Vi Bilägares forum

Problem med Kamrem Audi A3 2.0 2003/4

Problem med Kamrem Audi A3 2.0 2003/4

Kanske kan någon förklara för mig varför Audi anser att deras bilar inte ska hålla mer än 9600 mil? Kamremmen gick (på väg till midsommarafton) trots att den alltid varit servad och åtgärdad på Audi auktoriserad verkstad. Rekommenderat byte vid 18.000 mil men ingen tidsgräns.

Har gjort en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden men skulle helst ha köpt en ny Audi. Är det det man kallar tysk kvalietet? Hittade en gammal men intressant artikel värd att läsa på

Tysk kvalitet? Nej, det verkar inte så... :: Nyheter
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20031201/tysk-kvalitet-nej-det-verkar-inte-sa

Om man försöka få in ett reportage i en biltidning vilken tycker ni att man ska satsa på?

undrar "Förundrad"

Uppdaterat: 2012-07-25 17:44

Kommentarer

Berätta mera? Hur mycket kommer Audi emot? Får du en splitterny motor så får du betala för att du får en helt ny motor men du ska inte hamna att betala för allt (skillnaden på din och en ny motor) och inte alls för arbetet som ingår. Har du miltalen rätt?

Uppdaterat: 2012-07-25 18:16

Varken Audi eller auktoriserade verkstaden tar något. Bilen är 200307 men modell 2004 enligt papper. Köpt begagnad ca ett år från privatperson därav att jag inte gjort anmälan mot Audi utan mot deras auktoriserade verkstad. som ahde bilen inne för reparation då något ljud kom från motorn och motorlampan hade lyst en gång. Den kom då tillbaka med svar att det var NOX sensorn som det var fel på. En månad senare havererade kamremen som sagt.

Uppdaterat: 2012-07-25 21:44

Jag köpte den för 7-8 år sedan och väldig tlite om bilar men jag håller med dig om att det borde finnas en rekommendation til verkstäderna även kring den rena åldern på kamremmen. MRF påpekar kust kamremmen som en extra viktig del att kolla upp vid försäljning av äldre begagnade bilar.

Gillar egentligen Audi, vi får se hur det slutar.

Uppdaterat: 2012-07-25 22:22

Står det i serviceboken så är det ditt ansvar annars bör Audi ta det på Goodwill.
Detta är en av anledningarna till att jag inte vill äga en bil som saknar gällande maskinskadeförsäkring!

Uppdaterat: 2012-07-25 22:46
junkers skrev:

Står det i serviceboken så är det ditt ansvar annars bör Audi ta det på Goodwill.
Detta är en av anledningarna till att jag inte vill äga en bil som saknar gällande maskinskadeförsäkring!

Vad ska stå i Serviceboen? Det står inget om att kamremmen var sliten.
Min Trygghansa maskinskadeförsäkring gällde uptill 15.000 eller 8 år så där blir det inget där då bilen faller på ålderskriteriet. De tog dock gladeligen betalt för 9 månader extra trots att försäkringne bara täckte i tre månader.

Uppdaterat: 2012-07-26 07:58
junkers skrev:

Står det i serviceboken så är det ditt ansvar annars bör Audi ta det på Goodwill.
Detta är en av anledningarna till att jag inte vill äga en bil som saknar gällande maskinskadeförsäkring!

Vad ska stå i Serviceboen? Det står inget om att kamremmen var sliten.
Min Trygghansa maskinskadeförsäkring gällde uptill 15.000 eller 8 år så där blir det inget där då bilen faller på ålderskriteriet. De tog dock gladeligen betalt för 9 månader extra trots att försäkringne bara täckte i tre månader.

Uppdaterat: 2012-07-26 07:59