Dags för bilbyte.

36 inlägg 0 nya
Dags för bilbyte.

Spanar just nu ganska förutsättningslöst. Vill ha en relativt stor bil, med gott om plats för fyra fullvuxna. Komforten är viktig eftersom långa semesterresor på kontinenten finns på agendan. 4WD är ett plus men inte ett måste, måste kunna ha en dragkrok. Inte ny men något eller några år begagnad med max 7-8000 mil på mätaren, pris runt 300k.

Bilar som jag tittar litet extra på är bl.a. Mercedes E klass, ML och GLK. VW Touareg, Porsche Cayenne, Lexus RX och GS, Audi A6 eller Q5. Finns det någon annan som jag missat?

Wer später bremst fährt länger schnell

Ja Bmw 5 serien är också aktuell. Dock inte X3 eller X5.

VW Phaeton, fyrsitsig med komfortsäten ... Som klippt och skuren ;o)
Luftfjädring på köpet ..

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Insignia finns ju med 4WD, väldigt komfortabel och balanserat uppträdande på vägen, men det krävs att man står ut med den instängda grottkänslan och du tycker kanske att den är för liten.
Samma sak gäller väl V70, den är ju i minsta laget för komfortabla långfärder med tre passagerare.

Jag antar att det inte är en SUV som du är ute efter för då finns det ju en hel del att välja mellan.

Varför inte en Jaguar XJ8 eller till och med XJR? Sportbilsprestanda men ändå härlig komfort (japp, luftfjädring..)
Alu-kaross, lätt och snabb: 0-100 på 5 sek.
Finns även med en trevlig V6-diesel för den som vill åka verkligt snålt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Firmor tenderar att ligga högt, och Joes garage är experter på just Jaguar.
Som med alla lyxbiilar så dyker det upp prisvärda alternativ privat:
http://www.blocket.se/malmo/Jaguar_XJ_Super_V8___400_hk_kort_model_42665335.htm?ca=8&w=3

Otroligt mycket bil för pengarna! Och den är känd inom Jaguarkretsar, är inte skum på något sätt.
Att den är kort innebär inte att den är trång, snarare är det så att den långa är lååång i baksätet.
Ett annat alternativ:
http://www.blocket.se/ostergotland/Jaguar_XJ_R_42087947.htm?ca=8&w=3&last=1

Allmänt tips:
Är alltid smart att kontakta respektive märkesklubbar och höra om någon känner till en speciell bil, och/eller ev. svagheter på modellen.

Jalfa.

Du har ju redan fått smaka på livets goda, då ska man fortsätta där så man inte blir besviken. ;o)

Med framtidsteknik.....

http://www.blocket.se/sodermanland/Lexus_LS_600_H_LANG_NAVI_DVD_MASSAGESTOL_43108016.htm?ca=7&w=3

Lite mindre framtid......

http://www.blocket.se/gavleborg/Lexus_Ls_460_42952949.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_LS_460_MKT_UTRUSTNING_1_ARS_GARANTI_43117641.htm?ca=7&w=3

Eller varför inte nya Lexus Gs? Eller Rx? Jag skulle nog gå för nya Gs av dessa två.

ALWAYS A BETTER WAY......TODAY TOMORROW TOYOTA.....;o)

Jag tror inte att det var den typen av bil som efterfrågades.

Annars håller jag med, har man en sådan klarar man det mesta och den är, hur underligt det ån kan verka, komfortabel vid långkörning.
Och snål!

Tack för alla synpunkter. Phaeton är klart intressant, konstigt att jag inte tänkt på den förut? Kan en "vanlig" VAG firma serva den? Kostar det mycket Jes?

Jaguar och alla andra mer eller mindre "udda" märken går bort då det inte finns någon som kan serva dem där jag bor.

Lancruisern är nog en härlig allaround bil men nej, vill nog ha mer av ett "landsvägslok" än "terrängbil".

Har fått ett tips av en bekant att skaffa en beg S 500, skall visst hålla i "evighet" och rostar "aldrig"?

Skall besöka min lokala handlare i veckan han har viss några förslag. Vi får se...

Jalfa.

Jag har motsvarande bekant som har en S-klass som just rostar. Så de håller inte alls i en evighet samt rostar......jag skulle välja en Lexus Ls 600h av dessa två om det är ett landsvägslok du eftersöker och med lite framtidsteknik i.

Vanliga VAG verkstäder borde nog kunna serva Phaeton jalfa, det är ju inte den enda modellen med tillspetsad lull-lull. Touareg, A8, Q7 osv ..
Jo, det kostar nog mer att serva en Phaeton än en Skoda .. Hur mycket mer vet jag inte men det går ju att fråga närmsta lämpliga. Dock är det nog bara att inse; Man kör inte Phaeton för att köra billigt.
Här kan du kanske hämta lite info
http://phaetonsweden.org

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Ja, ingen av de föreslagna bilarna är ju billig att äga, det är liksom inte syftet med lyxbilar..

Men, nog kan de ofta vara billigare att äga än vad "Svensson" tror.
Jag får ofta höra kommentarer om min Jaguar, att den krånglar väl mycket, har dyra delar, drar mycket bensin och har dyra delar.
De blir ofta snopna när jag säger att den har inte krånglat hittills, att den kan servas på vilken verkstad som helst, att delarna ofta är billiga (t.ex. bromsklossar fram: 330 kr), och att försäkringen är lägre än på bruksbilen...
OK, bensinen kostar lite mer, men med den prestandan kan man leva med ett snitt på 1,25...

Phaeton är en oerhört kompetent bil, rent av billig och absolut prisvärd i förhållande till andra i klassen. Kanske för att det står VW på den...

När det gäller Mercedes och rost, så har de gått från en 1 till en 4 under åren. Så, jag tror knappast att rosten är ett stort problem.

Kolla runt och jämför många olika alternativ, det är bara du/ni som kan avgöra vad ni ska köpa! Lycka till!
:-)

En beggad S-klass avråder jag i från trots att jag tidigare var frälst i de bilarna.
Vi har servat/reparerar några S-klasse genom åren och mycket kan bli väldigt dyrt med dessa bilar (speciellt elfel) och kvalitén är inte alls vad den ger sken av i längden. Dessutom har även de vi tagit hand om visat att de rostar betydligt mer än vad man kan förvänta av en så dyr bil.
Risken är nog nästan lika stor med lika dyra fel på VW Phaeton men den klarar sig troligen klart bättre från rost än S-klass i alla fall.
Service+repkostnaderna är dyrare för både Phaeton och S-klass än tex Lexus GS eller LS.
Att långtidskvalitén och problemfrihet är bättre hos Lexus behöver jag kanske inte nämna?
Jag skulle nog satsa på GS450H!

Köper man bilen genom Lexus/Toyota så får man normalt med dess "Kvalitétsgaranti" som extra trygghet som gäller för det mesta nästan som en förlängd nybilsgaranti helt kostnadsfritt om något mot förmodan skulle inträffa, på tex denna bil:http://www.blocket.se/goteborg/Lexus_GS_450h_Comfort_Navigation__RANTEKAMPAN_42776476.htm?ca=5&w=3 så har du tex garanti på bilen i 7500mil eller 4 år frammåt vilket inte konkurrenterna vågar lämna men det där kanske du vet om?

Om man som trådskaparen skriver ska göra långresor på kontinenten med bilen så kanske inte förra modellen av GS är så lämplig. Bagageutrymmet är, vad jag förstår, sämre än en golf och baksätet är inte fällbart.

Varför inte en ny Superb?
Den är ju rymlig och för de pengarna går det ju att få en hel del extra.

Skodaägare. Superben är en fin bil på många sätt, ett tag var jag faktiskt inne på en Scout, provkörde ett par ggr tom. Men det föll på att jag inte tyckte komforten (främst bullret) var topp och att motorn var lite för klen.

Nu kommer europaresorna mest att ske som ensam resenär, familjen flyger t.o.r. det blir enklast så. Då blir skuffstorleken inte speciellt avgörande.

Just nu lutar det väldigt åt GS450h som jag testat några gånger. Skall titta på en i veckan och är priset det rätta så slår jag till....

jalfa:
Kikade på ett TV-test med A6 3.0, 530, E-klass 350 och GS 450h
Lexusen kom sist, mycket beroende på litet bagage och klen maxlast, vilket inte spelar någon roll i din sits.
Men den fick plus för tystnaden, alltid trevligt.
Minus för betydligt dyrare milkostnad än de andra, den ska också servas oftare.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.