Vi Bilägares forum

Däcksbuller

Däcksbuller

Dags för köp av ny bil, ev. VW Golf, jag jämför Vi Bilägares tester/provkörningar noga, t.ex. kupébuller, ljustest rost, bränsleförbrukning m.m. (m.a.o.allt) Läste alla bilägare, Vi Bilägare över världen skulle vi få bättre bilar.
En stor hjälp vid köp av ny bil. vad jag inte får svar på gällande VW Golf är buller i kupén, vissa tester/provkörningar ger beskedet
tyst, medan andra gör gällande, mycket bullrig? Att dB talet skiljer vid olika tillfällen är naturligt, många faktorer påverkar.
Får bilda mig en egen uppfattning, provköra Golf och jämföra med min nuvarande Volvo V50.

Bengt-Åke Tranås

Uppdaterat: 2011-02-07 12:00

Kommentarer

Det är bara att prova och bilda sig en egen uppfattning.
Det som en person uppfattar som ett besvärande buller anser en annan är försumbart.
Bullermätningar som t.ex. ViB utför är i praktiken ganska värdelösa, de mäter enbart det totala bullret.
För att få en mer rättvisande bild av bullernivån måste det till en frekvensanalys.
Med en sådan plus en ljudnivåmätning kan man bilda sig en uppfattning av hur bilen bullrar.
Men det säger fortfarande inget om hur bullret uppfattas för resp. förare.
Beroende på hörselskador m.m. kan en bil som har en ljudnivå på t.ex. 80 dB vid 2kHz uppfattas som tystare än en som har 77dB vid 4kHz trots att den egentligen väsnas dubbelt.
Återigen, det är individuellt, bara att prova.

Uppdaterat: 2011-02-08 15:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre