Vi Bilägares forum

Hämtat min nya Peugeot 508

Hämtat min nya Peugeot 508

Har nu snart kört min nya Peugeot 508 SW i 1 vecka och måste säga att det är verkligen en super bil, en tystare och mera komfortabel bil får man söka efter... MCP lådan börjar man komma igång med, tog mig några mil att bli vän med den men nu funkar det kanon.
Ska ni snart köpa ny bil så kan jag starkt rekomendera en ny 508 :)

Uppdaterat: 2011-05-15 18:55
Pär

Kommentarer

Har kikat lite mer på fotona, och finns även kort bakifrån hos källan till worldcarfans artikel; http://terranismo.wordpress.com/2014/05/08/peugeot-508/
På fotona syns att bara front och bak ändras signifikant, resten av karossen ser samma ut.. Handlaren jag pratat med nämnde inget om ny plattform utan t ex ändrad front, pekskärm som i 308:an och nya EU6-motorer. Så att det är en ny plattform redan på g känns uteslutet.

Uppdaterat: 2014-06-14 22:14

Det bidde bara en facelift ;)
Nu finns ny mjukvara till navi version 2.80 för nerladdning på gpsunderground
Simma lugnt.

Uppdaterat: 2014-06-24 23:39

Ja, det blev det. Skall tydligen komma ut redan i jan. el början av -15.

Uppdaterat: 2014-06-25 08:37

Ja till hösten kan man göra en order om man vill :)

Uppdaterat: 2014-06-25 08:47
Pär

Vad tycker ni om nya ansiktslyftningen? Tycker själv det gör sig bättre på 508 än 308 som är i stort sett samma, men förändringarna är nog inte tillräckliga för att tänka på byte nu.

Uppdaterat: 2014-06-25 15:13

Tycker att den är riktigt snygg, ska bli intressant att se det på riktigt sen när den kommer.

Uppdaterat: 2014-06-28 20:01
Pär

Här är nåt för AL att titta på:
http://www.warrantyweek.com/archive/ww20140717.html

Uppdaterat: 2014-07-24 23:01

Helt klart intressant artikel, hade varit intressant att ta reda på om detta är en "obereoende" källa som skrivit detta.

Uppdaterat: 2014-07-25 08:08
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

...och hur man fått fram grundinformationen... Är det fabrikantens egna siffror så finns ju stora möjligheter att styra den info man lämnar ut offentligt - kan man i alla fall misstänka.

Uppdaterat: 2014-07-25 10:13

Peugeote-Pär. Säkert första gången jag går in på den här artikeln. Har inte läst nåt av allt skrivet utan gick direkt till sista sidan. Nåja min fråga är. Har du fortfarande kvar samma 508a? Hur mycket har du kört fram till idag och hur tycker du den fungerar efter det här lite mer än 3 åren? Är du fortfarande nöjd med den? Peugeot 508 kombi är bland de snyggaste bilar som gjorts tycker jag.

Uppdaterat: 2014-07-26 14:15
Havsfidran skrev:

Peugeote-Pär. Säkert första gången jag går in på den här artikeln. Har inte läst nåt av allt skrivet utan gick direkt till sista sidan. Nåja min fråga är. Har du fortfarande kvar samma 508a? Hur mycket har du kört fram till idag och hur tycker du den fungerar efter det här lite mer än 3 åren? Är du fortfarande nöjd med den? Peugeot 508 kombi är bland de snyggaste bilar som gjorts tycker jag.

Tjabba! Jag har tyvärr inte kvar bilen, sålde den efter ca 2,5 år men sålde den inte pga att jag var missnöjd med bilen var tvärtom var sjukt nöjd med den och har inget dåligt att säga om bilen och modellen.
Peugeot kommer alltid vara ett märke som aktuellt vid bilbyte och då är 508 absolut på första plats, men skulle jag köpa en 508 igen så kommer det bli en Sedan modell och med större diesel motor typ 140hk motorn eller något sådant.
Om du själv är ute för att köpa modellen så kan jag inte annat än starkt rekommendera en sådan. Lycka till!

Uppdaterat: 2014-07-26 15:49
Pär

Havsfidran, har nu haft en Peugeot 508 SW e-HDI Blue lion MCP 115hk -13 i ca 5 mån. och kört 800 mil, vilket är lång tid med samma bil för mig privat, kör även andra bilar dagligen. Kan instämma med Peugeot-Pär, det är en mycket trivsam bil som jag verkligen kan rekommendera.
Var också lite inne på att jag ville ha lite mer än 115hk, men tycker nu att det räcker bra till med MCP-lådan, 285 nm vrid och alltid rätt växel med max i vrid har man kraft som är förvånande bra för 115hk. Den manuella känns inte så kraftig och MPC-lådan har blivit väldigt bra sen 2011 när jag provade den först, dessutom den mest bränslesnåla bil jag testat i den storleken, inga problem att köra på 0,4 l/mil blandad. Men visst det där med motorstyrka är ju individuellt vad man vill ha.
Men som sagt en av dom mest trivsamma bilar av dom som finns idag i den klassen till vettiga pengar enl. mitt tycke. Jag kör det mesta som finns idag som bilhandlare, dock ej Peugeot märkesförsäljning.
Det där med motorkraft, kan tillägga att före 508an hade jag en Saab 9-5 TID 4 den sista modellen privat, som inte kändes speciellt kraftigare, glädje el. nytta med, iom manuell låda trotts 160hk iofs. tyngre också.

Uppdaterat: 2014-07-26 17:44

Ffodil. Kommer verkligen ner i 0.4 i praktiken eller är det vad färddatorn visar?

Uppdaterat: 2014-07-28 17:47
Havsfidran skrev:

Ffodil. Kommer verkligen ner i 0.4 i praktiken eller är det vad färddatorn visar?

Ja, det är vad färddatorn visar, men stämmer ganska väl även vid tankning. Min sambo kör mest med den så det är ganska snäll körning och dom mesta milen är landsväg, men blandat med kortare turer och stadskörning. Även jag själv klarar att hålla den förbrukningen utan att anstränga mig för att köra snålt, bara hålla hastighetsgränserna. Dock om man har på AC mycket som nu när det är så varmt blir det något mer. Detta gäller bara den med MCP-lådan Blue lion 105 g/km. Den manuella tar mer. Har även sålt ett par av denna modellen till bekanta som bekräftar denna förbrukningen. Som sagt en av dom få bilar jag testat som utan större problem klarar att gå på den fabriksangivna förbrukningen.

Uppdaterat: 2014-07-28 18:20

Det är bra. Med mina 7600kr i månaden behöver jag bara betala av den på 15 år så är den färdigbetald. ☺

Uppdaterat: 2014-07-28 18:40

Snitt på 0,4 l/mil med automatlåda på en såpass stor bil låter som bilförsäljarsnack...

Uppdaterat: 2014-07-28 21:53
Pi skrev:

Snitt på 0,4 l/mil med automatlåda på en såpass stor bil låter som bilförsäljarsnack...

Inte konstigt, jag är ju bilförsäljare. Nej, det är helt ärligt och jag har ingen anledning att försöka förvränga förbrukningen. Du säger med automatlåda, det är ju just automatlådan och micro hybrid-systemet som får ner förbrukningen med 10-15 procent, jämfört med manuell på samma bil. Ovan beskrev jag en förbrukning vid lugn, normal körning utan massa onödiga, hårt accelererande omkörningar osv. Vid extremt bränslekrävande körning blir den låga förbrukningen än mer tydlig.

Uppdaterat: 2014-07-29 08:08

Kan hålla med ffodil att man kan köra väldigt billigt med en 508 e-HDi och då är det ju MCP lådan... När jag själv hade en sådan så kunde jag ligga runt 0,45-0,50 och då är jag inte lätt på gasen... kör alltid för fort och gillar att gasa även när jag körde den i Tyskland på Autobhan så låg jag runt 0,60 och då körde jag runt 160km/h och det är ju billigt på en sådan stor bil.

Uppdaterat: 2014-07-29 10:03
Pär

Micro-hybrid-systemet ? Finns det numera pyttesmå hybrid-system eller ? Vad är skillnaden jämfört med en normal liten s k miljö-diesel ?
I ViB's test mellan denna bil och Skoda Superb med 1,6 l dieseln skrev dom bl a följande:
"Skodan avverkade testets drygt 150 mil med en snittförbrukning på en dryg halvliter per mil och det är en imponerande siffra för en bil med en maximal lastvolym på nästan 1,9 kubikmeter. Peugeoten behövde 5,8 l/100 km för att klara samma resa och det är inte heller så dumt. Men rondsegern går både solklart och självklart till Superb."
Kan det verkligen vara så stor skillnad i verkligheten som mellan ViBs test och de siffror som ffodil uppger ? Jag har nämligen en VAG-bil med samma motor som i Skodan och enda gängen jag kommit ner i liknande siffror som ffodil anger så har jag kört synnerligen jämnt och i farter runt 70 km/h - och det är bara vid ett par enstaka tillfällen.

Uppdaterat: 2014-07-29 10:17

Ja, kom 2013 105g/km med lite ökad hk 115hk och vrid med en booster 15 nm till 285 nm på 1,6 e-HDI. Den laddar batteri och en superkondensator vid inbromsningar så generatorn inte belastas vid körning och start/stop. Kom upp en gång som max på 0,64 l/mil under en veckas körning i Swinoujscie, den mest extremt bränslekrävande körning man kan tänka sig, om ni kört där. Ideliga stop för rödljus, fotgängare, syklister, krypkörning, håliga/hoppiga vägar osv. Kan nog låta än mer otroligt än 0.4 vid normal blandad, men inte minst sanning för det. Likadana tidigare turer med andra bilar t.ex saab 9-5 och andra bensinare har oftast legat mellan 2 -2,5 l/mil.

Uppdaterat: 2014-07-29 11:53

i Januari kommer faceliften av 508:an till Sverige, och det är ju sjuuuuuukt sent eftersom man tex redan kan "bygga" och beställa den i Tyskland... Men men är inte det som stör mig mest utan att det verkar som att Peugeot Sverige inte kommer att ta in sedanmodellen alls och det skulle enligt mig vara HELT SJUKT att inte göra det... Jag som var sugen på en sådan, men kommer bilen bara som SW så kommer jag verkligen inte köpa en ny 508:a

Uppdaterat: 2014-09-23 22:10
Pär

Peugeot 508 minst fel enligt Tyska gtu bilrapport,1 till 3 år gamla bilar. Gteu.de

Uppdaterat: 2014-09-29 16:59

Inte alls förvånad! Klart underskattad bil som nog många ratat p g a MCP-lådan. Har kört 508:an många, många gånger och såg också att den placerade sig på 2:a plats i "Årets tjänstebil 2014". Slagen blott av Lexus IS.

Uppdaterat: 2014-09-29 23:10

Den må vara bra men vad säger en 2:a placering som "Årets tjänstebil" egentligen ? Det är nån form av organisation som kallas "Säljarnas Riksförbund" som delar ut den utmärkelsen och häromåret blev t ex Hyundai i40 utsedd som Årets Tjänstebil. Verkar vara lite av en happening vad det blir... Dock kan ju 508:an vara en bra bil trots detta med det är just denna utmärkelse som jag personligen inte ger mycket för.

Uppdaterat: 2014-09-30 08:13
leifer skrev:

Nån som kört hybridversionen 508 RXH?
Får bra betyg här men kanske är vinklat.
http://www.facit.com/se/test-peugeot-508-rxh-ett-sjalvklart-alternativ/

jag provkörde den när den kom ut till handlarna, den var väldigt trevlig på alla sätt men om den är värd pengarna är något helt annat... Men en lätt beggad skulle nog funka för många.
Det som är synd med bilen är att man inte får dra så mycket, tror det var typ 1200kg eller något sådant, och det är ju inte mycket att hänga i granen om man vill dra släp/husvagn.

Uppdaterat: 2014-09-30 11:21
Pär

1200 kg räcker rätt långt för mig i alla fall - täcker min vanliga släpvagn, mitt båtsläp och husvagn om så skulle behövas. Vill man dra tyngre kärror så finns det ju andra bilar som kanske skulle passa bättre.

Uppdaterat: 2014-09-30 12:38

Hej Pi!

Var tvungen att titta på vilken undersökning jag syftade på och utnämningen är gjord av Expressen och bolagsbilar.se efter en undersökning som baseras på drygt 10 000 tjänstebilsförares åsikter. Säljarnas riksförbund verkar ha en annan metod (ett begränsat urval modeller) och 2014 års bil förefaller inte ens vara utsedd. 2013 utsågs Volvo V70 och 2012 Hyundai i40.

Uppdaterat: 2014-09-30 12:42

Hej Lars - sen kan man ju fråga sig om det är bättre när Expressen är inblandad...:) Men som jag sa - 508:an kan ju vara bra trots att jag inte ger så mycket för dessa utnämningar.

Uppdaterat: 2014-09-30 13:24

Kan bara hålla med ..... har strax kört 5000 mil och största problemet jag haft är att jag måst fylla tanken emellanåt.

// Krister

Uppdaterat: 2014-09-30 18:55
Lite krokigt är också rakt

Saken är om bilen fått dra mera så hade den absolut varit aktuell för väldigt mycket hästfolk som drar runt med sina hästfinkor, men när man inte får dra mera så är det ju inte aktuellt för dom... Tror dom hade sålt bättre om du hade fått dra mera.

Uppdaterat: 2014-09-30 18:55
Pär
leifer skrev:

Pär, tror att man hade tjänat på en hybridlösning med elmotorn fram och enbart framhjulsdrift. Och mindre motor, 1,6 liter. Då hade den kunnat dra tyngre släp och även förbrukat mindre soppa. Dessutom ingen förlust i bagaget.

Det är mycket möjligt, men tror inte det kommer bli någon ändring på bilen... Efterfrågan att bilen kan dra tyngre släp är nog inte så stort skulle jag tro, men en tyst, rapp och rolig bil är det då :-)

Uppdaterat: 2014-09-30 21:34
Pär

Beträffande sedan-modellen har Maria Lantz på Peugeot Sverige just svarat mig att: "Jag vågar lova att det kommer gå att beställa en 508 sedan om du önskar." Detta besked kan ju lugna en och annan sedansuktare!

Uppdaterat: 2014-10-01 20:10
Lars A skrev:

Beträffande sedan-modellen har Maria Lantz på Peugeot Sverige just svarat mig att: "Jag vågar lova att det kommer gå att beställa en 508 sedan om du önskar." Detta besked kan ju lugna en och annan sedansuktare!

Jag har också frågad Peugeot Sverige om just Sedan modellen, och fick samma svar att det kommer gå att beställa den, det som dom inte kommer göra numera är att lagerhålla sedanen som dom gjort på den som finns nu men det är ju sak samma.
Det viktigaste är att det kommer gå att beställa sedanen framöver :)

Uppdaterat: 2014-10-01 20:20
Pär