Vi Bilägares forum

Partikelfilter

Partikelfilter

Jag har en Ford C-max från 2006 med en 2 liters diesel på 136 hk. I den sitter ett partikelfilter som det gör på alla moderna dieslar. Efter 12.000 körda mil ska nu filtret bytas. Jaha, tänkte jag, det blir bra vid nästa service. Men det är bäst att fråga vad ett sådant byte kostar. Till svar får jag då 12.000 kr!!
Vad är det som gör att ett partikelfilter byte ska vara så fruktansvärt dyrt? Ska det bytas partikelfilter i alla dieslar som har sånt? Ska inte filtret klara bilens livslängd?
Rent ekonomiskt så måste man ju tänka på det vid nästa bilinköp. Självklart ska miljön gå i första hand. Men den egna ekonomin måste styra i första hand.

Anders

Uppdaterat: 2010-12-20 12:40
Ford C-max

Kommentarer

Det är nog inte många som räknar in den faktiska kostnaden med att köra diesel.
Det här är en kostnad som lätt glöms bort.
Det är lättare att komma ihåg den tredubbla fordonsskatten.

Uppdaterat: 2010-12-20 13:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det går att köpa bilar som har underhållsfria system för partiklar.
TOYOTAS NYA KATALYSATOR

Toyota har utvecklat en ny typ av katalysator, DPNR
(Diesel Particulate Nox Reduction system) som reducerar
utsläppen av kväveoxider under 0.08 g/km, alltså
den gräns som gäller för bensinbilar från 2005.
Dessutom kan katalysatorn, enligt Toyota, minska partikelmängden
till under 0.005g per km, vilket nästan
är i nivå med Peugeots partikelfilter.
Systemet bygger på EGR samt tillfällig lagring av NOx.
Genom en extra bränsleinjektion ändras bränsle/luftblandningen
tillfälligt från mager till stökiometrisk, varvid
katalysatorn som består av ett poröst keramiskt
material reducerar kväveoxiderna till syre och kväve.
Partiklarna fastnar också och reagerar med det fria
syret. Systemet är underhållsfritt.

Uppdaterat: 2010-12-21 12:59
Elbil2

Friberg, låter lite skumt med 12000 kr för bara partikelfiltret. Det ska nog vara totalt för hela den aktuella servicen. Volvo har samma motor i sina modeller och där tar man ca 12000 kr för 12000-milaservicen (stor service i övrigt också). Själva filtret ligger då på ca 6000 kr. Detta belopp har farbror staten subventionerat med en skatterabatt på 5000 kr. Kan nämnas att det för de 5-cylindriga volvodieslarna inte finns något bytesintervall angivet för filtret så det kan väl också räknas som underhållsfritt.
När det gäller ekonomin så gäller givetvis att hålla tungan rätt i mun och få med alla parametrar. Min diesel köpte jag ny och den har nu gått 8000 mil. Har sammanlagt spenderat ca 330 000 kr totalt och den är kanske värderad till 130 000 kr idag så jag har haft en genomsnittlig milkostnad på ca 25 kr. Samma bil med bensinmotor räknar jag med skulle ha kostat ca 28 kr/mil.

Uppdaterat: 2010-12-21 14:31

oki

Uppdaterat: 2010-12-21 19:32

Jag var och lyssnade på ett intressant föredrag, som handlade om hur fordons avgaser inverkar på miljön och hälsan. Föredraget hölls av en numera pensionerad meteorolog. I föredraget framkom det bland annat att,
ur miljö- och hälsohänseende ska man köra ett dieselfordon utan partikelfilter, eftersom de största sotpartiklarna (svavel) från deras avgaser fångar upp de mellanstora och de minsta. Ett partikelfilter eliminerar inte de sistnämnda partiklarna Det är nämligen de minsta svavelpartiklarna som är farligast att inandas. Dessa små sotpartiklar tränger ner i lungorna, där de kan förorsaka cancer. Meteorologen hävdade, att det vore bäst om Sverige kunde införa den svavelfria europadieseln.

Uppdaterat: 2010-12-27 16:44

Som bilmekaniker tycker jag att det är rätt bedrövligt att folk accepterar dessa sanslösa kostnader som man är tvingade att göra för att avgasreningen ska fungera! Helt befängt i mitt tycke då jag tycker att avgasreningen ska vara underhållsfri eller åtminstonde inte kräva svindyra nödlösningar för att fungera som de flesta Europeiska bilmärken tyvärr har på sina dieselmotorer.
Toyota har däremot på sina dieselar (som Previa påtalade) med minst lika bra reningsgrad på avgasvärden och partiklar lyckats byggt in hela partikelreningen i katalysatorn och gjort den helt underhållsfri till skillnad från Europeiska Dieselar med partikelfilter vilket spar kunderna många sköna tusenlappar.
En annan nackdel med dagens dieselbilar är att motorerna knappt har någon överskottsvärme och därmed får mycket dålig värme vintertid varvid man på moderna dieselar är tyugna att montera in en orginalmonterad dieselvärmare som automatiskt hjälper motorn att bli varm vintertid.
Förutom att dessa dieselvärmare har ett eget litet avgasrör under bilen som helt saknar avgasrening (vilket är märkligt konstigt att det tillåts med dagens miljötänk) drar även dessa värmare såklart extra bränsle men största nackdelen är ändå att värmarna generellt har väldigt dålig hållbarhet och är väldigt dyra att laga.
Inte så kul som för den Passat-ägare jag pratade med häromveckan som blev utan värme i bilen för tredje gången på en tre år gammal Passat där dieselvärmaren redan bytts ut två gånger tidigare på dessa tre år varav han bara fick det första bytet på garantin...

Uppdaterat: 2010-12-29 23:47

Kul att du delaar min uppfattning om lönsamheten med diesel Conny, men i ditt fall med den körsträcka du har är den nog ändå billigare än en bensinvariant.
Lågt andrahandsvärde är nog något vi måste vänja oss vid oavsett bilmärke, det är nog dags att börja jämföra andrahandsvärdet med tredjehandsvärdet.
Jag har en kompis som alltid köpt bilar som gått ca 5000 mil och sålt dem vid 15000 mil.
Han åker betydligt billigare än jag gjort.
F.Ö. talade jag för ett par dagar sedan med en Saabåkare som kört sin 9-3 TID 23000 mil på tre år utan ett enda fel.
Ingenting, förutom en lyktstolpe som nyligen körde på honom ock pajade en backspegel.
Det är dags för byte och han har nu provat en hel del bilar för att jämföra, men han är tydligen helt låst vid Saab för det blir tydligen en 9-3 TTID.
Han gillar att det är en miljöklassad bil med 180hk!
Till skillnad från mig behöver han ingen kombi.
.
Men tillbaka till Toyota som det ju handlade om för dig.
Jag har ganska begränsade erfarenheter här ,bara L-C med 3 liters dieseln och den hara bara gått och gått utan problem.
Mest åker jag ju 9-5, inte helt felfritt, men faktiskt inga dyrare saker, mest ett par xenonlampor som blir dyra att byta på verkstad, men som är superenkla att byta själv.
Men nu blir det en del åka med en Volvo V70 med 185hk dieseln, vi får se hur det blir med kostnaderna på den.

Uppdaterat: 2011-01-01 16:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har faktiskt aldrig varit med om detta fenomen på de Toyota-dieslar vi servar och aldrig på någon Toyota-motor överhuvudtaget har vi bytt eller varit med om något problem med gasspjäll då Toyota brukar ha vattenuppvärmda gasspjäll på sina motorer för att förhindra just problem vid sträng kyla som många andra märken har, vet dock inte om just D4D motorn saknade detta från början eftersom det verkar vara några fler än du som varit med om detta i länken du skickade (på bensinarna har man dock haft uppvärmningen långt tidigare).
Men vi har som sagt inte varit med om detta på de Toyota-dieslar vi servar på jobbet och då är det trots allt några, har bla en kompis som har en Avensis-05 D4-D som gått 17 000mil problemfritt och han har inte ens motorvärmare! (Har dock lyckats övertyga honom att köpa det nu).
Vi servar vidare bla en Corolla Verso D4D-06 som gått 45 000 mil som väktarbil med olika chafförer helt utan problem med gasspjäll eller annat mekaniskt (vi har inte ens bytt kopplingen eller ett enda hjullager på bilen) eller ens ett enda elektronikfel då vi servat den hela tiden sedan den var ny så det har varit en imponerande bil.
Däremot har vi varit med om en tidig Avensis D4D D-cat som tjuvstannade i bland varpå man fick starta om bilen och det hände tydligen vissa av dom tidigaste D-cat motorerna men detta fixades givetvis till gratis på garantin så de flesta/alla bilar som kunde drabbas borde vara åtgärdade vid det här laget.

Uppdaterat: 2011-01-02 02:01

Ska vi prata andra bilmärken så har vi varit med om trasiga gasspjäll på allt från Saab & Volvo till Mercedes & Renault.
För att inte tala om de dyra elektroniska EGR-ventilerna som brukar finnas på de nyare dieslarna som håller dålig kvalitet på många Européiska märken, har bara sista månaden haft in en Peugeot -07:a och en Citroén-08:a (!) där dessa varit trasiga efter under 7500 mil i båda fallen och inget gick på några garantier vilket är minst sagt dåligt i mina ögon...

I övrigt tror jag som du misstänker Conny att du åkt billigare i en Prius än i en Dieselbil.
Min mor har i princip alltid kört dieselbil eftersom hon åker rätt långa sträckor och hon har aldrig ägt en billigare bil än sin nuvarande Toyota Prius som hon haft snart 1,5 år.
Vi har lånat den en hel del eftersom den går så billigt & bra att åka långt i och jag har intalat mig själv mer och mer att jag hällre borde köpa mig en egen och har en Prius även jag nu och dom är verkligen oerhört billiga att äga.

Uppdaterat: 2011-01-02 02:10

Det stämmer att Prius blev bla. lite stramare i chassiet & fick lite ändrad styrning 2006 i samband med en facelift.
Jag har själv köpt en sån facelift Prius 2 och om du är osäker på om den verkligen är "faceliftad" (då vissa skriver att det är en -06:a trots att den tex. är uttagen sent -05 och inte är -06:ans modell) så startade tillverkningen av facelift månad 11-05 så är bilen tillverkad senare så är det en sån. Är du osäker så kan du skicka regnummer till mig så kan jag kolla upp när den är tillverkad.
Men varför under 10 000 mil? Jag tycker inte att du ska stirra dig blind på miltalet utan mer kolla på skicket och se till att köpa en bil som är fullservad och skött som den ska, hälst på Toyota så allt som ska bytas vid service verkligen har bytts, det är viktigare än hur långt den gått.
Du lär ju förresten tjäna mer ju fortare du byter bort 940:n speciellt om du kör mycket tätortstrafik då du kommer att tjäna tusentals kronor på bara några få tankningar, det kan jag skriva under på...

Uppdaterat: 2011-01-06 14:44

Motorvärmare är självklart att föredra på alla bilar, även på Prius som jag skrev om i en annan tråd. Defa har modell-specifik motorvärmare till Prius och en sån har jag monterat i min Prius eftersom den tyvärr saknade motorvärmare, men monterar man inte själv (vilket inte många gör på dagens bilar) så är det oftast smartare att köpa en med motorvärmare från början om man kan välja.

Uppdaterat: 2011-01-09 17:49

Priusen förbrukar inte mycket mer bensin efter 33300 mil ser man i videon.
http://abclocal.go.com/kabc/story?section=news/car_tips&id=7887752

Uppdaterat: 2011-02-13 21:30
Elbil2