Vi Bilägares forum

Miljövänligt med breda däck?

Miljövänligt med breda däck?

Jag undrar varför ingen reagerar på att nya bilar numera ska ha extra breda däck. Det är ju inte speciellt miljövänligt. Varje dimension bredare däck ökar bränsleförbrukningen med ungefär 1 dl för varje körd mil. Jag köpte en ny Saab Biopower 2005, just för att dra mitt strå till stacken och vara lite miljövänligare. I grundversionen satt det 195/65 däck på 15 tums plåtfälgar på den, men jag ville utrusta bilen med några tillbehörspaket och där ingick 16 tums aluminiumfälgar med 205/55 däck. De ville jag inte ha, men jag fick inte heller byta ut dem eftersom de ingick i ett paket. Bilföretagen påstår dessutom att bilen går säkrare och stadigare på vägen med dessa däck. Har man tur så räcker däcken i ca 3000-4000 mil. En omgång nya kostar ungefär 10.000:- Så jag tog reda på vad jag fick ha på bilen och köpte nya aluminiumfälgar 15 tum och 195/65 däck. Allt för 7500 kronor. Billigare däck och de räcker längre. Nu sedan jag bytt går bilen tystare, mjukare (mer gummi som tar upp stötarna), den är mindre vindkänslig, känner inte av spåren som bildas på asfaltvägarna, går stadigare på grusvägar (där de breda ville rulla på gruset i kurvorna), vattenplanar inte lika lätt, och framför allt går det 1 dl mindre bränsle per mil. Min förra bil hade bredden 255 i stället för 195 och när jag körde på första halkan (innan jag bytt till vinterdäck) uppträdde bilen konstigt. När isfläckarna upphörde greppade däcken tag i asfalten med ett ryck. Det kändes som bilen "plogade" och gick lite i sidled. Jag körde inte fort, ca 60-70, men så har jag aldrig upplevt övergången från halka till barmark tidigare. Jag har diskuterat med folk jag känner om att sätta på smalare däck, men de tycker att aluminiumfälgar är snygga, och de kan inte tänka sig att byta till plåtfälgar som vinter däcken ofta har, för det är så fult. Så får de titta på mina fälgar och tycker att de är snygga. Jag har alltså aluminiumfälgar med originaldimension på däcken! Jag är så nöjd… Men nu undrar jag varför ingen annan reagerar. Bilfabrikanterna har börjat ta fram motorer som drar mindre, men så ökar man däckbredden som ökar förbrukningen!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Måste ifrågasätta lite uppgifter i ditt inlägg.
"1dl/mil per dimension bredare":
exempel: Normal bil med 215mm breda däck bränsleförbrukning 0,9L/mil.
då skulle bränsleförbrukningen bli 0,60L/mil med 185mm brda däck. Skulle inte tro det...

Varför skulle billigare och smalare däck räcka längre? Jag trodde det berodde på gummiblandningen???

En bil med bredare däck blir spårkänsligare. Rycker i bilen mellan is och asfalt, så är du antigen på "glid"
eller så har du taskig inställning på fram/bakvagn.

Att bilen går mjukare med högre profil på däcken är ju bra om man vill ha det så, men vägållningen blir också sämre, ex. vid en undanmanöver.

Men är du nöjd med bilen, så är ju allt bra. Men att bränsleförbrukningen ändras så mycket är jag verkligen tveksam till.
Läste ett test i Teknikens Värld angående bredd/profil på däck: Där skilde förbrukningen ca 5% mellan det smalaste/högsta profil och det bredaste/lägsta profil. Detta pga ett däck med högre profil (som tar upp mer ojämnheter, känns mjukare) blir varmare pga mer motstånd i däcket. Därmed motverkas skillnaden.
/Pär

[Edited on 2007-10-18]

Uppdaterat: 2007-10-18 11:03
McTar

Jag håller med om idiotin med breda däck.
Det är en myt att de skulle vara överlägsna smalare däck när det gäller väghållning.
Ok, vid torr jämn vägbana har de bättre grepp men så fort det blir fuktigt, eller på sämre vägbana, som ju blir allt vanligare, är de sämre.
Dessutom ökar ju bullret och däckskostnaderna.

Den Saab som jag köpte skulle vara utrustad med 17" fälgar med 225-däck.
Det krävdes en hel del arbete för att få dessa hjul utbytta till 16" med 215-däck.
Även dessa väsnades med originaldäcken, Pirelli P6000, men de höll knappt 3000 mil och är nu bytta till Michelin Primacy som går väsentligt tystare.
Vintertid kör jag med Gislaved Nord-Frost, fulldubbade.

Det märkliga är att detta är den första bil som jag haft som går tystare med vinterhjul än med sommarhjul!

Uppdaterat: 2008-03-04 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pirelli däck är inget att ha. Dom är hårda i gummiblandningen, tycker jag.
Michelin håller bra och passar till dom flesta bilar, med passar menar jag att bilen trivs med däcken.
Själv så tycker jag att Toyo proxes däcken funkar kanon. Hade en Volvo 854 -95 som hade bara 15" plåtfälgar med 205 däck bytte till 225/50 18" och bilen drog inte så otroligt mycket mer bensin, knappt mätbart.

Uppdaterat: 2008-03-04 14:35

Eftersom jag inte är så rik att jag köpt ny bil, så hänvisar jag till min mor, som gjort det några gånger. De två senaste Saabarna var utrustade med Pirelli P6000-däck, och jag kan bara instämma; bullrigare däck får man leta efter.

Uppdaterat: 2008-03-04 19:28

Jag håller också med om detta med breda däck. Visst - de ser fräcka ut, och väghållningen på torr jämn väg blir bättre, samt styrkänslan, men de negativa egenskaperna överväger vid vardagsbruk. De uppträder sämre i halka, snö, på grus, vatten o.s.v. Skulle man nu göra en mycket kraftig undanmanöver, så kan de vara sämre, men nog inte katastrofdåliga. Och hur ofta gör vi våldsamma undanmanövrar? Och hur ofta kör vi på våta, snöiga, hala eller grusiga vägar? Kanske lite oftare...

Uppdaterat: 2008-03-04 19:31

Jag talade med en Saabförsäljare, lite mer privat, han talade om att han haft kunder som backat efter provkörning p.g.a. däcksbullret från de originalmonterade Pirelli P 6000.
Varför utrustar Saab sina bilar med dessa skitdäck?

Jag har inte kollat än, men ett par av de Avensis jag haft som hyrbilar kanske haft dessa däck eftersom de väsnades ännu mer.

Jag tycker man lägger för lite vikt på komforten, speciellt bullret när det gäller däck och jag fattar inte hur man kan originalutrusta en bil med däck som event. spekulanter avvisar p.g.a. bullret.

Vore intressant om en Saabrepresentant kunde svara på detta..

Uppdaterat: 2008-03-04 23:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Breda däck idiotin är numera väletablerad. För vardagsbilisten som åker till och från jobbet, skjutsar barnern hit och dit och kanske åker till en eventuell sommarstuga eller sommarsemester behövs inga breda däck. Ej heller alu-fälgar och andra fördyrande idiotier! Tyvärr har ju ävan Skoda börjat med detta tramsande...
Tacka vet jag hederliga stålfälgar, 40-60(max) profil på däcken och en lagom motor (under 100 hk). Med en modern motor och dessa hjul kan du lätt komma under 0.6 l/mil utan att antstränga dig. Med lite defensiv körning hamnar du under 0.5.
Nu menar jag bruksbilandet, för nöjesåkandet föredrar jag rejäla däck, stark motor, och alla dumheter man kan tänka sig!
Som bruksbil har jag en Skoda Fabia, för nöjet en XXXXcensurXXXXstrykdetXXX som drar några liter bara när jag tittar på den.

AH

Uppdaterat: 2008-03-07 14:51

Bra info.

Uppdaterat: 2023-03-17 09:36