Vi Bilägares forum

Bra bil för två hundar?

Bra bil för två hundar?

Jag har två flatcoated retrievers och letar nu passande bil. Kravet på bilen är att det ska få plats en mim-bur storlek large eller x-large ([url=http:///ibb/www.mim.se][u][color=#0000ff]www.mim.se[/u][/color][/url]) för att den är krocksäker, att den ska vara bensinsnål och hyfsad acceleration. Givetvis ska det finnas ACC/klimatanläggning, ABS med mera men sånt är ju oftast tillval. Jag är sugen på Citroen Berlingo family men troligtvis går inte mim-buren in och så har den lite för dålig motor. Jag undrar nu om någon vet en bra bil som uppfyller mina krav och som är bra när man har hund och där mim-buren går in. Jag skulle vara tacksam om ni antingen ville ge mig tips på bilar som passar mina behov (inte Volvo).

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

Cecilia Karlsson

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Ny eller begagnad bil? Prisklass?
Antar att du sett den här som låg på MIM:s hemsida: [url=http://www.mim.se/Variocage-bilmodeller.xls]exceldokument[/url]
[Edited on 2007-10-10]

Uppdaterat: 2007-10-10 04:37

Jag skulle helst vilja ha en ny bil men skulle den vara begagnad skulle den vara över -00.

Jo, jag har kollat ett antal gånger på MIM:s hemsida och excelbladet men det finns ju rätt många bilar där och jag vet ju inte vilka bil som är bra. Alla modeller är heller inte testade.
De bilar jag tittat på är Citroen Berlingo family eller liknande. Finns rätt många bilar som har skåpbilsmodellen som familjebil oxå. Nackdelen med de bilar jag har kollat på är att de drar lite mycket och har dålig motor. Fördelen med dessa bilar är att det förhoppningsvis (vet inte så många som är testade med mim-bur i sig) är att det går att lasta på mim-buren om den går in i bilen.

Uppdaterat: 2007-10-14 20:15

Lite svårt att förstå vad du menar med dålig motor...

Hur som helst så tror jag PSA:s HDi-motorer skulle kunna passa dej. Exempelvis en Citroën C5 2.0 HDi (138hk) eller en Peugeot 307 1.6 HDi eller 2.0 HDi.

Uppdaterat: 2007-10-15 12:56

Det jag menar med dålig motor är att dne är slö, accelererar dåligt. Sätter man in en hundbur på 25-30 kg och två hundar på 25-30 kg var så tror i alla fall jag att en bil med motor som t ex berlingon på knappt 100 hk behöver ganska lång sträcka för att kunna köra om. Samtidigt är det ju oftast så att en snabb bil drar mer bensin. Eller har jag fel i båda påståenderna?

Uppdaterat: 2007-10-17 19:45

Är det någon som vet om det är tröskel på skoda roomster eller roomster scout?

Uppdaterat: 2007-10-20 12:08

Ser ut att vara en liten: [url=http://www.svenska.volkswagen.se/dbimages/skoda/big/RainerRoomster.jpg]Bild[/url]

Uppdaterat: 2007-10-22 02:42

Titta gärna på Opel Vectra, finns med 1,8 lit motor 140 hk, 2,2 lit 154 hk o 175 hk turbo, samma som Saab plus dieslarna, även de samma som Saab. 1,8 lit mot är extremt snål, går att köra på ca 0,55 landsväg., o 0,75 bland. Dieslarna 0,45 landsväg o 0,57 blandad körning, gäller både 120 o 150 hk modellerna.
Lastutrymmet bakom baksätet är drygt 120 cm långt o ca130 brett bakom,hjulhusen. Vid dessa är det visserligen "bara" 110 cm men det är ca 70 cm dit från bakluckan.
Det är för övrigt den enda kombi, som man får plats med 2 fullstora barnvagnar i bredd, som finns på marknaden idag, sedan Ford scorpio slutade tillverkas.

Uppdaterat: 2007-11-17 22:40

Har faktiskt funderat lite på Opel. Hur är det med Toyota?

Nu börjar det bli akut med bil så nu måste vi snart bestämma oss.

Uppdaterat: 2007-11-26 23:43

Jag rekommenderar Citroën C5, som ersätts av en ny C5:a i vår = nuvarande säljs ut till bra pris med mycket utrustning nu. Inga barnsjukdomar heller. Dessutom var C5 en av tre bilar helt utan invändig rost, när Korrosionsinstitutet sågade upp bilar av de 25 vanligaste märkena och letade efterrost även inuti balkar och hålrum. Provkör en och se vad du tycker. Lycka till!

Erik

Uppdaterat: 2007-11-28 16:50

Var hittar jag det erbjudandet? Var inne på citroens hemsida men hittade inget sådant.

Uppdaterat: 2007-11-29 14:59

En liten men välmenad varning.
Jag som är gammal Citroenägare, (BX 19) skulla aldrig ens fundera på att köpa Citroén.
Anledningen är främst säkerhetsmässigt. Citroén är idag ett av få märken som saknar aktiva nackskydd.
Jag har dessutom tillfrågat generalagenten vad man gjort åt bilens A stolpar för att bättre klara älgkrockar.
Hittintills har jag inte fått något svar, och jag ställer mig frågan om man överhuvudtaget gjort nåt alls. Jag har kanske inte fått svar eftersom jag begärt detaljerad skiss!
Jag har i min yrkesutövning varit med och klippt att antal A stolpar genom åren. Jag har inte kunnat se någon som helst förändring på senare modeller.
Dessutom är det si å så med kvalitén, men komfortmässigt är Citroén överlägsen, men känns lite slingrig på hala vägar.
Opel o Saab har idag kedjedriven kam på alla sina modeller, och ett mycket bra antisladdsystem. Deras motorer går extremt bränslesnålt, t.om. turbon gåt att köra på ca 0,76 bl. körning, dessutom finns det motorer hos Opel som går ännu billigare. Då har jag inte räknat in dieseln Ca 0;57.

Uppdaterat: 2007-12-19 15:30

Håller med Gunnar44.

Om man vill ha mkt bil för pengarna så tycker jag att man ska välja Saab 9-5 kombi. Men endast nyare än -04.
Saabarna är rätt rymliga och deras motorer är trevliga.

Annars så har vi fått in en Audi RS6 -05 på jobbet... Dom är trevliga men priset är lite otrevligt.

Uppdaterat: 2007-12-20 21:17

Gunnar44,
Lite off-topic, men jag blev nyfiken. Har du varit med om att försöka klippa A eller B stolpe på en nyare Subaru?
Läste en artikel i en amerikansk tidning för brandmän/räddningstjänst att de inte lyckades klippa dessa och har nu fått uppgradera hela sin utrustning:

[i]"During an extrication seminar I was conducting, several members of an area fire department approached me with a question and a challenge. They had encountered a Subaru Forester involved in a crash and were unable to cut through the B-pillar with any of their extrication tools. Their cutter and their reciprocating saw were both unable to sever the pillar. They actually went back to the junkyard the next day and used a gasoline-powered rotary saw with an abrasive blade to totally remove the B-pillar. They brought it to the seminar to show me.

When I saw the pillar, it was clear that something was different about the Forester B-pillar construction. It was eight layers thick! One of the layers was a round steel rod that resembled a concrete reinforcement bar (rebar). That B-pillar had more layers of steel than I had ever seen in a vehicle."
[url=http://blogs.edmunds.com/Straightline/1204]http://blogs.edmunds.com/Straightline/1204[/url]
[/i]

Uppdaterat: 2007-12-21 09:44