Vi Bilägares forum

Bra diesel i Sverige ( Bäst energi )

Bra diesel i Sverige ( Bäst energi )

Hej!

Någon som har koll på var man kan tanka den bästa Dieseln i Sverige med mest energiinnehåll? Jag vill tanka den typen av bränsle som finns ute i Europa typ V-Power eller Premium diesel.

Av alla bolag som finns i Sverige var finns den bästa bränslet?? någon som vet?

Uppdaterat: 2011-07-20 22:26
Pär

Kommentarer

Dieselen här funkar bra, titta på din bils eko/färddator och du upptäcker att det händer saker när du lämnar dom skrovliga Svenska vägerna, det är beläggningen som stjäl soppa! har själv haft dina funderingar,tills jag blev ägare till bil med färddator. I-Martin

Uppdaterat: 2011-07-21 15:57

Sen är det ju även så att det tar upp till 1500 mil innan en dieselmotor blir riktigt inkörd då kan du även räkna med att förbrukningen gått ner något.

Uppdaterat: 2011-07-21 21:19

har märkt att dom Svenska vägarna gör att bilen drar mera bränsle, för i tex Tyskland så går bilen billigare även på Svensk diesel.
Tackar ska prova några av dom två sorterna av diesel.

Måste säga att jag saknar en riktigt bra diesel av premium kvalitet.

Uppdaterat: 2011-07-22 11:37
Pär

Ja skulle det finnas typ V-Power diesel i Sverige så skulle jag bara tanka det, fast att det skulle vara lite dyrare... Gör alltid det när jag ät och kör ute i Europa och märker att bilen mår mkt bättre av den.. Hoppas verkligen att det kommer någon bättre diesel till sverige snart för nu finns det absolut mkt diesel bilar i Sverige så det lönar sig för alla bolag att ha 2 sorter att välja på.

Uppdaterat: 2011-07-22 14:40
Pär

Ska prova tanka på Preem eller statoil och se om bilen går bättre med deras diesel. Har skrivit till OKQ8 just och frågat om dom kommer ta in 2 sorters diesel för det behövs tycker jag.

Uppdaterat: 2011-07-27 16:26
Pär

Det är synd att det inte finns en riktigt bra diesel här i Sverige, när jag är upp till Norrbotten med bilen på sommaren så brukar jag åka över till Finland och tanka den röda "polto" diesel och när man har den i tanken så är det som en helt ny bil... fan så bra bilen går!

Uppdaterat: 2011-07-27 21:36
Pär

Nu verkar det börja hända saker!!! Roligt.

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=2199362

Uppdaterat: 2012-06-09 15:37
Pär

Märker en väsentlig skillnad när jag har tankat diesel i Tyskland. Bilen går bättre samt förbrukar mindre bränsle. Sist när vi var på väg hem från Tyskland ( norr Hamburg) så tankade vi fullt. Under resan hem till norra Skåne var verklig förbrukning 0.45 l / mil vid en hastighet på 90-100 km / h med inkopplad farthållare. Bilen är Volvo XC60 FWD, en relativt stor bil Då vi körde på kvällen blev det tämligenmed konstant fart utan avbräck.

Uppdaterat: 2012-06-15 17:33

Ja det är stor skillnad när man tankar ute på Kontinenten som tex Tyskland... Men det man även ska tänka på är att deras vägar så rullar bilen mkt lättare, här i sverige så har vi väldigt tungt rullad asfalt... Men nog tar bilen mindre med tex Shells V-Power diesel eller Premium som den heter på tex Total...
Prova tanka Statoils nya Europadiesel+ det ska vara bättre energi i den :) samma typ som sälj ute på kontinenten.

Uppdaterat: 2012-06-15 19:03
Pär