Vi Bilägares forum

Dyra däck!

Dyra däck!

Hej!

Jag läser ViB med stort intresse men i förra numret undrade (förundrades) jag över följande ang. en av långtestbilarna:

[i]Picasso har under perioden också behövt en omgång nya däck. De byttes vid knappt 3 000 mil och [b]belastade testkassan med 9 000 kronor.[/b][/i]
[b][i][/i][/b]
Det stod inget ytterligare om detta och efter att ha letat efter en stund på er webbsida står jag lika frågande?

Vad kräver denna bilen för "gulddäck" egentligen??

2250:- per däck, [b]monterat och klart[/b] hoppas jag!

Jag har bytt på 2 bilar nyligen, valde Hankook till dessa.. Med lite rabatt kostade 4 st. 1520 kr (185-60/14) och 1730:- (185-65/15) exklusive montering/balansering som jag gjorde själv så jag efterlyser definitivt mera info om VAD för däck ni har monterat, VAR de är köpta med mera!!

Lägg på en hundring per däck, högt räknat, för montering/balansering så sparar du ändå uppåt 7000 kronor?

Är jag blåst/dum som köper Hankook i stället för värsta Michelindäcket, eller har Ni någon anledning till att göra så?

Ett klargörande skulle vara uppskattat! Både till mig och i tidningen/på webben..

9000 kr för ett däckbyte på en standard familjebil och ni kommenterar inte ens detta?

Avtrubbade kanske?

Hade det varit ett byte på en Ferrari Enzo hade jag inte undrat men det är ingen värstingbil vi pratar om. Självklart bra att ni skriver ut hur dyrt det är för eventuella spekulanters skull men Jag har iaf missat anledningen till Varför det är så dyrt..

Kanske har jag blivit blåst med mina Hankookdäck men som vanlig bilist med >10000 mil med Hankoook har jag svårt att tro det?

Mycket tacksam för svar/kommentarer angående detta!

Vänligen

Roland, Uddevalla

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Fyra nya däck för drygt 1 500 kronor är utan tvivel billigt. Det håller vi med om.

Vår Citroen Picasso har i och för sig en helt annan dimension än brevskrivarens 14 respektive 15-tumshjul.

Picasso kräver 215/55 VR 16. Det innebär i sig högre kostnad. Vi monterade också ett

likvärdigt däck, med andra ord ett premiumdäck, Continental PremiumContact2.

Detta däck har listpriset 2 878 + moms.

Nu är prissituationen aningen speciell i däckbranschen - i stort sett ingen säljer till det s k listpriset.

Men vi har kollat vad detta däck skulle kosta monterat och klart på bilen i Stockholm. Då landade vi

på en kostnad av 9 900 kronor, d v s 2 475 kr/st, monterat och klart på bilen.

Däckbytet gjordes dock hos Gnesta Gummik & Motorservice. Utanför Stockholm är priserna oftast lägre och 9 000

kan tyckas dyrt - men är alltså inget opris!

Däremot bör nybilsspekulanter ta sig en funderare över vilka däckdimensioner tilltänkta bilen har.

Breda och låga däck kanske är läckert i utställningshallen men sliter i värsta fall upp rejäla hål

i plånboken när det är dags för nya.

Vi tycker också att utvecklingen går för långt när det gäller vilka däck bilarna utrustas med. Numera kommer

till och med vissa småbilar med udda och extrema dimensioner som senare bara kostar onödiga slantar för bilägarna.

Ibland är det dessutom omöjligt att välja ett vettigt vinterdäck på grund av låg profil är ett måste. Det här kommer

troligen att ändras i takt med att bränsleförbrukning och ekonomi blir allt viktigare för bilägandet.

Med vänlig hälsning

Erik Rönnblom

Uppdaterat: 2007-10-08 18:19

Skulle vilja tillägga att tänka på komforten också. Lågprofildäcken är inte bara dyra utan för oväsen till kupen på ett helt annat sätt än "standarddäck".

Uppdaterat: 2007-10-08 20:48

Förra inlägget försvann?? Svenska däckmarknaden är fullständigt sjuk. Det "dyra" (listpriset 2 878 + moms) Contidäck som nämndes i inlägget kostar t ex hos en tysk nätdäckfirma 139 Euro. Ca 1200pix.. Som mc-förare blir man prismedveten. mitt nya Metzler framdäck kostade i DE, SEK 800:-, i Sverige nära 1700:-.. Har "hört" att grossistutpriset till svenska däckhandlare är högre än vad jag som slutkund får betala på nätet för samma däck.. Otroligt.. Något är fel, gravt fel.. Fulla garantier, dock mera omständligt hantering, men med de priserna kan jag köpa ett extra och det går ändå ihop sig, med marginal. Just nu behöver jag två framdäck till gammelSAABen för sommarbruk. 165/15. I Tyskland kostar Toyo av den dim SEK 340.-/st..Blir 2 såna + ett mc-däck tilll. Tillkommer SEK 100 i mont/bal.

[Edited on 2007-10-11]

Uppdaterat: 2007-10-11 15:59

Jag håller med ,på dackonline.se kan man hitta kvalitetsdäck(Michelin) för 4500 o sen kan närmaste däckmontör montera dem för 500.

Uppdaterat: 2007-10-14 09:58