Vi Bilägares forum

Kondensvatten från tak

Kondensvatten från tak

Vad gör man när det rinner kondensvatten från fästena till solskydden på en Nissan Qashqai av 2010-års modell? Jo, man kontaktar återförsäljaren och får till svars att man borde torka den i ett varmgarage över natten. Hade jag vetat att varmgarage var tvunget för att kunna äga bilen så hade jag inte köpt den.

Nu försöker jag få rättsida på det här med kondensproblemet och har kontakt Nissan. Får till svar att det inte är ett konstruktionsfel dvs. läckage i taket, samt att värmesystemet är konstruerat så att kondens- och frostbildning kan minimeras.

Jag har pratat med flera bilägare och "förståsigpåare" och ingen har hört något liknande innan. Dessutom har jag hört att återförsäljaren på min ort haft ytterligare två Nissan Qashqai med liknande problem.

Frågan blir då om inte värmesystemet är felkonstruerat på Nissan Qashqai.

Har nån annan drabbats av liknande problem eller har nån lösing på problemet?

Uppdaterat: 2010-12-28 12:06

Kommentarer

Att kondens skulle skapa sådana mängder vatten att det rinner låter nästan omöjligt.

Uppdaterat: 2010-12-28 16:40

Nix, det är inte alls omöjligt vilket "pani0372" också fått uppleva.
Men det är faktiskt ett allvarligt konstruktionsfel.
Vattenhalten i luften kondenserar på den kallaste ytan i bilen, d.v.s. insidan av innertaket och ofta insidan på dörrarna (innanför klädseln) och fryser där till is.
Det kan bli ganska avsevärda mängder och när isen smälter hittar vattnet naturligtvis någonstans att rinna ut.
Det här är ett fel som ofta finns på bilar tillverkade för ett helt annat klimat än det vi har.
Anledningen är att man inte har någon isolering mot plåten med en diffusionstät spärr som hindrar fukten att kondensera på den kalla ytan.
Det går att motverka, men det blir förmodligen ganska dyrt.
Den radikala lösningen är att demontera innertaket, klistra en bitumenpapp eller liknande mot plåten, ytterligare någon form av foam (den behöver inte vara särskilt tjock) med täta celler samt återmontera taket.
Det återförsäljaren menar med att värmesystemet är konstrueras så att kondens- och frostbildning minimeras är ju riktigt, men gäller egentligen enbart sommartid då fukten i luften fångas upp i kompressorns förångare och leds ut ur bilen, men vintertid är ju kompressorn bortkopplad.
Tyvärr är nog det enklaste att byta bil och skaffa en som är anpassad till vårt klimat.
Tråkigt på en bra bil, men den är inte ensam om den här missen även om inte alla råkar ut för den.

Uppdaterat: 2010-12-29 14:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre