Vi Bilägares forum

Döpa sitt barn efter ett bilmärke?

Döpa sitt barn efter ett bilmärke?

Rapparen Petter har en son som heter Lexus. Är inte det namnet skyddat?

Jag och frugan (som jag kallar min sambo) ska ha ett barn och Dacia låter udda och bra och går till båda könen.
Är det lagligt att ta det namnet tror ni? Det är ju till något som inte har med bilar att göra direkt.
(Dacia är en historisk plats i Rumänien.)

En lite annan sak men snarlikt är ju att föräldar döper barn till Felicia. Däremot får nog ingen biltillverkare ta det namnet till en bilmodell, framförallt inte under de år Felicia byggdes. (Stackars barn säger jag, har kört en del Felicia...

MVH Börje

Uppdaterat: 2011-02-14 17:54

Kommentarer

Haha, Dacia? Tro mig, ingen kommer att koppla ditt barns namn Dacia till en historisk plats i Rumänien, man kommer att koppla det till ett bilmärke från någon öststat som tillverkar budgetbilar.

Uppdaterat: 2011-02-14 18:20

Rätt käckt med Bil! :) Men är inne på Dacia.

Uppdaterat: 2011-02-14 18:21

Det är efter bilmärket barnet ska döpas... Gillar Dacia. Dessutom låter det bra.

Dock inte bestämt än.

Uppdaterat: 2011-02-14 18:22

En släkting döpte sin lille son till Oliver. Med engelskt uttal, "Ålliver", med hänvisning till att grabben ju inte var någon frukt.
Alltså måste han vara döpt efter bandtraktortillverkaren...

Uppdaterat: 2011-02-14 20:10

Tänk efter och ge grynet ett riktigt namn och döp inte efter någon skräpbil.
Oavsett vad du anser kommer han/hon att förbanna dig om tjugo år vid ett sånt namnval.
Som tur är finns det ju lagar som förhindrar vissa namnval.

Uppdaterat: 2011-02-19 14:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Icke någon skräpbil. Det är ju inte Saab den ska heta din gamle saabidiot.

Värre med gaynamn som t ex Sebastian...

Dacia låter bra. men det gör Corolla med (liten krona betyder det. Lite fränt. Jag är den stora kronan alltså. :)

Vafaan, finns så många utsocknes med skumma namn så Dacia Lööv (svensk efternamn) låter inte konstigt.

Varför vara som alal andra. Vet de med riktigt sjuka namn som lyckats bra och massor med vanliga namn som blivit mobbade som faan.

Dacia blire nog! :)

Uppdaterat: 2011-02-19 16:52

Ni ser! Vanligt med bilnamn. Dacia är det som låter bäst och är ovanligt. Ingen människa och inte så många bilar i Sverige (än) bär det namnet...

Uppdaterat: 2011-02-20 00:37

Förhoppningvis tar inte så många efter mitt förslag.

Uppdaterat: 2011-02-20 00:38

Intressant detdär om att det fanns en massa barn med bilnamn. Blev förvånad!

Hoppas mitt barn blir det första att bära det namnet om det nu blir det. Min sambo tycker det låter sött!

Uppdaterat: 2011-02-20 13:45

Men man tänker ju på te x Sandero, Duster mm och de är söta...

Uppdaterat: 2011-02-20 13:46

Dacia passar bäst på en tjej. Funderade på Duster men får bli Ernst. Kort, sött, tufft och udda. :)

Uppdaterat: 2011-02-23 22:33

Bra att du lämnar Dacia, nu när de testat Duster i EuroNCAP där den bara fick tre stjärnor, så visar det sig ju att man sparat in på det mesta för att den ska bli billig.
Tänk om man skulle göra den jämförelsen med ditt frö.
Huga, inte roligt.

Uppdaterat: 2011-02-24 10:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dacia är säker, Euro NCAP är inte vassaste kniven i lådan.

Ernst påminner kanske lite om herr Kirschsteiger men han är skön. Och det finns många fler Ernst.

Haha, alla som heter Maud acessoerar jag inte med fru Olofsson så...

Uppdaterat: 2011-02-24 15:52