Citroén C4 2007

User is offline Nedkopplad

Massor av fel på min C4 2007! Bilen är körd omkring 9700 mil.
Byte av framfjäder. Byte av krängningshämmare. ett drygt år senare byta framfjäder igen. En kostnad på cirka 8000 kr för båda. Byte trågpackning cirka 4000 kr. Det sista nu byte av EGR ventil. cirka 9000kr. Nu åker jag Golf! Aldrig mera C4

Något gott om denna bil är att den är skön att köra, 6-växlad automat-låda som är bra. Bra och överskådliga instrument. Farthållaren är den bästa jag har haft. Går att stega ner och upp i 5 km intervaller. Men detta väger inte upp reparationskostnader på 21 000 kr under tre år.

Mera och större fel på en Golf så lycka till i framtiden, det behöver du! :D

Framfjädern borde gå på garanti för dom hade ett par dåliga partier den tiden, stå på dej! EGR går på alla bilar, speciellt tex. Honda. Du har haft otur om man ser på hur bra C4:rna är men så är det tyvärr med bilar.

Golf är inte en lösning på ditt "problem", se upp för TSI, DSG, lacksläpp och framdörr som plåten vrids på vintern då det fryser is mellan, och köp inte en begagnad utan att garantin är i kraft! Ifall du måste ha en Golf så ta en med 1.6 diesel och manuella växlar.

Tack för råden om Golfen.! Men det är en 2011 diesel 1.6 med komfortpaketet 7 vxl automatlåda med garanti och fri skatt till 2016.
Glömde detta dumma på C4! Om man byter skivor bak - och det måste man göra inom några år. beroende på antal körda mil mm. Då får man " på köpet" byta Bakhjulslager också. Dom är nämligen ihopbyggda med skivan. Otroligt dumt och en extra fullständigt onödig kostnad. Denna kostnad kom inte med i mitt första inlägg...

Moderator

Jag har en polare i Spanien som just köpt en C4-08. Det ska bli kul att ta del av hans erfarenheter.
Men skiljer sig C4 så mycket från C4 Picasso?
En svåger har en sådan och han har inte haft några allvarligare reparationer och är väldigt nöjd med bilen.

Detta med att hjullager är sammanbyggda med skivorna blir allt vanligare bland olika tillverkare. likaså att man måste byta hela undre bärarmen istället för enbart en spindelled.

Rekordet innehar nog Mazda där det inte gick att köpa enbart knappen till elhissen, utan man var tvungen att köpa en komplett dörrsida...

Tillverkarna hävdar att det är smart för då är det friska grejor rakt igenom (finns onekligen en poäng i det), jag tycker det mest är en merkostnad.

Har man slagit yxan i båten, så får man ro som fan...

Det är aldrig kul med bilar som kräver reparationer. Därför är det viktigt att grejorna håller som diskuteras i en annan tråd. En bil som krånglar och kräver reparationer som du råkat ut för blir man aldrig nöjd med hur mycket man än tycker om den i övrigt. Därför är det viktigt att det håller ihop, jag skulle inte vara nöjd med en sådan bil oavsett märke. Man kan kräva att grejor håller bättre än så.

Lycka till med Golfen!

mvh Conny Karlsson

stenjon

Hur länge tänker du behålla Golfen? Nybilsgarantin gäller ju bara 2 år från 2011, dvs bara 1 år från nu.

Törstiga bilar ger ett rent skattesamvete

stenjon, min fru har en Golf 2011 BMT med DSG. Inga problem ö.h.t. än så länge. Jag tror att det är viktigt att man med en DSG-låda ser till att trampa ner bromspedalen ordentligt när bilen står stilla. Fuskar man med detta, så märks det då motorn inte stannar (stop-startfunktionen). Växellådan ligger vid detta läge i ingrepp via kopplingen, vilken i sin tur innebär att kopplingen tar stryk. Jämför med att slira på kopplingen för att hålla bilen i position med en manuell låda.

I övrigt; Golfen är en kanonbil som jag gärna lånar. Kul att snålåka;-) Ännu mer kul att fickparkera då den har en automatisk funktion för just detta.

Dessa fel är dessvärre inte ovanliga på en Citroén som använts några år, jag har bytt det mesta av det du räknar upp (förutom oljetrågspackning) på flera lika nya PSA-modeller på mitt jobb.
Även om det finns mer problemfria modeller i längden så tror jag att Golfen kommer bli mer problemfri för dig så lycka till med den!

Att Hanzzon skulle berätta detta var en lågoddsare, men vad som händer i Edsbyn är inte samma sak som resten av världen. Det har fler noterat...

Enligt statistik från England ligger C4 betydligt bättre än Golf, Auris fanns inte med men t.ex. Avensis är sämre. Gamla Corolla är dock bättre än alla tre.

Har man slagit yxan i båten, så får man ro som fan...

Tyska GTÜ, precis lika siffror! :D
1. Toyota Auris 6,6
...
18. Volkswagen Golf VI / Golf VI Plus 13,3
19. Citroën C4 13,3
...
22. Toyota Prius 19,1

Skriv ny kommentar

Logga in eller registrera dig för att kommentera

Sök

Logga in

Det är dumt att betala för mycket i försäkringspremie. Nu kan du här på sajten kolla om du betalar rätt pris. Gör en snabb jämförelse och spara tusenlappar!

Omröstning

Borde EU införa strängare utsläppskrav för nya personbilar?
Visa tidigare undersökningar

Få vårt nyhetsbrev gratis

Följ Vi Bilägare på Facebook