Vi Bilägares forum

Phaeton

Phaeton

Har beställt en VW Phaeton V10 tdi 2005 (ca 10.000 mil) från Tyskland ... leverans om ca 3 veckor.
Gissa om jag längtar tills vecka 6 :o)
Jag ska gärna rapportera ... om någon är intresserad av att läsa?

Uppdaterat: 2015-09-16 16:46
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Trevligt..
Vad fick du pynta för monstret?

Uppdaterat: 2012-01-20 22:50
Pär

Gratulerar, jag har alltid tyckt att det är den absolut bästa premievagnen sett till vad man får för pengarna (bortsett från Saab förstås :-D).
Kul att du satsar på en riktig lyxbil !
Ska bli intressant att få reda på dina synpunkter och dina erfarenheter så småningom.
Men blir inte skatt och försäkringskostnader rätt saftiga?

Uppdaterat: 2012-01-21 10:07
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja en V10 dielsel är ett monster, hur roligt som helst!
Bra kurs på bilen ändå, hoppas du kommer få skoj med bilen. Grattis

Uppdaterat: 2012-01-21 10:34
Pär

Helt otroligt att man kan få så mycket lyxbil för sketna 200 000 spänn. Fortsätt gärna rapportera om bilen när du fått den.

Uppdaterat: 2012-01-21 10:42

En tanke slog mig just. Här har jag nyligen beställt en V50 D2 för 251 000.......känns lite blekt i jämförelse med en Phaeton för 200 000.

Jag får trösta mig med driftskostnads-argumentet, fan va gammal och tråkig jag kände mig nu.......

Uppdaterat: 2012-01-21 10:58

Vi får för din skull hoppas att luftfjädringen fungerar som den ska (om den har det ??)

Låt ingen verkstad som inte kan bilen röra den, bilen får inte lyftas förens den satts i verkstadsläge.

Läst på annat forum: "Det är inget fel på luftfjädringen bara man regelbundet rengör runt luftbäljarna"

Uppdaterat: 2012-01-21 11:25

Det är trevligt med lyxigare bilar som skiljer sig från Svenssonmärken, men det kan ge problem.
Jag hade en bekant med mycket pengar och stort bilintresse.
Han köpte under senare hälften av 1990-talet en fläskmerca med så mycket utrustning som möjligt.
Den var verkligen fin, stor (lite väl stor ibland), inte så rymlig med sina svällande skinnklädda säten.
Den var långt från felfri, många småfel, t.ex. krånglande ACC, navigation och ljudanläggning.
Men det värsta var när han blev påkörd och intryckt fram och bak.
Utan bil i fyra månader.
"Till såna här bilar finns det ingen lagerhållning på reservdelar" blev beskedet från bilfirman, "de levereras direkt från fabriken".
Han stod ut i fyra år sedan tog han ett beslut att köpa en enklare mindre bil.
Efter ett antal provkörningar blev det ännu en fläskmerca för drygt 1,3 mille!
Han gillade ingen av de övriga han provat.
Det är tydligen lätt att bli bortskämd.

Så Jes, nu vet du vad som väntar dig, du kommer säkert att se på alla med förundran som köper simpla standardbilar till lyxpriser.

Uppdaterat: 2012-01-21 12:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, kollade du den här?
http://www.blocket.se/helsingborg/Volkswagen_Phaeton_V10_5_0_TDi_Aut__Fullutrus_36209426.htm?ca=8&w=3
Kanske inte lika bra köp, men kolla reg.plåten!

Uppdaterat: 2012-01-21 12:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ska du köra den året runt eller blir det en skön glidarbil på sommarhalvåret? I vilket fall som helst så måste man unna sig lite guldkant på tillvaron.....

Uppdaterat: 2012-01-21 13:56

Jag hoppas och tror att du får råd med både bilen och en utlandssemester om året!
Jag tror att det blir dyrare att köpa en helt ny bil för de pengar du betalat och då blir det ju ändå en ganska spartansk modell.
Men de flesta räknar ju aldrig med värdeminskning, endast på hur lite bränsle bilen drar.
Jag har en granne som är övertygad om att hans V70-08 diesel går att köra för 9:-/milen, alla andra kostnader betalar han ju ändå och de kan man ju inte räkna in!

Uppdaterat: 2012-01-21 16:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes_. Du skriver att "Skatten ligger på ca 11000 och försäkringen nog ungefär det samma." Är det en helförsäkring, och i så fall för hur många mil per år?

Uppdaterat: 2012-01-21 16:53
Elbil2

Jag har själv varit i samma banor några år, vill ha en Lexus LS, men gick och skaffade mig en fru som har en massa barn med barnbarn som saknar körkort, så vi är tvingade att ha en 7 sitsig buss =(

Uppdaterat: 2012-01-21 18:05

Ska det vara så här?
Ska verkligen Toyotamaffian få förstöra ännu en intressant historia?
VW Phaeton är erkänd som en av världens bästa bilbyggen i sin klass.
Shogun och leifer, ner i mig. Ner bland ständiga återkallerser, 14 timmars arbetsdag och ätpinnar av plast.

Uppdaterat: 2012-01-21 20:19
En röd plåttunna 🛢
leifer skrev:

Shogun"Nån" här har tjatat om manuell lådan som roligare, "nån" vill nu inte erkänna det...Du, jag, och saabnisse har kommit länge i utvecklingen ;)Läste lite om phaeton, en sida varnade lite om elektronikfel. Sen är det ju givet att det förhållandevis låga priset vittnar om ett enormt dyrt ägande dessa bilar har som begagnat. Det är alltså ett vansinnesköp men förvisso kan jag väl också tycka det är ett intressant experiment och tar gärna del av upplevelsen. :)Phaeton finns förvisso med färre cylinderantal som V6 TDI. V10an kräver t.ex. över 10 liter motorolja. Bra är dock att den har kamkedja (om det nu inte finns nån sketen rem nånstans som är vital och ändå måste bytas).

Var det inte jag som tyckte manuell låda var bättre än automat? Jag tror du blandar ihop alla åsikter nu leifer. Ungefär som när du själv inte gillade designen på Prius och var sugen på en Auris.

Uppdaterat: 2012-01-21 21:00

Jes !!! jag har hittat bild på din bil ;)

http://www.blocket.se/helsingborg/Volkswagen_Phaeton_V10_5_0_TDi_Aut__Fullutrus_36209426.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2012-01-21 21:40

Står på Jes sida här, sluta att förstöra trådar jag är också intresserad av hur detta går, jag är övertygad om att man åkervflera klasser skönare i denna VW än i en 450h.
Bara värdeminskningen på en i40 de första tre åren är lika mycket som hela inköpspriset på denna VW dessutom.

Jes fortsätt att rapportera, vi bilägare borde nog styra upp forumet lite mer...

Uppdaterat: 2012-01-21 23:52

Jes_, ursäkta att jag är uppsvensk, men det var inte det jag ville skriva om utan att det är något underligt med den Lexus DFG 118 som Shogun refererade till.
Enligt trafikverket är det ingen Lexus utan en Ford lastbil från 1969!

Sedan dröjde det faktiskt hela 19 inlägg i den här tråden om Phaeton innan Toyota drogs in.
Är det rekord?

Uppdaterat: 2012-01-22 09:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Phaeton är ju en Bentley Flying Spur med VW-märke. Det måste ju vara badge-engineering när det är som bäst.

Det måste vara ett oslagbart världsrekord att få så mycket lyxbil för sketna 200 000 spänn. Dessutom en -05:a och bara 10 000 mil.

Uppdaterat: 2012-01-22 09:27

Shogun, sådant kan man ju misstänka men det behöver inte vara så.
1500 mil/år ger ju inte mer än ca 10000 mil, men visst bör man försöka kolla läget, men det har säkert Jes gjort.

Sedan skrev jag att det tydligen var något underligt med den Lexus du ref. till och det var det ju, den hade två reg.nr.
Ett riktigt som satt på bilen och ett oriktigt som Fordonsmäklarna uppgav.
Det är säkert en väldigt fin bil, men jag tror inte att det är den biltyp som Jes är ute efter, däremot skulle den kunna passa mig, jag vill ha bensin, men tyvärr måste jag ha en kombi.

Uppdaterat: 2012-01-22 10:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyvärr har Shogun rätt i detta, tillbakaskruvade mätare är extremt vanligt på tyska bilar av lite dyrare sort. Bör kollas innan man genomför affär.

Jätteindustri i Tyskland:
http://www.tachoteam.de/tachojustierung-fahrzeugliste.php
http://www.tachojustierung-tacho.de/preisepkw.htm

Eller gör det själv...
http://www.uobd2.com/wholesale/vag-dash-k-can-v422-2295.html

Uppdaterat: 2012-01-22 10:49

Phaeton gör inga som helst anspråk på att vara premium. Det är helt enkelt VW:s försök att göra en lyxbil, helt i klass med broderbilen Bentley Flying Spur. Det blev verkligen ingen succe och det beror enbart på att det var ett VW-märke i fronten. Hade man låtit koncern-brodern Audi bygga bilen hade det nog gått bättre, alternativt gjort som Toyota en gång i tiden och skapat ett nytt märke.

Men för Jes är ju detta helt underbart eftersom han kan köpa en måttligt begagnad lyxbil i klass med Bentley för sketna 200 000 spänn. Är inte ett kap så vete fan vad ett kap är.

Uppdaterat: 2012-01-22 13:37

Något att tänka vid köp av en sådan här bil kan även vara att köpa en med så lågt miltal så att försäkringens maskinskada gäller i några år.

Ett växellådshaveri kostar 100000:-, ett motorras kan kosta 150000:-, detta är huvudanledningen till de låga priserna på äldre lyxbilar, så även i Sverige.

Den som har råd att köpa åker inte i en äldre och få vågar köpa äldre pga enorma kostnader när något går sönder, detta leder ofelbart till mycket låga andrahandspriser.

Uppdaterat: 2012-01-22 14:48

Som leifer skriver," en kompletterande rostskyddsbahandling," behövs det?
VWs bilar har ju mycket bra rostskyddsbehandling vid leverans , eller gäller det endast de bilar som levereras till Sverige?
Sedan är det ju riktigt som sagts, att lyxbilar rasar väldigt i pris, men det är ju det som är det fina med att köpa dem begagnade.
Min bekant som gjorde sig av med sin fläskmersa och köpte en likadan för oerhört mycket pengar, förlorade förmodligen oerhört mycket pengar på affären men ansåg att det var värt det.
Hur mycket fick jag inte en chans att få reda på, han gick tyvärr bort alldeles för tidigt.
Jag sörjer honom faktiskt.
Och det är ju det som det handlar om, vad är det för mening med att gneta, köra snikbil även om man har råd med en riktig, leva spartanskt och unna sig så lite som möjligt för att kunna dra jordtäcket över sig med en avsevärd förmögenhet åt arvingarna att strida om?

Uppdaterat: 2012-01-22 15:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förr skulle man få ihop stålar till ett arv. Detta ändrades sedan till att man skulle vara pank när man dör. Numera ska man vara pank när man åker in på ålderdomshemmet.

Att lägga pengarna på en Phaeton tycker jag är ett alldeles utomordentligt trevligt val för att åstadkomma detta.

Om inte annat så får du något trevligt att skryta om på ålderdomshemmet ;)

Uppdaterat: 2012-01-22 16:29

He-he, helt riktigt!
Ganska otäckt, men tyvärr har det blivit så.
Personligen är jag ganska avundsjuk på Jes_ :-)

Uppdaterat: 2012-01-22 16:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är det Jes som köpt bilen. Som jag ser det så handlar denna tråd om hans Tysklands-köpta, begagnade Phaeton och inte om andra alternativ. Min åsikt är också att det är Jes som själv bedömer om han t ex skall kosta på en extra rostskyddsbehandling.
Så låt oss nu hålla denna tråd inom ämnet - alltså Jes "nya" Phaeton - och inte minst de erfarenheter han kommer att få av denna i mina ögon lyxbil. Även om jag själv aldrig skulle göra ett motsvarande köp så är det kul att läsa om och Jes har säkert funderat länge innan han slog till så jag önskar honom lycka till och likaså att tråden kommer att behandla det den startades för.

Uppdaterat: 2012-01-22 17:45

Blästrad nos behöver inte tyda på många mil, det kan lika gärna bero på tidigare ägare och dennes körsätt, ligger man alltid och trycker nån i baken blir den blästrad fort.

Uppdaterat: 2012-01-22 21:46

Börjar det närma sig leverans snart Jes_?

Uppdaterat: 2012-02-01 21:59

Jag måste nog erkänna att jag inte riktigt fattade finessen med strålkastarspolarna, var det att det spolades en i taget?
Men bakluckans öppning var elegant, är det hydraulcylindrar?

Uppdaterat: 2012-02-03 10:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Elegant inredning, med riktig klocka!!!
Ingen billig numerisk smörja som på de flesta bilar.

Uppdaterat: 2012-02-03 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nix, det har jag aldrig haft problem med, varken på VW eller Saab.

Uppdaterat: 2012-02-03 17:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Märkligt att jag aldrig märkt något, kan det bero på att rutan spolas samtidigt?
På äldre Saabar med strålkastartorkare märktes absolut inget, men på nyare med plastglas har man ju högtrycksspolning men den korta tid det spolar irriterar ju inget.

Men jag reagerade på uttrycket som pajasen använde "an amazing car"!
Kul. :-)

Uppdaterat: 2012-02-04 16:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta inlägget här, men det va någon som marknadsförde Lexus rätt hårt i tråden.
Min granne lite längre ner i gatan har en 450h, nått år gammal.
Den är redan hämtat av bärgaren 3 gånger! Å det innan kylan kom.
Han har även nån Lexus plåtcab som också hämtats en gång. Så premium har även sina brister....
Lycka till med folkvagnen, hoppas du har bättre lycka.

Uppdaterat: 2012-02-05 00:35

"fransk ska det va" -Dom har inte hämtat bilen för service, punktering eller urladdat batteri då tror du eller vet du anledningen till hämtningarna? Lexus har ju service-hämtning och gratis assistans även om man får punktering eller bara kör kortkörningar med alla elförbrukare på så att tex. battriet skulle dra ur.
Det var ju bara en tanke då nått annat vore såpass ovanligt speciellt flera gånger om på dessa bilar vilket ju även all teknisk statistik världen över styrker jämfört med andra lyxbilar men visst kan även solen ha små fläckar... ;)

Jes! Spännande bil du köpt måste jag säga, grattis! =)
Du lär väl knappt tro mig nu men vi har faktiskt en kund som relativt nyligen köpt en Vw Phaeton! Dock bara med snik-V6:an ska tilläggas... =)
Ja vad ska man säga, nu har du snart en riktigt rejäl och stor bil då som du verkar gilla, och du känner dig nog som hemma du som kör lastbil annars... :)

Uppdaterat: 2012-02-07 00:06

Hanzzon- Ledsen jag frågade faktiskt inte, men punka var det inte. Bärgare var det i allafall och servicehämtning tror jag inte det var, då hade de säkert kört den upp på bärgaren. Nu blev den förflyttat med puttning och dragvajer. Strömlös kan den däremot ha värt, så jag får väl fråga någon dag han dyker upp vid garagen. Cabrioleten vet jag inte varför den blev bärgat, men det var heller inte för egen maskin så att säga.

Uppdaterat: 2012-02-07 14:06

Jes behöver iaf inte oroa sig för kamrem eller kjedjor, allt i motorn drivs med kugghjul.

Uppdaterat: 2012-02-07 17:56

Ser man på, denna tråd hade jag missat! Grattis Jes! Jag har aldrig haft nöjet att få provåka (än mindre köra) en Phaeton men den verkar onekligen härlig. Ser fram emot att få höra mer om bilen när du fått den levererad!

Uppdaterat: 2012-02-07 22:02

Poängen med växelvis spolning av lyktorna kan mycket väl vara att man vill få ett bra tryck på vattenstrålarna mot lyktglaset. Vattentrycket blir lägre om båda lyktorna spolas samtidigt trotts att pumpen har stor effekt.

Uppdaterat: 2012-02-07 22:10
Elbil2

Japp! Har redan kört den vid ett flertal tillfällen då jag hämtat/lämnat kunden till sitt jobb (som är hotellägare) samt provkört bilen några gånger och den går helt klart som en lyxbil bör. :)
Att bilarna inte är strömsnåla och käkar på batteriet kan jag också intyga... ;)

Uppdaterat: 2012-02-07 23:27

Jag ser fram emot första rapporten.

Uppdaterat: 2012-02-17 18:24

Ojojoj, och nu kom våren också. Antar att det blir några härliga bilturer nu.

Uppdaterat: 2012-02-25 13:30

Javisst simon, men det kan ju också vara så att kvalitén säkert är några snäpp högre i Phaeton än på standardbilar.
Den räknas ju in i "the Upper Crest"!

Hur som helst gratulerar jag Jes till den här bilen och hoppas att han får många härliga komfortabla mil i den.

Uppdaterat: 2012-02-25 16:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Jes_ skrev:

Tack Hanzzon .. kul om du får rota med en Phaeton ibland. Säj gärna till om du noterar något man bör veta :o) .Efter ett antal besök i olika bilhallar noterade jag att bilen gärna tömmer batterierna om den står länge .. i två fall av fyra fick jag invänta laddström och starthjälp för att provköra ...."Ursprungskontroll" är på gång ... tror och hoppas jag får bilen nästa vecka. Vinterhjulen ska ligga klara på måndag ..

Att batterierna är tömda beror väl på att många vill provsitta en finare bil och kör då säten åt alla håll osv så att batterierna blir urladdade då dom inte underhållsladdas som dom borde göras. Jag har inga Problem med mina Lexusar som inte alltid används dagligen men är försedda med mycket prylar som drar el en likt Phaeton.

Uppdaterat: 2012-02-25 17:13
Elbil2

Grattis till en fin bil, en Bentley med diskret "passat-look".

Uppdaterat: 2012-02-25 17:17

Mycket bil för pengarna. Grattis!

Uppdaterat: 2012-02-25 17:46
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Hur går det ?? Vi är nyfikna på pärlan.

Hoppas du kollade bromsklossarna innan du köpte bilen, läste just en nybilstest från 2003, där det framgick att ett par främre klossar kostar 2478:- + arbete !!!

Uppdaterat: 2012-02-29 09:28

Va, finns dom inte på Biltema?

Uppdaterat: 2012-02-29 09:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp även vanliga slitdelar är ofta väldigt dyra till dessa bilar.
Hur går det med oljeläkaget Jes?

Uppdaterat: 2012-02-29 09:32

Bakom backspegeln i vindrutan ska det finnas en zon för transpondrar, det har mig vetligen alla bilar idag.

Uppdaterat: 2012-03-03 00:28

Var det oljekylaren till automatlådan som läckte olja eller till motorn eller både och?
Trist om det ska strula direkt, får man fråga vad det går på att byta den?

Uppdaterat: 2012-03-04 01:52