Vi Bilägares forum

Haken med gasbil?

Haken med gasbil?

Funderade på det här med gasbilar. Det verkar vara en klockren sak att köpa med tanke på att det inte drar mer än med vanlig bensin. På närmaste "macken" (soptipp) kostar biogasen 9.90 motsvarande en liter bensin och det är ju fantastiskt billigt.

Nackdelarna jag kan komma på är att det är färre tankställen (kan ju dock tanka bensin också) och att man måste serva och kontrollera gassystemet ibland vilket blir en extrakostnad. Å andra sidan är skattereduktionen hög vilket jämnar ut det något.

En bonus är ju att det man släpper ut är koldioxidneutralt (iaf om man kör med biogas och inte fordonsgas 50 eller vad det nu heter som är 50% naturgas och 50% biogas)

Finns det någon annan hake? Är det något som brukar krångla med dom här systemen?

Uppdaterat: 2011-04-20 23:47

Kommentarer

Jag har alltid pratat mig varm för gasdrift även om jag inte kör på det själv.
Men jag har pratat med flera som har gasbilar och sammanfattningsvis verkar det bara var två problem, det ena lite kort körsträcka på gas (olika beroende på bilmodell) det andra brist på gas, verkar vara vanligast i Stockholmsregionen.
Men antalet tankstationer ökar ju kontinuerligt och likaså tillgången på fordonsgas.
Biogas är naturligtvis bäst, den kan vi ju framställa själva, men även naturgasen är ju bättre än andra fossilbränslen ur miljösynpunkt.
Men jag tycker att du har fått ett väldigt lågt pris på gasen, på fordonsgas hemsida anger man 15,06 kr / Nm³ | 12,05 kr motsvarande 1 liter bensin.

Uppdaterat: 2011-04-22 09:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer. att bensintanken är mindre gäller främst tyska bilar som har någon märklig lag som ska tvinga föraren att köra huvudsakligen på gas.
Enligt en del jag talat med blir det mindre motorslitage med gas, men det spelar kanske mindre roll idag när motorerna ändå brukar hålla bilen ut.
Skattesubventionen kan man aldrig göra något åt, myndigheterna reglerar alltid bränslekostnader genom skatten oavsett drivmedel.
Men faktum kvarstår, det mest ekonomiska är och har alltid varit att framställa själv, vare sig det gäller gas (biogas eller gengas) eller brännvin.

Uppdaterat: 2011-04-22 15:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkar som att utbudet på begagnatmarkanden (några år) till stor del består av Volvo och där är räckvidden (läste jag någonstans) 30 mil på gas och ca 30 mil på bensin vilket jag anser är acceptabelt.

Nackdelarna verkar vara väldigt futtiga om man ser till så billigt det blir. Att motorn blir svagare med gas vettetusan, ska kolla igen men om jag inte såg fel så var 0-100 tiden (Volvo) 0.2 sekunder snabbare med gas jämfört med bensin. Skulle inte heller våga lämna in gassystemet på service på något annat ställe än Volvo. Det är hybridbilar men på sätt och vis men vad många andra hybridbilar har gemensamt är att dom har 2 drivlinor vilket är en stor nackdel. I en gasbil har du samma motor och samma drivlina, det du har utöver det vanliga är en extra tank och dess komponenter.

Det är sant att jag har lite tur med gaspriset här, men varför det är så billigt som 9.90 tror jag är för att man behöver inte transportera gasen till macken med lastbil eller dylikt. Man tar ju fram gasen 500 meter därifrån ;) 12 kr är dyrare än 9.90 men ändå mycket billigare än 14-15 kr för bensinen. Bensinpriset letar sig uppåt nu eftersom sommaren är på väg så någon sänkning är inte att vänta skulle jag tro tyvär : /

Uppdaterat: 2011-05-03 19:32

En kollega på mitt jobb hade en tid en Volvo 945 som gick att köra på gas och måste vara bland de första Volvo sålde gissar jag men den gick iaf lite sämre på gas än på bensin enligt honom det lilla han körde på gas vilket inte var så många mil då det knappt fanns tankställen för gas och om det fanns var gasen slut osv men det där beror ju som sagt lite på om man har turen att bo nära ett väl fungerande tankställe.

Dessutom är ju tydligen inte mycket av gasen biogas även i de mackar som påstår att man ska tanka miljövänlig biogas där det visat sig vid flera tillfällen att gasen man säljer i själva verket i princip alltid är naturgas men här handlade det ju enbart om att åka billigare än bensin och då spelar det kanske mindre roll med miljövänligheten.

En annan viktig aspekt är ju hur mycket bilen faktiskt förbrukar, kollegans 945:a gick inte särskillt snålt på varken bensin eller gas enligt honom och det kan vara lätt att stirra sig blind på ett lägre bränslepris och köpa en bil som går på tex Gas eller Etanol, när tex. en snålare bensinbil kanske i själva verket varit billigare i drift.

Uppdaterat: 2011-05-03 20:31

Hanzzon
En 945 tar alltid väldigt mycket bränsle, jag har åtskilliga mil bakom mig i de bilarna, det var de vanligaste bilarna i vårt garage och jag accepterade att åka i den under sommarhalvåret, men inte på vintern.

Att den här 945an gick sämre på gas kan ju bero på att den inte var optimerad för gas, normalt ska det inte vara märkbart.

När det gäller att gasen tar slut har det blivit betydligt bättre, men fortfarande är det tydligen brist ibland, främst i Stockholmsregionen.

När det gäller miljön är ju biogasen bäst, men man måste komma ihåg att naturgasen är det bästa fossila drivmedlet som finns, överlägset bensin och diesel.

Uppdaterat: 2011-05-04 08:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rätt mig gärna om jag har fel men.....

Är det inte så att de flesta gas bilar inte är byggda för gasdrift ifrån början utan mera är konverterade bensinbilar. Dessa startar på bensin för att sedan övergå till gasdrift när motorn blivit varm (eller åtminstånde ljummen), Jag har för mig att jag läste ett repotage i ViB för något år sedan om en man i Uppsala som pendlade till Stockholm i jobbet. När det var riktigt kallt ute så slog inte bilen (en merca) om till gas förens han var nästan framme...

I detta läge är ju inte gas bilen en miljöbil direkt och borde heller inte bli särskillt billig att köra för den delen heller....

Uppdaterat: 2011-05-04 15:06

Man startar på bensin det är sant men Kikon det kan inte stämma att man inte når upp till drifttemp på så pass många mil, speciellt med tanke på att det är en bensinmotor och inte en dieselmotor.

Brukar väll normalt ta kanske 5 km innan man uppnår driftemp beroende på belastning även under kalla förhållanden. Tror inte man behöver full driftemp innan gasen tar vid heller men det är jag inte säker på. Motorvärmare är annars lämpligt oavsett om man har en gasbil eller inte.

Uppdaterat: 2011-05-04 16:08

Ok...jag mindes ju hyggligt fel....:)

Hittade artikeln: http://www.vibilagare.se/nyheter/gasbil-tal-inte-kyla-1372

men helt ute o cykla var jag ju inte :P

Uppdaterat: 2011-05-04 20:24

Han skulle ju kunna prova med den urgamla metoden att sätta en pappskiva innanför grillen.
Det var ju i forntiden ett utmärkt sätt att höja motortemperaturen om man inte var så fiffig att man monterat det utmärkta tillbehöret kylargardin.

Uppdaterat: 2011-05-05 11:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kylgardin? Låter som en vettig sak på vintern, kan man köpa sådana än idag?

Uppdaterat: 2011-05-06 08:24

Ingen aning, de var ju vanliga ända in på -70 talet, sedan blev det väl omöjligt att komma åt utrymmet framför kylaren.

Men tänk så praktiskt att den även skulle skydda AC-kondensorn från saltsprutet.

På -30 talet hade många lite finare märken termostatreglerade lameller i grillen som öppnades lagom för att släppa in kylluft.
I många fall var det bättre förr.

Uppdaterat: 2011-05-06 08:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre