Vi Bilägares forum

nya Renault: kvalitet?

nya Renault: kvalitet?

Har Renaults nya modeller bättre kvalitet än tidigare? Erfarenheter? Vad tycker ni, bilmekaniker?

Uppdaterat: 2011-01-18 10:00

Kommentarer

Mina erfarenheter är att kvaliten är mycket bättre och min Megane -08 har ännu inte krånglat utan har visat sig vara en grymt underskattad bil.
Den är även tyst,bra utrustad och extremt rymlig.
Biltidningar väljer att framhålla sina favoritmärken och där finns inte Renault med!
Därav blir andrahandsvärdet tillsynes därefter men räknar man i kronor är det ändå ingen dålig affär!
Köpte precis en Clio -11 och den har nu rullat i ett par månader och även med denna bil är jag helnöjd.
Minus tidigare var nybilsgarantin men numera lämnar Renault 5 års garanti så det torde bli lugna år framöver!

Uppdaterat: 2011-01-19 12:51

Någon som har erfarenhet av den senaste Renault Lagunan?
Denna Renault-modell sjunger på sista versen, för snart (2012) lanseras ersättaren "Latitude". Det är som bekant möjligt att uppgradera en dieselmotor med en s k "trimbox". Ett hårresande exempel är, om man utför detta med Renaults 1,5 dCi motor, vilken då ökar hästkrafterna och vridmomentet från/till 110-166 respektive 240-300. Man kan undra om detta verkligen håller i ett längre perspektiv?

Uppdaterat: 2011-01-19 15:28

Jag har haft sex franska bilar genom åren, ingen dock en Renault, jag fick alltid höra att det var skitbilar.
Givetvis av de som aldrig haft en fransk bil.
Men jag fick samtidigt en hel del bekanta som också åkte franskt och vi kunde utbyta erfarenheter.
Jag måste tyvärr säga att jag idag aldrig skulle köpa en Renault.
Jag tror nog inte att de är så dåliga som jag fått höra, men flera gamla Renaultägare var besvikna, förr höll de hyfsat mekaniskt och även om de bitvis var krångliga att reparera så gick det.
Det som knäckte dem då var rosten.
Nu rostar de inte. det hinner de inte förrän de är slut mekaniskt, enligt en av ägarna.
Jag tror säkert att han överdrev, men faktum är att de är dyra att reparera.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110113-kamremskampen/index.xml

Uppdaterat: 2011-01-19 18:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej,

Har aldrig ägt en Renault men överväger att köpa en nu. Vi har idag en SAAB 9-5 Biopower som vi är mycket nöjd med, men när två barn snart blir tre överväger jag att köpa en Scenic. Har fått en bra offert på en ny Grand Scénic III 1,9 dCi Dyn med 5 års garanti och fri service i 3 år.

Vad kan ni säga om bilen:

Är motorn bra, tyst, pålitlig, bränslesnål?
Hur är andrahandsvärdet på dessa bilar?
Grejar den tre bilbarnstolar?
Är Renaults kvalitet bättre nu?
Något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!
/Daniel

Uppdaterat: 2011-01-19 20:38

Megane 3 är åtminstone tydligen bättre än Megane 2. Eller hur?

http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/250774/best_for_reliability.html

Uppdaterat: 2011-01-20 10:50

Renaults bilars elsystem kanske byggs med hjälp av kopplingsschemor från Haynes?
(Det var inte Lucas som uppfann den plötsliga avsaknaden av ljus, det var de som jobbat med hjälp av Haynes reparationshandböcker)!

Uppdaterat: 2011-01-20 16:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen som har egen erfarenhet av den nya Grand Scenicen?

Uppdaterat: 2011-01-21 21:10

Vet inte när den nyaste kom men jag bytte glödlampor fram på en omkring två år gammal Scenic på jobbet för nån månad sedan och det var nog den värsta bil jag någonsin bytt glödlampor på, och då är jag ändå rätt van att det är småbökigt på många nyare bilar jag byter på varje vecka, men på denna var det helt sjukt trångt och otroligt jäkligt att byta, efter att jag lyckats byta den ena så var jag så slut i fingrarna (som blödde) att jag fick ta hjälp av en kollega till andra sidan vilket var ännu värre så han gav upp efter en kvart så fick jag ta över igen...
I övrigt läckte den bilen även kylarvätska efter 2500mil.

Uppdaterat: 2011-01-25 20:27

Jag kan intyga det som Leifer skriver att Renault är experter på att byta och ändra saker hela tiden, Uppenbarligen fungerar Renault så att man hela tiden tar in ambud från underleverantörer och den som är billigast för stunden får göra komponenten.
För om man tex beställer delar, letar elscheman eller liknande kan det finnas mängder med alternativ på samma årsmodell trots att man väljer motor och till och med motorkod m.m så kan det ändå finnas flera alternativ vilket kan försvåra saker väldigt mycket.
Senast letade jag elschema till en Clio-00 som inte startade pga. att kablarna i kabelhärvorna håller dålig kvalitet och oxiderar sönder vilket kan ställa till väldigt roliga fel som kan vara hopplösa att hitta, då letade jag fram ett elschema till bilen i fråga med motorkoden men efter ett tag insåg jag att det inte stämmde med verkligheten så det ej gick att lita på eftersom Renault ändrat komponenttillverkare på bla motorstyrsystem och bilens elsystem var då lika som en helt annan motor i elschemat...
Sånt kan vara jätteskoj.
I övrigt ger jag fortfarande inte mycket för Renaults bilar i dag, dom är byggda på i princip samma sätt som tidigare med delar från tveksamma komponenttillverkare samt samma uppbyggnad av elsystem m.m och jag gissar att Renault har en hel del kryphål i sina 5-åriga garanti samt att dom förmodligen är hårda på kraven vid fel så sållas många dyra fel bort...

Uppdaterat: 2011-01-25 20:29

Jag hörde en bilbyggare för ett par år sedan som påstod att Renault tar en strålkastarlampa, en till och bygger sedan bilen runt dem :-)

Uppdaterat: 2011-01-26 08:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun det stämmer bra med verkligheten också för det är inte ovanligt med avancerade elfel på franska bilar, letade mig tex. fördärvad för några veckor sedan på en Citroén-08 som hade tvärdött och vägrade starta där en kabel från motorstyrenheten skavts sönder och kortslöt mot plåten i kabelhärvan med hundratalet kablar under vä. framljus typ, helt omöjligt att hitta om man inte skruvade bort bla hela strålkastaren för att kunna se och fingranska kabelhärvan som var helt oisolerad och låg och skavde emot vassa kanter på flera ställen bara i just det området, sånt är bland de absolut värsta felen som kan uppstå på en bil och kan vara i princip omöjliga att hitta i bland men i det fallet hittade jag felet till slut.

Har just för tillfället på verkstaden även en Opel diesel-08 årsmodell även den, som vägrar att starta för det mesta om bilen står ute, men startar till i bland för att snabbt dö igen eller så startar den och går på tomgång men då reagerar den inte alls på gasen i stället, men låter man den då få gå på tomgång en stund så den blir lite varm så funkar gasen och sen går bilen fullt ut efter det så länge den är varm tills man stänger av den och låter den kallna igen, då är den oftast helt omöjligt att få igång igen, och den knepiga är att inga felkoder finns lagrade i motorstyrningen och bilen får bränsle så det verkar vara något elektroniskt men det är en väldig nackdel när det inte finns några felkoder att få ledtrådar av, finns ju en hel del elektronik på en modern bil som kan göra att bilen beter sig som den gör...

Uppdaterat: 2011-01-27 19:36

Leifer, Tack jag vet men nix det gick inte på den, men på vissa andra Renault modeller som tex Megane får man som sagt byta genom hjulhuset.

Uppdaterat: 2011-01-27 19:39

Ja, det tycks finnas många invändningar mot fransk/Renaults kvalitet. Vad jag förstår har ändå Renault ambitionen att komma tillrätta med detta. Man får trots allt fem års nybilsgaranti (max 10000 mil) på en ny Grand Scenic. Skulle jag sälja den innan fem år så följer garantin med bilen vilket borde vara bra för andrahandsvärdet. Alternativet jag överväger är en ny Ford S-Max. Den kostar ca 20 tkr mer. Å andra sidan har inte Ford något lysande rykte vad gäller kvalitet och andrahandsvärde heller... Och Ford ger bara två års nybilsgaranti.

Jag ska låna en ny Grand Scenic av återförsäljaren i helgen. Är det något särskilt jag ska leta/titta efter?

/Daniel

Uppdaterat: 2011-01-27 21:11

Jag tror nog att jag övervägt de flesta alternativen: Peugot 5008 / Ford S-Max / Renault Grand Scenic / Citroen C4 Picasso / VW Touran / VW Sharan / Mazda 5 / Kia Carens. Mazdan har inte tre stolar i andra raden och går därför bort. Kian känns plastig/tråkig. VW är fina och har väl lite bättre rykte men är å andra sidan klart dyrare. Dessutom lämar VAG bara två års nybilsgaranti. Av alla dessa bilar så ligger Renaulten främst om jag jämför pris / motor / utrustning / garantier. Fullutrustad, med serviceintervall på 3000 mil / två år, fri första service och fem års nybilsgaranti ser Scenicen, åtminstone på pappret, ut som en bil med låga driftskostnader och mycket bil för pengarna.

Kom gärna med förslag på en bättre bil! Jag lyssnar gärna på förslag.

/Daniel

Uppdaterat: 2011-01-27 21:50

Jag skulle helt klart rekomendera Mazdan eller Kian av de uppräknade eftersom dom förmodligen kommer ha de mest nöjda ägarna efter något år då dessa i regel har bättre driftsäkerhet än de övriga, dock nämner du inte Toyotas Verso som som förmodligen kommer funka allra bäst i denna kategori, tittat på den eller är den för liten eller nått kanske? Annars finns det väl en uppstickare som du inte heller nämner som är bland det bästa alternativet jag skulle rekomendera efter Toyota vilket är Mitsubichi Grandis, har du kollat på den annars?
Sen är 3000 mil/2års serviceintervaller fö. inte en "fördel" i mina ögon då det kostar mer än det sparar eftersom dels servicearna som görs blir dyrare(med dyrare specialoljor och mer som måste bytas när det väl blir service) och dels blir risken för motorproblem är klart större på bilar med så långa serviceintervaller då dom ofta kan koksa igen i oljekanaler m.m vilket många tillverkare som förespråkar så långa intervaller har problem med medans dom som har mer normala intervaller inte alls har dessa problem.

Uppdaterat: 2011-01-27 22:11

Verson är fin, bra byggkvalitet, men känns klart mindre än t.ex. Scenicen. Se bl.a. ViB egen jämförelse. Största problemet med Grandis och Carens är väl att de inte tillverkas/säljs längre. Det finns enstaka lagerbilar kvar men jag tycker att de verkar ha äldre/sämre motorer.

/Daniel

Uppdaterat: 2011-01-28 18:42

Visst är väl Verson en lite mindre bil men den är väl rätt flexibel att utnyttja utrymmet då man sällan åker alla på en gång? Räcker den till så är det förmodligen den bästa och billigaste bilen i längden och Toyotorna brukar bli lättsålda med låg värdeminskning den dag den ska säljas, den har även underhållsfri kamkedja medans Renault brukar ha kamrem som inte är billig att byta när det blir dax för det.
Visste faktiskt inte att Grandis slutat tillverkats, synd för dom var vettiga familjebilar!

Uppdaterat: 2011-01-31 00:34

Resultat DEKRA Mangelreport 2012, http://www.gebrauchtwagenreport.com/ :

Laguna 3: 93.7 % (bättre än Avensis, Passat, Mondeo, Accord, Mazda 6)
Megane 3: 96.8% (bättre än Golf, Octavia, Prius, Auris..)

Toppbetyg även i ADAC Pannenstatistik.

Något har tydligen hänt med Renaults nya modeller..

Uppdaterat: 2012-01-13 10:12

Vad tyst det blev.. vad säger du, Hanzzon? :)

Uppdaterat: 2012-01-14 10:19

Tyst som i graven... kanske resultatet var besvärande...

Uppdaterat: 2012-01-23 09:33

Problemet med fransmännen är att de har varit oerhört ojämna gällande driftsäkerhet. Generellt syndade de mycket i början på 00-talet, i synnerhet Renault, så Hanzzon är inte ute och cyklar. Den andra generationens Megane och Laguna har haft oerhört mycket problem.

Å andra sidan var de rätt bra på 90-talet, höll ungefär samma kavalitet som andra européer, så de kan nog bättra sig. Samtidigt är det svart att uttala sig om nya modeller, den riktiga kvaliteten visar sig efter ett tag.

Uppdaterat: 2012-01-23 11:00

den nuvarande Meganegenerationen kom 2008 så den har haft några år på sig att bevisa att den håller en bra kvalitet.

Uppdaterat: 2012-01-23 11:22

Laguna 3 / DEKRA:
0-50 000 km: 93.7% (snitt 89.5%)
..efter ett tag..:
50-100 000 km: 84.5% - även battre än snittet! (75%)

Betyg ADA pannenstatistik: Grön +

TUV 2012: Plats 44

ägarundersökning:
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf

Auto Express top 100 survey:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/265609/the_top_100.html
Laguna 3 nr 19.

Wertmeister Autobild 2011: Laguna 3
http://www.autogenau.de/news/modelle/renault-laguna-wird-auto-bild-wertmeister-2011.html

Eländig kvalitet...??

Uppdaterat: 2012-01-23 13:17

Laguna 3 / DEKRA:
0-50 000 km: 93.7% (snitt 89.5%)
..efter ett tag..:
50-100 000 km: 84.5% - även battre än snittet! (75%)

Betyg ADA pannenstatistik: Grön +

TUV 2012: Plats 44

ägarundersökning:
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf

Auto Express top 100 survey:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/265609/the_top_100.html
Laguna 3 nr 19.

Wertmeister Autobild 2011: Laguna 3
http://www.autogenau.de/news/modelle/renault-laguna-wird-auto-bild-wertmeister-2011.html

Eländig kvalitet...??

Uppdaterat: 2012-01-23 13:17

Laguna 3 / DEKRA:
0-50 000 km: 93.7% (snitt 89.5%)
..efter ett tag..:
50-100 000 km: 84.5% - även battre än snittet! (75%)

Betyg ADA pannenstatistik: Grön +

TUV 2012: Plats 44

ägarundersökning:
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf

Auto Express top 100 survey:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/265609/the_top_100.html
Laguna 3 nr 19.

Wertmeister Autobild 2011: Laguna 3
http://www.autogenau.de/news/modelle/renault-laguna-wird-auto-bild-wertmeister-2011.html

Eländig kvalitet...??

Uppdaterat: 2012-01-23 13:17

Laguna 3 / DEKRA:
0-50 000 km: 93.7% (snitt 89.5%)
..efter ett tag..:
50-100 000 km: 84.5% - även battre än snittet! (75%)

Betyg ADA pannenstatistik: Grön +

TUV 2012: Plats 44

ägarundersökning:
http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/092605.pdf

Auto Express top 100 survey:
http://www.autoexpress.co.uk/carreviews/driver_power/265609/the_top_100.html
Laguna 3 nr 19.

Wertmeister Autobild 2011: Laguna 3
http://www.autogenau.de/news/modelle/renault-laguna-wird-auto-bild-wertmeister-2011.html

Eländig kvalitet...??

Uppdaterat: 2012-01-23 13:17

stationcar: jag har tidigare också hänvisat till DEKRA, men då de resultaten jag visade inte höll japanska bilar som de bästa, avfärdades de som mindre trovärdiga... intressant! ;-)

Toyota först på 63:e plats i Storbritannien, hm..

Skulle tro att de tyska resultaten lär stämma rätt bra, med tanke på hur stort underlaget är, dessutom kör de ju rätt hårt jämfört med svenska förhållanden.

Renault hade en hel del problem för 10 år sen, som så många andra, men tycks idag hålla god kvalitet. Dessutom är de krocksäkra och rostmotståndiga.

Uppdaterat: 2012-01-23 17:36
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Laguna 3 och Megane 3 har bättre resultat i DEKR¤A och ADAC än Prius, Avensis, Golf, Accord, Auris, Passat, Mondeo, Octavia, Legacy, V70, V50, Mazda 6... you name it.

Uppdaterat: 2012-01-23 18:08

Shogun: japp, det är bara att läsa på ovanstående länkar, där ägarna är väldigt nöjda med sin Renault.
Måste vara pinsamt att vara Toyotakramare och sedan läsa att ägarna är mer nöjda med en fransk bil.
100 % skulle köpa en ny Laguna igen!

Jag kollade på Bilprovningen, men de hade ingen statistik för Laguna III.

Uppdaterat: 2012-01-23 21:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är ju märkligt, att man automatiskt måste avfärda alla undersökningar där man själv inte gillar resultatet... det kan ju vara nåååågot fler ägare i andra länder än i Sverige som kan få tycka till också. men nej, är ägare i andra länder mer nöjda än i Sverige måste det vara fel på undersökningen... Väljer man att ha tilltro till denna typ av undersökningar får man acceptera att märken man inte gillar (oftast franska) faktiskt klarar sig riktigt bra på vissa marknader. Vad gamla undersökningar säger är ointressant om man är spekulant på ny bil, utgångna modeller är just utgångna...

Uppdaterat: 2012-01-23 22:40

[quote=Shogun]Vem har sagt att det är fel på undersökningarna?! Läs vad jag skriver! "Ett tips!
Kolla på många ägarundersökningar tex Autoindex mfl,bilprovningensresultat,dekra,mfl mfl under många år och liksom försök sammanställa resultaten. Så får vi se vad som vaskas fram. Kolla gärna i VIB ägar undersökning Autoindex där finns det också resultat vad ägarna tycker både i Sverige och övriga Norden."

Från http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2011-toyota-prius-prisas-34350:
"De fransktillverkade bilarna hamnar under medel i denna jämförelse, men för Renaults del borde rankingen vara högre, sett till vad ägarna själva anser om Lagunas kvalitet som helhet.
På viktiga områden som säkerhet/karaktär, rostskydd/lack, ljudkomfort och till och med på frågan om pålitligheten med brukselektroniken – ett för franska bilar historiskt mer känsligt område – får Laguna i det närmaste toppbetyg.

Renaults något sämre totalbetyg speglar mer ägarnas funderingar kring ägandet på sikt, i ett ekonomiskt perspektiv. Att en produkt håller konkurrenskraftig kvalitet är naturligtvis bra i sak, men att finna rätt kommunikation och få bilen allmänt accepterad i fler kundkretsar är en utmaning för Renaults varumärkesbyggare, särskilt här i Skandinavien"

Uppdaterat: 2012-01-24 15:34

I en annan Tysk kvalitétsundersökning finns tyvärr inte en enda Renault-modell med i någon av topp 10-listorna (men knepigt nog 17st olika Toyota-modeller) ens hos de 3 år gamla bilarna som alltså innefattar nyare Renault-modeller men även den kanske innehåller fördommar vem vet?: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20111209/lista-har-ar-tysklands-palitligaste-bilar/?page=1

Uppdaterat: 2012-01-24 23:48

"2-3" år gamla bilar är bilar 1. førsta gång registrerad mellan 1. juli 2007 och 1. juli 2008. D.v.s., för Renault: Megane 2, Scenic 2 og kombination Laguna 2 og Laguna 3. Vad tycker du om att Laguna 3 och Megane 3 slår Toyota og Megane i DEKRA och ADAC? ôverraskad? :)))

Uppdaterat: 2012-01-25 08:14

Självklart är det kul om Renault lyckas börja prestera bättre kvalitétsmässigt även om man påstått detta förr och det kommer att märkas på några års sikt hur den långsiktiga kvalitén verkligen är där jag tyvärr är ganska övertygad att Renault inte kommer upp i Toyota-nivå då man fortfarande tex använder sig av tveksamma kvalitétsleverantörer vad jag har sett men vi kan ju hålla tummarna.

Uppdaterat: 2012-01-25 09:23

Renault har även den dumheten att tvinga bilägarna till märkesverkstden till och med för att byta ett batteri! Man kan inte bryta strömkällan eftersom bilens dator inte har backup.
Bojkotta skiten.

Uppdaterat: 2012-01-28 17:38

Gunnar: ja, det är ju en jätteutgift. Handlar säkert om en 100-lapp per år i merkostnad utslaget på batteriets livslängd....

Uppdaterat: 2012-01-28 19:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, Gunnar kanske själv byter batteri varje gång han tankar för det är ungefär så allvarligt han vill få detta "problem" att verka... Förutom det faktum att det tydligen förekommer på flera nya bilar så är det tydligen bara på Renault det är en dealbreaker. Hur ofta byter man batteri? jag har då inte gjort det på någon bil sedan början på 90-talet... dessutom talar färddatorn om för föraren när batteriet börjar bli dåligt så man har god tid på sig att svänga förbi sin renaultverkstad och få det utbytt mot ett nytt originalbatteri. Skulle aldrig skicka i nåt biltemabatteri även om det gick... för 99% av alla lär inte detta vara något problem, men Gunnar sätter tydligen stor ära i att kunna meka med precis allting själv och då blir det ju ett monumentalt problem så klart. Men eftersom han aldrig lär köpa en Renault kan han ju låta bli att bekymra sig och uppmaningar till köpbojkott verkar ju lite omotiverade.

Uppdaterat: 2012-01-29 14:56

[quote=leifer]HanzzonVar det inte en sån man ska byta genom hjulhuset? Man måste då först vrida ratten maximalt åt ett håll, sen byta på ena sidan, sen vrida ratten maximalt åt andra hållet...[/quote Detta gäller också på min Mitsubishi Colt 1,3 07:a.

Uppdaterat: 2012-05-08 11:50

Om nu Renault gör så usla bilar som vissa här påstår är det ju ännu mer underligt att de är världens tredje största bilmärke!

Uppdaterat: 2012-05-08 15:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Renault är knappast världens tredje största bilmärke (bland annat Toyota, Chevrolet, Ford är större), däremot är Renault-Nissan världens tredje största bilkoncern (efter uppköpet av Avtovaz) och innefattar bl.a. bilmärkena: Renault, Nissan, Dacia, Infiniti, Lada, Vaz, Datsun.

Uppdaterat: 2012-05-08 16:52

Tobo, från en annan tråd:
"Renault-Nissan har genom övertagande av majoritetsaktier i Avtovaz blivit världens tredje största biltillverkare.
Medför det här något positivt för Renault- Nissan?
Eller för Lada?
Eller slår man ihop tekniken och får en "Rennissalada"
med blandad kvalité
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3469219.ece

Uppdaterat: 2012-05-08 22:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Renault-Nissan har genom köpet av Avtovaz blivit världens tredje största biltillverkare, det innebär inte att varumärket Renault blivit världens tredje största bilmärke. Renault-Nissan består av ett flertal varumärken såsom: Renault, Nissan, Dacia, Infiniti, Lada, Vaz, Datsun.

Uppdaterat: 2012-05-09 08:13

Liksom GM, VW, Toyota osv.

Uppdaterat: 2012-05-09 12:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

den hjärndöda konstruktionen av strålkastarna på förra Megane är nu ett minne blott, på den nya lossar man bara 2 skruvar (med ett medföljande verktyg) och drar hela insatsen framåt på 2 skenor. byter lampa vid vägkanten på 2 minuter...
Själv har jag kört 2,5 år med en Megane III nu och inte reparerat eller bytt någonting... så för mig har den 100%-ig driftkvalitet, jag kör den varje dag och har inte haft ett enda problem. En ägarundersökning jag läste i AMS visade på 90% problemfrihet.
Min förra, en 2004 som jag körde i 5,5 år hade jag enbart ett par småfel på (total kostnad ca 2400kr) och dessa var inget som påverkade driften.
Har haft ett flertal märken och det höll nästan på att bli en Civic senast vi bytte men det föll bl a på att Honda inte har service i vår kommun. Än så länge har dock frallan haft japansk driftskvalitet;-)

Uppdaterat: 2012-05-09 19:18

Nu har det snart gått två år sedan TS skrev sitt inlägg....undrar vad han själv kom fram till?

Uppdaterat: 2014-03-19 12:24

SAtt och läste tråden då jag blev sugen på nya Twingo som dom gjort ihop med Smartgänget.
Men måste säga att jag inte är så mkt klokare.

Sen kanske det är skillnad på Twingon då det görs ihop med en annan tillverkare....om det är bra eller dåligt får nog behandlas i en annan tråd.

Uppdaterat: 2014-03-19 21:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Franska biltillverkare har numera inget med varandra att göra. Så är en Peugeot dålig betyder det inte med automatik att Renault är dålig... Ungefär som att lägga Volvo och Koenigsegg i samma kvalitets grupp... Är några år sedan tråden skapades, under tiden blev Renault världens största biltillverkare. I statistiken har minst motorhaveri bland de europeiska bilmärkena, bara japanerna är marginellt bättre. Men... mycket finns att önska i den svenska ÅF kedjan och på verkstäderna... som nu i mina ögon är Renaults akilleshäl.

Uppdaterat: 2018-10-27 14:06
Stylishcar skrev:

Franska biltillverkare har numera inget med varandra att göra. Så är en Peugeot dålig betyder det inte med automatik att Renault är dålig... Ungefär som att lägga Volvo och Koenigsegg i samma kvalitets grupp... Är några år sedan tråden skapades, under tiden blev Renault världens största biltillverkare. I statistiken har minst motorhaveri bland de europeiska bilmärkena, bara japanerna är marginellt bättre. Men... mycket finns att önska i den svenska ÅF kedjan och på verkstäderna... som nu i mina ögon är Renaults akilleshäl.

Pischå och sittoträng är väl samma bolag än idag?

Uppdaterat: 2018-10-28 06:43

Pishå och Sittoträng är svenska namn, jag hittar inte att de finns som företag än mindre att det finns en koppling till något franskt företag.

Uppdaterat: 2018-10-29 09:16
Raphael skrev:

Pishå och Sittoträng är svenska namn, jag hittar inte att de finns som företag än mindre att det finns en koppling till något franskt företag.

Jag tror 99,9991% av forumsläsarna förstår vilka tillverkare jag avser..

Uppdaterat: 2018-10-29 17:20