Vi Bilägares forum

Falck assistans?

Falck assistans?

Tänkte bara höra om det är några av er som har Falck-assistansförsäkring på era bilar och vad ni betalar samt hur ni upplever denna? Personligen tycker jag detta känns något "onödigt" men då tjejen pendlar till sin Högskola 13 mil bort några gånger i månaden slog det mig att detta nog inte vore så dumt då jag fick ett erbjudande från Toyota i fjol om deras egna Eurocare-Assistans på vår Prius för endast 290kr/år vilket jag tyckte var väldigt billigt för att få gratis hjälp dygnet runt om hon nu tex skulle få punktering eller liknande.

I går kom ett brev om att det var dax att förnya Toyotas Eurocare-assistans för yttligare ett år och 290kr, men så i dag fick jag ett erbjudande från Falck som erbjöd sin otroligt förmånliga "Euro-assistans" som påstods vara den allra bästa och generöstaste som finns på marknaden för specialpriset 564kr/år...

Har dock gått igenom villkoren för båda dessa assistans-försäkringar och kan nog inte hitta en enda skillnad till varför Falck vill ha ut närmast det dubbla priset för sin assistans som skulle vara marknadens bästa, är det verkligen något unikt med denna som jag missat?

Uppdaterat: 2011-11-17 00:20

Kommentarer

Vi servar våra bilar på en BSC-verkstad och då ingår Falcks assistansförsäkring i servicekostnaden.
Ok, man får betala försäkringen ändå, men det är billigare att serva både Saab och Volvo där än på resp. märkesverkstad.
På märkesverkstaden kostar t.ex. Saab Assistanceförsäkring ca 600:- utöver servicekostnaderna!

Kan det inte vara så att Toyotas Eurocare är en Falck i botten?
Det är det i Saabfallet.

Men det är ju viktigt att kolla vad som ingår i den ordinarie bilförsäkringen.
Ibland får man en assistansförsäkring för en ganska låg tilläggskostnad.

Uppdaterat: 2011-11-17 08:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom jag precis bytt ut mitt lokala försäkringsbolag Dina (som har de mest nöjda kunderna i Sverige och jag varit väldigt nöjd med) till Toyotas Bilförsäkring med bättre villkor faktiskt till ett lägre pris så vet jag att man kunde täckna även denna Toyota-assistans i Toyota bilförsäkring men till samma kostnad då det i princip är exakt samma sak.

Uppdaterat: 2011-11-17 09:33

Det här med försäkringar är som en djungelpromenad!
Beroende på var man bor, hur gammal man är, vem som oftast kör bilen, bilmodell, skadefria år o.s.v. kan man få helt olika prisuppgifter på i princip samma försäkring från olika bolag.
Just nu och sedan några år tillbaka är Länsförsäkringar i särklass billigast för mig.
Varje år försöker man från Saabförsäkringar (If) locka över mig, men har hittills inte kunnat matcha priset.
Men det gäller att kolla bolagen noga varje år och inte slentrianmässigt stanna kvar och betala vad de begär.
Vilket bolag står bakom Toyotas försäkring?

Uppdaterat: 2011-11-17 13:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Gillar inte IF och Folksam då de varit oerhört småsinta mot mig i samband med en villabrand.
Gillar inte heller deras "upplägg" med att erbjuda sina "märkesförsäkringar" billigt under 6 månader lanserat som en världs-sensation.
Visst låter det mäktigt med en Toyota,Volvo,Citroen o.s.v försäkring men det handlar ju som sagt bara om en vanlig försäkring som IF eller Folksam står bakom.
När de 6 månaderna har gått så tar man igen detta låga pris med råge ...som tack för hjälpen.
Har vägrat dessa erbjudanden vid mina bilbyten men släktingar har tyckt att detta var "praktiskt" trots att jag visade dem att mitt ordinariepris hos Länsförs. nästan var lika lågt. + talade om att priset blir skyhögt sedan.
Har alla mina försäkringar hos Läns + bank vilket ger mig ett bra pris men det gäller ändå att vara vaken.
Läns ställde helt orimliga krav då vi skulle teckna en försäkring för vårt företag och premien var dyr med en hög självrisk,varpå vi tvingades till att välja IF som i det närmaste inte ställde några krav alls samt var mycket billigare.
Det är dåligt att behandla sina kunder på detta vis och ofta leder sådant bara till att kunderna byter bolag. ( liten tuva ... )
Vi betalar en bra bit över 20.000kr/året till Läns och så gör dem så här nu vilket retar mig gränslöst.
Ursäkta att jag byggde om tråden till att handla om försäkringsbolag,ville bara uppmärksamma det faktum att man aldrig bör bli för bekväm med sina val.
Gällande Falck så har de nu skickat många erbjudande men jag har utav någon anledning inte valt att teckna någon försäkring.
Kanske litar jag lite för mycket på mina bilar eller så är det bara så att jag aldrig har blevit stående med ett problem som jag inte lättare har kunnat att lösa själva.
( bortsett ifrån en Voyager som fick åka bärgningsbil ifrån Köpenhamn....inte billigt )
Släktingen som lånat bilen blev påmind om att själv teckna en sådan försäkring då han arbetar i DK nu när hans bil fyllde 3 år.

Uppdaterat: 2011-11-18 11:52

Jag har bara erfarenhet av Toyota bilförsäkring som oftast sköts via Toyota-återförsäljarna som man kontaktar vid tex skada men som går genom Folksam och denna bilförsäkring har jag haft tidigare flera gånger och jag har den även på min MR2:a sedan 2003 där jag varit väldigt nöjd med denna, annars hade jag ju såklart inte bytt till Toyota bilförsäkring på Priusen.
Däremot har jag ingen större koll på hur Folksam är på andra försäkringar som går genom dom direkt som tex Hemförsäkring och där ligger Dina bättre till än de allra flesta andra i mina ögon då jag tex hört talas om husbränder och liknande samt kämmer några som drabbats av detta, men för den sakens skull betyder ju inte det att Dina är bäst även på alla bilförsäkringar som sköts/styrs mer centralt i Dinas fall och inte lika lokalt på orten som man gör i många andra fall av deras försäkringar vilket jag tycker är en av de största fördelarna med Dina annars.

Men, kan Jes förklara för mig varför jag nu utmålas som så dum för att jag byter till en Bilförsäkring jag tidigare testat och varit nöjd med som svart på vitt ger betydligt bättre villkor och är "skräddarsydd" till min Toyota med tex. den längsta/bästa maskin/elektronikskadan av alla bolag jag hittat åtminstonde och alltså bättre än min förra försäkring dessutom där hyrbilsförsäkring ingår samt även gratis självrisk vid en ev. djurkollision (som kan vara värt mycket), allt till ett klart lägre pris än min tidigare försäkring trots att den saknade detta men jag är såklart inte trovärdig som vanligt bara för att jag gör detta val?
-Lägg ner detta nu och kom med nått vettigt i stället!

Uppdaterat: 2011-11-19 01:00

skall ju inte påstå att det samma gäller för alla och på alla platser i landet "Hanzzon" ...utan bara rådande mig själv och de närmaste anhöriga,så har så kallade märkesförsäkringar alltid varit dyrare för mig/oss.
Man lockar nya kunder vid bilförsäljning med låga premier under en begränsad tid och kallar detta för det "ultimata" valet eftersom att det så klart är bäst om man väljer det bolag som "tillhör" bilen! ( ungefär samma tanke som med märkesverkstaden )
Ibland finns det inbakade fördelar som utfaller OM t.e.x en totalskada inträffar men annars så finns det inga skillnader.
Skadade själv en bil och fick reda på att det inte skulle bli mitt bolag som skulle sköta ärendet utan IF då bilen var yngre än 3 år....samma bolag som jag alltså hade ratat,men vagnskadegarantin täcktes bara upp utav dem med en självrisk på 6500kr.
Bad dem därför att flyga och fara och fixade bilen själv.
Med mitt eget bolag skulle det ha kostat 2000kr i självrisk så det är inte bara fördelar med denna "tvingande vagnskadegaranti" som dessutom kan vara krånglig att få ut.

Tycker att det är för jävligt att man inte kan få välja bolag själv,samt att det ens är lagligt att marknadsföra sig som "det bästa eller billigaste alternativet" när så inte är fallet!
( strider mot "marknadslagen" men gäller tydligen inte försäkringsbolag mfl )

Uppdaterat: 2011-11-21 13:36

Mistro, "Tycker att det är för jävligt att man inte kan få välja bolag själv", det stämmer väl ändå inte.
Ingen kan väl tvinga dig till att anlita ett visst bolag?
När jag köpte den senaste Saaben kunde jag välja att få en väldigt förmånlig försäkring under 6 månader i Folksam.
Jag valde att ta den, men det var helt frivilligt.
Efter dessa 6 månader gick jag tillbaka till LF som var absolut bästa alternativet.
För mig!

Uppdaterat: 2011-11-21 16:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Absolut "saabnisse" men jag pratar om vagnskadegarantin som inträder vid skada och då bilen är yngre än 3 år.
Då spelar det ingen roll vilket bolag du har valt för att det blir ändå IF eller alternativt Folksam ( om jag inte har helt fel 9 som kommer att hantera skadan och då gäller en självrisk på 6500kr.

Orkar inte heller kludda efter 6 månader och ändra försäkring vilket bolagen vet om,...en del "glömmer" också bort detta och fortsätter med samma förs.
I mitt fall skilde det endast några hundralappar ifrån IF´s fantastiska erbjudande så det gäller som sagt att kolla upp allt. :)

Uppdaterat: 2011-11-21 18:20

Vad gäller denna Toyota bilförsäkring så har denna faktiskt varit den billigaste försäkringen på flera av mina bilar Mistro så jag kan inte hålla med om att man brukar vara betydligt dyrare utan ofta billigare än många andra bolag som tex. i fallet med min Toyota MR2 som kostar 2600kr/år i helförsäkring där, det var halva priset jämfört med billigaste konkurrent jag jämförde samt även på min mors fullutrustade Prius-06:a som även den kostar 2600kr/år i helförsäkring som trots bättre villkor var klart billigare än andra försäkringsbolag men självklar varierar det som alltid med olika bilmodeller och var man bor m.m.

Denna Toyota-försäkring har dock bättre villkor än de andra försäkringarna jag haft och jämfört med med tex 10 års/15 000 mils maskin/elektronikskada, gratis självrisk vid djurkollision samt gratis hyrbilsförsäkring som alltid ingår i priset vilket kostar extra i de flesta fall annars och jag har aldrig fått ett lägre lockpris av Toyota bilförsäkring för att sedan betala mer utan det priset man fått från början har sedan gällt i dessa fall så om man nu är billigare och jag varit nöjd med denna försäkring tidigare så ser jag inte så stora anledningar till varför jag skulle välja en dyrare försäkring med sämre villkor, skulle däremot priset vara betydligt högre skulle jag däremot kanske inte alls gjort samma val.

Uppdaterat: 2011-11-21 22:11

Hanzzon, det är just sådana trogna kunder som du som bolagen älskar.

Har du jämfört kostnaden för samma försäkring i olika bolag?
Jag gör det inför varje förfallodag och det kan skilja från år till år.
Dock har jag varit kvar i LF flera år nu och jag har samlat alla försäkringar där (utom båten) och detta har gett extra rabatt.
Men jag fortsätter att kolla, det är inte så svårt.

Uppdaterat: 2011-11-22 11:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du verkligen läst vad jag skrivit så hade du kanske insett att jag alltid jämför pris och villkor inför ett försäkringsteknande och det är just därför jag bytte från Dina till Toyota denna gång!
Jag är inte alls trogen i det avseendet och väljer denna försäkring utan att jämföra priser samt villkor varje gång, och hade ju aldrig bytt om jag inte fått en bättre försäkring till lägre pris vilket ju var det jag fick.

Uppdaterat: 2011-11-22 12:49