Vi Bilägares forum

Inte underligt att GM går med förlust

Inte underligt att GM går med förlust

Jag kan inte vara tyst längre. Jag är störtförbannad på GM återförsäljarna ute i landet. Jag har från flera källor fått reda på hur GM Sveriges försäljarkår agerar när de byter in Opel. Jag vet i dagsläget ca 10 fall på olika platser i landet, där Opelkunder blivit bjudna bra för bilen vid byte tilll Saab. Om däremot kunden ville ha en Opel börjar spektaklet. Kunden får först ett pris, men med förbehållet att bilen måste testas. Det är bara det att testet inte förekommer vid byte till Saab.
Men det värsta med detta test, är att testaren hittar en massa fel som måste åtgärdas. När kunden med samma bil kommer till en annan bilfirma som inte säljer Opel och Saab, hittas inga fel och inte heller på bilprovningen. Detta trots att GM påstår att bilen inte skulle klara en besiktning.
Det är alltså inte enbart den högre provisionen som saab erbjuder som sänker Opel.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Du får väl se hur det blir när säljarna ska få ut Insignia.
Där måste de kanske intressera sig mer för Opel.
Men jag vet hur det är. De ska prångla ut så mycket Saab som möjligt, men det är svårt till privatköpare och då visar de Chevrolet (!) i stället, vilket många tar som ett skämt.
Det slutar då med en Opel, ny eller beg. eller en beg. Saab.
Eller att den tilltänkta köparen lämnar firman.

Uppdaterat: 2008-12-11 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med andra ord, undvik riskokare som blir upplösta efter några år.

Uppdaterat: 2008-12-13 17:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis, leifer, det var det jag menade.
Konstruktionslivslängden för de asiatiska bilarna är mycket lägre än förde europeiska.
Det är bland annat därför som japanska företag har bättre lönsamhet, större omsättning på sina produkter.
Att tillverka bilar som håller i över tjugo år som Saab och Volvo gjort minskar ju lönsamheten väsentligt.
Sedan är det ju riktigt att inga japaner tillverkar för den nordiska marknaden, den är alldeles för liten och därför får vi bilar där man inte alls tar hänsyn till den korrosion som de får p.g.a. vägsaltet.
Min granne som köpte en ny Avensis för ett par år sedan fick rådet av en kompis som har en rostskyddsfirma att omedelbart rostskyddsbehandla bilen. Vi får se hur det går. ännu har det inte dykt upp någon rost.
Det gjorde det däremot på den förra en RAV4 som blev ganska fransig här och där, men den var inte behandlad.

Uppdaterat: 2008-12-14 14:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Min granne som köpte en ny Avensis för ett par år sedan fick rådet av
en kompis som har en rostskyddsfirma att omedelbart rostskyddsbehandla
bilen. Vi får se hur det går. ännu har det inte dykt upp någon rost."
när man ser rosten är det hyggligt försent :P
Enligt ägaren till en Tuff-Kote Dinol firma där jag behandlade min då nya 306:a (01) så tyckte han att Seat hade bästa rostskydd....lite otippat kan man tycka.

Annars tror jag inte att svenska bilar är svårsålda bara för att dom håller för bra, dom är på tok för dyra i förhållande till vad man får för pengarna tror jag det är många som tycker. En kollega till mig har sin son på Volvo i Skövde och när jag hörde vad han hade i årsinkomst som vanlig knegare så förstår jag att bilarna blir dyra....

[Edited on 2008-12-14]

Uppdaterat: 2008-12-14 22:36

Ja, jag tror det är helt riktigt. Större serier och effektivare tillverkning ökar givetvis lönsamheten.
Men för Saab och Volvo med sina små volymer är det ju svårt att gå den vägen.

Men man försöker både från Saabs och Volvos sida tydligen höja sin prestige genom att försöka ta ut ett högt pris, men man ska komma ihåg att ju högre pris desto större prutmån.
Det är knappast någon som betalar vad det står på prislappen även om det är några få som inte lärt sig att pruta, men dessa ska vi vara glada över, de ger oss andra större prutmån.
Och givetvis har de flesta nybilsköpare kommit på att man kan undersöka prisbilden och prutmånen hos olika företag.

När det gäller att sänka lönerna hos bilarbetarna så skulle det nog resultera i samma reaktion som i England på 1970-80 talen, då i princip all bilindustri utplånades med fackföreningarnas hjälp.

Uppdaterat: 2008-12-15 10:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, det är precis det jag menar, det finns oftast större prutmån ju dyrare bilen är.
Men ofta går det ju att göra bättre priser ju mer svårsåld bilmodellen är, det säger sig ju självt.
Sedan är det så att Saab och Volvo träffar avtal med olika organisationer som ger förmånliga priser.
T.ex. har FMK avtal (men det har de även med andra märken) och Unionen har i vissa fall avtal med bl.a. Saab.

Att bilarna är billigare i US beror främst på konkurrensläget.
Förmodligen är vi med och subventionerar [b]:-([/b]

Uppdaterat: 2008-12-15 20:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde att skriva att det ju naturligtvis är enklare att pruta på en lagrhållen bil än en som måste beställas, men det är ju naturligt.

Men jag läste i DN idag att GM flyttar jobb från Trollhättefabriken till Russelsheim och att Saab Sweden räknat ut och meddelat GM att bilarna fördyras i snitt 2000:- genom detta!
Tyska bilarbetare är ju betydligt bättre betalda än de svenska.
Borde inte GM vara rädd om sina stålar eller har man blivit van att slösa så mycket att man slutat att bry sig.

Uppdaterat: 2008-12-16 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vart ifrån har ni fått uppgiften om att arbetskrafen är dyrare i Tyskland? Detta är nonsens vill jag påstå. Läste en artikel sriven i oktober -07, där Tyska arbetare gått med på en lönesänkning. I sammanhanget nämndes det att delar av saabs produktion skulle flyttas till Tyskland eftersom lönerna där var ca 25 % lägre än i Sverige. Dessutom hade man mindre antal felprocent på nytillverkade bilar i Tyskland än i sverige.
Sedan var det en ytterligare akilleshäl för svensk industri, nämligen det höga sjukfrånvarotalet. Där talades det om ca 30% fler sjuktimmar i Sverige än i Tyskland.

Uppdaterat: 2008-12-16 21:58

Att arbetskraft blir dyr behöver ju iof inte bara bero på höga löner, ännu viktigare är nästan effektiviteten. Nu ska jag villigt erkänna att jag inte vet ett smack om hur förhållanden är på den punkten på Volvo men jag vet av erfarenhet att det är (iaf i mina ögon) ganska så dåligt med det inom endel andra storföretag. Det förekommer lite extra fika pauser på "bara" 5min....går man med på en rast om 5 min kan man räkna med att produktionen stannar i minst 10min....har man då några hundra anställda så blir det en faslig massa tid som går till spillo, på endel ställen kan man också duscha på arbetstid vilket enl. min åsikt är helt åt helsike (endel yrkesgrupper undantagna), har en bekant som jobbar hos en stor vitvarutillverkare där han och hans arbetskamrater får lov att ta de sista 25min av arbetsdagen till att duscha..snacka om slöseri med tid...skall man konkurrera med gamla öststaterna eller Asien så tror iaf jag att man får avstå sådant.

Uppdaterat: 2008-12-17 08:35

Kostnaderna för arbetskraften är högre i Sverige än i Tyskland. Visserligen tjänar arbetaren på verkstadsgolvet ungefär lika som i Sverige efter att lönerna i tyskland sänktes. Men vi har annat som gör produktionen dyrare. Arbetsgivaravgifter, sociala förmåner etc.

Uppdaterat: 2009-01-06 16:32

Du surrar i nattmössan Gunnar, du har i själva verket absolut noll koll. Läs och begrunda [url=http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Internationella_loner__arbetare_inom_tillverkningsindustrin/]http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Internationella_loner__arbetare_inom_tillverkningsindustrin/[/url]
Ta reda på fakta nästa gång...

Uppdaterat: 2009-01-13 03:55

Den sistnämnde kan dra ner nattmössan själv.
Att ta fram siffror som gällde 2007 är simpelt. Visst går det att få fram siffror via nätet, om man bara ger sig tid. Det skulle vara intressant att se aktuella siffror när man kritiserar.
Som bekant har ju Tyskarna sänkt sina löner 2 gånger sedan dess, nå den senaste löneförhandlingen blev det frysta löner.
Om inte jag minns fel, sänkte arbetarna vid bl.a. Opel sina löner med ca 7 %.

Uppdaterat: 2009-01-13 12:56

Det här är en beräkning av tillverkningskostnader från AB:
Kostnaderna i Sverige ligger enligt facket i Trollhättan 30 procent lägre än i Tyskland med dagens kronkurs.
Det vore alltså mer lönsamt för GM att flytta all tillverkning från Russelsheim till Trollhättan.
Alltså vi får en svensk Opel. [b]:-)
[/b]

Uppdaterat: 2009-01-25 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, stämmer det här så kanske det blir så att viss produktion kan flyttas till Sverige. Men om det nu är så, att kostnaderna i Tyskland överstiger Sveriges med 30%, hur kan det då komma sig att deras kostnader är högre, när deras löner är ungefär desamma som här. Det som tillkommer här är väl sociala avgifter mm. , så jag tror inte att skillnaden är så stor.

Uppdaterat: 2009-01-29 16:20