev klart snyggare än med orginalhjulen!) och han är hitills nöjd med bilvalet, även om bilen inte ens är ett år ännu så har han inte haft några problem vad jag vet, (med reservation för att han var in i dag och pratade med chefen om något angående bilen som jag inte vet vad det gällde.) så det är väl som det borde då.
Jag tror inte du blir besviken jämfört med Volvo då Volvo-modellerna i dag ju är Ford i det allra mesta under ytan så klarar du bara av Fordens yta så är det ingen direkt skillnad jämfört med ett Volvo-köp men då stödjer du såklart Sverige som vissa anser väldigt viktigt.
Gillar du bilen annars så är det nog inget direkt sämre köp än en modernare Volvo som sagt och bara att slå till!

Uppdaterat: 2013-02-04 22:25

Kvalitet kan jag ju egentligen skita i. Är den dålig så lämnar jag ju bara tillbaka bilen efter 3 år, är den bra så kan man köpa loss den förmånligt som fan. Och reparationer behöver jag inte pröjsa för.

Jag har flera gånger funderat på en Tiguan men tycker dels att den är lite för dyr och dels upplevde jag den som ganska slö med den bensinare jag provkörde. Så en diesel som har 70 000 i rabatt är jävligt läskande.

Men jag har något i ryggmärgen som är emot Ford, så jag grämer mig att jag blev så positivt överraskad av bilen.

Uppdaterat: 2013-02-04 22:30

Lägg fördommarna åt sidan och acceptera att du i dag faktiskt åker just en förklädd Ford, gillar du bilen så varför inte slå till i så fall?
Även om Forden är billigare än motsvarande Volvo så vet jag inte om jag personligen tycker att 280 000kr låter som kanonbilligt för en utgående modell Ford Kuga men jag vet inte vad tex XC60 kostar.
En ny utgående Rav4 kan man få för 224 000kr inkl Businesspaket nu eller helt nya modellen som börjar på 237 000kr men det kanske är en pina att åka jämfört med Kuga och du kanske föredrar att köpa från just din Volvo/Ford-handlare pga. förmånliga avtal?
Oavsett så är det mesta under skalet lika i en Volvo som i Forden så kan du leva med det ytliga så lär du bli lika nöjd med den övriga bilen som med en Volvo.

Uppdaterat: 2013-02-04 23:14

Det var just därför jag skrev "Gillar du bilen så varför inte slå till i så fall".
Det där lär han ju märka snabbt vid provkörningar av bilarna och gillar han ändå Forden (liksom vår kund som körde V70 tidigare) så varför välja en dyrare Volvo då kan man fråga sig?
Men om man upplever Forden som alldeles för bullrig så är det ju en annan femma... =)

Uppdaterat: 2013-02-04 23:45

Jag föredrar att se det som att Forden är en förklädd Volvo än tvärtom.

Uppdaterat: 2013-02-05 06:10

Utrustningskrav på bilen är automat,drag,4wd,diesel,blåtand. Om jag bara håller mig till automat så börjar Rav4 på 324 000. Nu får jag ju bara välja mellan Ford, Volvo och Renault så Rav4 är inget alternativ även om modellen faktiskt tilltalar mig.

Uppdaterat: 2013-02-05 06:45

Har haft en Focus -07 som jag under ca: 4,5 år körde 10.000 mil med. Vad gäller kvaliteten under den tiden kan jag absolut inte klaga - inte en endaste reklamation eller reparation vilket t o m klår min föregående bil vilket var en Toyota.
Visst kan man väl konstatera att det inte var den mest "ljuddämpade" bilen på marknaden men skillnaden mot övriga bilar i ungefär samma klass (och prisklass) var nog knappt märkbar - i så fall får man nog gå upp en bit i pris. Detta med ljudnivån i lite "enklare" bilar kan nog påverkas rätt markant av vilka däck man har på bilen. Var faktiskt förvånad över att den med dubbade Nordfrost var såpass hyfsad ljudmäassigt - tror inte skillnaden var speciellt stor jämfört med sommardäcken. Men visst är det en stor skillnad ljudmässigt till t ex en Audi A6 - men det är även en stor prisskillnad som inte får förglömmas. Man kan inte ha samma krav på en billig bil som på en dyr även om givetvis vissa grundkrav måste vara uppfyllda även på en billigare bil.

Uppdaterat: 2013-02-05 08:56

Behöver du ärligt talat en Diesel och är det värt så mycket mer Rustan?
Helt nya rymligare Rav4 2,0 bensin med Multidrive-S automatlådan kostar 254 900kr i listpris, man får aldrig igen den stora merkostnaden hos dieseln då även bensinaren går relativt snålt och är billigare i det mesta annat.

mcregor, Kul att din Focus var såpass felfri! Jag tror som sagt inte en motsvarande Volvo riktigt är värld merpriset men det beror väl på vilka erbjudanden man får.

Uppdaterat: 2013-02-05 22:43

RAV4 är väl ändå höjden av ålderdomlig bil att köpa. Bullrig och lika billig i utförande som flera andra Toyotor.
En helt ny RAV4 är dessutom på väg.
http://www.autoweek.com/article/20121128/losangeles/121129877

Uppdaterat: 2013-02-05 22:50

Det är så jääääääääääääääävla tröttsamt att oavsett vilken bil,märke eller typ man än diskuterar så är Ola Hanzzzzzzzons utgångspunkt alltid ett Toyota-alternativ.

Jag har förklarat ungefär 3000 att Toyota inte är ett alternativ i denna ägandeform så försök att fatta nån jävla gång.

Det vore skönt om dina Toyotapiller kunde intas rektalt i framtiden.

Uppdaterat: 2013-02-05 23:20

Har du missat att jag försöker rekomendera dig att köpa en Ford lika gärna som en Volvo Rustan?
Junkers, vad gäller Rav4 så är det just den nya modellens priser jag jämförde den gamla modellen av Forden mot men jag ber om ursäkt för detta då.

Uppdaterat: 2013-02-06 09:17

Ok trodde inte priserna på nya fanns ännu.

Ser ju lite bättre ut inuti än Auris i vart fall:
http://www.toyota.se/Images/09_RAV_Side_Profile_4_tcm287-1194021.jpg

Men vad är det med Toyota och priser p åDIesel, det är ju tokdyrt!

Uppdaterat: 2013-02-06 19:36

@Hanzzon - "såpass felfri" var kanske inte riktigt rätt uttryck för en bil som under 4,5 år gått 10.000 fullständigt felfria mil. Hur skall då en bil ha genomfört detta för att vara "!felfri" och inte bara "såpass felfri" - måste det vara en Toyota....
Kan säga att Toyotan jag hade före hade ett antal fel på ca: 7.500 mil även om det inte var några allvarliga fel. Men även byte av bromsbackar vilket jag slapp på Focusen trots längre körsträcka. Och Ja - jag hade gjort extra bromsservice varannan service... Och vilka överdjävliga servicekostnader (bara underhålls-service alltså) det var på Corollan - har inte upplevt motsvarande varken före eller efter. Vissa klagar på Kia men efter vad jag kollat så ligger dom snarare lägre än många andra.

Uppdaterat: 2013-02-06 20:54

Toyota är väldigt dyra att serva, det stämmer, stor skillnad mot mina Mazdor.

Uppdaterat: 2013-02-06 21:26

Haha så nu är dom svindyra att serva också, riktiga skitbilar det där Toyota! :-D Har ni jämfört priserna på samma verkstäder då och vet att det inte är just den aktuella verkstaden som skiljer sig från en annan?
Vi servar ju tex både väldigt många Volvo och Toyota med originaldelar och där är Volvo dyrare på både servicedelarna samt i arbetstid trots att man faktiskt byter mer på Toyotas servicear som tex växellådsoljor. Mazda har generellt dyrare reservdelar än både Volvo och Toyota men är ganska billiga att serva, ganska likvärdiga med Toyota där men med lite dyrare servicedelar generellt, detta går ganska enkelt att kolla upp i servicetider från Autodata samt pris på servicedelar för den som verkligen vill jämföra olika bilar med samma verkstadspriser.

Uppdaterat: 2013-02-06 22:37

Jag servade hos den enda Toyota-verkstad som finns i vår relativt stora stad och det är faktiskt helt sant att det var dyra servicekostnader. T ex fick jag betala ca: 5000 kr för 6000-milaservicen år 2006 - alltså för 7 år sedan. Om vi jämför lite med en visserligen mindre bil men med samma serviceintervaller och 7 år senare så kostar en 6000-mila på en ny Kia Picanto 2.527 kr idag- och det är en s k stor service ! Sen kostar 7.500-milaservicen på den lilla Kian 1.171 kr ! Vad ni tar i Edsbyn eller var det nu är du jobbar är rätt irrelevant för mig som inte bor där utan fick utnyttja den lokala Toyota-verkstan. Sen var det inte bara "mörkt" runt Toyotan utan den fungerade rätt OK och reklamationerna var aldrig några bekymmer vilket jag tacksamt konstaterade.

Uppdaterat: 2013-02-06 23:08

Mazda:
2000 mil kostade 1800:-
4000 mil kostade 2400:-

Toyota:
1500 mil kostade 1900:-
3000 mil kostar 3650:-

Tätare intervall och dyrare så är det. Båda självklart på lokal märkesverkstad, har kollat närliggande Toyotaverkstad också men alla verkar ha samma pris

Uppdaterat: 2013-02-06 23:28

Fortfarande helt OT, Men AL har du kollat: http://forum.saabturboclub.com/viewforum.php?f=3

Uppdaterat: 2013-02-07 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

AL, Ett nytt spjäll måste vad jag kan minnas programmeras in med ny mjukvara till en 9-5 -02:a för att fungera då programvaran inte ingår i reservdelarna som på vissa bilmärken, detta för att man i större utsträckning ska låsas till märkesverkstäderna så att man tjänar extra pengar på detta vilket är ett fult sett att bygga bilar och snevrider konkurrensen men så har många tillverkare tyvärr ytnyttjat systemen.
Detta är inget ovanligt fel på 9-5 och jag bytte ett senast för ca en månad med exakt de symtomen du har (där spjället går i nödläge) och den gången köpte vi ett på skroten till en exakt lika motor/årsmodell så var det rätt programmerat och funkade bra genom en återställning sedan.

Uppdaterat: 2013-02-07 16:57

Hanzzon angående servicepriser, sitter och läser senaste TV.
Auidi A6 3,0 TDI Variant = Sevicekostnad 3000 mil 1800:-, 6000 mil 1800:- 9000 mil 4863:-.

BMW 525d Touring = Servicekostnad upp till 8000 mil gratis.

Jaguar XF = Servicekostnad 2600 mil 0:-, 5200 mil 0:-, 7800 mil 6210:-

Tycker du då det är rimligt att en Toyota Anensis 1, 8 kostar 1900:- vid 1500 mil och 3650:- vid 3000 mil.

på 3000 mil är alltså Toyotan mer än 200% dyrare än Audi A6!!! som i denna trio är dyrast.

VW säljs ju numera med service för 100:- i månaden i tre år så den lär ju vara mycket billigare också.

Uppdaterat: 2013-02-08 19:52

Det ser ut som jag kommer att ha betalat 12000:- för service upp till 6000 mil på tre år ,det är inget annat än ett rån.
Nä detta var nog sista Toyotan för mig faktiskt. Jag tror att det i slutändan faktiskt hade varit billigare att köpa en en BMW 318d eller liknande när allt ska räknas ihop, den var inte mer än 20-30000:- dyrare i inköp när min Avensis köptes, hälften hade man fått direkt i form av gratis service, det är andrahandsvärdet det hänger på alltså men BMW:n är ju snålare också...

Uppdaterat: 2013-02-09 10:17

Junkers - VWs 3-års serviceavtal är rätt begränsat trots allt. Om jag inte minns fel så var det på 3 år eller 4500 mil. Normalt hinner man med 1 service på den tiden eftersom intervallet i de flesta fall är 3000 mil eller 2 år. Jag valde att inte ta det erbjudandet utan betalar istället för 3000-milaservicen - som man påstod skulle kosta ca: 2.200 kr när jag köpte bilen. Men visst - kör man hårt med bilen så att man får serviceindikering på halva den sträckan så är det säkert ett vettigt val med serviceavtalet.. Men nu var det ju Toyotas servicekostnader vi snackade om så jag skall inte tjata mera om VWs serviceavtal...:)
PS: Enligt Möllers så skall servicen t o m 6.000 mil kosta ca: 6.500 kr om man har 3.000 mil mellan servicetillfällena vilket serviceindikatorn på min Golf ser ut att hamna på (6.000 mila är en s k stor service). Sen kan man ju frivilligt välja att göra oljebytesservice däremellan men det är en annan diskussion...

Uppdaterat: 2013-02-09 11:08

6500 är ju bra mycket bättre än 12000:-
Kia kan man numera köpa till tre år för 4900:- totalt.
Toyota får skärpa sig nu tycker jag.
Halkar efter på garantier, dyr Service, hänger inte med på motorsidan och framförallt oerhört låg kvalitetskänsla på inredningarna.

Uppdaterat: 2013-02-09 15:39

Kan vi hoppas på ett förtydligande från Edsbyn? ;-)

Uppdaterat: 2013-02-09 17:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Hanzzon: Spjällhuset på 9-5 innehåller inget styrdon, där finns bara potentiometrar. Det man kan behöva göra är att uppdatera motorstyrdonet om den inte har senaste uppdateringen. Men den uppdateringen är rätt gammal nu så det borde vara gjort på de flesta bilar.

AL: Man kan ju pröva att rengöra elektroniken men troligtvis är den förstörd av rökgaser. Annars är det inga stora problem.

Uppdaterat: 2013-02-09 21:15

Hur många här tycker att 3000-mila service-intervaller är vettiga för oss här i norden?
Självklart blir även en Toyota billigare att serva om man servar den var 3000-mil (vilket är fullt möjligt) som hos VAG eller tvärtom en VAG dyrare att serva kortsiktigt om man servar den var 1500-mil i stället för 3000-mil men erfarenheterna visar att dessa intervaller inte funkar något vidare i praktiken.
Vi servar flera VAG bilar var 1500-mil på kundernas egna begäran och jag skulle göra detsamma om jag haft en sån.
Sen om man bara köper nya bilar och bara har dessa ett par år så kan man ju blunda för detta troligen utan att drabbas av några konsekvenser om man så vill då man troligen inte riskerar annat än sämre rykte & andrahandsvärde men det man riskerar kan väldigt snabbt äta upp servicekostnaderna.

Sen håller jag helt med dig Junkers om att 3600kr låter för dyrt för en 3000-mila service på Avensisen i mina ögon, men varken delarna eller framförallt inte servicetiden är det minsta dyrare eller längre på en Toyota jämfört med de flesta märken i dag och det är ju fritt att välja verkstäder i dag.
Vi tar ju betalt enligt hur lång tid servicen tar och där ligger Toyota klart bättre till pga. service-vänligt byggda bilar jämfört med de flesta andra vi servar och Toyota-ägarna får ändå i regel mer bytt för att bilarna ska fungera bättre långsiktigt som tex växellådsoljor som oftast inte ingår i de Européiska tillverkarnas intervaller.

Trasten, Inte heller Volvo har ett "styrdon" i spjällenheten likväl måste den kodas in till bilen för att fungera och detta påstod även Saab senast jag pratade med dom men menar du att detta inte behövs alltså?

Uppdaterat: 2013-02-12 12:48

Nä man kan inte serva en Toyota med 3000 mils intervall med bibehållen garanti.

Uppdaterat: 2013-02-12 18:02