Provkörningar

151 inlägg 0 nya
Provkörningar

Ibland provkör jag nya bilar/modeller bara för att jag är intresserad. Det vore intressant att ta del av era (subjektiva) omdömen om de bilar ni har provkört. Kanske kan denna tråd leva ett tag?

I helgen provkörde jag nya Lexus GS450h, F Sport.

http://www.lexus.se/all-new-gs/index.aspx#/exterior/gsfsport

Färden tog ca dryga timmen och bestod av stadstrafik 1/3 och europaväg E4 2/3.

Positiva intryck: Välbyggd, tyst och mycket komfortabel. Stabil i hög fart, inte speciellt stötig i stadstrafik. Gott om kraft. Stämmer förbrukningen så är den dessutom riktigt snål.

Negativt: Dyr. Alltför dyr. Jag tyckte inte alls om den nya instrumenteringen som var svåröverskådlig. Styrningen av bildskärmen (gps m.m.) var minst sagt knepig och svårarbetad. Blinkersen med ett lätt tryck föra bara tre blink ställde till problem, man visste inte riktigt om det bara skulle komma tre blink eller mer - dvs läget mellan den "lätta" blinken och den "vanliga" var svårdefinierad. Förmodligen är detta precis som bildskärmsstyrningen något som man blir van med över tid, men ändå. Bilen var utrustad med "nighr-vision" - nu testade jag inte detta eftersom det var dag. Däremot projicerades hastighet i vindrutan tydligt och bra.

Köpläge? Prisvärd? Nej. Då rekommenderar jag isåfall "gamla" GS hybrid - man kan hitta en 06-08 för under halva priset av vad denna kostar.

Wer später bremst fährt länger schnell

Om en bil är prisvärd eller inte är ju en väldigt subjektiv uppfattning.
Rent generellt kan i princip vilket märke som helst köpas till halva priset om man väljer en tre år gammal modell.
Men många värdesätter att köpa en helt ny bil och att åka i en helt ny bil-en tid!
Bilen blir ju snabbt begagnad.
Och de första tre åren sjunker den väldigt i pris=dyra mil, men ok anser man sig ha råd med det så kan man ju kosta på sig det.
Det blir ju lite annorlunda med företagsbilar, där byter man ju ofta vart tredje år.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul ämne för en tråd Jalfa.

Alltid roligt att läsa om andras provkörningar.

Jag ska själv ta och skriva här när jag provkört någon ny bil.

Naturligtvis är bilar i den klassen sällan "prisvärda" ..
En rättvis jämförelse måste göras mot jämförbara modeller.
Själv har jag, för längest insett att begagnade bilar, liksom hus, båtar och motorcyklar är oändligt mer prisvärda än dito nya ;o)

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Jalfa.

Detta blir en fin bil till mig ;o) Jag har provkört denna och flera konkurrenter.........men prisvärd det är ingen av dom. Men ändå har ju Lexusen lite utav framtidsteknik i sig och de andra stenåldersteknik i jämförelse. Och det är väl detta som avspeglar sig i förbrukningen.

Sedan så har du ju en begagnad Lexus Gs 450h som är prisvärda i jämförelse med nya. Och du får ju även då framtidsteknik i din begagnade bil. Vilket inte är fel.

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061103.pdf

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/061302.pdf

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Provkör också bilar för "skojs" skull då och då. Nu senast en Ford Mondeo 2.0 TDCI 140 hk med Powershift. Mycket trevlig bil måste jag säga. Bra styrrespons och nästan för bra gasrespons. Var nästan svårt att dosera gaspådraget. Man tryckte till lite grann så sköt bilen iväg som bara den. Kändes piggare än 140 hk. Går också ganska komfortabelt om än lite stumt över ojämheter i lägre farter. Ford får ju ofta kritik för sin kvalitetskänsla, men jag klämde och kände på inredningen och fick ett bra intryck. Det var mjuka stoppade paneler överallt. Det negativa jag hittade är:

- Ryck i ratten på ettans växel, alltså "torque steer" dock inte speciellt farligt.
- Lite för mycket motorljud för min smak.
- Sidospeglarna är lite för "smala", men då är jag också van vid jättespeglarna på min Skoda Superb.
- Stolarna hade inget justerbart svankstöd.

I övrigt så tycker jag att det var en kanonbil och ska absolut ha med Ford i tankarna när det är dags att byta bil nästa gång.

En vit Mondeo med det där sportpaketet som är i stort sett gratis är dessutom grymt snygg!

Idag var jag ute igen och provade den här gången en Audi A6 Avant 2.0 TDI med multitronic låda. Tycker det är intressant att jämföra så kallad "premium" med icke-premium för att se om man hittar skillnader som kan motivera prisskillnaden. Som jag tidigare sagt i andra inlägg så har jag fortfarande svårt att se varför en premiumbil som Audi A6 skulle vara så mycket bättre än t.ex en Ford Mondeo. Här är några reflektioner på A6 jämfört med Mondeo:

- Audin gick tystare. T.ex. motorljudet var mer väldämpat.
- Forden hade bekvämare fjädring.
- Drivlinan med 2.0 liters diesel och powershift kändes mycket rivigare än den i Audin.
- Dörrar och baklucka kändes lättare i Audin och var mycket lättare att slå igen.
- Utrymme i baksätet och bagageutrymmet var mycket bättre i Mondeon.
- Inredningen i Audin var helt klart snyggare och hade mer finesser som en skärm som fälldes upp när man slog på tändningen. Dock är jag inte så säker att kvalitén var så mycket bättre. Forden hade också mjuka paneler i stort sett överallt och inget rasslade i inredningen.

Sammanfattningsvis så skulle jag ha svårt att motivera för mig själv att köpa en Audi A6 framför t.ex. Ford Mondeo eller Opel Insignia. Det är trots allt en skillnad på i runda slängar 100000 kronor.

Hade min bil på service idag och fick en lånebil under tiden. En ny Vw UP.
Jag är kanske inte rätt person att uttala mig om småbilar eftersom jag bara ägt en småbil hittills i mitt liv och det var en några år gammal Golf Gsl jag hade i början på 80-talet.
Men Golfen jag hade då var roligare att köra än den helt nya Vw UP jag lånade idag.
Den kändes precis att köra som den saluförs som, en billig liten bensinsnål småbil.
Tråkig inredning med nakna plåtytor precis som på 80-talet. Slö, surrig.
Sittplatserna fram var väl ok men bak skulle jag inte vilja sitta. Den enda fördelen var kanske att den under min körning snittade 5L/10 mil. Min Skoda Octavia dricker lite mer
bensin än så men den känns som en lyxbil i jämförelse och jag betalar hellre de dl mer den dricker.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det är nog det här det handlar om många gånger.
En del förleds att tro att det är så extremt viktigt att nya bilen drar någon dl mindre per mil att man kanske står ut med lite mer spartanskt bilägande.
Jag har en bekant som bytte bort sin alldeles utmärkta bil mot en småbil för att spara ett par dl/mil.
Den bilen hade åtskilliga tusen mil kvar och det han betalade emellan kommer han aldrig att köra ihop med en lägre förbrukning.
Han åker nyare, men sämre!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Citroen C4 bensin, automatväxlad.

Hyrde bilen två dagar i Spanien för färd mellan Barcelona och Perpignan (Frankrike). Till största delen på betalvägar (motorväg).

Trevlig, snygg, rymlig. Utmärkt förarplats, gillade instrumenteringen skarpt. Lättkörd men på tok för svag motor som gjorde att omkörningar på icke motorväg undveks. Gillade inte heller automatlådan som gav ett "slirigt" intryck. Synd på så rara ärtor. Med mer hästkrafter och bättre automatlåda så skulle skulle den kunna locka till köp.

Provkörde en C4 diesel i Sverige för några år sedan. Då tyckte jag vägljudet (däcksbuller och motorsurr) var olidligt högt. Nu i Spanien så fanns inget däcksbuller att tala om men den var fortfarande "surrig" på (i) motorvägsfart över 125 km/tim.

Wer später bremst fährt länger schnell

jalfa, det är en helt annan vägbeläggning i Spanien än i Sverige.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Provkörningar under det senaste halvåret som jag kan komma rak arm:
Hyundai i40 diesel, Ett klart lyft för Huyndai och den gick väldigt fint i mina ögon med tillräcklig motor, inte så mycket att hänga upp sig på annat än att jag tycker fronten ser lite liten ut på något vis jämfört med övriga bilen, nu är jag dock petig och "letar fel". =)

Toyota Avensis-12:a alltså den Faceliftade versionen, Provade även där dieselmodellen med den nya miljöklassade 125hk dieseln, gick väldigt fint och klart tystare än icke faceliftade versionen (-09-11) i mina öron, dessutom känndes fjädringen lite komfortablare trots att bilen känndes roligare och lite mer aktiv att köra.
Tyckte denna gick lite finare än i40 som är ganska jämförbara i övrigt men jag skulle personligen inte betala över 20 000kr extra för en dieselmodell då man kan få en 1,8 liters bensinare på 147hk så mycket billigare som även den går att köra väldigt snålt (0,55L/milen hade en kund på jobbet i dag kört sin på berättade han), jag skulle hällre bensinaren och även den fina steglösa automatlådan för dessa pengar och ändå få flera tusenlappar över till annan utrustning.

Toyota Prius-12 även detta den Faceliftade versionen av Prius som nyss kommit som dock ser ganska snarlik ut utvändigt, invändigt var det däremot stor skillnad då äldre Priusens fula gråtrista tyg/plyschklädsel som jag personligen inte gillar (och därför har jag haft läderklädsel som "krav" då detta lyft hela inredningen) men nu var det en helt ny klädsel i Priusen och den hade förvånade nog halvskinn som standard(!) och denna klädsel var dessutom riktigt fin och ett grymt lyft jämfört med inredningen tidigare.
Dessutom var nu backkamera med "Toyota toutch" och färgskärm standard liksom UV-tonade rutor och Head up display redan från början i alla versioner helt utan några tillägg vilket man tidigare blev tvungen att kryssa i dyrare versioner för att få.
Detta gör Priusen betydligt mer välutrustad och mer prisvärd än tidigare modell.

Backkamera, halvskinn och UV-tonade rutor som ger en betydligt svalare bil (jag har detta även nu) ger stort mervärde för mig då detta ingår och var betydligt dyrare att få tidigare så vad är det för "säljsnack" med det?
Det är väl bra att man får mer för pengarna nu än tidigare då priset räcker till utan att lasta på en massa utrusning då jag tycker en ny Prius är i dyraste laget personligen.

Ska vi säga att den inte är lika dyr nu som tidigare då eftersom det ingår mer utrustning som kostade mycket extra tidigare? -Blir du mer nöjd med det? =)
Visst skulle jag önska att den vore billigare och en helt ny sådan vore klart mer intressant om priset inte vore dyrare än tex en Avensis med vanlig bensinmotor men så innehåller ju Prius lite mer unik teknik som man självklart tar betalt för, men jag hoppas liksom du att priset kommer att gå ner mer än att man får mer utrustning för pengarna.
Men det börjar det ju göra i andra nyare Hybridmodeller som Auris eller än hällre nya Yaris HSD som verkar bli klart mer attraktivt prissatts så det går åt rätt håll i alla fall.

Såg att Prius går att köpa till bättre priser hos tex Toyota uppsala som firar 40 år och säljer nya bättre utrustade facelift Prius-12 från 251 900kr vilket ju även det är possitivt.

Har du förresten provat Prius eller Avensis facelift av årets modeller än?

Provkörde nya Passaten för några dagar sen eftersom jag var nyfiken på att prova DCC, alltså Volkswagens ställbara dämpare. Provade en 2.0 TDI med DSG låda och just DCC. DCC-systemet fungerade utmärkt och det var en märkbar skillnad mellan t.ex. komfort- och sportläget. Däremot så störde jag mig på inredningskvalitén. Har för vana att vila "gasbenet" mot mittkonsolen och när jag gjorde detta i Passaten så knakade konsolen.
När jag kände på den så var den gjord helt i hårdplast utan stoppning. Känns lite billigt på en bil som kostar en bra bit över 300000:-. I övrigt så kan jag inte komma på något att klaga på, möjligen motorljudet som jag tycker var lite dåligt dämpat. Fast om jag bara går på hur bilen kändes att köra så skulle jag nog heller skaffa en Ford Mondeo, så kan jag få en bra blandning mellan komfort och sport utan att hålla på att trycka på en knapp fram och tillbaka.

Nu har jag vart och provkört igen :-). Denna gång en Citroen C5 med gashydraulisk fjädring. Ångrar nästan lite att jag inte köpte en sån. Vilken underbar komfort! Synd bara att den är så trång i baksätet. Nästa gång jag byter bil så är det inte alls omöjligt att det blir en Citroen med hydractive-fjädring. Ju mer jag läser om detta fjädringssystem desto mer fascinerad blir jag.

Den fjädringen har jag hyllat i 58 år och den har blivit allt bättre.
Skodaägare, den här är något lite rymligare:
http://www.blocket.se/helsingborg/Citroen_C6_3_0__Automat_NAVI_Skinn_Svensksald_40964585.htm?ca=8&w=3

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har kollat lite på C5:an med 160hk HDI motorn och manuell låda, lite sugen på en sådan för det är väldigt mkt bil för pengarna, skulle få en sådan fullutrustad för just under 300.000 och det är bra tycker jag. Ska åka till Citroen center i Spånga och prova en och se hur den är i verkligheten.

Pär

Tycker också det är mycket bil för pengarna. Lite orolig för Citroens kvalitet bara. Även om det sägs att det har skett en stor uppryckning på den fronten.

Ja väldigt mkt för pengarna... Tror dom är mkt bättre numera eftersom att Peugeot ryckt upp sig så tror jag PSA gjort samma sak med Citroen.

Pär

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.